Дисертації та автореферати спеціалізованої вченої ради Д 26.062.02
Permanent URI for this collectionhttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/38580
Browse
Recent Submissions
Item Механізми регулювання валютного ринку в умовах відкритості національної економіки(Національний авіаційний університет, 2023-01-17) Терещенко, Ольга Василівна; Tereshchenko, OlhaОсновний результат дисертаційної роботи полягає у розробці теоретичних положень, методичних основ і практичних рекомендацій щодо удосконалення механізмів регулювання валютного ринку в умовах відкритості національної економіки. Результатом дисертації є розробка науково-практичних рекомендацій щодо: лібералізації валютного регулювання, формалізації трансмісійних механізм впливу валютного ринку на функціонування національної економіки, використання стратегічних та антикризових механізмів валютного регулювання для забезпечення безпеки національної економіки, застосування інноваційних та поведінкових механізмів валютного регулювання національної економіки.Item Управління формуванням бізнес-моделі авіапідприємств на конкурентних ринках(Національний авіаційний університет, 2023-01-20) Побережна, Заріна Миколаївна; Poberezhna, ZarinaДисертацію присвячено обґрунтуванню теоретико-методологічних і науково-практичних основ управління формуванням бізнес-моделі авіапідприємтв на конкурентних ринках. Сформовано комплексний методичний підхід до аналітичного оцінювання ефективності реалізації бізнес-моделі авіапідприємства з метою забезпечення його функціонування на конкурентних ринках за умов невизначеності. Розроблено концепцію комплексного інноваційного підходу до управління бізнес-моделюванням авіапідприємств шляхом розробки альтернативних бізнес-моделей розвитку авіапідприємств (адаптивного управління, стратегічного, антисипативного, антикризового управління). Запропоновано концептуальний підхід до побудови бізнес-моделі авіапідприємств з позицій забезпечення активно-адаптивного, синергійного й релевантного процесів управління шляхом обґрунтування визначеної системи методів, принципів, важелів, інструментів, інформаційно-технічних засобів, які взаємоузгоджені через дотримання основних закономірностей економічного розвитку. Поглиблено концептуальні засади механізму побудови та визначення формату бізнес-моделі з урахуванням галузевої специфіки та оцінювання відповідності бізнес-моделей рівню конкурентоспроможності притаманному певному етапу життєвого циклу моделі ведення бізнесу.Item Методологічні основи просторово-процесного управління економічним потенціалом підприємства в умовах постіндустріального розвитку(Національний авіаційний університет, 2022-11-08) Титикало, Володимир Сергійович; Tytykalo, VolodymyrДисертацію присвячено науковому обґрунтуванню теоретико-методологічних, методичних і практичних рекомендацій щодо просторово-процесного управління економічним потенціалом підприємства в умовах постіндустріального розвитку. Сформовано методологічний підхід щодо створення концепції просторово-процесного управління економічним потенціалом підприємства на основі розробленої моделі та запропоновано методологічне підґрунтя формування системи забезпечення просторово-процесного управління економічним потенціалом підприємства. Розроблено концептуальні основи формування організаційно-економічного механізму просторово-процесного управління економічного потенціалу підприємства з урахуванням функціональних особливостей економіки знань та цифровізації, економіки послуг та адаптивних змін, креативної економіки та модернізаційного оновлення. Розроблено інтегрований підхід до формування ефективного просторово-процесного управління економічним потенціалом в умовах неотехнологічного відтворення і запропоновано збалансований механізм формування стратегії машинобудівного підприємства в умовах трансформацій та просторово-процесного управління в умовах неоіндустріального розвитку. Сформовано підхід до моделювання процесів рефлексивного просторово-процесного управління складовими економічного потенціалу на підприємствах при визначенні джерела фінансування діяльності.Item Методологічні основи логістичного управління інтелектуалізацією людського капіталу підприємств(Національний авіаційний університет, 2021-11-19) Полоус, Ольга Вікторівна; Polous, OlhaДисертацію присвячено обґрунтуванню теоретико-методологічних і науково-практичних основ логістичного управління інтелектуалізацією людського капіталу підприємств. Сформовано методологічний підхід до управління інтелектуалізацією людського капіталу підприємства на засадах еволюції сутності інтелектуалізації економічної діяльності в інтелектуально-інфраструктурному середовищі в межах сучасних вимог до економічної безпеки підприємства. Розроблено методологічні засади формування системи логістичного управління інтелектуалізацією людського капіталу підприємства, що передбачають застосування логістичної концепції при управлінні інтелектуалізацією людського капіталу. Сформовано концептуальний підхід до забезпечення інтелектуалізації людського капіталу підприємств, що враховує визначені тенденції, закономірності та проблеми розвитку ринку інтелектуальних та інноваційних послуг держави. Розроблено комплексний механізм логістичного управління інтелектуалізацією людського капіталу підприємства, який побудовано на основах консолідації процесів, передумов та протирічь формування інтелектуалізованого людського капіталу підприємства.Item Інституціонально-економічні механізми регулювання розвитку авіаційного транспорту(Національний авіаційний університет, 2021-11-19) Гура, Світлана Миколаївна; Gura, SvitlanaОсновний результат дисертаційної роботи полягає у розробці теоретичних положень, методичних основ і практичних рекомендацій щодо удосконалення інституціонально-економічних механізмів регулювання розвитку авіаційного транспорту. З позицій теоретико-методичних засад використано системний підхід до визначення категорії «механізми регулювання розвитку» галузей національного господарства, ідентифіковано авіаційний транспорт як об’єкт регулювання розвитку галузей національного господарства, обґрунтовано концепцію удосконалення інституціонально-економічних механізмів