Дисертації та автореферати спеціалізованої вченої ради Д 26.062.02
Permanent URI for this collectionhttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/38580
Browse
Browsing Дисертації та автореферати спеціалізованої вченої ради Д 26.062.02 by Title
Now showing 1 - 20 of 32
- Results Per Page
- Sort Options
Item Економічний механізм оцінки якості управління авіапідприємствами(2015) Калита, Тетяна ВікторівнаКалита Т.В. Економічний механізм оцінки якості управління авіапідприємствами. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами екномічної діяльності). – Національний авіаційнй університет, Київ, 2015. У дисертаційній роботі досліджено розвиток теоретичних основ та запропоновано науково-методичні рекомендації щодо побудови економічного механізму оцінки якості управління підприємством. З’ясовано сутність і зміст поняття «якість управління підприємством», яке визначає та регулює особливості (ознаки) управління підприємством. Проаналізовано сучасні підходи до управління підприємством, виявлено проблеми оцінки якості управління підприємством та визначено ключові кількісні і якісні показники оцінки якості управління. Досліджено оцінку якості управління методами експертних оцінок, на основі чого розроблено науково-методичні основи щодо побудови економічного механізму оцінки якості управління підприємством. Проаналізовано впровадження систем якості управління авіапідприємствами, їхній стан і тенденції розвитку у світі та Україні.Розглянуто економіко-математичний підхід впливу управлінських дій на стан економічної системи та визначено показники управлінської діяльності, що дозволило на основі економіко-математичного опису розробити критерій оцінки якості управління організаційно-економічної системи.Item Економічний механізм ресурсозбереження в авіаційних підприємствах(2015) Костенко, Ольга КостянтинівнаДисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Національний авіаційний університет, Київ, 2015. У дисертації розроблено концептуальні положення управління ресурсозбереженням в умовах авіаційних підприємств. Обґрунтовано методичне положення про об’єктивний характер утворення прибутку за результатами ресурсозберігаючих заходів, залежність його величини від рівня безпеки виробництва. Розкрито сутність та сформовано структуру економічного механізму ресурсозбереження в авіаційних підприємствах. Розроблено методичні положення економічного аналізу діяльності з ресурсозбереження, планування її результатів в умовах авіаційних підприємств. Обґрунтовано поняття – „діяльність з ресурсозбереження”, „економічний аналіз діяльності з ресурсозбереження», «прибуток від діяльності з ресурсозбереження». Удосконалено методичні підходи щодо визначення результативності діяльності з ресурсозбереження – частки та розміру прибутку від неї та формування виробничої програми авіаційного підприємства. Розроблено адаптаційну модель утворення прибутку від діяльності з ресурсозбереження в авіапідприємствах. Вдосконалено методичні засади контролю діяльності з ресурсозбереження та матеріального стимулювання працівників авіаційного підприємства, що зайняті розробкою та впровадженням ресурсозберігаючих заходів.Item Економічний механізм інноваційної діяльності авіакомпаній(2015) Кирик, Олена АнатоліївнаКирик О. А. Економічний механізм інноваційної діяльності авіакомпаній. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Національний авіаційний університет Міністерства освіти і науки України, м. Київ, 2015. Дисертацію присвячено розробці та обґрунтуванню теоретичних і науково-практичних засад та рекомендацій щодо вдосконалення економічного механізму інноваційної діяльності авіакомпаній. Систематизовано теоретичні, методичні та практичні положення щодо інноваційної діяльності підприємства та економічного механізму; проведено аналіз міжнародного досвіду та визначено тенденції розвитку ринку авіаційних перевезень у розрізі впровадження результатів інноваційної діяльності; досліджено сучасний стан та особливості інноваційного розвитку вітчизняних авіакомпаній; визначено можливі джерела фінансування інноваційної