Наукові статті кафедри іноземних мов
Permanent URI for this collectionhttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/15077
Browse
Browsing Наукові статті кафедри іноземних мов by Title
Now showing 1 - 20 of 126
- Results Per Page
- Sort Options
Item A la découverte d’une région(Le français dans le monde. – 2002. – №324., 2002-11) Мельник, Євгеній ЮрійовичСтаття пропонує підхід до засвоєння соціокультурної інформації на основі роботи з піснею. Розроблено комплекс вправ для розвитку рецептивних і продуктивних умінь за темою "Регіони Франції. Прованс".Item A la découverte des châteaux français(Le français dans le monde. – 2013. – №388., 2013) Мельник, Євгеній ЮрійовичLa fiche pédagogique est consacrée à un des composants du tourisme culturel – aux visites des châteaux français constituant la gloire de la France dans le monde entier. En faisant les exercices proposés, les étudiants se frotteront à l’histoire et à la culture de la première destination touristique mondiale.Item À la découverte des toits de Paris avec une chanson(Київський національний лінгвістичний університет, 2023-10) Melnyk, Yevhenii; Melnyk, Pavlo; Мельник, Євгеній Юрійович; Мельник, Павло ЮрійовичLa fiche pédagogique présente l’ensemble d’activités unies par le thème « Vivre à Paris ». L’objectif de ces activités est de continuer à former la compétence socioculturelle, de faire réviser et/ ou apprendre aux étudiants du niveau B1 le vocabulaire concernant la vie quotidienne de la capitale, ses avantages et désavantages, les lieux touristiques, les préférences des Parisiens, leurs visions du confort, les composants principaux du paysage parisien. Le contexte et les activités pour une pratique visant à la compréhension et l’expression orale et écrite se basent sur le texte de la chanson « Les toits de Paris » de Gauvain Sers où le chanteur raconte une certaine philosophie de vie propre aux habitants des derniers étages des immeubles parisiens traditionnels. L’ensemble d’activités proposé permettra aux étudiants d’élargir leurs connaissances de la culture française en général et de sa partie « parisienne » en particulier, concernant l’architecture de Paris, les technologies parisiennes, la mentalité des Parisiens, le phénomène des toits de Paris.Item Activation of student imagination as an efficient method of teaching writing in a foreign language(International Scholarly Publisher RS Global, 2021-11) Slobozhenko, Ruslan; Melnyk, Yevhenii; Слобоженко, Руслан Анатолійович; Мельник, Євгеній ЮрійовичThe article deals with the issue of enhancing the imagination as an effective technique for teaching writing in a foreign language. The important role of the use of imagination in maintaining the students’ motivation to study is noted due to the creative nature of tasks, the removal of psychological barriers in the assimilation of foreign language material, a positive emotional background in the classroom, increased involuntary attention and memorization. Examples of texts and tasks for teaching foreign language writing are given, which stimulate creativity, imagination, extraordinary thinking of students. It is concluded that when teaching a foreign language writing, appealing to the imagination of students, the didactic sequence involves two stages when creating a written utterance: 1) familiarization with a sample text borrowed from fiction, journalistic, popular science literature / written by a teacher for educational purposes; 2) the implementation of post-text tasks developed by the teacher and aimed at forming certain language skills and developing speech skills. By activating the imagination of students, the sample text is a catalyst for the students’ subsequent educational activities: it determines the direction of thought, provides a creative approach to completing tasks, suggests the choice of speech means necessary for the implementation of a creative idea.Item Activation of student imagination as an efficient method of teaching writing in a foreign language(International Scholarly Publisher RS Global, 2021-11) Melnyk, Yevhenii; Slobozhenko, Ruslan; Мельник, Євгеній Юрійович; Слобоженко, Руслан АнатолійовичThe article deals with the issue of enhancing the imagination as an effective technique for teaching writing in a foreign language. The important role of the use of imagination in maintaining the students’ motivation to study is noted due to the creative nature of tasks, the removal of psychological barriers in the assimilation of foreign language material, a positive emotional background in the classroom, increased involuntary attention and memorization. Examples of texts and tasks for teaching foreign language writing are given, which stimulate creativity, imagination, extraordinary thinking of students. It is concluded that when teaching a foreign language writing, appealing to the imagination of students, the didactic sequence involves two stages when creating a written utterance: 1) familiarization