Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти кафедри авіоніки

Permanent URI for this collectionhttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/45669

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 203
  • Item
    Безплатформна інерціальна навігаційна система на базі удосконаленого обчислювального пристрою
    (Національний авіаційний університет, 2024-06-26) Сільчук, Костянтин Юрійович
    На сучасних літальних апаратах (ЛА) широко застосовують пілотажно-навігаційні системи (ПНС) на всіх режимах польоту, без яких неможливе ефективне використання авіаційної техніки навіть при вирішенні найпростіших льотних задач. Надійна робота ПНС можлива лише при дотриманні всіх правил технічної експлуатації, що вимагає від інженерно-технічного персоналу знань принципів роботи таких систем, як інерціальні системи навігації, супутникові навігаційні системи , радіосистеми ближньої і дальньої навігації, допплерівського вимірювача швидкості та кута зносу та ін. Висока точність навігаційних вимірювань супутникових навігаційних систем, з одного боку, інформативність, автономність та надійність навігаційних визначень інерціальних систем навігації, з іншого, визначило їх інтеграцію у складі сучасних пілотажно-навігаційних комплексів (ПНК).
  • Item
    Система ранього попередження з землею
    (Національний авіаційний університет, 2024-06-26) Пісаренко, Данило Денисович
    Аналіз подій у повітрі дозволяє краще зрозуміти ризики, пов'язані з різними етапами польоту. Під час зниження та посадки літак має найбільшу концентрацію ризику через близькість до землі та необхідність точності у керуванні. Такі етапи вимагають від пілотів особливої уваги та навичок, оскільки навігація ускладнюється більшою кількістю факторів, таких як погодні низька висота та швидкість. Аналіз льотних подій проведений компанією Boeing за період з2007 по 2016 рік показав, що 48% всіх льотних подій з летальними наслідками відбулись під час зниження або безпосередньо посадки літака. Враховуючи, що ці етапи складають лише 4% польотного часу то процент надто високий. За час маршрутного польоту, який триває біля 57% польотного часу, за той же період відбулося лише 11% льотних подій. Зліт і набір висоти зайняли друге місце у рейтингу найбільш небезпечних етапів польоту. На них припадає лише 13% смертельних випадків.
  • Item
    Implementation of a survey-comparison navigation method using three-dimensional digital terrain images
    (National Aviation University, 2024-06-19) Pospielov, Vitalii Mykhailovych; Поспєлов, Віталій Михайлович
    Nowadays, the fastest growing type of transportation is aviation. Numerous advantages compared to other types of transportation lead to an ever-growing interest in air transportation services. Statistics shows a steady increase in demand for aviation services, resulting in a rapidly growing number of flights.The widespread use of aircrafts and their intensive flights in airspace leads to increasing of the requirements for the accuracy and reliability of navigation decisions in risk conditions. Accurate determination of aircraft coordinates is the main tasks of modern navigation. The classical version of the integrated navigation system consisting of GNSS and IRS has a number of drawbacks and limitations. It is known, that the IRS systems have the property to accumulate path calculation errors over time, which are corrected by GNSS, however, unreliable operation in areas with unstable satellite direction finding and the possibility of intentional or accidental jamming of the satellite radio signal require the development and implementation of alternative navigation systems that take these risks into account.
  • Item
    Model of transition from MSG2 to MSG3 maintenance logic for airlines
    (National Aviation University, 2024-06-19) Orel, Vitalii Volodymirovich; Орел, Віталій Володимирович
    During the era which the aircraft and aviation industry largely growth up, the aircraft manufacturer, and selected industry participants form groups called Maintenance Steering Groups (MSG). The objective of this Maintenance Steering Group (MSG) is to establish the optimal timing for overhauling all components, without consideration for whether they actually require it or not.Prior to the creation of the MSG methodology, there were various approaches to aircraft maintenance planning in aviation. Most of these were based on maintenance schedules that set regular intervals of time or flight hours for maintenance and repairs. However, this approach did not always take into account the real state of aircraft components, which can change depending on operating conditions. This often resulted in either excessive or insufficient maintenance, which could affect the safety and efficiency of flights.
