Changing the modern educational paradigm on the example of the European Union and Ukraine

Abstract

The purpose of the present academic paper lies in identifying the transformational process of the educational paradigm within European countries. The research methodology is qualitative; it is based on the method of statistical analysis of development indicators of the EU states’ education systems according to Eurostat, the World Bank 2009-2019. The results demonstrate a significant differentiation of integration of different educational paradigm within European countries. The experience of the U states bears evidence to the differentiation of mechanisms for financing education. In general, the following financing mechanisms predominate, namely: 1) centralized + local + local transfers in 5 countries (7 countries), 2) centralized in 6 countries; 3) centralized + local transfers in 5 countries; 4) local + local transfers in 5 countries. The theoretical and practical value of the research lies in considering the identified slow transformations of educational paradigms by international organizations when developing a policy for ensuring the quality of education within the EU.
Метою цієї наукової роботи є виявлення трансформаційного процесу освітньої парадигми в європейських країнах. Методологія дослідження якісна; базується на методі статистичного аналізу показників розвитку систем освіти країн ЄС за даними ЄВРОСТАТу, Світового банку 2009-2019. Результати демонструють значну диференціацію інтеграції різних освітніх парадигм у європейських країнах. Про диференціацію механізмів фінансування освіти свідчить досвід держав У. Загалом переважають такі механізми фінансування, а саме: 1) централізовані + місцеві + місцеві перекази у 5 країнах (7 країнах), 2) централізовані в 6 країнах; 3) централізовані + місцеві перекази в 5 країнах; 4) місцеві + місцеві перекази в 5 країнах. Теоретична та практична цінність дослідження полягає у врахуванні виявлених повільних трансформацій освітніх парадигм міжнародними організаціями при розробці політики забезпечення якості освіти в межах ЄС.

Description

Keywords

concepts of education in the EU, educational paradigm, the concept of “the opening of education”, life-long learning,, “knowledge and competence” paradigm, концепції освіти в ЄС, освітня парадигма, поняття «відкрита освіта», освіта протягом життя, парадигма знань і компетентності

Citation

Changing the modern educational paradigm on the example of European Union and Ukraine / L. Kanishevska, S. Tolochko, O. Voitovska, O. Pershukova, I. Shcherbak // Laplage em Revista 7(1). – 2021. - P. 293-303