Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти кафедри аеронавігаційних систем
Permanent URI for this collectionhttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/41766
Browse
Recent Submissions
Item Preventing of conflict situations in free route airspace on flight planning phase(National Aviation University, 2023-12) Nechesa, Roman Olegovych; Нечеса, Роман ОлеговичThe research methodology of this thesis involves the use of various methods and approaches to achieve the goals and objectives of the study. The main stages of the methodology include the following: - Literature review and study of existing approaches - Data collection and analysis - Modeling of conflict situations - Development of a conflict prevention system Aviation security is one of the key components of modern life, it directly affects the lives of people. In the context of the growth of air transport and the increase in the volume of passenger and cargo transportation, the problems associated with aviation security are becoming extremely important. This thesis is devoted to research and development of a system for preventing conflicts in airspace to improve the safety.Item Підвищення ефективності глобальної системи управління повітряним рухом(Національний авіаційний університет, 2023-12) Кургановський, Андрій ВадимовичГалузь зв'язку, навігації, спостереження та управління повітряним рухом CNS/ATM - (Communication, Navigation, Surveillance and Air Traffic Management) та авіоніки CNS+A -(Communication, Navigation, Surveillance and Avionics) грають важливу роль у впровадженні нових технологій та концепцій у контексті операцій. Впровадження концепцій 4-вимірної траєкторії 4DT - (4-Dimensional Trajectory) разом із збільшеним використанням автоматизації та обміну повітряними даними на землю в контексті операцій на основі намірів IBO – (Intent-Based Operations) передбачається принести найбільші переваги. Метою даної дипломної роботи є розробка та перегляд підвищення ефективності глобальної системи управління повітряним рухом, основні принципи (GATM).Item Urban air mobility. Collaborative Decision-Making in the emergency situations(National Aviation University, 2023-12) Yashan, Olha; Яшан, Ольга ВасилівнаThe developed collaborative decision-making model will ensure the safety of the airspace and the efficient operation of UAVs, as well as make it possible to improve the training of the air traffic controller, UAV operator and pilot during air traffic control in emergency and non-standard situations. The result of the thesis is recommended to be used for CDM in conditions of uncertainty, in the emergency situation in the flight of a UAV - a bird strike.Item The problem of communication between the air traffic controller and the flight crew(National Aviation University, 2023-12) Marian, Kateryna; Мар’ян, Катерина ОлегівнаThe effective and accurate communication between air traffic controllers and pilots is crucial for safe and efficient air traffic management. However, regional accents can pose challenges to the comprehensibility and mutual understanding of aviation-specific English language used in such communications. This study aims to investigate the difficulties encountered in air traffic control-pilot interactions due to regional accents, with a focus on understanding the implications for aviation English language proficiency standards. The primary objective of this research is to delve into the intricacies surrounding the challenges presented by regional accents in the realm of air traffic control-pilot communications. By undertaking a comprehensive examination of these challenges, the study aspires to offer invaluable insights that can significantly impact the enhancement of aviation English language training programs and proficiency standards. The overarching goal is to elevate the overall effectiveness of communication within the aviation industry, with a direct and positive impact on flight safety and operational efficiency. Through a nuanced understanding of how regional accents can influence communication dynamics, this research endeavors to contribute actionable knowledge that will foster a safer, more streamlined, and efficient air traffic environment for the benefit of the entire aviation community.Item Delays in ground handling service of aircrafts in air traffic control system(National Aviation University, 2023-12) Olabyna, Yuliia; Олабина, Юлія ІванівнаThe thesis contain main causes of delays that occur during ground handling, their impact on flight schedules, and