  • Item
    Implementation of terrain-following radar in medium-haul аircraft
    (National Aviation University, 2024-06-19) Kucherenko, Illia Vladislavovych; Кучеренко, Ілля Владиславович
    Radio Detection and Ranging technology have significantly developed since its first wide usage in World War II, so much so that five years after World War II have ended, Cornell Aeronautical Laboratory has developed a concept of Terrain-Following (TF) and Terrain-Following Radar (TFR) technology. In 1962, 17 years after the of World War II, English Electric Canberra testbed was the first aircraft to carry TFR. In 1967, General Dynamics F-111A Aardvark was the first mass produced aircraft with TFR on-board. In 1960s and 1970sTFR concept and technology was widely adopted for use in strike aircraft including Panavia Tornado, Sukhoi Su-24 and already mentioned General Dynamics F-111A(B, C, D, E, F, K). Technology was also used in military helicopters such as Sikorsky MH-53J/M Pave Low III.
  • Item
    Plasma panel of the information and entertainment system of aireraft passengers
    (National Aviation University, 2024-06-19) Kulikovsky, Yaroslav Yurievich; Куликовський, Ярослав Юрійович
    The advancement and optimization of plasma panel technology are crucial for the development of high-quality visual displays that can be used in various applications, including aviation, entertainment, and communication systems. With the growing demand for efficient and high-resolution display technologies, the need to enhance the brightness, efficiency, and overall performance of plasma panels has become more pressing. This research addresses these challenges by exploring innovative design and control mechanisms, making significant contributions to the field of display technology. The purpose of the work is. The primary purpose of this work is to develop and optimize the functional design and operational principles of plasma panels to achieve high brightness and efficiency. This involves examining various aspects of plasma panel technology, including the arrangement of components, selection of materials, and implementation of control mechanisms, to enhance the performance and reliability of plasma displays.
  • Item
    An aircraft refueling system with an enhanced velocity meter
    (National Aviation University, 2024-06-19) Kosenko, Mariia Olegivna; Косенко, Марія Олегівна
    Flight durationand distance have always been and will beoneof the most important indicators ofthe devel opment ofaviation technology. Thepursuitofenduranceandlong-distance flight withoutl and ingdirectly required the questionofrefuelingtheaircraftintheair. Thereasonisthat a significantpartofthefuelisburnedduringtake-off, therefore, toincreasetheperformanceofaircraftdesignedforlongandlong-distanceflights, itisnecessarytoaddandsometimesseveraltonsoffuelintheair. Atthesametime, itshouldbekeptinmindthattheestablishmentofflightdurationanddistanceparameters, althoughitisanimportanttask, isnottheultimategoal. Thepresenceofaircraftcapableofdeliveringlargecargoesatlargedistancesallowsforthesuccessfulexecutionofimportanteconomictasks.
  • Item
    Application of drones in modern agriculture
    (National Aviation University, 2024-06-19) Du, Shangjun; Ду, Шанцзюнь
    With the increasing requirements of modern agriculture for precision and intelligence, the application of UAV technology in the agricultural field is becoming more and more extensive. This paper first introduces the development history of UAV technology and its application background in modern agriculture, and analyzes the basic composition and key technologies of UAV systems. Then, this paper discusses in detail the application of UAVs in agricultural monitoring, precision agriculture, and agricultural disaster prevention and rescue, and studies key technologies such as UAV flight control, agricultural information acquisition and processing, and UAV payload for these application scenarios. In addition, this paper also evaluates the application effect of UAV technology in agriculture through case analysis of domestic and foreign UAV agricultural applications, and points out the problems and challenges in current applications. Finally, this paper looks forward to the future development trend of UAV technology in the agricultural field and puts forward corresponding policy and regulatory recommendations. The research in this paper has important theoretical and practical significance for promoting the application of UAV technology in modern agriculture.
