Інноваційні планувальні та конструктивні рішення будівлі аеровокзального комплексу Міжнародного аеропорту «Бориспіль»

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Видавничий дім "Гельветика"

Abstract

У роботі досліджуються планувальні та конструктивні рішення будівлі аеровокзалу (сучасного терміналу В) Міжнародного аеропорту «Бориспіль», які є інноваційними для періоду його проєктування й будівництва (1959–1965 роки). Архітектуру об’єктів інфраструктури авіаційного транспорту визначають стилі, які панують у відповідному історичному періоді. Низка об’єктів будується за типовими проєктами, що пов’язано з особливостями технологічних процесів і не потребує досягнення архітектурної виразності складників забудови транспортного підприємства. Винятком є аеровокзали, архітектура яких дає змогу додати їм додаткових функцій – своєрідних «візитівок» міст і країни загалом. Особливо яскраво це простежується в об’єктах – взірцях спадщини архітектури модернізму (1960–1990-і роки), які через низку причин можуть бути втрачені після 50 років експлуатації. Останнім часом саме переосмисленню спадщини архітектури модернізму приділяється велика увага з боку Міжнародної ради з охорони пам’яток та історичних місць – ІСОМОS.До вивчення історичних і соціальних умов його виникнення, особливостей науково-дослідницького, проєктно-технологічного й нормативно-методичного супроводження, поширення наукових знань і досвіду збереження залучається широке коло спеціалістів і громадськості, зокрема українське. Мета дослідження – простежити динаміку змін і розвитку технологічних, планувальних, конструктивних та інженерних рішень аеровокзалів – від пасажирських павільйонів до багатовокзальних комплексів; приділити увагу окремому об’єкту, побудованому в Міжнародному аеропорту «Бориспіль». Джерельну базу дослідження становлять матеріали бібліотечних, архівних і приватних зібрань; нормативної бази в галузі будівництва; проєктної та експлуатаційної документації тощо. Методологія дослідження базується на застосуванні таких методів: джерелознавчого; порівняльного та критичного аналізу; системного підходу до вивчення об’єкта як складника інфраструктури авіаційного транспорту та взірця архітектури модернізму. Проаналізовано дані, які характеризують об’єкт дослідження як вагомий складник інфраструктури авіаційного транспорту України та взірець спадщини архітектури київського модернізму. Виявлено й оцінено унікальні для того часу пропозиції щодо організації технологічних процесів обслуговування пасажирів, відповідного їх наземного забезпечення будівлями та спорудами, зокрема закритими посадковими галереями, відкритими терасами з функціями оглядових майданчиків, зовнішніми та внутрішніми пандусами. Оцінено вплив світової практики на формування технологічних схем, планувальних, конструктивних та інженерних рішень аеровокзалу. Виявлено особливості індивідуальних підходів до розв’язання складних завдань об’ємно-просторової організації аеровокзального комплексу й формування його виразного архітектурного образу; створення й посилення психологічного ефекту від перебування в аеровокзалі, упровадження передових для того часу індустріальних методів виробництва та монтажу збірних залізобетонних конструкцій, зокрема оболонки подвійної додатної кривизни тощо. Визначено особливості планувальних і конструктивних рішень об’єкта інфраструктури авіаційного транспорту, які дали змогу на етапах проєктування й будівництва задовольнити соціальний запит на створення комфортних умов обслуговування масових пасажироперевезень, забезпечити вільний доступ відвідувачів до найкращих видових точок спостереження за подіями й процесами на пероні та летовищі. Отримані результати можуть бути використані: – для вивчення та розв’язання проблем розвитку й управління аеровокзальними комплексами, до складу яких входять об’єкти з різними ресурсними й культурологічними потенціалами, що потребують подовження життєвого циклу; – для розв’язання проблем збереження, розконсервації та подальшої технічної експлуатації об’єкта, який перебуває в стані консервації; – для виключення умов непоправних утрат взірців архітектури модернізму в середовищі інфраструктури авіаційного транспорту.
The study explores the planning and structural solutions of the terminal building (modern Terminal B) at Boryspil International Airport, which were innovative for the period of its design and construction (1959–1965).The architecture of aviation transport infrastructure facilities is defined by the styles prevailing in the corresponding historical period. A number of such facilities are constructed based on standard projects due to the specific nature of technological processes, which often do not require architectural expressiveness in the elements of the transport enterprise's construction. Airport terminals, however, are an exception, as their architecture allows them to serve as unique “business cards” for cities and countries. This is especially evident in the objects representing the heritage of modernist architecture (1960–1990), which, due to various reasons, risk being lost after 50 years of operation.Recently, considerable attention has been paid to the