possible consequences for passengers and airlines. The ways to eliminate them in order to provide services more efficiently are studied in detail. The paper analyzes the existing problems and study modern approaches to notification systems. The result of the research was the development of an effective warning system and prompt informing of involved parties about the current state of aircraft preparation for flights.Item Risk management during performing flights in class “G”airspace(National Aviation University, 2023-12) Rossol, Anna; Россол, Анна СергіївнаThe theoretical part describes the specifics of flights and ATC in the airspace of class "G" and general provisions regarding the flight safety management system. The analytical part of the diploma work contains the analysis and accounting of aviation incidents and accidents, as well as statistics of flight safety from 2017 to 2021. Project part contains proposals for determining and taking into account the risks during flights in the uncontrolled airspace of class "G". The type of flights described in the diploma work is very widespread on the territory of Ukraine, based on this, it is appropriate to analyze it and make proposals for solving problems in the execution of flights and providing of ATC.Item Optimizing and improving the efficiency of satellite systems in the aviation sector(National Aviation University, 2023-12) Shtefan, Artem; Штефан, АртемThe relevance of the research lies in the possibility of improving aviation operations, making them safer, more efficient and environmentally sustainable through the development and optimization of satellite systems. The result of the thesis is recommended to be used for Aviation Industry: The developed strategies for optimization and improvement of satellite systems can be used by airlines, airports and aircraft equipment manufacturers to increase the efficiency of air transport, ensure the accuracy of navigation and improve communication between aircraft.Item Features of air traffic control during automated flight of an aircraft(National Aviation University, 2023-12) Lyashik, Rostyslav Sergiyovich; Ляшик, Ростислав СергійовичThe relevance of the study lies in the possibility of improving the organisation of airspace, making them safer, more efficient and environmentally sustainable through the development and optimisation of satellite systems. The results of the thesis are recommended for use in the organisation of downwind traffic: The developed air traffic controller action strategies can be used by airlines.Item Аutomation of risk assessment processes in aviation system(National Aviation University, 2023-12) Hrabova, Iryna; Грабова, Ірина ОлегівнаAutomation enables the collection and analysis of vast amounts of data. This data-driven approach enhances decision-making processes by providing insights into trends, potential risks, and the effectiveness of risk mitigation strategies. Automated risk assessments can optimize resource allocation by focusing attention on high-priority risks. This ensures that resources are directed where they are most needed, contributing to operational efficiency and cost-effectiveness. Automation allows for the integration of predictive analytics, enabling organizations to forecast potential risks based on historical data and emerging trends. This proactive approach enhances preparedness and risk prevention. Aviation systems often involve collaboration with multiple stakeholders globally, automated risk assessment processes provide a standardized and efficient means of communication and coordination across diverse entities.Item Dependence of an airport capacity on various factors(National Aviation University, 2023-12) Semenenko, Oleksii; Семененко, Олексій ОлексійовичStudy of airfield capacity under different conditions, in particular with an increase in the number of boards, a decrease in intervals, as well as an analysis of the work of dispatchers and the impact on their work capacity. Determining the possibility of increasing the throughput capacity of Zhulyany airport. The relevance of the study is a very real solution for the future improvement and improvement of the airport and the industry as a whole. The result of the thesis is recommended to be used for the aviation industry.Item Cellular communication usage in aircraft(National Aviation University, 2023-12) Bodnar, Oleh Ihorovich; Боднар, Олег ІгоровичLiterature Review - A comprehensive review of relevant literature, including scientific articles, studies, industry