  • Item
    Laser hydrogen fuel flowmeter
    (National Aviation University, 2024-06-19) Darabeh, Karim Ihabovich; Дарабех, Карим Іхабович
    The global focus on reducing carbon emissions and transitioning towards sustainable energy sources has propelled the adoption of hydrogen as a clean and efficient fuel alternative. As the demand for hydrogen fuel continues to rise in various sectors such as transportation, energy production, and industrial processes, the need for accurate and reliable flow measurement technologies becomes increasingly crucial. In this context, the development and implementation of advanced flow measurement devices like the "Laser Hydrogen Fuel Flowmeter" play a vital role in optimizing hydrogen fuel systems, enhancing operational efficiency, and promoting environmental sustainability. The purpose of the work isaddressing the pressing need for precision flow measurement solutions in hydrogen fuel applications by examining the performance and feasibility of the Laser Hydrogen Fuel Flowmeter. By conducting a detailed analysis and evaluation of this innovative technology, this research aims to contribute valuable insights to the ongoing efforts towards enhancing the reliability and accuracy of hydrogen flow measurements.
  • Item
    Safety aspects of electrical systems in modern commercial aircraft
    (National Aviation University, 2024-06-19) Hrytsyk, Nazarii Igorovich; Грицик, Назарій Ігорович
    The safety and reliability of electrical systems in modern commercial aircraft are paramount concerns for aviation professionals. Electrical systems play a crucial role in the operation of an aircraft, supporting everything from navigation and communication to in-flight entertainment and critical safety functions. Given the complexity and interdependence of these systems, any malfunction or failure can have dire consequences, potentially compromising the safety of the aircraft and its occupants. Electrical failures in aviation can stem from various causes, including design flaws, manufacturing defects, improper maintenance, and environmental factors. Among these potential failures, short circuits stand out as a particularly hazardous issue. A short circuit occurs when an unintended low-resistance path bypasses the normal load in an electrical circuit, causing excessive current flow. This phenomenon can lead to overheating, fires, and severe equipment damage.
  • Item
    Система контролю роботи авіагоризонту регіонального літака
    (Національний авіаційний університет, 2024-06-07) Вансовський, Олексій Дмитрович
    Літак Ан-140 розроблявся як заміна застарілим літакам Ан-24 і Як-40. За своєю конструкцією літак Ан-140 є двомоторний високоплан. Літак має трьохстійкові шасі підвищеної прохідності з пневматиками низького тиску. Конструкція Ан-140 включає допоміжну силову установку, розташовану в хвостовій частині фюзеляжу і забезпечує автономну експлуатацію літака на необладнаних аеродромах. Однак на літаку Ан-140 встановлений БКК-18, який має свої недоліки. Він контролює працездатність АГ і АГрез. тільки по кутам крену, а при порушенні працездатності по каналу тангажу виявити непрацездатний АГ і АГрез. можна тільки порівнявши показники багатьох приладів (інші АГ, варіометр, висотомір). Але на це може піти забагато часу у випадках коли рішення потрібно приймати за долю секунд. До того ж це рішення суб’єктивне і у нього не має функції самоконтролю під час роботи, тому казати про сто відсоткову довіру недостатньо.
  • Item
    The impact of human factors on aviation incidents involving controlled flight into terrain
    (National Aviation University, 2024-06-18) Golub, Leonid Yuriyovich; Голуб, Леонід Юрійович
    There is an old aviation story, which may indeed be apocryphal, that in the years of the expanding Army Air Forces prior to World War II, General Arnold, concerned about the high rate of aircraft accidents, appointed a committee to study the problem. As the story goes, in the interest of impartiality, he chose a cavalry officer to head the group. At the end of the study, the committee reported back that the primary cause of military aviation accidents was the aircraft striking the ground: Today the joke is somewhat dated, and it may not have been funny even when it was current As air travel continues to grow in both scope and frequency, ensuring the safety of flight operations becomes paramount. This study is timely, addressing the urgent need to understand and mitigate human factors contributing to CFIT incidents, which remain among the most lethal types of aviation accidents.