reinterpretation of the heritage of modernist architecture by the International Council on Monuments and Sites (ICOMOS). A wide range of specialists and the public, including those in Ukraine, are involved in studying the historical and social conditions of its emergence, as well as the features of scientific research, design, technological, and regulatory support for disseminating knowledge and preservation practices.Objective of the Study. To trace the dynamics of changes and development in airport terminals' technological, planning, structural, and engineering solutions, from passenger pavilions to multi-terminal complexes, with special attention to a particular facility built at Boryspil International Airport.The research is based on materials from libraries, archives, private collections, construction regulations, and project and operational documentation. The study's methodology involves using various methods, including source studies, comparative and critical analysis, and a systematic approach to examining the object as part of aviation transport infrastructure and a sample of modernist architecture.The data characterizing the research object as a significant component of Ukraine's aviation transport infrastructure and a sample of Kyiv's modernist architectural heritage are analyzed. Unique proposals from that time regarding the organization of passenger service processes, including land-based support with buildings and structures like enclosed boarding galleries, open terraces with observation deck functions, external and internal ramps, have been identified and evaluated. The impact of global practices on the formation of technological schemes, planning, structural, and engineering solutions of the airport terminal has been assessed. The specific individual approaches to solving the complex tasks of spatial organization in the airport terminal complex and forming its expressive architectural image, enhancing the psychological effect of staying at the terminal, and implementing advanced industrial methods for producing and assembling precast reinforced concrete structures (including double positive curvature shells) have been revealed.The study identifies the unique planning and structural solutions of an aviation transport infrastructure object, which, during the design and construction stages, satisfied the social demand for creating comfortable conditions for mass passenger transportation. It also ensured free access for visitors to the best viewpoints for observing events and processes on the apron and runway.The results can be used: • To study and solve the development and management problems of airport terminal complexes, which include objects with varying resource and cultural potential requiring lifecycle extension. 8Airport Planning, Construction and Maintenance JournalВипуск / Issue 2(4) , 2024• To address issues related to the preservation, deconservation, and further technical operation of the facility, which is currently in a state of conservation.• To prevent irreparable losses of modernist architectural samples within aviation transport infrastructure

Description

1. Агєєва Г.М. Будівництво та експлуатація будівель і споруд аеропортів: освітній акцент. Сталий розвиток авіаційної інфраструктури України : колективна монографія / за заг. ред. В.В. Карпова. Львів-Торунь : Liha-Pres, 2023. С. 63–111. DOI: 10.36059/978-966-397-312-8-3. 2. Агєєва Г. М. Урбанізація територій, наближених до аеропортів, – пріоритет підготовки фахів-ців з містобудування в Національному авіаційному університеті України. Архітектура, будівництво, дизайн в освітньому просторі : колективна монографія / за заг. ред. В.В. Карпова. Рига, Латвія : Baltija Publishing, 2021. С. 8–39. DOI: 10.5281/zenodo.4705433. 3. Агєєва Г.М., Волкова А.В. Привокзальні площі: реорганізація планувальних рішень під час рекон-струкції аеропортів. Проблеми розвитку міського середовища. 2017. Вип. 3 (19). С. 36–49. DOI: 10.5281/zenodo.6668682. 4. Агєєва Г.М., Кафієв К.П. Проблеми відновлення будівництва масштабних інфраструктур-них споруд після довготривалої перерви. Вісник Придніпровської державної академії будівництва та архітектури = Bulletin of Prydniprovs'ka state academy of civil engineering and architecture. 2020. No 3 (264–265). С. 10–21. DOI: 10.30838/J.BPSACEA.2312.070720.10.636. 5. Басім К.М. Роль пасажирських терміналів у формоутворенні майбутніх аеровокзалів. Промислове будівництво та інженерні споруди. 2018. No 4. С. 44–47. 6. Олійник О.П., Пилєва В.А. Еволюція та морфологія інтер’єрів аеровокзалів у процесі розвитку. Проблеми розвитку міського середовища. 2009. No 2. С. 127–139. 7. Осєтрін М.М., Погуца Т.О. Основні принципи планувальних рішень пасажирських аеровокзалів (на прикладі міжнародних аеропортів України). Містобудування та територіальне планування. 2012. Вип. 45 (2). С. 61–65. 8. Осєтрін М.М., Погуца Т. О. Організація транспортно-пішохідних потоків на привокзальній площі аеропорту (на прикладі міжнародного аеропорту «Бориспіль» м. Київ). Містобудування та територіальне планування. 2011. Вип. 40 (2). С. 112–117. 9. Семикіна О.