діяльності українських авіаперевізників. Основним результатом досліджень став економічний механізм інноваційної діяльності авіакомпаній, що представлений як цілісна взаємопов’язана сукупність елементів та відносин між ними, та включає сферу інтересів її суб’єктів; матеріальні, фінансові, інформаційні, комунікативні, кадрові потоки між ними та сферою інноваційних інтересів авіакомпанії. Запропоновано інструментарій оцінювання ефективності функціонування економічного механізму інноваційної діяльності авіакомпаній; обґрунтовано методичні та практичні рекомендації щодо застосування економічного механізму інноваційної діяльності на українських авіакомпаніяхItem ЛОГІСТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІННОВАЦІЙНОЇ АКТИВОСТІ АВІАКОМПАНІЇ(НАУ, 2018-05-23) ЦИМБАЛІСТОВА, ОЛЕНА АБДУРАХИМІВНАДисертацію присвячено дослідженню теоретичних і практичних аспектів логістичного забезпечення інноваційної активності авіакомпанії, забезпечення її ефективного інноваційного розвитку. Актуальність наукового дослідження полягає в тим, що поступовий рух у напрямку реалізації угоди з ЄС про Спільний авіаційний простір спонукає Україну гармонізувати українське законодавство до європейських стандартів у царині авіаційної безпеки, організації повітряного руху, захисту довкілля та прав споживачів, а з іншої сторони – вітчизняні авіакомпанії до активного пошуку інноваційних технологій та впровадження інновацій при наданні авіатранспортних послуг для забезпечення власної конкурентоспроможності. Інноваційний шлях розвитку стимулює до комплексного вирішення проблеми підвищення рівня інноваційної активності вітчизняних авіакомпаній та реалізації інноваційних проектів, пов’язаних з оновленням парку повітряних суден, виведення на ринок нових видів послуг, їх інформаційного супроводу тощо. В теорії та практиці управління інноваційними проектами набуває більшого попиту логістична концепція з її інструментарієм організаційно- економічної оптимізації та раціоналізації. Власне логістичний підхід дозволяє ефективно управляти сукупністю потоків, які генеруються в процесі інноваційної діяльності авіакомпанії, моделювати конфігурацію інноваційної системи за основними та супутніми потоками. У першому розділі «Теоретичні засади логістичного забезпечення інноваційної активності авіакомпанії» наведено результати критичного аналізу наукової літератури з питань теорії інновацій та інноваційного розвитку підприємства, визначено сутність поняття «інноваційно-активне підприємство», сформульовано теоретичні положення забезпечення інноваційності послуг, як прояву інноваційної активності авіакомпанії, з використанням логістичного підходу. На основі критичного огляду вітчизняної та зарубіжної наукової літератури зроблено висновок про те, що інновації є одним із найважливіших інструментів ефективної діяльності підприємств у сучасних економічних умовах. Інноваційна діяльність визначає короткострокові та довгострокові конкурентні переваги товарів і послуг підприємства порівняно з іншими суб’єктами господарювання. Особливо це стосується діяльності авіакомпаній, оскільки ринок авіаційних послуг постійно змінюється, зростають вимоги споживачів до якості авіатранспортного сервісу, трансформуються бізнес- моделі та стратегії конкурентної боротьби авіаперевізників. Визначено сутність поняття інноваційно-активної авіакомпанії як підприємства, діяльність якого спрямована на постійне здійснення інновацій, запланованість їх здійснення в майбутньому, формування інноваційної корпоративної культури і отримання результатів своєї діяльності переважно від розробки та впровадження інноваційних технологій, інноваційних послуг та інноваційних управлінських рішень. Інноваційна активність характеризує готовність і спроможність авіакомпанії до оновлення технологічного обладнання, інформаційно-комунікаційних технологій, асортименту послуг, бізнес-процесів і процесів обслуговування споживачів. Рівень інноваційної активності авіакомпанії як інтегральну оцінку інтенсивності впровадження інновацій доцільно вимірювати та контролювати за допомогою системи