регулювання розвитку авіаційного транспорту. В аналітичній частині дослідження проведено діагностику стану інституціонально-економічних механізмів регулювання розвитку авіаційного транспорту, формалізовано системну економічну динаміку пасажирського авіаційного транспорту, визначено стан і перспективи вантажного авіаційного транспорту. Результатом дисертації є розробка науково-практичних рекомендацій щодо використання інноваційних механізмів зміцнення міжнародної конкурентоспроможності авіаційного транспорту України, механізмів державно-приватного партнерства та інвестування в системі стратегічного регулювання розвитку авіаційного транспорту, а також інтегративного підходу до регулювання розвитку авіаційного транспорту.Item Механізм державного впливу на продуктивність праці в секторі неринкових послуг(Національний авіаційний університет, 2021-04-11) Кривуша, Світлана Григорівна; Krivusha, Svitlana; Кривуша, СветланаДисертацію присвячено розвитку теоретико-методологічних основ та розроблення науково-практичних рекомендацій щодо вдосконалення механізму державного впливу на зростання продуктивності праці в секторі неринкових послуг. Досліджено, що витоки виникнення і функціонування сектору послуг належать до смітовському періоду становлення економічної теорії щодо трактування теорії продуктивної і непродуктивної праці. В сучасній постіндустріальній економіці є важливим напрям зростання продуктивності праці не тільки в індустріальному секторі, а й у секторі неринкових соціальних послуг. Продуктивність праці в секторі неринкових послуг теж вимірюється результатами та витратами, які відрізняються від виробничого сектору. В секторі неринкових послуг продукують прямі і важливі результати: зростання освітнього і культурного рівня людей, укріплення їх здоров’я, підвищує раціоналізацію потреб і т.д., які впливають безпосередньо на економічну ефективність в матеріальному виробництві. Визначено сутність ринкових і неринкових послуг, що полягає у відмінностях в ціноутворенні на неринкові послуги, яке визначається за витратами на їх виробництво і не враховує прибутку, при цьому обсяг і структура витрат визначаються відповідним контролюючим органом.Item Управління лояльністю клієнтів авіакомпаній на засадах соціально-відповідального маркетингу(Національний авіаційний університет, 2019-05-31) Малахівська, Ганна Володимирівна; Malakhivska G.V.Дисертацію присвячено поглибленню теоретичних засад та вдосконаленню методичних підходів щодо управління лояльністю клієнтів авіакомпанії на засадах соціально-відповідального маркетингу. У роботі отримали розвиток теоретичне поняття «управління лояльністю клієнтів», загальна класифікація типів лояльності споживачів, методичний підхід до оцінки ризиків втрати клієнтів авіакомпанії. В процесі дослідження обґрунтовано концептуальні положення процесу управління лояльністю клієнтів на засадах соціально-відповідального маркетингу, уточнено інтерпретацію економічної категорії «лояльність споживачів в системі соціально-відповідального маркетингу» на підставі визначення загальних та специфічних ознак поняття лояльності, методичний підхід до оцінки впливу лояльності клієнтів на ефективність господарської діяльності підприємства, науково-практичний підхід до організації управління лояльністю клієнта авіакомпанії в системі соціально-відповідального маркетингу на основі впровадження CRM системи.Item Науково-методичне обґрунтування системи оцінювання ефективності менеджменту авіабудівного підприємства(Національний авіаційний університет, 2019-04) Кунаєв, Артем Юрійович; Kunaiev, ArtemУ роботі узагальнено теоретичні підходи до формування і використання системи оцінювання ефективності менеджменту авіабудівного підприємства. Визначено, що в парадигмі системного підходу загальна оцінка ефективності менеджменту підприємства включає елементи внутрішньої ефективності (суб’єкта управління, функціональних елементів об’єкта управління) та зовнішньої ефективності менеджменту за вартісними, відносними та динамічними характеристиками показників її функціональних складових (фінансової, клієнтської, розвитку та навчання, внутрішніх бізнес-процесів, соціальної відповідальності). Запропоновано концептуальний підхід щодо встановлення функціональної взаємозалежності формалізованих критеріїв і показників, що розкриває причинно-наслідковий зв’язок між рівнем задоволеності споживачів і управлінським результатом в системі оцінювання ефективності менеджменту авіабудівного підприємства. Обґрунтовано методичний підхід до розрахунку сукупності збалансованих показників (фінанси, клієнти, розвиток та навчання, внутрішні процеси, соціальна відповідальність) і відповідних управлінських компетенцій шляхом встановлення взаємозв’язку між ключовими групами показників і компетенціями категорій менеджерів.Item УПРАВЛІННЯ ЛОГІСТИЧНИМИ ВИТРАТАМИ АЕРОПОРТУ(НАУ, 2018-05-23) ХАРЧЕНКО, МАРИНА ВАЛЕРІЇВНАУ дисертаційній роботі розроблено теоретичні та методичні положення управління логістичними витратами аеропорту задля підвищення ефективності його діяльності та конкурентоспроможності на ринку транспортно-логістичних послуг. Актуальність дисертаційного досліджена обумовлена необхідністю постійного удосконалення теоретико-методичного забезпечення управління витратами аеропорту, у тому числі логістичними. Вітчизняні аеропорти змушені здійснювати свою діяльність в умовах мінливої ринкової кон'юнктури, що обумовлені проявом цілого ряду факторів, до числа яких слід віднести посилення конкуренції, зростання вимог споживачів до якості пропонованих послуг, ускладнення зовнішнього середовища діяльності аеропортів та ряду інших факторів. На прибутковість та рентабельність діяльності аеропорту впливають обсяги відправлень пасажирів та вантажів, собівартість послуг, які надаються, встановлені ціни на аеропортове обслуговування. Порівняльний аналіз свідчить, що вітчизняні аеропорти мають на 20-30% вищі питомі витрати у розрахунку на одиницю виконаної роботи. Рівень логістичних витрат аеропорту значною мірою визначається якістю управління потоковими процесами аеропорту, які пов’язані з обслуговуванням пасажирських, багажних, вантажних, інформаційних потоків. Саме тому необхідне