В. Розвиток аеропортів Радянського Союзу після Другої світової війни. Сучасні про-блеми архітектури та містобудування. 2019. Вип. 54. С. 415–420. 10. Семикіна О., Літошенко Г. Функціонально-технологічні концепції аеропортів (минуле та сьогодення). Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2024. Вип. 68. С. 62–71. DOI: 10.32347/2077-3455.2024.68.62-71. 11. Термінал нью-йоркського летовища імені Кеннеді перетворили на готель. Home Ideas Supply: веб-сайт. URL: https://his.ua/ua/article/terminal-nju-yorkskogo-letovischa-imeni-kennedi-peretvorili-na-gotel-_2019-06-06 (дата звернення: 17.09.2024). 12. Тимошенко М.М., Симоненко В.М. Дизайн архітектурного макро-міні-міді-середовища авіацій-ного комплексу в м. Баки. Проблеми розвитку міського середовища. 2015. Вип. 1 (15). C. 134–143. 13. Троценко А.М. Аеропорти України. Київ : Європейський університет, 2002. 252 с. 14. Agieieva G. M., Kriveljov L. I. Transformation of pedestrian route schemes in the parking – air terminal zones in the course of airport reconstruction. Proceedings from: Xth World Congress «Aviation in the XXI century – Safety of Aviation and Space Technologies». 2022. Kyiv : State University “Kyiv Aviation Institute”, 2022. Р. 9.1.5–9.1.7. DOI: 10.5281/zenodo.7157512. 15. Agieieva G., Tymoshenko M., Bzhezovska N. Planing organization of macro environment оf the airports. Proceedings from AVIA’2019. The Fourteenth International Conference of Science and Technology.Kyiv : State University “Kyiv Aviation Institute”, 2019. Р. 21.1–21.5. 16. Agieieva G. Visitors’ Terraces as Components of the Urban Environment of Airports. In: Onyshchenko, V., Mammadova, G., Sivitska, S., Gasimov, A. (eds). Proceedings from ICBI’22: The Fourth 27Airport Planning, Construction and Maintenance JournalВипуск / Issue 2(4), 2024International Conference on Building Innovations. Lecture Notes in Civil Engineering, 2023. Vol 299. Springer, Cham. DOI: 10.1007/978-3-031-17385-1_31. 17. Binney M. Airport Builders. London : Academy Editions, 1999. 18. Wolfram L. More than just a place to land. History, Function and Future of Vienna Airport. Vienna : Compress Verlag, 1988. 19. Голубкіна Г. Головні повітряні ворота України. До історії проєктування аеропорту «Бориспіль» (за документами ЦДНТА України). Культура і життя. 2019. No 34–35. С. 6. 20. Orthoslogos.fr (n. d.). Eero Saarinen & Associates. TWA Flight Center. 1955–1962. orthoslogos.fr.Retrieved from https://orthoslogos.fr/architecture/twa-flight-center/ (Accessed: 17 September 2024). 21. Агєєва Г.М., Тимошенко М.М., Волкова А.В. Особливості організації зон тимчасового зберігання автотранспорту в аеропорту «Бориспіль». Сучасні тенденції розвитку архітектури та містобу-дування : матеріали Всеукр. наук.-техн. конф., м. Харків, 17 листопада 2017 р. Харків : ХНУМГ, 2017. С. 238–239. 22. Деякі питання реалізації проекту «Інфраструктурні об’єкти Київського регіону» : Постанова Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2011 р. No 982 / Кабінет Міністрів України. Офіційний вісник України. 2011. No 73. С. 40–41. 23. Історія аеропорту Бориспіль. 1959–1999. Київ : Гопак, 1999. 50 с. 24. Про заходи з розбудови державного підприємства «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» в рам-ках підготовки та проведення в рамках підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2010 р. No 123-р / Кабінет Міністрів України. Урядовий кур’єр. 2010. No 44. 25. Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 20.07.2015 «Про заходи щодо захисту національних інтересів України в галузі авіації : Указ Президента України від 4 вересня 2015 р. No 535/2015 / Президент України. Урядовий кур’єр. 2015. No 165. 26. Про схвалення Концепції розвитку міжнародного аеропорту «Бориспіль» на період до 2045 року : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 8 травня 2019 р No 293-р / Кабінет Міністрів України. Урядовий кур’єр. 2019. No 90. 27. Вукічевич Б. Утвердження модерністської парадигми. Vijesti : веб-сайт. https://uk.vijesti.me/zabava/294673/afirmacija-modernisticke-paradigme (дата звернення: 17.09.2024). 28. Звіт про прямі збитки інфраструктури від руйнувань внаслідок військової агресії росії проти України за рік від початку повномасштабного вторгнення. Київ : Київська Школа Економіки, 2023. 50 с. URL: https://kse.ua/wp-content/uploads/2023/03/UKR_Feb23_FINAL_Damages-Report-1.pdf. 29. Кондель-Пермінова Н. Виклики війни: трансформації в архітектурі та дизайні України. Сучасне мистецтво. 2022. No 18. С. 27–42. DOI: 10.31500/2309-8813.18.2022.269659. 30. Агєєва Г.М. Бориспіль (аеропорт). Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бориспіль (аеропорт) (дата звернення: 17.09.2024). 31. Київ : енциклопедичний довідник / за ред. А.В. Кудрицького. Київ : Гол. ред. Української Радян-ської Енциклопедії, 1981. 736 с. 32. ICOMOS Germany. (Ed.). Socialist Realism and Socialist Modernism. World Heritage Proposals from Central and Eastern Europe [Documentation of the European Expert Meeting of ICOMOS on the Feasibility of an International Serial Nomination of 20th Century Monuments and Sites in Post-Socialist Countries for the UNESCO World Heritage List in Warsaw, 14th–15th of April 2013]. Berlin : Hendrik Bäßler Verlag, 2013. 