Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти кафедри авіоніки
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Now showing 1 - 5 of 203
- ItemБезплатформна інерціальна навігаційна система на базі удосконаленого обчислювального пристрою(Національний авіаційний університет, 2024-06-26) Сільчук, Костянтин ЮрійовичНа сучасних літальних апаратах (ЛА) широко застосовують пілотажно-навігаційні системи (ПНС) на всіх режимах польоту, без яких неможливе ефективне використання авіаційної техніки навіть при вирішенні найпростіших льотних задач. Надійна робота ПНС можлива лише при дотриманні всіх правил технічної експлуатації, що вимагає від інженерно-технічного персоналу знань принципів роботи таких систем, як інерціальні системи навігації, супутникові навігаційні системи , радіосистеми ближньої і дальньої навігації, допплерівського вимірювача швидкості та кута зносу та ін. Висока точність навігаційних вимірювань супутникових навігаційних систем, з одного боку, інформативність, автономність та надійність навігаційних визначень інерціальних систем навігації, з іншого, визначило їх інтеграцію у складі сучасних пілотажно-навігаційних комплексів (ПНК).
- ItemСистема ранього попередження з землею(Національний авіаційний університет, 2024-06-26) Пісаренко, Данило ДенисовичАналіз подій у повітрі дозволяє краще зрозуміти ризики, пов'язані з різними етапами польоту. Під час зниження та посадки літак має найбільшу концентрацію ризику через близькість до землі та необхідність точності у керуванні. Такі етапи вимагають від пілотів особливої уваги та навичок, оскільки навігація ускладнюється більшою кількістю факторів, таких як погодні низька висота та швидкість. Аналіз льотних подій проведений компанією Boeing за період з2007 по 2016 рік показав, що 48% всіх льотних подій з летальними наслідками відбулись під час зниження або безпосередньо посадки літака. Враховуючи, що ці етапи складають лише 4% польотного часу то процент надто високий. За час маршрутного польоту, який триває біля 57% польотного часу, за той же період відбулося лише 11% льотних подій. Зліт і набір висоти зайняли друге місце у рейтингу найбільш небезпечних етапів польоту. На них припадає лише 13% смертельних випадків.
- ItemImplementation of a survey-comparison navigation method using three-dimensional digital terrain images(National Aviation University, 2024-06-19) Pospielov, Vitalii Mykhailovych; Поспєлов, Віталій МихайловичNowadays, the fastest growing type of transportation is aviation. Numerous advantages compared to other types of transportation lead to an ever-growing interest in air transportation services. Statistics shows a steady increase in demand for aviation services, resulting in a rapidly growing number of flights.The widespread use of aircrafts and their intensive flights in airspace leads to increasing of the requirements for the accuracy and reliability of navigation decisions in risk conditions. Accurate determination of aircraft coordinates is the main tasks of modern navigation. The classical version of the integrated navigation system consisting of GNSS and IRS has a number of drawbacks and limitations. It is known, that the IRS systems have the property to accumulate path calculation errors over time, which are corrected by GNSS, however, unreliable operation in areas with unstable satellite direction finding and the possibility of intentional or accidental jamming of the satellite radio signal require the development and implementation of alternative navigation systems that take these risks into account.
- ItemModel of transition from MSG2 to MSG3 maintenance logic for airlines(National Aviation University, 2024-06-19) Orel, Vitalii Volodymirovich; Орел, Віталій ВолодимировичDuring the era which the aircraft and aviation industry largely growth up, the aircraft manufacturer, and selected industry participants form groups called Maintenance Steering Groups (MSG). The objective of this Maintenance Steering Group (MSG) is to establish the optimal timing for overhauling all components, without consideration for whether they actually require it or not.Prior to the creation of the MSG methodology, there were various approaches to aircraft maintenance planning in aviation. Most of these were based on maintenance schedules that set regular intervals of time or flight hours for maintenance and repairs. However, this approach did not always take into account the real state of aircraft components, which can change depending on operating conditions. This often resulted in either excessive or insufficient maintenance, which could affect the safety and efficiency of flights.
- ItemImplementation of terrain-following radar in medium-haul аircraft(National Aviation University, 2024-06-19) Kucherenko, Illia Vladislavovych; Кучеренко, Ілля ВладиславовичRadio Detection and Ranging technology have significantly developed since its first wide usage in World War II, so much so that five years after World War II have ended, Cornell Aeronautical Laboratory has developed a concept of Terrain-Following (TF) and Terrain-Following Radar (TFR) technology. In 1962, 17 years after the of World War II, English Electric Canberra testbed was the first aircraft to carry TFR. In 1967, General Dynamics F-111A Aardvark was the first mass produced aircraft with TFR on-board. In 1960s and 1970sTFR concept and technology was widely adopted for use in strike aircraft including Panavia Tornado, Sukhoi Su-24 and already mentioned General Dynamics F-111A(B, C, D, E, F, K). Technology was also used in military helicopters such as Sikorsky MH-53J/M Pave Low III.