поглиблене вивчення сутності логістичних витрат 3 аеропорту, принципів їх формування та обліку, оцінювання впливу на ефективність як логістичних бізнес-процесів, так і аеропортового комплексу в цілому. У першому розділі «Теоретичні засади управління логістичними витратами аеропорту» визначено економічну сутність логістичних витрат аеропорту та їх класифікацію, особливості та проблеми ідентифікації на основі існуючого бухгалтерського та управлінського обліків, охарактеризовано методи та механізми управління в контексті підвищення ефективності логістичної системи аеропорту. Уточнено визначення логістичних витрат аеропорту як загальної суми грошового вираження використаних ресурсів аеропорту на здійснення логістичних операцій під час обслуговування інтегрованих потоків (пасажирських, багажних, вантажних, інформаційних, сервісних, фінансових), трансакційних витрат на взаємодію аеропорту з іншими учасниками товарного руху в глобальних мережах поставок, витрат на утримання та розвиток логістичної інфраструктури аеропорту (інвестицій) та грошової оцінки збитків і втрат внаслідок ненадання або надання з порушенням регламенту послуг як всередині аеропорту, так й у взаємодії зі споживачами та постачальниками. Запропоновано потоково-процесний підхід до виокремлення логістичних витрат аеропорту, що дозволило удосконалити класифікацію логістичних витрат аеропорту в залежності від видів потоків, операцій та виконавців, а також ідентифікувати їх на основі діючої системи бухгалтерського та управлінського обліку. Акцентовано увагу на дуальності логістичних витрат аеропорту: з одного боку, аеропорт як суб’єкт господарювання має оцінювати та управляти власними логістичними витратами, з іншого – усі витрати аеропорту є складовою логістичних витрат тих ланцюгів поставок товарів і послуг, які використовують авіаційний транспорт для переміщення матеріальних та людських потоків. Така двоякість потребує постійного співставлення логістичних та загальних витрат аеропорту і визначення їх впливу на формування авіаційних тарифів і аеропортових зборів у процесі обслуговування пасажирів та вантажної клієнтури. В дисертаційній роботі обґрунтовано організаційно-економічний механізм управління логістичними витратами аеропорту, що базується на об’єктному, процесному та потоковому підходах. У другому розділі «Методичні підходи до ідентифікації та управління логістичними витратами в аеропортах України» зроблено оцінку величини та динаміки логістичних витрат в аеропортах, визначено їх структуру, сформовано сукупність факторів впливу на поведінку логістичних витрат та операційну ефективність аеропорту, сформовано методичні засади та показники ефективності управління логістичними витратами з точки зору формування операційних витрат аеропорту. Встановлено, що за структурою витрат вітчизняні аеропорти майже не відрізняються від зарубіжних, проте логістичні витрати відрізняються майже вдвічі. Причиною таких відмінностей визначено різний підхід до ціноутворення, низький рівень синхронізованості логістичних процесів, відсутність потокового мислення у керівників функціональних підрозділів, їх орієнтації на процес, а також ефективної системи збору інформації внутрішнього та зовнішнього характеру для ідентифікації та оптимізації логістичних витрат. Серед основних видів втрат ефективності в роботі виділено втрати, повязані з очікуванням обслуговування, нераціональним переміщенням, виконанням зайвих операцій, створенням надлишкових матеріальних запасів, претенціями та рекламаціями споживачів. Визначено основні фактори впливу на формування і поведінку логістичних витрат, серед яких ключовими є вимоги ІКАО та ІАТА щодо забезпечення авіаційної безпеки, нормування витрат на виконання окремих операцій, тарифна політика та державне регулювання авіаційних зборів, внутрішні процедури та регламенти. Доведено, що виробничі процеси аеропорту потребують швидкого прийняття рішень з урахуванням актуальних ситуацій дефіциту ресурсів, потужностей і часу. Безперебійний рух потоків можливий тільки тоді, коли всі види діяльності координуються в межах виокремленої логістичної системи, що вимагає координації процесів у ланцюгах постачання і виходить за межі виробничих функцій аеропорту. Усунення причин, що обумовлюють втрати аеропорту, створює нові механізми синхронізації та оптимізації потокових процесів для задоволення потреб споживачів, що сприятиме підвищенню ефективності управління операційними витратами взагалі, та логістичними, зокрема. Моніторинг та регулювання витрат логістичної діяльності за центрами відповідальності має супроводжуватися координацією діяльності різних служб аеропорту на досягнення оперативних і стратегічних цілей, забезпечувати оптимальне поєднання всіх елементів логістичної діяльності в єдину систему управління для підвищення якості обслуговування пасажирів та вантажної клієнтури. У третьому розділі «Розробка системи управління логістичними витратами аеропорту» визначено функції, рівні, цілі, завдання та інструменти управління логістичними витратами, розроблено імітаційну модель потокових процесів аеропорту та їх впливу на формування логістичних витрат, розроблені рекомендації щодо організації управління логістичними витратами в аеропортах. Запропоновано систему управління логістичними витратами аеропорту, яка пов’язує потоки, процеси та логістичні витрати в залежності від обраної стратегії обслуговування клієнтів аеропорту, що дозволяє визначити вплив на динаміку сукупних операційних витрат та їх зниження за рахунок усунення непродуктивних втрат, а також на підвищення прибутковості виробничої діяльності аеропорту. У дисертаційній роботі розроблено структурно-функціональну модель вибору стратегії управління логістичними витратами аеропорту. Спочатку в модель вводиться повна характеристика потокових процесів аеропорту та визначаються центри витрат та відповідальності за планування і виконання логістичних операцій в аеропорту, розробляються відповідні регламенти, уточнюються пріоритетні завдання розвитку аеропорту та логістичного обслуговування споживачів. Потім інформаційна облікова система фіксує реальні показники логістичної діяльності за часовими періодами. У результаті