33. Bykov A., Gubkina Ie. Soviet modernism, brutalism, post-modernism: Buldings and Strustures in Ukraine 1955–1991. Berlin : Dom publichers, 2019. 34. lchenko M. Discourse of Modernist Heritage and New Ways of Thinking about Socialist Urban Areas in Eastern Europe. Changing Societies & Personalities. 2019. No 3 (3). Р. 243–257. DOI: 10.15826/csp.2019.3.3.074. 35. Soviet Modernism 1955–1991. (n. d.). azw.at. Retrieved from https://www.azw.at/en/articles/collection/soviet-modernism-1955-1991/ (Accessed: 17 September 2024). 36. Soviet Modernism 1955–1991. Ukraine. (n. d.). azw.at. Retrieved from http://wiki.azw.at/sovietmodernism_database/home.php?act=suchen&l=deu&findall=&function=&land=Ukraine (Accessed: 17 September 2024). 37. Soviet Modernism 1955–1991. Ukraine. Kiev. Borispol Airport (w. d.). azw.at. Retrieved from http://wiki.azw.at/sovietmodernism_database/home.php?il=828&l=deu&findall=&function=&land=ukraine&act=print (Accessed: 17 September 2024). 38. Агєєва Г.М. Оболонки подвійної додатньої кривизни в архітектурі будівель транспортних вузлів Києва. Архітектура історичного Києва. Історія – теорія – практика : матеріали VI Міжнар. наук.- 28Airport Planning, Construction and Maintenance JournalВипуск / Issue 2(4) , 2024практ. конф., м. Київ, 20 листопада 2020 р. Київ : КНУБА, 2020. С. 14–15. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/44722. 39. Анісімов А. Дослідження київських архітектурних конкурсів 1980-х – передумови «Після Соціалістичного Модернізму». Місто: історія, культура, суспільство. Після соціалістичного модер-нізму архітектура, міський дизайн і планування 1980-х. 2022. No 1 (13). С. 110–195. DOI: 10.15407/mics2022.01.110. 40. Балашова Д. Дискримінація модернізму як спосіб знищення пам’яті. Pragmatika : веб-сайт. URL: https://pragmatika.media/dyskryminatsiia-modernizmu-iak-sposib-znyshchennia-pam-iati/ (дата звернення: 17.09.2024). 41. Ващук М. У Києві створили мапу архітектури модернізму. The Village : веб-сайт. URL: https://www.the-village.com.ua/village/city/city-news/266663-u-kievi-stvorili-mapu-arhitekturi-modernizmu (дата звернення: 17.09.2024). 42. Велігоцька Н. Монументально-декоративне мистецтво в епоху НТР. Образотворче мистецтво. 1981. No 3. С. 12–14. 43. Гриценко Є. Сучасна утопія: Київ та архітектура радянського модернізму. Platforma : веб-сайт. URL: https://platfor.ma/magazine/text-sq/pb/soviet-modernism/ (дата звернення: 17.09.2024). 44. Досліджуємо, щоб зберігати. Карта модернізму : веб-сайт. URL: https://modernism.in.ua/ua/index/ (дата звернення: 17.09.2024). 45. Зеленкова В.А. Малі архітектурні та скульптурні форми в дизайні інтер’єрів аеровок-залів. Proceedings of State University “Kyiv Aviation Institute”. 2012. No 52 (3). С. 119–122. DOI: 10.18372/2306-1472.52.2360. 46. Крихка спадщина. Архітектурний модернізм Українського Півдня та Сходу: кінець 1950–1980-ті. Державна наукова архітектурно-будівельна бібліотека імені В.Г. Заболотного : веб-сайт. URL: http://www.dnabb.org/modules.php?name=Pages&go=page&pid=1833 (дата звернення: 17.09.2024). 47. Крихка спадщина. Архітектурний модернізм Українського Півдня та Сходу: кінець 1950–1980-ті : альбом-каталог / упоряд., ред. П. Кравчук. Дніпро : Герда, 2023. 304 с. 48. Крівєльов Л.І., Кафієв К.П. Збереження забудови київського модернізму минулого століття. Технічний стан будівлі «Залізничний ринок». Наука та будівництво. 2022. No 33 (3–4). С. 3–15. URL: https://www.journal-niisk.com/index.php/scienceandconstruction/article/view/203. 49. Луцька В. Архітектура модернізму: де черпали натхнення київські проектувальники? Хмаро-чос : веб-сайт. URL: https://hmarochos.kiev.ua/2018/02/26/arhitektura-modernizmu-de-cherpali-nathnennya-kiyivski-proektuvalniki/ (дата звернення: 17.09.2024). 50. Марковський А.І. Три етапи переходу від «сталінського ампіру» до модернізму на прикладі Києва. Містобудування та територіальне планування. 2020. Вип. 75. С. 249–261. DOI: 10.32347/2076-815x.2020.75.249-261 51. Пучков А. Навмисна випадковість українського радмодерну, або дозоване «цікавеньке» в архітектурі кінця 1950-х – початку 1990-х. Місто: історія, культура, суспільство. Після соціалістичного модернізму архітектура, міський дизайн і планування 1980-х. 2022. No 1 (13). С. 32–72. DOI: 10.15407/mics2022.01.032. 52. Солодова Д. Без надмірностей: історія київського модернізму. Bird in Flight : веб-сайт. URL: https://birdinflight.com/architectura-uk/20160511-kiev-modern-architecture.html (дата звернення: 17.09.2024). 53. Чернявський В.Г. Синтез мистецтв в архітектурі аеропортів. Сталий розвиток авіаційної інфраструктури України : колективна монографія / за заг. ред. В.В. Карпова. Львів-Торунь : Liha-Pres, 2023. С. 219–245. DOI: 10.36059/978-966-397-312-8-8. 54. Шевченко Л. Монстри модернізму: модерністські споруди під загрозою. Хмарочос : веб-сайт. URL: https://hmarochos.kiev.ua/2016/05/23/monstri-modernizmu-modernistski-sporudi-pid-zagrozoyu/ (дата звернення: 17.09.2024). 55. Soviet mosaics in Ukraine (n. d.). sovietmosaicsinukraine.org Retrieved from https://sovietmosaicsinukraine.org/ (Accessed: 17 September 2024). 56. Ковешнікова О. Передумови формування творчих уподобань архітектора Анатолія Доброволь-ського. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2018. Вип. 35. С. 329–342. 57. Ковешнікова О.В. Творчість А.В. Добровольського в контексті розвитку архітектури України 1930–1980-х років : дис. ... канд. арх. : 18.00.01. Київ, 2020. 280 с. 58. Харківська область, м. Харків. Міністерство культури та інформаційної політики України : веб-сайт. URL: http://surl.li/sdrwzi (дата звернення: 17.09.2024). 59. Горбачова О.М. Фактор пропускної здатності аеропортових комплексів як умова їх циклічного розвитку. Економічний аналіз. 2013. Том 14. No 2. С. 158–163. References:1. Ahieieva, G. M. (2023). Budivnytstvo ta ekspluatatsiya budivelʹ i sporud aeroportiv: osvitniy aktsent [Construction and operation of airport buildings and structures: educational emphasis]. Stalyy rozvytok aviatsiynoyi infrastruktury Ukrayiny – Sustainable development of aviation infrastructure of Ukraine, (pp. 63-111). Lviv – Torun: Liha-Pres. DOI: 10.36059/978-966-397-312-8-3 [in Ukrainian]. 2. Ahyeyeva, H. M. (2021). Urbanizatsiya terytoriy, nablyzhenykh do aeroportiv – priorytet pidhotovky fakhivtsiv z mistobuduvannya v Natsionalʹnomu aviatsiynomu universyteti Ukrayiny. [Urbanization of territories close to airports – priority of training specialists in urban planning at the State University “Kyiv Aviation Institute” of Ukraine]. Arkhitektura, budivnytstvo, dyzayn v osvitnʹomu prostori – Architecture, construction, design in the educational space (pp. 8–39). Riga : Baltija Publishing. DOI: 10.5281/zenodo.4705433 [in Ukrainian]. 3. Ahyeyeva H. M., & Volkova A. V. (2017). Pryvokzalʹni ploshchi: reorhanizatsiya planuvalʹnykh rishenʹ pid chas rekonstruktsiyi aeroportiv [Station areas: reorganization of planning decisions during airport reconstruction]. Problemy rozvytku misʹkoho seredovyshcha – Problems of the development of the urban environment, 3(19), 36–49. DOI: 10.5281/zenodo.6668682 [in Ukrainian]. 4. Agieieva, G. M., & Kafiev, K. P. (2020). Problemy vidnovlennya budivnytstva masshtabnykh infrastrukturnykh sporud pislya tryvaloyi perervy [Problems of resuming the construction of large-scale infrastructure facilities after a long break]. Bulletin of Prydniprovs'ka state academy of civil engineering and architecture, 3 (264–265), 10–21. DOI: 10.30838/J.BPSACEA.2312.070720.10.636 [in Ukrainian]. 5. Basim, K. M. (2018). Rolʹ pasazhyrsʹkykh terminaliv u formoutvorenni maybutnikh aerovokzaliv. [The role of passenger terminals in shaping future airports.]. Promyslove budivnytstvo ta inzhenerni sporudy –Industrial construction and engineering structures, 4, 44–47 [in Ukrainian]. 6. Oliynyk, O. P., & Pylyeva, V. A. (2009). Evolyutsiya ta morfolohiya interʺyeriv aerovokzaliv u protsesi rozvytku [Evolution and morphology of the interiors of air terminals in the process of development]. Problemy rozvytku misʹkoho seredovyshcha – Problems of the development of the urban environment, 2, 127–139 [in Ukrainian]. 7. Osyetrin, M. M., & Pohutsa, T. O. (2012). Osnovni pryntsypy planuvalʹnykh rishenʹ pasazhyrsʹkykh aerovokzaliv (na prykladi mizhnarodnykh aeroportiv Ukrayiny). [Basic principles of planning decisions of passenger airports (on the example of international airports of Ukraine)]. Mistobuduvannya ta terytorialʹne planuvannya – Urban planning and territorial planning, 45(2), 61–65 [in Ukrainian]. 8. Osyetrin, M. M., & Pohutsa, T. O. (2011). Orhanizatsiya transportno-pishokhidnykh potokiv na pryvokzalʹniy ploshchi aeroportu (na prykladi mizhnarodnoho aeroportu «Boryspil» m. Kyyiv). [Organization of traffic and pedestrian flows at the airport terminal square (on the example of Boryspil International Airport, Kyiv)]. Mistobuduvannya ta terytorialʹne planuvannya – Urban planning and territorial planning, 40(2), 112–117 [in Ukrainian]. 9. Semykina, O. V. (2019). Rozvytok aeroportiv Radyansʹkoho Soyuzu pislya Druhoyi svitovoyi viyny. [Development of airports of the Soviet Union after the Second World War]. Suchasni problemy arkhitektury ta mistobuduvannya – Modern problems of architecture and urban planning, 54, 415–420 [in Ukrainian]. 10. Semykina, O., & Litoshenko, H. (2024). Funktsionalʹno-tekhnolohichni kontseptsiyi aeroportiv (mynule ta sʹohodennya). [Functional and technological concepts of airports (past and present)]. Suchasni problemy arkhitektury ta mistobuduvannya – Modern problems of architecture and urban planning, (68), 62–71 [in Ukrainian]. 11. Terminal nʹyu-yorksʹkoho letovyshcha imeni Kennedi peretvoryly na hotelʹ [The terminal of the New York Kennedy Airport was turned into a hotel]. (2019, June 6). his.ua. Retrieved from https://his.ua/ua/article/terminal-nju-yorkskogo-letovischa-imeni-kennedi-peretvorili-na-gotel-_2019-06-06 (Accessed: 17 September 2024) [in Ukrainian]. 12. Tymoshenko, M. M., & Symonenko, V. M. (2015). Dyzayn arkhitekturnoyi makro-mini-midi-seredovyshcha aviatsiynoho kompleksu u m. Baky. [Design of the architectural macro-mini-midi-middle of the aviation complex in Baki]. Problemy rozvytku misʹkoho seredovyshcha –Problems of the development of the urban environment, 1 (15), 134–143 [in Ukrainian].13. Trotsenko, A. M. (2002). Aeroporty Ukrayiny[Airports of Ukraine]. Kyyiv : Yevropeysʹkyy universytet [in Ukrainian]. 