reports, and regulations, was conducted to gather information on the current state of aircraft cellular communications technologies. Case analysis: was used to analyze a real-life example of an airline or aircraft operator implementing cellular technology. These case studies provide insight into the practical implementation, benefits, challenges and lessons learned through cellular communication in aircraft. Surveys and interviews: Surveys and interviews were conducted with passengers, crew members, aviation industry professionals, and regulators to gather data and opinions on the use of cellular technology on aircraft. This research aims to understand the potential benefits and challenges of introducing cellular technologies on aircraft and aims to contribute to the development of recommendations, practices and standards to promote the effective and safe use of these technologies in the aviation industry.Item Advanced New Free Route Airspace Relevant Points Assignment in Ukraine's Interfaces(National Aviation University, 2023-12) Parkhomenko, Nadiia; Пархоменко, Надія МаксимівнаAir travel has become an important part of modern life around the world. As air traffic volumes continue to grow, an important factor of this development is the implementation of free airspace (FRA) measures aimed at improving flight routes, reducing fuel consumption, reducing ozone-depleting emissions. The implementation of FRA airspace offers potential opportunities for smooth air traffic, but is also accompanied by the development of specialised, functional and administrative challenges. This work aims to research, analyse and propose progressive responses to the challenges that are focussed within FRA, which will contribute to improved air traffic management and consistent FRA coordination in complex local environments. By overcoming these challenges, we can ensure safer, more productive and environmentally friendly air transport in this critical international region.Item Examining the Impact of Age on the Job Performance of ATCO(National Aviation University, 2023-12) Yamshanova, Anna; Ямшанова, Анна ІгорівнаThe main objective of writing a thesis on "The Impact of Age on the Professional Performance of an Air Traffic Controller" is to study how the age of an air traffic controller affects his or her professional performance and effectiveness. Analyzing the impact of age on professional performance allows us to gain new knowledge about which groups of air traffic controllers may need additional support and what methods we can use to improve the performance of air traffic controllers. It also helps to prevent the decline in ATC performance as they age.Item Моделі системи посадки HTOL важких БПС за сигналами глобальних навігаційних супутникових систем(Національний авіаційний університет, 2023-12) Пархоменко, Павло ПавловичВ першому розділі представлений аналіз наявних традиційних систем посадки. В другому розділі розглядаються методи посадки по сигналам глобальних навігаційних супутникових систем. В третьому розділі розглянули характеристики точності, цілісності, безперервності обслуговування та експлуатаційної готовності SBAS. В четвертому розділі ми зробили експериментальні дослідження моделі системи посадки. В п’ятому розділі дослідили охорону праці. В шостому розділі розглянули захист навколишнього середовища.Item Експериментальна оцінка зміни параметрів радіонавігаційних сигналів в умовах руху(Національний авіаційний університет, 2023-12) Нестеров, Владислав ВіталійовичЗдійснюється експериментальна оцінка зміни параметрів супутників під час руху. Використовується програма комп’ютерного моделювання руху супутників. Оцінка зміни зсуву Доплера під час потрапляння супутника у зоні спостереження і при покиданні її ним. В ході виконання роботи проведено експериментальну оцінку зміни параметрів супутників під час їхнього руху. Проаналізовано точну технічну інформацію щодо навігаційних систем. Шляхом пошуку серед відкритих ресурсів знайдено програму відслідковування супутників у реальному часі,описано її функціонал та можливості. Виконано порівняльну оцінку різних типів супутників,їхній зсув Доплера під час потрапляння та виходу із зони спостереження.Item Підвищення ефективності процедур застосування безпілотних авіаційних комплексів для розумного землеробства(Національний авіаційний університет, 2023-12) Селютін, Всеволод СергійовичВибір і розробка методів для збору даних, таких як експерименти на контрольованих дослідних ділянках, аналіз супутникових зображень, вимірювання точності нанесення