порівняння фактичних логістичних витрат та прогнозованої їх величини відбувається вибір методу управління логістичними витратами аеропорту та його потоковими процесами шляхом розгляду всіх запропонованих стратегій і вибору відповідного методу управління логістичними витратами. Управлінський цикл завершується системою контролю та регулювання процесів реалізації стратегії управління логістичними витратами. Розроблено імітаційну модель у вигляді програмного комплексу та структуру алгоритму моделювання, що забезпечує можливість імітації потокових процесів аеропорту та вимірювання їх впливу на поведінку логістичних витратз можливістю швидко створювати інтерактивні представлення складних розподілених комплексів у процесі діяльності аеропорту. Це дасть можливість побудувати роботу аеропорту таким чином, щоб задовольнити потреби споживачів та забезпечити ефективне функціонування аеропорту в ході мінімізації логістичних витрат, підвищуючи якість послуг, скорочуючи неефективні операції та кількість незапланованих витрат, збільшуючи обсяги надання послуг та підвищуючи їх ефективність, здійснювати ефективний контроль за витрачанням ресурсів та матеріалів, підвищувати ефективність встановлення тарифів. Встановлено, що основним критерієм ефективності управління логістичними витратами аеропорту є рівень його прибутковості. Для встановлення практичного взаємозв'язку рівня прибутковості аеропорту та логістичних витрат на надання послуг, змінних тарифів і попиту розроблена та запропонована економіко- математична модель. На підставі проведених розрахунків встановлено, що власне під час застосування змінних тарифів досягається підвищення попиту на послуги аеропорту, а за рахунок зменшення логістичних витрат на оплату праці та витрат, пов'язаних з наданням послуг, знижується загальний рівень витрат аеропорту, що в результаті забезпечує максимальне підвищення прибутковості його діяльності.Item ЛОГІСТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІННОВАЦІЙНОЇ АКТИВОСТІ АВІАКОМПАНІЇ(НАУ, 2018-05-23) ЦИМБАЛІСТОВА, ОЛЕНА АБДУРАХИМІВНАДисертацію присвячено дослідженню теоретичних і практичних аспектів логістичного забезпечення інноваційної активності авіакомпанії, забезпечення її ефективного інноваційного розвитку. Актуальність наукового дослідження полягає в тим, що поступовий рух у напрямку реалізації угоди з ЄС про Спільний авіаційний простір спонукає Україну гармонізувати українське законодавство до європейських стандартів у царині авіаційної безпеки, організації повітряного руху, захисту довкілля та прав споживачів, а з іншої сторони – вітчизняні авіакомпанії до активного пошуку інноваційних технологій та впровадження інновацій при наданні авіатранспортних послуг для забезпечення власної конкурентоспроможності. Інноваційний шлях розвитку стимулює до комплексного вирішення проблеми підвищення рівня інноваційної активності вітчизняних авіакомпаній та реалізації інноваційних проектів, пов’язаних з оновленням парку повітряних суден, виведення на ринок нових видів послуг, їх інформаційного супроводу тощо. В теорії та практиці управління інноваційними проектами набуває більшого попиту логістична концепція з її інструментарієм організаційно- економічної оптимізації та раціоналізації. Власне логістичний підхід дозволяє ефективно управляти сукупністю потоків, які генеруються в процесі інноваційної діяльності авіакомпанії, моделювати конфігурацію інноваційної системи за основними та супутніми потоками. У першому розділі «Теоретичні засади логістичного забезпечення інноваційної активності авіакомпанії» наведено результати критичного аналізу наукової літератури з питань теорії інновацій та інноваційного розвитку підприємства, визначено сутність поняття «інноваційно-активне підприємство», сформульовано теоретичні положення забезпечення інноваційності послуг, як прояву інноваційної активності авіакомпанії, з використанням логістичного підходу. На основі критичного огляду вітчизняної та зарубіжної наукової літератури зроблено висновок про те, що інновації є одним із найважливіших інструментів ефективної діяльності підприємств у сучасних економічних умовах. Інноваційна діяльність визначає короткострокові та довгострокові конкурентні переваги товарів і послуг підприємства порівняно з іншими суб’єктами господарювання. Особливо це стосується діяльності авіакомпаній, оскільки ринок авіаційних послуг постійно змінюється, зростають вимоги споживачів до якості авіатранспортного сервісу, трансформуються бізнес- моделі та стратегії конкурентної боротьби авіаперевізників. Визначено сутність поняття інноваційно-активної авіакомпанії як підприємства, діяльність якого спрямована на постійне здійснення інновацій, запланованість їх здійснення в майбутньому, формування інноваційної корпоративної культури і отримання результатів своєї діяльності переважно від розробки та впровадження інноваційних технологій, інноваційних послуг та інноваційних управлінських рішень. Інноваційна активність характеризує готовність і спроможність авіакомпанії до оновлення технологічного обладнання, інформаційно-комунікаційних технологій, асортименту послуг, бізнес-процесів і процесів обслуговування споживачів. Рівень інноваційної активності авіакомпанії як інтегральну оцінку інтенсивності впровадження інновацій доцільно вимірювати та контролювати за допомогою системи індикаторів, які характеризують напрями інноваційної діяльності авіакомпанії. Результатом інноваційної активності авіакомпанії має бути зростання показників рентабельності від реалізації інноваційних послуг та підвищення рівня її конкурентоспроможності. Ключовими ознаками інноваційно-активної авіакомпанії визначено: формування інноваційного клімату на підприємстві; розвиток інтелектуального капіталу; наявність ресурсної бази інноваційної діяльності (техніко-технологічне, кадрове, інформаційне, фінансове забезпечення); логістичне забезпечення інноваційної діяльності як потокового процесу. Розроблено схему інноваційно-активної авіакомпанії та послідовність дій щодо реалізації стратегії інноваційного розвитку. Логістичне забезпечення інноваційної активності авіакомпанії слід представити як систему управління інноваційним потоком. Важливість