індикаторів, які характеризують напрями інноваційної діяльності авіакомпанії. Результатом інноваційної активності авіакомпанії має бути зростання показників рентабельності від реалізації інноваційних послуг та підвищення рівня її конкурентоспроможності. Ключовими ознаками інноваційно-активної авіакомпанії визначено: формування інноваційного клімату на підприємстві; розвиток інтелектуального капіталу; наявність ресурсної бази інноваційної діяльності (техніко-технологічне, кадрове, інформаційне, фінансове забезпечення); логістичне забезпечення інноваційної діяльності як потокового процесу. Розроблено схему інноваційно-активної авіакомпанії та послідовність дій щодо реалізації стратегії інноваційного розвитку. Логістичне забезпечення інноваційної активності авіакомпанії слід представити як систему управління інноваційним потоком. Важливість логістичного забезпечення визначається тим, що воно охоплює весь ланцюг проходження інновацій – від моменту виникнення інноваційної ідеї до моменту серійного виробництва інноваційного продукту, оскільки всі операції потребують руху матеріальних, фінансових, інформаційних, трудових потоків, і всі операції пов’язані із здійсненням витрат – матеріальних, фінансових, часу. У другому розділі «Інноваційна активність авіакомпаній України та передумови формування її логістичного забезпечення» досліджено тенденції ринку авіаційних перевезень України, його ємність та динаміку, проаналізовано інноваційну діяльність вітчизняних авіакомпаній та в країнах СНД, запропоновано методичний підхід до оцінки рівня інноваційної активності авіакомпанії. Встановлено, що вітчизняний ринок авіатранспортних послуг формують різні за бізнес-моделями авіаперевізники – авіакомпанії повного циклу (традиційні), авіакомпанії дискаунтери (low-cost) та вертолітні авіакомпанії. Дослідивши відмінності даних типів підприємств за чотирма основними характеристиками – диверсифікація послуг, розвиток мережі, оновлення парку, модернізація повітряних суден, встановлено, що традиційні та low-cost компанії є більш сталими (сталі маршрути, сталий парк повітряних суден, сталий контингент клієнтів). Рівень інноваційної активності вертолітних авіакомпаній є вищим за традиційних та малобюджетних авіаперевізників, вони мають своєчасно та гнучко реагувати на зміни попиту та запити споживачів, оскільки не мають сталих маршрутів і їх асортимент послуг постійно змінюється. З метою оцінки власної здатності авіакомпанії до реалізації інноваційних рішень, виділення найбільш ефективних напрямків розвитку, встановлення конкурентних переваг, дослідження та аналізу ресурсної, технологічної та ринкової складової інновацій був запропонований методичний підхід до оцінки рівня їх інноваційної активності та розроблена група індикаторів оцінки рівня інноваційної активності авіакомпанії та група індикаторів оцінки ступеню впливу рівня інноваційної активності на економічну ефективність авіакомпанії. У третьому розділі «Розроблена система організації логістичного забезпечення інноваційної активності авіакомпаній» запропоновано концептуальний підхід до організації логістичного забезпечення інноваційної активності авіакомпанії, розроблено організаційно-економічний механізм логістичного забезпечення інноваційності послуг авіакомпанії, здійснено теоретико-методичний підхід багатокритеріального оцінювання інноваційності та конкурентоспроможності інноваційних проектів авіакомпанії з використанням безпілотних літальних апаратів (БПЛА), запропоновано практичні рекомендації щодо генерування ідей та їх практичної реалізації з використанням механізму краудсорсингу. Розробка інноваційної авіапослуги має декілька шляхів реалізації – власні розробки, придбані, замовні розробки та комплексні. Заключним етапом являється процес обробки даних та прийняття управлінського рішення. З однієї сторони наявні інноваційні процеси та їх дані, з іншого боку присутній процес надання послуг, який також надає дані щодо процесу діяльності. На цій підставі було сформовано концептуальний підхід до організації логістичного забезпечення інноваційної