розсіюваних речовин тощо. Встановлення параметрів для оцінки ефективності, таких як продуктивність, точність, витрати ресурсів, покращення якості врожаю тощо. У дипломній роботі досліджується виявлення можливостей та розробка рекомендацій для оптимізації використання безпілотних авіаційних комплексів у сільському господарстві з метою збільшення продуктивності, підвищення якості врожаю та стійкості сільськогосподарського виробництва.Item Обслуговування повітряного руху та виконання польоту в турбулентному сліді(Національний авіаційний університет, 2023-12) Сидоренко, Ілля ОлександровичПроведений аналіз надасть змогу визначити оптимальні методи виявлення турбулентного сліду повітряних суден та підвищити поінформованість екіпажів повітряних суден про потенційну небезпеку. Вихровий слід є неминучим побічним продуктом підйомної сили літака що злітає. Загалом він складається з двох хвилястих вихорів, що сильно обертаються в протилежних напрямках, і вважається однією з найсерйозніших небезпек в авіації. Вихровий слід, створений великим літальним апаратом, може призвести до того, що наступний літак втратить контроль, особливо під час фаз зльоту та посадки. З розвитком сучасного суспільства повітряний рух майже подвоювався кожні 15 років за останні десятиліття, що викликало нагальний попит на виявлення та відновлення параметрів вихрового сліду в управлінні повітряним рухом (УПР) для забезпечення безпеки польотів. або зменшення відстані між літаками.Item Оцінка ефективності застосування мульті-GNSS як основного технічного засобу RNAV та PBN(Національний авіаційний університет, 2023-12) Лавренчук, Ростислав ЮрійовичДипломна робота зосереджена на проведенні аналізу інтеграції мульті-GNSS в RNAV та PBN. Результати дослідження вказують на те, що мульті-GNSS ідеально підходить для підтримки RNAV та PBN, оскільки забезпечує високу точність та надійність навігації. Інтеграція мульті-GNSS дозволяє створювати оптимальні маршрути, підтримувати креативні підходи та забезпечувати точність при підходах до аеродрому. Дипломна робота розглядається як спроба внесення вагомого вкладу у розуміння впливу мульті-GNSS на системи навігації, сприяючи розвитку сучасної авіаційної та космічної індустрій. Метою цієї дипломної роботи є аналіз використання мульті-GNSS в контексті RNAV та PBN, вивчення впливу цих технологій на ефективність та безпеку авіаційного руху, а також надання рекомендацій щодо оптимального використання мульті-GNSS у повітряній навігації.Item Оцінка ефективності застосування систем боротьби із БПС(Національний авіаційний університет, 2023-12) Батіщев, Данило ВолодимировичМоделювання процесу розробки системи протидії БПС. Дослідження, проведене в рамках цього проекту, спрямоване на вивчення та оцінки методів виявлення та протидії БПС. Використання радіоелектронної боротьби та аналізу зображень є ключовими компонентами системи боротьби із БПС. Особлива увага приділяється використанню машинного навчання для розпізнавання БПС на зображеннях та подальших заходів з їх нейтралізації. Оцінка ефективності існуючих рішень та розроблена система протидії БПС дасть змогу захистити конкретний простір від небажанного втручання та зпобігти потенційні загрози, особливо в контексті безпеки, конфіденційності та правопорядкуItem Задача забезпечення операційної сумісності (interoperability) систем контролю БАК(Національний авіаційний університет, 2023-12) Годовський, Дмитро ОлександровичСистеми контролю безпілотних авіаційних комплексів (БАК) з усіма їхніми компонентами, підсистемами та елементами, які взаємодіють між собою та зовнішнім середовищем. Фокус дослідження спрямований на забезпечення операційної сумісності цих систем, тобто їхню здатність ефективно взаємодіяти та обмінюватися інформацією, незалежно від виробників, технічних характеристик чи стандартів, що застосовуються. Питання забезпечення операційної сумісності в системах контролю безпілотних авіаційних комплексів. В рамках дослідження детально розглядається взаємодія та взаємозамінність між різними системами контролю БАК, а також їхніми компонентами та підсистемами. Дослідження включає в себе аспекти стандартизації, технічних характеристик, протоколів обміну інформацією та інші аспекти, які впливають на ефективність взаємодії різних систем контролю безпілотних авіаційних комплексів. Вивчення та аналіз питань, пов'язаних із забезпеченням ефективної взаємодії та взаємовпливу різних систем у сфері безпілотної авіації. Операційна сумісність стає ключовим фактором в розвитку та впровадженні безпілотних авіаційних комплексів (БАК).