логістичного забезпечення визначається тим, що воно охоплює весь ланцюг проходження інновацій – від моменту виникнення інноваційної ідеї до моменту серійного виробництва інноваційного продукту, оскільки всі операції потребують руху матеріальних, фінансових, інформаційних, трудових потоків, і всі операції пов’язані із здійсненням витрат – матеріальних, фінансових, часу. У другому розділі «Інноваційна активність авіакомпаній України та передумови формування її логістичного забезпечення» досліджено тенденції ринку авіаційних перевезень України, його ємність та динаміку, проаналізовано інноваційну діяльність вітчизняних авіакомпаній та в країнах СНД, запропоновано методичний підхід до оцінки рівня інноваційної активності авіакомпанії. Встановлено, що вітчизняний ринок авіатранспортних послуг формують різні за бізнес-моделями авіаперевізники – авіакомпанії повного циклу (традиційні), авіакомпанії дискаунтери (low-cost) та вертолітні авіакомпанії. Дослідивши відмінності даних типів підприємств за чотирма основними характеристиками – диверсифікація послуг, розвиток мережі, оновлення парку, модернізація повітряних суден, встановлено, що традиційні та low-cost компанії є більш сталими (сталі маршрути, сталий парк повітряних суден, сталий контингент клієнтів). Рівень інноваційної активності вертолітних авіакомпаній є вищим за традиційних та малобюджетних авіаперевізників, вони мають своєчасно та гнучко реагувати на зміни попиту та запити споживачів, оскільки не мають сталих маршрутів і їх асортимент послуг постійно змінюється. З метою оцінки власної здатності авіакомпанії до реалізації інноваційних рішень, виділення найбільш ефективних напрямків розвитку, встановлення конкурентних переваг, дослідження та аналізу ресурсної, технологічної та ринкової складової інновацій був запропонований методичний підхід до оцінки рівня їх інноваційної активності та розроблена група індикаторів оцінки рівня інноваційної активності авіакомпанії та група індикаторів оцінки ступеню впливу рівня інноваційної активності на економічну ефективність авіакомпанії. У третьому розділі «Розроблена система організації логістичного забезпечення інноваційної активності авіакомпаній» запропоновано концептуальний підхід до організації логістичного забезпечення інноваційної активності авіакомпанії, розроблено організаційно-економічний механізм логістичного забезпечення інноваційності послуг авіакомпанії, здійснено теоретико-методичний підхід багатокритеріального оцінювання інноваційності та конкурентоспроможності інноваційних проектів авіакомпанії з використанням безпілотних літальних апаратів (БПЛА), запропоновано практичні рекомендації щодо генерування ідей та їх практичної реалізації з використанням механізму краудсорсингу. Розробка інноваційної авіапослуги має декілька шляхів реалізації – власні розробки, придбані, замовні розробки та комплексні. Заключним етапом являється процес обробки даних та прийняття управлінського рішення. З однієї сторони наявні інноваційні процеси та їх дані, з іншого боку присутній процес надання послуг, який також надає дані щодо процесу діяльності. На цій підставі було сформовано концептуальний підхід до організації логістичного забезпечення інноваційної активності авіакомпанії. У відповідності з розглянутими задачами управління інноваційною діяльністю авіакомпанії, було розроблено організаційно- економічний механізм логістичного забезпечення інноваційності послуги авіакомпанії, який представляє собою систему впливів і структурних елементів для цілеспрямованого перетворення процесу управління, включає в себе наступні блоки: інформаційно-комунікаційний, економічний, нормативно-правовий, організаційно-управлінський, кадровий, матеріально-технічний та маркетинговий. Узагальнення практичних аспектів інноваційної діяльності авіакомпаній дозволило запропонувати теоретико-методичний підхід багатокритеріального оцінювання інноваційності та конкурентоспроможності інноваційних проектів авіакомпанії, який ґрунтується на виконанні аналізу готовності авіакомпанії до інноваційного проекту на підставі запропонованих показників, застосуванні методу експертних оцінок з метою визначення критеріїв показників інноваційності та конкурентоспроможності проектів, оцінки корисності проектів за показниками інноваційності та конкурентоспроможності, побудові графічної моделі оцінки інноваційності та конкурентоспроможності проектів. Даний підхід допомагає оцінити здатність авіакомпанії до інноваційних рішень та буде мірилом успіху інноваційної діяльності. Обґрунтовано доцільність і можливість використання таких інструментів як «дорожня карта» та краудсорсинг. Формат «дорожньої карти» відображає зв'язок між тактичними рішеннями, різними бізнес-функціями та інноваційними ідеями через загальний елемент часу. Краудсорсинг дозволяє залучити споживачів або просто бажаючих до генерування інноваційних ідей і створення інноваційних послуг.Item ОРГАНІЗАЦІЙНО-ЕКОНОМІЧНИЙ МЕХАНІЗМ УПРАВЛІННЯ КОРПОРАТИВНОЮ СОЦІАЛЬНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНОСТЮ(НАУ, 2018-05-23) КОВАЛЕНКО, ЄВГЕН ВОЛОДИМИРОВИЧДослідження присвячено розвитку теоретико-методичних положень і розробці практичних рекомендацій щодо удосконалення організаційно- економічного механізму управління корпоративною соціальною відповідальністю. Узагальнено концептуальні засади корпоративної соціальної відповідальності за рахунок ідентифікації її функцій та характеристик, що дозволило представити авторське трактування сутності корпоративної соціальної відповідальності як відповідальності бізнес-структури за вплив її рішень, дій та їх наслідків на суспільство в цілому, соціальні групи, навколишнє середовище, враховуючи очікування заінтересованих сторін; відповідає міжнародним нормам етики ведення бізнесу та чинному законодавству; передбачає збалансування економічних, екологічних і соціальних параметрів діяльності організації з метою забезпечення її сталого розвитку; інтегрована у стратегічну і операційну діяльність бізнес- структурою; формується на основі встановлення партнерського регулювання відносин з державною та місцевою владою. Проведений порівняльний аналіз типів взаємовідносин держави та