with a sample text borrowed from fiction, journalistic, popular science literature / written by a teacher for educational purposes; 2) the implementation of post-text tasks developed by the teacher and aimed at forming certain language skills and developing speech skills. By activating the imagination of students, the sample text is a catalyst for the students’ subsequent educational activities: it determines the direction of thought, provides a creative approach to completing tasks, suggests the choice of speech means necessary for the implementation of a creative idea.Item ACTUAL CONCERNS OF FUTURE TOURISM EXPERTS PROFESSIONAL PREPARATION IN TERMS OF NATIONAL AND FOREIGN EDUCATION(2015) Василишина, Наталія МаксимівнаУ рамках нашого долідження акцентувано увагу на теоретичних аспектах фахової підготовки майбутніх фахівців сфери туризму у Туреччині та в Україні. Зауважено, що одним із факторів ефективної іншомовної фахової підготовки вищезазначених фахівців є не лише формування теоретичних і практичних знань, вмінь та здатностей, але і вміння самостійно вирішувати проблемні завдання і взагалі були спроможним працювати самостійно. На основі теоретичного аналізу стану проблеми у Туреччині та Україні, розроблено практикуму «Англійська для сфери туризму» для фахівців з туристичної галузі. Структуриний апарат методичної розробки інтегрував десять частин, кожна з яких виконує конкретну функцію.Item ADVANCES IN TEACHING ENGLISH FOR TOURISM ON THE CONTEMPORARY BASIS(2017-05) Василишина, Наталія МаксимівнаThe article under consideration displays the deep analysis of the matter of shaping foreign language communicative competence of future experts in tourism area. Special highlights are focused on finding the most advanced methods of coming up with the proper solution of the stated concern. The implementation of natural approach, experiential interactive learning to teaching English for tourism has been considered. The results of the study suggest that experiential interactive learning enhance the effectiveness of forming foreign language communicative competence in tourism area.Item Chacun est ici chez soi(Іноземні мови. – 2012. – № 2 (70)., 2012) Мельник, Євгеній ЮрійовичL'article présente les activités didactiques en classe de FLE qui apprennent aux étudiants à parler d'une société qui veut défendre le “vivre ensemble” et l’égalité des conditions pour chacun. Les objectifs se réalisent lors de la discussion sur des relations entre les gens des nationalités différentes qui prévoit, du point de vue linguistique, le développement de l’expression orale et la révision des adjectifs de nationalités, des noms de pays, des prépositions de place et de provenance (à, en, de etc.) à l'aide des documents authentiques (chanson “Dents d’ivoire et peau d’ébène”, textes extraits du journal Metro, poésie “Message” de Julos Beaucarne).Item Chanson: "La tristitude"(Le français dans le monde. # 413, 2017-09) Мельник, Євгеній ЮрійовичLe travail avec la chanson “La tristitude”, interprétée par Oldelaf, permet aux étudiants de mieux maitriser le vocabulaire concernant des émotions, des sentiments, des humeurs et des attitudes; d'entreprendre des expériences linguistiques pour se familiariser avec le français; de s'entrainer à l'oral et à l'écrit.Item Controversies of artificial intelligence tools application within teaching english language courses at modern universities(National Academy of Sciences of Ukraine Institute of Artificial Intelligence Problems MES of Ukraine and NAS of Ukraine, 2025) Vasylyshyna NataliiaThe article analyzes the theoretical foundations of the problem of using artificial intelligence in the field of higher education, especially in English teaching courses. It is shown that the system of artificial intelligence as a strategic technology provides many advantages for the life of people and society in general as well as for shaping foreign language communicative competence, and also symbolizes a new stage not only in the history of digital technologies, but also in the global scale of the development of modern civilization as well as new possibilities for teaching English in modern competitive world. The aim of ongoing research consists in presenting the theoretical foundations of the problem of the use of AI in the field of higher education in the context of English language teaching for university learners by clarifying the advantages and disadvantages in English language activities like speaking, listening, reading and writing, determining the features of the application of AI in the educational process of higher education institutions and analyzing statistical data to clarify the risks and threats of using AI in higher education institutions particularly withing teaching English courses in the conditions of open science, as well as substantiating practical recommendations for the development and implementation of AI in higher education for English language teaching. The research outcomes