14. Agieieva, G. M., & Kriveljov, L. I. (2022). Transformation of pedestrian route schemes in the parking – air terminal zones in the course of airport reconstruction. Proceedings from: Xth World Congress «Aviation in the XXI century – Safety of Aviation and Space Technologies». (pp. 9.1.5–9.1.7). Kyiv : State University “Kyiv Aviation Institute”. DOI: 10.5281/zenodo.7157512 [in English]. 15. Agieieva, G., Tymoshenko, M., & Bzhezovska, N. (2019). Planing organization of macro environment оf the airports. Proceedings from AVIA’2019: The Fourteenth International Conference of Science and 30Airport Planning, Construction and Maintenance JournalВипуск / Issue 2(4) , 2024Technology. (pp. 21.1–21.5). Kyiv : State University “Kyiv Aviation Institute” [in English]. 16. Agieieva, G. (2023). Visitors’ Terraces as Components of the Urban Environment of Airports. In: Onyshchenko, V., Mammadova, G., Sivitska, S., Gasimov, A. (eds). Proceedings from ICBI’22: The Fourth International Conference on Building Innovations. Lecture Notes in Civil Engineering, vol 299. Springer, Cham. DOI: 10.1007/978-3-031-17385-1_31 [in English]. 17. Binney, M. (1999). Airport Builders. London : Academy Editions [in English]. 18. Wolfram, L. (1988). More than just a place to land. History, Function and Future of Vienna Airport. Vienna : Compress Verlag [in English]. 19. Holubkina, H. (2019). Holovni povitryani vorota Ukrayiny. Do istoriyi proyektuvannya aeroportu «Boryspilʹ» (za dokumentamy Tsentralʹnoho derzhavnoho naukovo-tekhnichnoho arkhivu Ukrayiny). [Main air gates of Ukraine. To the history of the design of Boryspil airport (according to the documents of the Central State Scientific and Technical Archive of Ukraine)]. Kulʹtura i zhyttya –Culture and life, 34–35, 6 [in Ukrainian]. 20. Orthoslogos.fr (n. d.). Eero Saarinen & Associates. TWA Flight Center. 1955–1962. orthoslogos.fr. Retrieved from https://orthoslogos.fr/architecture/twa-flight-center/ (Accessed: 17 September 2024) [in English]. 21. Ahyeyeva H. M., Tymoshenko M. M., & Volkova O. V. (2017). Osoblyvosti orhanizatsiyi zon tymchasovoho zberihannya avtotransportu v aeroportu «Boryspilʹ». [Features of the organization of time-saving zones for vehicles at the Boryspil airport]. Proceedings from’17: Vseukrainskaya nauchno-tekhnicheskaya konferentsiya «Suchasni tendentsii razvitiya arkhitektury i gradostroitel'stva» – All-Ukrainian Scientific and Technical Conference «Current Trends in the Development of Architecture and Placemaking». (pp. 238–239). Kharkiv : O. M. Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv [in Ukrainian]. 22. Rozporyadzhennya Kabinetu Ministriv Ukrayiny Deyaki pytannya realizatsiyi proektu «Infrastrukturni ob'yekty Kyyivsʹkoho rehionu» : pryynyate 19 ver. 2011 roku No 982 [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine Some issues of the implementation of the project «Infrastructural objects of the Kyiv region» from September 19 2011, No 982]. (2011, September 30). Ofitsiynyy Visnyk Ukrayiny – Official Gazette of Ukraine,73, p. 40 [in Ukrainian]. 23. Istoriya aeroportu Boryspilʹ. 1959–1999 roky. [History of Boryspil Airport. 1959-1999]. (1999). Kyiv : Hopak [in Ukrainian]. 24. Rozporyadzhennya Kabinetu Ministriv Ukrayiny Pro zakhody z rozbudovy derzhavnoho pidpryyemstva «Mizhnarodnyy aeroport «Boryspilʹ» v ramkakh pidhotovky ta provedennya v ramkakh pidhotovky ta provedennya v Ukrayini finalʹnoyi chastyny chempionatu Yevropy 2012 roku z futbolu : pryynyate 02 lyut. 2010 roku No 123-r [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine About measures for the development of the state enterprise «Boryspil International Airport» in the framework of preparation and holding in the framework of preparation and holding in Ukraine the final part of the 2012 European Football Championship from February 02 2010, No 123-r]. (2010, March 10). Uryadovyy Kur'yer – Government Courier, 44[in Ukrainian]. 25. Ukaz Prezydenta Ukrayiny Pro rishennya Rady natsionalʹnoyi bezpeky i oborony Ukrayiny vid 20.07.2015 «Pro zakhody zakhystu shchodo natsionalʹnykh interesiv Ukrayiny v haluzi aviatsiyi» : pryinatyi 04 ver. 2015 roku No 535/2015 [Decree of the President of Ukraine On the decision of the National Security and Defense Council of Ukraine dated July 20, 2015 «On measures to protect the national interests of Ukraine in the field of aviation» from September 04 2015 No 535/2015]. (2015, September 9). Uryadovyy Kur'yer – Government Courier, 165 [in Ukrainian]. 26. Rozporyadzhennya Kabinetu Ministriv Ukrayiny Pro skhvalennya Kontseptsiyi rozvytku mizhnarodnoho aeroportu «Boryspilʹ» na period do 2045 roku : pryynyate 08 trav. 2019 roku No 293-r [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine On the approval of the Boryspil International Airport Development Concept for the period until 2045 from May 08 2019, No 293-r]. (2019, May 16). Uryadovyy Kur'yer – Government Courier, 90 [in Ukrainian]. 