бізнесу у процесі розвитку КСВ дозволив віднести до основного типу – партнерські відносини/спільне регулювання, а саморегулювання – в якості суттєвого доповнення, що у сукупності здатні забезпечити свою результативність у сучасних умовах з урахуванням прийнятого політичного курсу, соціально-економічних умов національної економіки в Україні. Обґрунтовано використання в якості аналітичного базису оцінювання стану розвитку корпоративної соціальної відповідальності на мезо- та макрорівні систему економічних показників - витрати на персонал, витрати на виконання науково-технічних робіт, екологічні платежі, витрати на благодійність, податок на прибуток; соціальних показників – щодо укладання колективних договорів. Акцентовано, що інституційна структура постійно удосконалюється і з’являються нові інструменти регулювання відповідальності бізнесу, які краще відповідають сучасним соціально-економічним реаліям. Представлена систематизація інститутів корпоративної соціальної відповідальності з урахуванням їх функцій та значення для розвитку відповідальності бізнесу на макрорівні враховує такі сучасні інститути як політика енергозбереження, екстравертивні та інтровертивні інститути моніторингу. Аргументовано, що впровадження частиною вітчизняних бізнес-структур у власну діяльність міжнародних соціально-орієнтованих практик, підсилене існуючими ініціативами громадських організацій, очікує на підтвердження від держави реалізації функцій держави як соціального інституту та соціального партнера. Це повинно проявлятися у встановленні цільових орієнтирів та зон відповідальності держави та бізнесу у економічних, соціальних та екологічних питаннях, створенні адекватних інституційних передумов для соціально активної діяльності бізнесу. Обґрунтовано доцільність розробки вітчизняних стандартів корпоративної соціальної відповідальності та запровадження державних вимог щодо обов’язковості їх дотримання з паралельним добровільним запровадженням міжнародних стандартів ISO. Удосконалено організаційно-економічний механізм управління корпоративною соціальною відповідальністю, орієнтований на забезпечення сталого розвитку національної економіки, який базується на встановленні партнерських відносин держави та бізнесу, проактивної позиції усіх учасників процесу розвитку корпоративної соціальної відповідальності з конкретизацією принципів, методів з відповідною системою інструментів, функцій. Розвинуто стратегічні напрями розвитку корпоративної соціальної відповідальності за економічною, соціальною та екологічною складовими. Розроблено методичні положення оцінювання рівня управління корпоративною соціальною відповідальністю, що полягають у розрахунку відповідного інтегрального індексу на основі середньозваженої суми соціально-економічної та фінансово-інвестиційної груп індикаторів, який дозволяє визначати стан управління корпоративною соціальною відповідальністю на національному та регіональному рівнях. Їх застосування дозволило здійснити групування регіонів України. З метою активізації активності і прояву свідомості громадян та суб’єктів громадянського суспільства як базових рушійних сил процесів, що лежать в основі соціально-відповідальної діяльності бізнесу, суспільних перетворень і сталого розвитку національної економіки вдосконалено організаційні засади управління корпоративною соціальною відповідальністю на основі партиципативного бюджетування. Розроблено практичні пропозиції щодо функціональної спрямованості двосторонніх комунікацій між публічною владою та мешканцями певної території.Item Управління формуванням та розвитком трудового потенціалу аеропортів(2015) Полоус, Ольга ВікторівнаПолоус О. В. Управління формуванням та розвитком трудового потенціалу аеропортів. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності) – Національний авіаційний університет, Київ, 2015. У дисертаційній роботі досліджено науково-теоретичні аспекти визначення сутності та складових трудового потенціалу підприємства; встановлено перелік ендогенних та екзогенних чинників, що обумовлюють необхідність формування трудового потенціалу підприємства; узагальнено теоретичні підходи до управління формуванням трудового потенціалу підприємства. Проведено діагностику стану та визначено тенденції розвитку провідних аеропортів України; продіагностовано наявний потенціал провідних аеропортів України, проведено аналіз трудового потенціалу провідних аеропортів України за розробленими методичними підходами. Наведено стратегії розвитку трудового потенціалу аеропортів, що ґрунтуються на використанні інтегральний показників та карт сумісності політик реструктуризації, реновації та фінансування розвитку трудового потенціалу; розроблено концептуальний підхід до розвитку трудового потенціалу аеропортів; запропоновано рекомендації щодо реалізації перспектив розвитку трудового потенціалу аеропортів шляхом впровадження концептуального підходу до управління формуванням трудового потенціалу аеропортів, що включає послідовне прийняття управлінських рішень на тактичному та стратегічному рівнях та базується на обґрунтуванні напрямів забезпечення розвитку трудового потенціалу аеропортів.Item Формування фінансового механізму реструктуризації авіапідприємств(2015) Попович, Андрій ВолодимировичПопович А. В. Формування фінансового механізму реструктуризації авіапідприємств. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності) – Національний авіаційний університет Міністерства освіти і науки України, Київ, 2015. У дисертаційній роботі обґрунтовано сутність, складові та види реструктуризації як базису, що визначає особливості формування фінансового механізму реструктуризації підприємств; розроблено класифікацію чинників реструктуризації, як основу систематизації передумов проведення структурних перетворень на підприємствах; систематизовано теоретичні положення та обґрунтовано сутність, склад та структуру фінансового механізму реструктуризації авіапідприємств. Проаналізовано фактори, що впливають на формування фінансового механізму реструктуризації підприємств, запропоновано методичний підхід до інтегрального оцінювання результатів діяльності на підставі якого виявлено необхідність реструктуризації авіапідприємств та визначено її типи. Запропоновано концептуальний підхід до формування фінансового механізму реструктуризації авіапідприємств, що ґрунтується на застосуванні комплексу розроблених підходів до обґрунтування устрою механізму, виявлення необхідності в реструктуризації та визначенні її типів, ідентифікації потреб та можливостей щодо підвищення ефективності діяльності, визначення стратегії змін, виборі організаційно-економічного та фінансового забезпечення.Item Економічний механізм інноваційної діяльності авіакомпаній(2015) Кирик, Олена АнатоліївнаКирик О. А. Економічний механізм інноваційної діяльності авіакомпаній. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Національний авіаційний університет Міністерства освіти і науки України, м. Київ, 2015. Дисертацію присвячено розробці та обґрунтуванню теоретичних і науково-практичних засад та рекомендацій щодо вдосконалення економічного механізму інноваційної діяльності авіакомпаній. Систематизовано теоретичні, методичні та практичні положення щодо інноваційної діяльності підприємства та економічного механізму; проведено аналіз міжнародного досвіду та визначено тенденції розвитку ринку авіаційних перевезень у розрізі впровадження результатів інноваційної діяльності; досліджено сучасний стан та особливості інноваційного розвитку вітчизняних авіакомпаній; визначено можливі джерела фінансування інноваційної діяльності українських авіаперевізників. Основним результатом досліджень став економічний механізм інноваційної діяльності авіакомпаній, що представлений як цілісна взаємопов’язана сукупність елементів та відносин між ними, та включає сферу інтересів її суб’єктів; матеріальні, фінансові, інформаційні, комунікативні, кадрові потоки між ними та сферою інноваційних інтересів авіакомпанії. Запропоновано інструментарій оцінювання ефективності функціонування економічного механізму інноваційної діяльності авіакомпаній; обґрунтовано методичні та практичні рекомендації щодо застосування економічного механізму інноваційної діяльності на українських авіакомпаніяхItem Управління економічною ефективністю доставки спеціальних вантажів(2015) Василенко, Ігор ВолодимировичВасиленко І.В. Управління економічною ефективністю доставки спеціальних вантажів. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Національний авіаційний університет, Київ, 2015. Дисертація присвячена дослідженню проблем управління економічною ефективністю доставки спеціальних вантажів транспортно-експедиторським підприємством в автомобільно-авіаційному сполученні. Встановлено, що ефективність роботи транспортно-експедиторського підприємства залежить від ефективності ланцюга доставки в умовах складного управління, врахування ризиків, що пов’язані зі проявом специфічних властивостей вантажу, необхідності вирішення багатокритеріальної задачі вибору оптимальної схеми доставляння. Запропоновано систему управління ефективністю доставки спеціальних вантажів, яка включає підсистеми управління витратами, управління ризиками та управління тарифами і цінами на доставку з метою досягнення гарантованого рівня рентабельності транспортно-експедиторського підприємства. Розроблено організаційно-економічний механізм управління економічною ефективністю доставки спеціальних вантажів, який включає принципи, методи та моделі, що в сукупності дозволяють визначити оптимальні плани поетапної доставки спеціальних вантажів із урахуванням параметрів вантажопотоків з метою зменшення сукупних витрат при фіксованих факторах ризику. Для практичної реалізації механізму розроблено комплекс економіко-математичних моделей, які дозволяють розрахувати сукупні витрати ТЕП з урахуванням можливих втрат від настання ризикових подій, сукупні доходи в залежності від розміру фіксованої та змінної частини тарифу, з урахуванням коливання попиту на обсяги замовлень, що в сукупності забезпечує гарантований рівень рентабельності.Item Управління інформаційною діяльністю авіакомпанії(2015) Родіонов, Павло ЮрійовичРодіонов П. Ю. Управління інформаційною діяльністю авіакомпанії. − Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук зі спеціальності 08.00.04 − економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). − Національний авіаційний університет, Київ, 2015. Дисертацію присвячено розробленню теоретичних та практичних підходів, що дозволяють підвищити конкурентоспроможність авіакомпанії через формування єдиної системи управління її інформаційною діяльністю. Досліджено особливості управління авіакомпанією в умовах інформаційної економіки, визначено характеристики інформаційного ринку та інформаційного продукту, проведено критичний аналіз понять інформаційних ресурсів, інформаційних технологій та систем, а також інформаційного потенціалу. Проаналізовано сутність та принципи роботи системи управління інформаційною діяльністю. Розроблено алгоритм інтегральної системи оцінки інформаційної діяльності, визначено його етапи та ключові показники. Запропоновано модель розподілу інформаційних потоків між структурними підрозділами авіакомпанії. Визначено підходи до оцінювання результатів використання інтегрованої інформаційної системи. Сформовано комплекс заходів щодо оптимізації та управління якістю інструментів системи інформаційного обміну зі споживачами компанії.Item Міжнародний маркетинг аеропортів(2015) Кліонський, Олександр МарковичКліонський О.