  • Item
    Algorithm of autonomous inertial navigation system for aircraft
    (National Aviation University, 2024-06-18) Horbuntsov, Dmytro Dmytrovych; Горбунцов, Дмитро Дмитрович
    Inertial navigation systems (INS) are critical elements of modern avionics, providing accurate determination of aircraft movement and orientation parameters. These systems provide comprehensive data on heading, pitch, and roll angles, as well as acceleration, speed, and location coordinates of an object. The main advantage of INS is their complete autonomy, which allows them to function independently of external data sources, making them extremely reliable. Inertial navigation systems (INS) are used in a variety of vehicles and machines to provide accurate determination of motion and orientation parameters.
  • Item
    Assessment of Flight Quality Degradation Due to Avionics Failures
    (National Aviation University, 2024-06-18) Hryshchenko, Marharyta Vitalyivna; Герасимчк, Марія Віталівна
    Avionics systems are the backbone of modern aircraft, encompassing a wide array of electronic systems used for communication, navigation, monitoring, and managing multiple on-board systems. The failure of any component within the avionics suite can significantly compromise flight safety. For instance, the loss of navigation systems such as GPS or inertial navigation systems (INS) can lead to spatial disorientation, particularly in poor visibility conditions. Similarly, failures in communication systems can hinder the pilot's ability to communicate with air traffic control, increasing the risk of mid-air collisions or miscommunication during critical flight phases such as takeoff and landing. Moreover, the degradation of automatic flight control systems (AFCS), which includes autopilot and flight director systems, can place an enormous workload on the flight crew. This not only increases the likelihood of human error but also affects the pilot’s ability to handle other concurrent failures or emergencies. Therefore, assessing the impact of avionics failures on flight quality is paramount to ensuring that contingency procedures and redundancy mechanisms are robust enough to mitigate these risks.
  • Item
    Mathematical model of small aircraft
    (National Aviation University, 2024-06-18) Adeola, Prince Oluwajuwon; Адеола, Прінц Олуваджувон
    The rapid expansion of unmanned aerial vehicle (UAV) technology in both civilian and military applications underscore the urgent need for sophisticated mathematical models that accurately predict and enhance UAV performance. This qualification paper, “Mathematical Model of Small Unmanned Aerial Vehicle”, is positioned at the forefront of this technological evolution, offering significant contributions to the field of aerospace engineering. The objective of this work is to develop and validate a comprehensive mathematical model that encapsulates the dynamics and operational characteristics of small UAVs, thereby facilitating better design, control, and application strategies. Unmanned aerial vehicles, especially small UAVs, have become instrumental across various sectors including agriculture, surveillance, environmental monitoring, and logistics due to their versatility, cost-effectiveness, and capability to operate in environments that are either inaccessible or hazardous for humans. However, the effective operation of UAVs in these diverse roles depends critically on the reliability of their mathematical models. These models are essential for simulating flight dynamics, predicting behavior under different environmental conditions, and integrating new technologies that enhance UAV capabilities.
  • Item
    Оптимізований фільтр низьких частот
    (Національний авіаційний університет, 2024-06-18) Кудіна, Катерина Павлівна
    Фільтри низьких частот є важливими компонентами в електронних схемах, призначених для вибіркового пропускання сигналів з частотами нижче певної граничної частоти, одночасно послаблюючи сигнали з частотами вище цієї граничної частоти. Розуміння функціональних можливостей, застосування та переваг фільтрів низьких частот має вирішальне значення для інженерів і дизайнерів, які працюють у різних сферах електроніки. Фільтри низьких частот використовуються для видалення високочастотного шуму з сигналів зв’язку, забезпечуючи чітку та точну передачу голосу та даних між літальним апаратом і наземним керуванням або між різними частинами літака.