27. Vukichevych, B. (2012, December 15). Utverdzhennya modernist·sʹkoyi paradyhmy [Confirmation of the modernist paradigm]. uk.vijesti.me. Retrieved from https://uk.vijesti.me/zabava/294673/afirmacija-modernisticke-paradigme. (Accessed: 17 September 2024) [in Ukrainian]. 28. Kyyivsʹka Shkola Ekonomiky. (2023). Zvit pro pryami zbytky infrastruktury vid ruynuvanʹ vnaslidok viysʹkovoyi ahresiyi rosiyi proty Ukrayiny za rik vid pochatku povnomasshtabnoho vtorhnennya. [A report on the direct damage to infrastructure from the destruction caused by russia's military aggression against Ukraine a year after the start of the full-scale invasion]. kse.ua. Retrieved from https://kse.ua/wp-content/uploads/2023/03/UKR_Feb23_FINAL_Damages-Report-1.pdf [in Ukrainian]. 29. Kondelʹ-Perminova, N. (2022). Vyklyky viyny: transformatsiyi v arkhitekturi ta dyzayni Ukrayiny. [Challenges of war: transformations in architecture and design of Ukraine]. Suchasne mystetstvo – Modern art, 31Airport Planning, Construction and Maintenance JournalВипуск / Issue 2(4), 2024(18), 27–42. DOI: 10.31500/2309-8813.18.2022.269659 [in Ukrainian]. 30. Ahyeyeva, H. M. (2024). Boryspilʹ (aeroport) [Boryspil (airport)]. vue.gov.ua. Retrieved from https://vue.gov.ua/Бориспіль(аеропорт) (Accessed: 17 September 2024) [in Ukrainian]. 31. Kudrytsʹkyy, A. V. (Ed.). (1981). Kyyiv: entsyklopedychnyy dovidnyk [Kyiv: encyclopedic guide]. Kyiv : The main editorial office of the Ukrainian Soviet Encyclopedia [in Ukrainian]. 32. ICOMOS Germany. (Ed.). (2013). Socialist Realism and Socialist Modernism. World Heritage Proposals from Central and Eastern Europe [Documentation of the European Expert Meeting of ICOMOS on the Feasibility of an International Serial Nomination of 20th Century Monuments and Sites in Post-Socialist Countries for the UNESCO World Heritage List in Warsaw, 14th–15th of April 2013]. Berlin : Hendrik Bäßler Verlag [in English]. 33. Bykov, A., & Gubkina, Ie. (2019). Soviet modernism, brutalism, post-modernism: Buldings and Strustures in Ukraine 1955-1991. Berlin : Dom publichers [in English]. 34. lchenko, M. (2019). Discourse of Modernist Heritage and New Ways of Thinking about Socialist Urban Areas in Eastern Europe. Changing Societies & Personalities, 3(3), 243–257. DOI: 10.15826/csp.2019.3.3.074 [in English]. 35. Soviet Modernism 1955–1991. (n. d.). azw.at. Retrieved from https://www.azw.at/en/articles/collection/soviet-modernism-1955-1991/ (Accessed: 17 September 2024) [in English]. 36. Soviet Modernism 1955–1991. Ukraine. (n. d.). azw.at. Retrieved from http://wiki.azw.at/sovietmodernism_database/home.php?act=suchen&l=deu&findall=&function=&land=Ukraine (Accessed: 17 September 2024) [in English]. 37. Soviet Modernism 1955–1991. Ukraine. Kiev. Borispol Airport. (w. d.). azw.at. Retrieved from http://wiki.azw.at/sovietmodernism_database/home.php?il=828&l=deu&findall=&function=&land=ukraine&act=print (Accessed: 17 September 2024) [in English]. 38. Ahyeyeva, H. M. (2020). Obolonky podviynoyi dodatnʹoyi kryvyzny v arkhitekturi budivelʹ transportnykh vuzliv Kyyeva [Shells of double positive curvature in the architecture of buildings of transportation hubs of Kyiv]. Proceedings from’20: VI Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiya «Arkhitektura istorychnoho Kyyeva. Istoriya – teoriya – praktyka» – The Sixth International scientific and practical conference «Аrchitecture of historical Kiev. History – theory – practice». (pp. 14–15). Kyiv : Kyiv National University of Construction and Architecture [in Ukrainian]. 39. Anisimov, O. (2022). Researching the 1980s competitions in Kyiv – preconditions of the After Socialist Modernism. City: History, Culture, Society. After Socialist Modernism. Architecture, urban design and planning of the 1980-s, 1 (13), 110-195. DOI: 10.15407/mics2022.01.110 [in Ukrainian]. 40. Balashova, D. (2023, February 2) Dyskryminatsiya modernizmu yak sposib znyshchennya pamʺyati [The discrimination of modernism as a way of destroying memory]. pragmatika.media. Retrieved from https://pragmatika.media/dyskryminatsiia-modernizmu-iak-sposib-znyshchennia-pam-iati/ (Accessed: 17 September 2024) [in Ukrainian]. 41. Vashchuk, M. U. (2017, December 28). Kyyevi stvoryly mapu arkhitektury modernizmu [A map of modernist architecture was created in Kyiv]. the-village.com.ua. Retrieved from https://www.the-village.com.ua/village/city/city-news/266663-u-kievi-stvorili-mapu-arhitekturi-modernizmu (Accessed: 17 September 2024) [in Ukrainian]. 42. Velihotsʹka, N. (1981). Monumentalʹno-dekoratyvne mystetstvo v epokhu NTR. [Monumental and decorative art in the era of the NTR]. Obrazotvorche mystetstvo –Fine arts, 3, 12–14 [in Ukrainian]. 43. Hrytsenko, YE. (2015, February 18). Suchasna utopiya: Kyyiv ta arkhitektura radyansʹkoho modernizmu [Modern utopia: Kyiv and the architecture of Soviet modernism]. platfor.ma. Retrieved from https://platfor.ma/magazine/text-sq/pb/soviet-modernism/ (Accessed: 17 September 2024) [in Ukrainian]. 44. Map of modernism. Exploring for saving (2023, January 29). modernism.in.ua. Retrieved from https://modernism.in.ua/ua/index/ (Accessed: 17 September 2024) [in Ukrainian]. 