М. Міжнародний маркетинг аеропортів. - Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.02 – світове господарство та міжнародні економічні відносини. - Національний авіаційний університет, Київ, 2015. Дисертацію присвячено обґрунтуванню теоретичних і методичних положень управління міжнародним маркетингом аеропортів. Розкрито зміст та наукове тлумачення економічної сутності міжнародного маркетингу, визначено його роль та місце у діяльності аеропорту. Це надало змогу визначити місце системи міжнародного маркетингу у економічній діяльності аеропорту. Проведено аналіз діяльності аеропортів як суб’єктів діяльності міжнародного маркетингу, виявлено основні напрями та тенденції розвитку і впровадження системи міжнародного маркетингу аеропортів. Запропоновано удосконалену систему маркетингового управління ціновою політикою аеропортів на міжнародному рівні, яка ґрунтується на визначенні місця управління ціновою політикою аеропортів на міжнародному рівні в системі взаємозв’язку міжнародного маркетингу із стратегічним менеджментом. На основі проведеного дослідження, у роботі сформовано сукупність стратегій управління міжнародним маркетингом аеропортів, які згруповані у дві матриці ситуаційного управління міжнародним маркетингом аеропортів при продуктовій та ціновій конкуренції Запропонований підхід надає можливість керівництву аеропорту визначити позиції та напрями стратегічного розвитку аеропорту (позиціонувати його на міжнародному ринку аеропортових послуг), що визначає характер дій по управлінню системою міжнародного маркетингу).Item Методологічні засади розвитку авіапідприємств в умовах економічної трансформації(2015) Капаруліна, Ірина МиколаївнаКапаруліна І. М. Методологічні засади розвитку авіапідприємств в умовах економічної трансформації. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка і управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Національний авіаційний університет, Київ, 2015. Дисертація спрямована на формування цілісного узгодженого комплексу теоретичних, методологічних і методичних засад дослідження розвитку підприємств з обґрунтуванням специфіки розвитку авіапідприємств в умовах економічної трансформації на засадах поле-об’єктної методології. В роботі систематизовано концептуально-методологічний базис дослідження розвитку підприємства та запропоновано цілісну поле-об’єкту теорію розвитку підприємства, в якій виділяються дві органічні складові – розвиток підприємства і суспільно-економічний розвиток. Обґрунтовано методологічний патерн та методологічні принципи дослідження. Сформовано концепцію підприємства як економічного об’єкта з обґрунтуванням змісту, функцій і місця підприємства у суспільно-економічних відносинах. Розроблено фреймово-метафоричну та параметричну моделі підприємства, що презентують підприємство як розподілені за функціональними напрямами виробничі чинники у вигляді структурованих активів. Обґрунтовано основні закономірності розвитку підприємства у вигляді концепцій індивідуального та історичного розвитку підприємства. Уточнено термінологічний апарат теорії розвитку підприємства. Розроблено низку теоретико-методичних підходів: підхід до визначення рівня розвитку підприємства, підхід до діагностування організаційних патологій, підхід до дослідження структури економіки та ін. Ключові слова: еволюція, адаптація, криза, організаційна патологія, цикл, внутрішнє середовище, суспільно-економічний розвиток, поле-об’єктна методологія, потенціал, конкурентоспроможність.Item Методологічні засади управління інтегрованими бізнес-структурами авіапідприємств(2015) Мягких, Ірина МиколаївнаМ’ягких І. М. Методологічні засади управління інтегрованими бізнес- структурами авіапідприємств. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Національний авіаційний університет, Київ, 2015. Дисертація присвячена розробленню теоретико-методологічних, прикладних засад щодо управління інтегрованими бізнес-структурами авіапідприємств з урахуванням їхніх ресурсів та можливостей щодо консолідації. Обґрунтований науковий підхід до управління економічним розвитком авіапідприємства; розроблено теоретичні та методологічні засади цілісної концепції управлінських впливів до умов зовнішньої і внутрішньої нестабільності діяльності авіапідприємств; теоретично обґрунтовано технологію формування інтегрованої структури бізнесу; розроблено орієнтований підхід до управління набором авіакомпаній в інтегровані бізнес-структури; розроблено динамічні багатофакторні лагові економетричні моделі щодо становлення залежностей значень потенціалів від показників діяльності авіапідприємств. Поглиблено теоретичні засади формування інтегрованих структур бізнесу; концептуальні положення, які розкривають зміст теоретико-методологічного базису оптимізації організаційної структури інтегрованих бізнес-структур за різних умов та операцій. Удосконалено категорійний базис формування інтегрованої бізнес-структури; методологію аналізу функціонування авіакомпаній, яка передбачає обґрунтування та оцінювання за видами діяльності по потенціалам та відповідним показникам; модель участі авіапідприємств в мереженій структурі; методики до встановлення взаємозв’язку та взаємозалежності економічних потенціалів за видами діяльності; системи класифікаційних ознак інтегрованої бізнес-структури, використання яких буде сприяти удосконаленню критеріальної бази управління враховуючи змінами на авіапідприємствах.Item Методологія маркетингового забезпечення міжнародної економічної безпеки України(2015) Ільєнко, Оксана ВікторівнаІльєнко О.В. Методологія маркетингового забезпечення міжнародної економічної безпеки України. - Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.02. - світове господарство та міжнародні економічні відносини. - Національний авіаційний університет. Київ, 2015. Дисертація присвячена розробці теретико-методологічних та науково-практичних засад маркетингового забезпечення міжнародної економічної безпеки. В роботі сформувані концептуальні засади теорії економічної безпеки, запропоновано системно-ситуаційний підхід розвитку механізму зміцнення міжнародної підприємницької економічної безпеки. Виявлено, що ефективність розвитку суб’єктів міжнародного бізнесу, в сучасних умовах можливо підвищити тільки шляхом максимального взаємозв’язку системи забезпечення міжнародної економічної безпеки і механізму міжнародного маркетингу. Проаналізоване маркетингове забезпечення міжнародної економічної безпеки на основі інноваційного розвитку бізнесу. Сформовані методологічні засади міжнародної економічної безпеки на маркетинговій основі. Розроблено функціональну модель підвищення міжнародної економічної безпеки шляхом інноваційного розвитку країн світової економіки. Запропоновано модель встановлення оптимального рівня ціни на товар в конкретних умовах цільового ринку певної національної економіки. Запропоновано механізм формування простору маркетингової міжнародної підприємницької безпеки та управління, в його межах, конкурентним профілем суб’єкту міжнародного бізнес-процесу.