  • Item
    Ергономічна оцінка засобів відображення польотної інформації на літаку
    (Національний авіаційний університет, 2024-06-18) Мацапура, Вадим Валерйович
    Для авіації питанням номер один постала тема розвитку та вдосконалення ергономіки кабіни екіпажу повітряних суден (ПС). Ергономіка відіграє ключову роль у створенні засобів відображення польотної інформації на сучасних літаках. Зручність та ефективність взаємодії пілота з інформаційними системами безпосередньо впливають на безпеку польотів та продуктивність екіпажу. Рівень розвитку сучасних дисплеїв дозволяє якісно відображати параметри польоту повітряного судна та візуалізуватиумови польоту. У зв'язку з цим ергономістами вивчаються якісні показники систем відображення: характер зображення, що формується, розмір екрану дисплея, інтегральний характер інформації, що пред'являється, адекватність відображення динамічних характеристик об'єкта, способи відображення багатовимірної інформації.
  • Item
    Оптоелектронна система спостереження безпілотного літального апарату
    (Національний авіаційний університет, 2024-06-18) Ситник, Дмитро Олександрович
    Дослідження оптоелектронних систем спостереження для безпілотних літальних апаратів (БПЛА) зумовлена швидким розвитком технологій у сфері аерокосмічної техніки та зростанням потреби в ефективних рішеннях для моніторингу, спостереження та розвідки. Сучасні БПЛА стають невід'ємною частиною як військових, так і цивільних галузей, надаючи можливість виконувати широкий спектр завдань, від розвідки і спостереження до доставки вантажів і надання медичної допомоги. В умовах зростаючої складності та різноманітності завдань, які виконують безпілотні літальні апарати, вимоги до точності, надійності та ефективності їх оптоелектронних систем постійно підвищуються. Оптоелектроніка як міждисциплінарна галузь науки і техніки, що об'єднує принципи оптики та електроніки, забезпечує можливості для розробки високоефективних систем спостереження та навігації. Системи спостереження на основі оптоелектронних приладів дозволяють виявляти та ідентифікувати об'єкти на великій відстані, забезпечуючи високу точність і деталізацію зображень. Це є критично важливим для військових застосувань, де інформація про місцезнаходження та характеристики цілей має вирішальне значення для прийняття тактичних рішень.
  • Item
    Система автоматичного керування пасажирським літаком на етапі заходу на курсову зону
    (Національний авіаційний університет, 2024-06-18) Іванченко, Олександр Віталійович
    Управління рухом літаків у районі аеродрому є найскладнішим завданням літаководіння, внаслідок високої щільності руху та відповідальності режимів зльоту та посадки. Це, а також збільшення посадкових швидкостей, посадкової маси, пробігу по злітно-посадковій смузі (ЗПС), а також погіршення характеристик керованості потребує високої точності маневрів. Крім цього, одним з основних напрямків розвитку авіації є посилення безпеки. Цей фактор, у свою чергу, призводить до збільшення обсягу інформації про повітряне судно (ВС) і часто до збільшення числа датчиків інформації. Усе це обумовлює необхідність застосування на цих режимах польоту засобів автоматизації, оскільки доцільно звільнити пілота від тих функцій, що він виконує гірше автомата.
  • Item
    Програмно-апаратний комплекс моніторингу польотної інформації для транспортного літаку
    (Національний авіаційний університет, 2024-06-18) Васильєв, Валентин Вікторович
    Відповідно до вимог та рекомендацій ІКАО, EASA та ГАСУ, в авіакомпаніях повинна повноцінно функціонувати система управління безпекою польотів (вимоги до системи викладені в Додатку 19 Чиказької конвенції та в Посібнику з управління безпекою польотів Doc. 9859), повноцінне функціонування системи СУБП небезпечних факторів, що заснована на реагуючому, проактивному та прогностичному методі, а також систему оцінки ризиків. Прогностичний метод насамперед ґрунтується на аналізі польотних даних через систему прямого спостереження за ПС. Для забезпечення високого рівня безпеки та рентабельності льотної експлуатації літаків, а також відповідності вимогам авіаційних національних та міжнародних правил в авіакомпаніях цивільної авіації використовуються сучасні інформаційні технології. З їх допомогою здійснюється оперативне управління авіакомпанією через центр управління польотами (ЦУП), засноване на менеджменті ризику, плануванні, оптимізації та постійному удосконаленні технологічних процесів.