активності авіакомпанії. У відповідності з розглянутими задачами управління інноваційною діяльністю авіакомпанії, було розроблено організаційно- економічний механізм логістичного забезпечення інноваційності послуги авіакомпанії, який представляє собою систему впливів і структурних елементів для цілеспрямованого перетворення процесу управління, включає в себе наступні блоки: інформаційно-комунікаційний, економічний, нормативно-правовий, організаційно-управлінський, кадровий, матеріально-технічний та маркетинговий. Узагальнення практичних аспектів інноваційної діяльності авіакомпаній дозволило запропонувати теоретико-методичний підхід багатокритеріального оцінювання інноваційності та конкурентоспроможності інноваційних проектів авіакомпанії, який ґрунтується на виконанні аналізу готовності авіакомпанії до інноваційного проекту на підставі запропонованих показників, застосуванні методу експертних оцінок з метою визначення критеріїв показників інноваційності та конкурентоспроможності проектів, оцінки корисності проектів за показниками інноваційності та конкурентоспроможності, побудові графічної моделі оцінки інноваційності та конкурентоспроможності проектів. Даний підхід допомагає оцінити здатність авіакомпанії до інноваційних рішень та буде мірилом успіху інноваційної діяльності. Обґрунтовано доцільність і можливість використання таких інструментів як «дорожня карта» та краудсорсинг. Формат «дорожньої карти» відображає зв'язок між тактичними рішеннями, різними бізнес-функціями та інноваційними ідеями через загальний елемент часу. Краудсорсинг дозволяє залучити споживачів або просто бажаючих до генерування інноваційних ідей і створення інноваційних послуг.Item Маркетингове забезпечення діяльності авіакомпанії на ринку агроавіаційних послуг(2015) Герасименко, Ірина МиколаївнаГерасименко І.М. Маркетингове забезпечення діяльності авіакомпанії на ринку агроавіаційних послуг. - Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук зі спеціальності 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). –Національний авіаційний університет, Київ, 2015. Дисертація присвячена розробці теоретичних, методичних положень та практичних рекомендацій щодо маркетингового забезпечення діяльності авіакомпанії на ринку агроавіаційних послуг. Проведено дослідження та узагальнено основні теоретичні підходи до різного тлумачення маркетингу та дано визначення маркетингу агроавіаційних робіт. Запропоновано визначення маркетингових комунікацій та розроблено схему взаємозв’язку учасників ринку агроавіаційних робіт. Визначено основи формування ринку агроавіаційних послуг. Встановлено кореляційну залежність рівня врожайності від застосування авіаційного способу обробки сільськогосподарських угідь. Обґрунтовано складові й сформовано механізм маркетингового забезпечення діяльності авіакомпанії при виконанні агроавіаційних робіт у сільському господарстві, запровадження та використання якого передбачає певну послідовність дій системи управління при врахуванні впливу на авіакомпанію її зовнішнього та внутрішнього середовища, зробить можливим досягнення авіакомпанією основної мети – збільшення обсягів виконання робіт й отримання прибуткуItem Методологічні засади розвитку авіапідприємств в умовах економічної трансформації(2015) Капаруліна, Ірина МиколаївнаКапаруліна І. М. Методологічні засади розвитку авіапідприємств в умовах економічної трансформації. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка і управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Національний авіаційний університет, Київ, 2015. Дисертація спрямована на формування цілісного узгодженого комплексу теоретичних, методологічних і методичних засад дослідження розвитку підприємств з обґрунтуванням специфіки розвитку авіапідприємств в умовах економічної трансформації на засадах поле-об’єктної методології. В роботі систематизовано концептуально-методологічний базис дослідження розвитку підприємства та запропоновано цілісну поле-об’єкту теорію розвитку підприємства, в якій виділяються дві органічні складові – розвиток підприємства і суспільно-економічний