have demonstrated that balanced approach in the frame of expository learning must be used for rational and effective AI implementation during English language teaching, in other words AI must be equaled to external, outside artificial skeleton, augmentative intelligence (AI). У статті аналізуються теоретичні основи проблеми використання штучного інтелекту в галузі вищої освіти, зокрема в курсах викладання англійської мови. Показано, що система штучного інтелекту як стратегічна технологія забезпечує багато переваг для життя людей і суспільства загалом, а також для формування комунікативної компетенції іноземною мовою, а також символізує новий етап не лише в історії цифрових технологій, але й у глобальному масштабі розвитку сучасної цивілізації, а також нові можливості викладання англійської мови в сучасному конкурентному світі. Мета поточного дослідження полягає у викладенні теоретичних основ проблеми використання штучного інтелекту (ШІ) у сфері вищої освіти в контексті викладання англійської мови для студентів університетів шляхом з'ясування переваг та недоліків у таких видах діяльності з вивчення англійської мови, як говоріння, аудіювання, читання та письмо, визначення особливостей застосування ШІ в освітньому процесі вищих навчальних закладів та аналізу статистичних даних для з'ясування ризиків та загроз використання ШІ у вищих навчальних закладах, зокрема, під час викладання курсів англійської мови в умовах відкритої науки, а також обґрунтування практичних рекомендацій щодо розробки та впровадження ШІ у вищій освіті для викладання англійської мови. Результати дослідження показали, що для раціонального та ефективного впровадження ШІ під час викладання англійської мови необхідно використовувати збалансований підхід у рамках пояснювального навчання, іншими словами, ШІ слід прирівнювати до зовнішнього, поза штучним скелетом, доповнюючого інтелекту (ШІ).Item Development of discourse and functional skills of pragmatic adaptation when translating English publicistic texts(2012) Слобоженко, Руслан АнатолійовичThe article deals with the using effective methodological techniques and a set of communicative exercises aimed at forming and developing skills of content and semantic information analysis of English informational and analytical text as a basic component of communicative competence when translating publicistic literature.Item Development of sociolinguistic competence when reading literary texts in english classes(2017-06-09) Слобоженко, Руслан АнатолійовичThe purpose of writing this article was to define the approach and language material to develop sociolinguistic competence. The perspective of further research we see in designing a corresponding set of exercisesItem Devenir poète avec «Chansons sans frontières»(Kyiv National Linguistic University, 2020-03) Melnyk, YevheniiLa fiche décrit une démarche pédagogique visant à l’exploitation et au développement didactiques des idées du concours « Chansons sans Frontières » pour réveiller la créativité des étudiants (niveaux B2-C1), leur faire découvrir la musicalité du langage dans ses aspects différents, libérer leur expression orale et écrite et organiser l’assimilation efficace du français lors de l’analyse et l’écriture de textes poétiques (textes de chanson).Item Digital Resources Usage in the Development of Opinion Essay Writing Skills of Master Degree Students Majoring for Specialties 292 “International Economic Relations and Business” as well as 293 “International Law” within the Study of the Discipline “Busines(Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University, 2024) Vasylyshyna Nataliia; Honcharenko-Zakrevska NataliiaThe topicality of the current research is proved by the fact that the quality of education in the aspect of the development of professional skills of today's university graduates is an extremely complex concept, connected with many aspects of social life, and, moreover, it has no generally accepted evaluation system. However, the main parameter of quality is the correspondence of the paradigm and strategies of teaching with the entrepreneurial type of university - University 3.0. The article shows that the widespread rapid development of this type of university in the world has marked a transition to a proactive model of generating technologies, talents, markets and market services, within which universities are turning into city-forming centers of economic clusters. Accordingly, both the approach to the formation of professional competence of graduates and the concept of this competence itself are changing. According to the 3.0 model, the training of innovative specialists is directly related to the development of entrepreneurial skills, metacognitive skills, self-education skills, and the ability to produce one's own knowledge and scientific products. The purpose of this article is to analyze the main aspects of teaching English learners majoring in master's degrees at higher educational