45. Zelenkova, V. A. (2012). Mali arkhitekturni ta skulʹpturni formy v dyzayni interʺyeriv aerovokzaliv. [Small architectural and sculptural forms in the interior design of air stations]. Proceedings of State University “Kyiv Aviation Institute”, 52(3), 119–122. DOI: 10.18372/2306-1472.52.2360 [in Ukrainian]. 46. Krykhka spadshchyna. Arkhitekturnyy modernizm Ukrayinsʹkoho Pivdnya ta Skhodu: kinetsʹ 1950–1980-ti [Fragile heritage. Architectural modernism of the Ukrainian South and East: late 1950s–1980s.]. (2024, February 8). dnabb.org. Retrieved from http://www.dnabb.org/modules.php?name=Pages&go=page&pid=1833 (Accessed: 17 September 2024) [in Ukrainian]. 47. Krykhka spadshchyna. Arkhitekturnyy modernizm Ukrayinsʹkoho Pivdnya ta Skhodu: kinetsʹ 1950–1980-ti [Fragile heritage. Architectural modernism of the Ukrainian South and East: the end of the 1950s–1980s]. (2023). Dnipro : Herda [in Ukrainian]. 48. Krivyelʹov, L. I., & Kafiyev, K. P. (2022). Zberezhennya zabudovy kyyivsʹkoho modernizmu mynuloho 32Airport Planning, Construction and Maintenance JournalВипуск / Issue 2(4) , 2024stolittya. Tekhnichnyy stan budivli «Zaliznychnyy rynok» [Preservation of buildings of Kyiv modernism of the past century. Technical condition of the Railway Market building. Science and construction]. Nauka ta budivnytstvo – Science and construction, 33 (3–4), 3–15. Retrieved from https://www.journal-niisk.com/index.php/scienceandconstruction/article/view/203 [in Ukrainian]. 49. Lutsʹka, V. (2019, February 26). Arkhitektura modernizmu: de cherpaly natkhnennya kyyivsʹki proektuvalʹnyky? [Modernist architecture: where did Kyiv designers draw inspiration?]. Hmarochos. Retrieved from https://hmarochos.kiev.ua/2018/02/26/arhitektura-modernizmu-de-cherpali-nathnennya-kiyivski-proektuvalniki/ (Accessed: 17 September 2024) [in Ukrainian]. 50. Markovskyi, A. (2020). Try etapy perekhodu vid «stalinsʹkoho ampiru» do modernizmu na prykladi Kyyeva [Three stages of the transition from the "Stalin empire" to modernism on the example of Kyiv]. Mistobuduvannya ta terytorialʹne planuvannya – Urban planning and territorial planning, 75, 249–261. DOI: 10.32347/2076-815x.2020.75.249-261 [in Ukrainian]. 51. Puchkov, A. (2022). Happy incidents happen: ukrainian radmodern (sovietmodern) in the architecture of the late 1950s and early 1990s. City: History, Culture, Society. After Socialist Modernism. Architecture, urban design and planning of the 1980-s, 1 (13), 32–72. DOI: 10.15407/mics2022.01.032 [in Ukrainian]. 52. Solodova, D. (2016, May 28). Bez nadmirnostey: istoriya kyyivsʹkoho modernizmu. [Without excesses: the history of Kyiv modernism.]. birdinflight.com. Retrieved from https://birdinflight.com/architectura-uk/20160511-kiev-modern-architecture.html (Accessed: 17 September 2024) [in Ukrainian]. 53. Chernyavsʹkyy, V. H. (2023). Syntez mystetstv v arkhitekturi aeroportiv [Synthesis of arts in airport architecture]. In: Stalyy rozvytok aviatsiynoyi infrastruktury Ukrayiny – Sustainable development of aviation infrastructure of Ukraine, (pp. 219–245). Lviv – Torun: Liha-Pres. DOI: 10.36059/978-966-397-312-8-8 [in Ukrainian]. 54. Shevchenko, L. (2016, May 23). Monstry modernizmu: modernist·sʹki sporudy pid zahrozoyu. [Monsters of modernism: modernist buildings under threat]. hmarochos.kiev.ua. Retrieved from https://hmarochos.kiev.ua/2016/05/23/monstri-modernizmu-modernistski-sporudi-pid-zagrozoyu/ (Accessed: 17 September 2024) [in Ukrainian]. 55. Soviet mosaics in Ukraine (n. d.). sovietmosaicsinukraine.org Retrieved from https://sovietmosaicsinukraine.org/ (Accessed: 17 September 2024) [in English]. 56. Koveshnikova, O. (2018). Peredumovy formuvannya tvorchykh upodobanʹ arkhitektora Anatoliya Dobrovolʹsʹkoho. [Prerequisites for the formation of creative preferences of the architect Anatoly Dobrovolsky]. Visnyk Lʹvivsʹkoyi natsionalʹnoyi akademiyi mystetstv –Bulletin of the Lviv National Academy of Arts, 35, 326–342 [in Ukrainian]. 57. Koveshnikova, O. V. (2020). Tvorchistʹ A. V. Dobrovolʹsʹkoho v konteksti rozvytku arkhitektury Ukrayiny 1930-1980-kh rokiv. [Creativity of A.V. Dobrovolsky in the context of the development of the architecture of Ukraine 1930–1980s.]. Candidate of architecture thesis. Kyiv : National Academy of Fine Arts and Architecture [in Ukrainian]. 58. Kharkivsʹka oblastʹ, m. Kharkiv. (n. d.). mcip.gov.ua. Retrieved from http://surl.li/sdrwzi (Accessed: 17 September 2024) [in Ukrainian]. 59. Horbachova, O. M. (2013). Faktor propusknoyi zdatnosti aeroportovykh kompleksiv yak umova yikh tsyklichnoho rozvytku. [The capacity factor of airport complexes as a condition for their cyclical development]. Ekonomichnyy analiz –Economic analysis, 14 (2), 158–163 [in Ukrainian].

Keywords

аеропорт, забудова, аеровокзал, Бориспіль, модернізм, оболонка подвійної додатної кривизни, відкриті тераси, оглядові майданчики, airport, construction, terminal, Boryspil, modernism, double positive curvature shell, open terraces, visitors’ terraces

Citation

Агєєва Г. М. Інноваційні планувальні та конструктивні рішення будівлі аеровокзального комплексу Міжнародного аеропорту «Бориспіль» / Airport Planning, Construction and Maintenance Journal. 2024. № 4. С. 6-32. DOI: https://doi.org/10.32782/apcmj.2024.4.1