Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/54510
Title: Theoretical aspects of lightweight helipad pavement calculation
Other Titles: Теоретичні особливості розрахунку мобільних вертодромних покриттів
Теоретические особенности расчета мобильных вертодромных покрытий
Authors: Bliznyuk, T.
Близнюк, Т. В.
Keywords: heliport
lightweight pavement
membrane shell
metal plate
mobile pavement
вертодром
вертолітний майданчик
збірне покриття
мембранна оболонка
полегшене покриття
металева плита
вертолётная площадка
мембранная оболочка
металлическая плита
облегчённое покрытие
сборное покрытие
Issue Date: 2014
Publisher: National Aviation University
Citation: Bliznyuk T. Theoretical aspects of lightweight helipad pavement calculation / T. Bliznyuk // Advances in Аerospase Technology. - 2014. - №3(60). - РР. 59-64.
Abstract: The article focuses on the calculation of mobile heliport and airport pavement. Benefits and disadvantages of using steel plates as a pavement material and history of its development are presented. Basic calculation relations, which could be used in the development of standard calculation procedure of mobile pavements, are also given
Розглянуто питання визначення напружено-деформованого стану тимчасових покриттів під повітряні судна, розрахунку мобільних аеродромних та вертодромних покриттів. Зазначено, що в Україні не існує нормативної документації щодо проектування, розрахунку вертодромних покриттів різних типів, влаштування тимчасових покриттів із тонких металевих або гумокордових плит. Як модель плити покриття для отримання основних розрахункових залежностей вибрано тонкостінну оболонку на пружній основі. Роботу основи змодельовано за допомогою набору пружин, що не пов'язані одна з одною. Наведено розрахункові залежності, які можуть бути використані під час розроблення нормативної методики розрахунку мобільних покриттів.
Рассмотрены вопросы определения напряженно-деформированного состояния временных покрытий под воздушные суда, расчета мобильных аэродромных и вертодромных покрытий. Отмечено, что на Украине не существует нормативной документации по проектированию, расчету вертодромных покрытий разных типов, устройству временных покрытий из тонких металлических или резинокордовых плит. В качестве модели плиты покрытия для получения основных расчетных зависимостей выбрана тонкостенная оболочка на упругом основании. Работа основания смоделирована с помощью набора пружин, не связанных друг с другом. Приведены расчетные зависимости, которые могут быть использованы при разработке нормативной методики расчета мобильных покрытий.
Description: [1] Avdonin, E. S. Applied analysis methods of shells and thin-walled structures.Oniks, 2012. 404 p. (in Russian). [2] Buzunov, V.K. Airport – combat aircraft position. Moscow, Voenizdat. 1969. 135 p. (in Russian). [3] Golovanov, A. I.; Kornishyn, N. S. Introduction to the finite element method of static thin shells. KphTU. 1989. 271 p. (in Russian). [4]Pershakov, V.M.; Lutcenko, O.K.; Pluzhnikov, B.O. Military airfields. Metal airports pavement. Kyiv. 2004. 58 p. ( in Ukrainian). [5] Polyakov, A.V. Airport pavements. Leningrad, VIKI. 1968. 456 p. (in Russian). [6] Tsyhanovskij, V.K.; Kozlovets, S.M. ; Koryak A.S.Thin plates on elastic foundation calculation by finite element method. Kyiv, Publishing House “Stal“. 2008. 236 p. (in Russian).
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/54510
DOI: 10.18372/2306-1472.60.7566
Appears in Collections:Матеріали конференцій кафедри інфраструктури авіаційного транспорту

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
18818.pdfстаття250.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.