institutions writing opinion essay, which increase the educational motivation of students, as well as contribute to their professional development and personal growth. The tasks of the current research include firstly theoretical part aimed at revealing main modern techniques of writing opinion essay and secondly the current research is aimed at providing real essay possible topics for specialties 292 “International Economic Relations and Business” and 293 “International Law” supported with practical opinion essay examples. The outcomes of the paper have revealed the application of value competence approach in the frame of teaching opinion essay writing, that have witnessed the importance of critical thinking development and creation of multifaceted ideas. The results of the theoretical and practical sections of the on-going research have demonstrated the next modern outcomes: eight basic principles of writing a successful essay by university undergraduate; selection of opinion essay’s topics in legal, economic and business areas; two example of correct opinion essay for both specialties. The importance of the current research can be proved with the provision of essential opinion essay writing tips to be considered by modern university lecturers in order to develop opinion essay writing skills in modern Master Degree Students. Актуальність даного дослідження підтверджується тим, що на сьогоднішній день якість освіти в аспекті формування професійних компетенцій випускників закладів вищої освіти (далі - ЗВО) є надзвичайно складним питанням, пов’язаним з багатьма аспектами суспільного життя. Проте основним параметром якості є відповідність парадигми та стратегії навчання підприємницькому типу ЗВО – Університету 3.0. У статті показано, що повсюдний бурхливий розвиток такого типу університетів у світі ознаменував перехід до проактивної моделі генерації технологій, талантів, ринків і ринкових послуг, у рамках якої університети перетворюються на містоутворюючі центри економічних кластерів. Відповідно змінюється як підхід до формування професійної компетентності випускників, так і саме поняття цієї компетентності. Відповідно до моделі 3.0 підготовка спеціалістів-новаторів безпосередньо пов’язана з розвитком підприємницьких компетенцій, метакогнітивних навичок, навичок самоосвіти, здатності продукувати власні знання та науковий продукт. Метою даної статті є аналіз основних аспектів навчання студентів англійської мови, які навчаються за освітою магістра вищих навчальних закладів, написання есе, які підвищують навчальну мотивацію студентів, а також сприяють їх професійному розвитку та особистісному зростанню. Завдання поточного дослідження охоплюють, по-перше, теоретичну частину, спрямовану на розкриття основних сучасних технік написання думок, а по-друге, поточне дослідження спрямоване на забезпечення реальних можливих тем есе для спеціальностей 292 «Міжнародні економічні відносини та бізнес» та 293 «Міжнародне право», які доповнюються практичними прикладами есе. Результати роботи розкрили застосування ціннісно-компетентнісного підходу в рамках навчання написання есе, що засвідчило важливість розвитку критичного мислення та створення багатоаспектних ідей. Результати теоретичної та наукової частин дослідження продемонстрували наступні сучасні результати: вісім основних принципів написання успішного есе студентом університету; список тематики есе юридичній, економічній та бізнес-сферах; два приклади правильного есе для обох спеціальностей. Важливість поточного дослідження може бути підтверджена наданням важливих порад щодо написання есе, які повинні враховуватися викладачами сучасних університетів з метою розвитку навичок написання есе сучасними студентами магістратури.Item Du bois avec des cordes?(Le français dans le monde. – 2009. – №365., 2009) Мельник, Євгеній Юрійович; Melnyk, Yevhenii Yuriiovych“C’est que du bois avec des cordes” de Lynda Lemay est une confession sincère et touchante de la chanteuse québecoise à propos de sa guitare, ainsi que le texte qui sert de point de départ à plusieurs exercices visant à l'assimilation du vocabulaire des instruments de musique.Item Du panier au chariot(2014) Мельник, Євгеній ЮрійовичLes matériaux de l’article font découvrir le changement radical des habitudes des consommateurs français, permettent de travailler le vocabulaire concernant les produits d’alimentation, les achats dans les petits commerces et les grandes surfaces, organisent la révision de l’emploi du Passé Composé et de l’Imparfait, perfectionnent les compétences de compréhension et d’expression orale et écrite.Item El idioma español como código genético del Mundo Hispánico. El aspecto histórico y sociocultural según la obra de Carlos Fuentes «El espejo enterrado»(2016-10-07) Жудро, Ольга Вікторівнаcódigo genéticoItem Encore un mot, juste une parole… sur la chanson(Іноземні мови. – 2003. – №3., 2003) Мельник, Євгеній ЮрійовичL'article illustre les possibilités d’exploitation des chansons en classe de français (au cours du travail sur le texte d’un fait divers, en l'occurrence). Les exercices à la base de cette sorte d’articles permettent aux étudiants d’élaborer les stratégies d’un exposé laconique et cohérent, de pratiquer l’emploi des temps passés, de s’entraîner à l’oral et à l’écrit. Le scénario proposé peut être modifié en fonction des tâches que s’impose le professeur à son cours, ainsi que des connaissances et des compétences des apprenants.Item Etre mime(Іноземні мови. – 2011. – № 4., 2011-11) Мельник, Євгеній ЮрійовичБути мімом. Стаття містить практичні розробки заняття з французької мови, присвяченого мистецтву пантоміми. Завдяки використанню запропонованих матеріалів студенти вдосконалюватимуть уміння читання, говоріння, аудіювання та письма в контексті знайомства із зазначеним культурним феноменом, аналізу автентичних документів (фільму та пісні); актуалізують лексичний матеріал, що стосується теми “Повсякденне життя”; залучаться до творчого та мотивуючого вживання мовленнєвих засобів для інтерпретації жестів.Item Exposure to Paper and Digital Sources while Teaching the Discipline “Foreign Language of Specialty” for Bachelor Degree Students Majoring for Specialty 293 “International Law”(Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University, 2025) Vasylyshyna Nataliia; Honcharenko-Zakrevska NataliiaDue to globalization, the expansion of Ukrainian's economic links with other nations, and the link with the expansion of strengthening at a good level, there is a growing demand for legal English teachers among professionals who speak the language. English teachers ought to assist in the development of abilities that will make law students more marketable. The method of teaching legal English is intricate but fascinating. Remember that there are a number of contemporary and interactive approaches to teaching this sublanguage. For legal English instruction to be both effective and efficient, students must use them in the classroom. Various activities of these methods are used by teachers with the aim of teaching in deeper perspective. The aim of this paper is to present the challenges in teaching legal English to nonnative students majoring for the specialty 293 “International Law” and to offer several suggestions in the form of complex of nine various communicative tasks for improving the methods of assessment. English for Specific Purposes has increasingly developed in the last decades and there is no argue that English has become lingua franca. Being the language of international legal practice, English is an important part of a legal training program and, in order to face the challenges of the labor market in the future, students must be able to overcome the problems due to the differences between legal systems and languages. Teaching English for Specific Purposes is a never-ending process considering that, in order to achieve proficiency, constant training is needed. The outcomes of the on-going paper have revealed that the complex of nine interrelated tasks will be able to improve the knowledge of legal English of university students majoring for the specialty 293 “International Law”. У зв’язку з глобалізацією, розширенням економічних зв’язків України з іншими країнами та зміцненням зв’язків зростає попит на викладачів юридичної англійської мови серед професіоналів, які володіють мовою. Вчителі англійської мови повинні сприяти розвитку здібностей, які зроблять студентів-юристів більш затребуваними. Методика викладання юридичної англійської є складною, але захоплюючою. У сучасній методиці існує низка дієвих та інтерактивних підходів до викладання. Щоб юридичне навчання англійської мови було ефективним студенти повинні використовувати її на заняттях в аудиторії. Різноманітні види діяльності цих методів використовуються вчителями з метою навчання для більш глибокої перспективи усвідомлення мови. Метою даної роботи є представити проблеми викладання юридичної англійської мови для неіноземних студентів спеціальності 293 «Міжнародне право» та запропонувати декілька пропозицій у вигляді комплексу з дев’яти різноманітних комунікативних завдань для вдосконалення практичного заняття фахової іноземної мови. Англійська мова спеціальності набула все більшого розвитку в останні десятиліття, і ніхто не стверджує, що англійська мова стала lingua franca. Будучи мовою міжнародної юридичної практики, англійська є важливою частиною програми юридичної підготовки, і для того, щоб протистояти викликам ринку праці в майбутньому, студенти повинні вміти подолати проблеми, пов’язані з відмінностями між правовими системами та мови. Викладання англійської мови для спеціальних цілей є нескінченним процесом, враховуючи, що для досягнення навичок необхідно постійне навчання. За результатами розробленої роботи виявлено, що комплекс із дев’яти взаємопов’язаних завдань дозволить покращити знання юридичної англійської мови студентів університетів за спеціальністю 293 «Міжнародне право».