розвиток. Обґрунтовано методологічний патерн та методологічні принципи дослідження. Сформовано концепцію підприємства як економічного об’єкта з обґрунтуванням змісту, функцій і місця підприємства у суспільно-економічних відносинах. Розроблено фреймово-метафоричну та параметричну моделі підприємства, що презентують підприємство як розподілені за функціональними напрямами виробничі чинники у вигляді структурованих активів. Обґрунтовано основні закономірності розвитку підприємства у вигляді концепцій індивідуального та історичного розвитку підприємства. Уточнено термінологічний апарат теорії розвитку підприємства. Розроблено низку теоретико-методичних підходів: підхід до визначення рівня розвитку підприємства, підхід до діагностування організаційних патологій, підхід до дослідження структури економіки та ін. Ключові слова: еволюція, адаптація, криза, організаційна патологія, цикл, внутрішнє середовище, суспільно-економічний розвиток, поле-об’єктна методологія, потенціал, конкурентоспроможність.Item Методологічні засади управління сталим розвитком авіапідприємств(2015) Васюткіна, Наталія ВолодимирівнаВасюткіна Н. В. Методологічні засади управління сталим розвитком авіапідприємств. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Національний авіаційний університет, Київ, 2015. Дисертація присвячена розробленню теоретико-методологічних, прикладних засад щодо управління сталим розвитком авіапідприємств. З позицій системного підходу визначено сутність сталого розвитку підприємства, концепт управління сталим розвитком та обґрунтовано підходи до функціонування системи управління сталим розвитком підприємств. Розроблено теоретико-методологічний підхід оцінювання потенціалу розвитку підприємства та проведено оцінювання структури й специфіки його формування на авіапідприємствах. Розроблено методологічний підхід, що ґрунтується на концепції холізму і розкриває процеси взаємодії та інтегративних зв’язків системи управлінської діяльності й механізму управління розвитком підприємства; удосконалено систему управлінської діяльності сталим розвитком підприємства; запропоновано заходи щодо адаптації системи управління сталим розвитком авіапідприємств до змін. Запропоновано моделювання процесу взаємозв’язків потенціалу розвитку через установлення їх форм і характеру в межах тріади «ресурси – компетенції – результати». Розроблено науково-методичний підхід до прогнозування потенціалу розвитку авіапідприємств, побудовано інфологічну модель безперервного циклу управління сталим розвитком авіапідприємств.Item Методологічні засади управління інтегрованими бізнес-структурами авіапідприємств(2015) Мягких, Ірина МиколаївнаМ’ягких І. М. Методологічні засади управління інтегрованими бізнес- структурами авіапідприємств. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Національний авіаційний університет, Київ, 2015. Дисертація присвячена розробленню теоретико-методологічних, прикладних засад щодо управління інтегрованими бізнес-структурами авіапідприємств з урахуванням їхніх ресурсів та можливостей щодо консолідації. Обґрунтований науковий підхід до управління економічним розвитком авіапідприємства; розроблено теоретичні та методологічні засади цілісної концепції управлінських впливів до умов зовнішньої і внутрішньої нестабільності діяльності авіапідприємств; теоретично обґрунтовано технологію формування інтегрованої структури бізнесу; розроблено орієнтований підхід до управління набором авіакомпаній в інтегровані бізнес-структури; розроблено динамічні багатофакторні лагові економетричні моделі щодо становлення залежностей значень потенціалів від показників діяльності авіапідприємств. Поглиблено теоретичні засади формування інтегрованих структур бізнесу; концептуальні положення, які розкривають зміст теоретико-методологічного базису оптимізації організаційної структури інтегрованих бізнес-структур за різних умов та операцій. Удосконалено категорійний базис формування інтегрованої бізнес-структури; методологію аналізу функціонування авіакомпаній, яка передбачає обґрунтування та оцінювання за видами діяльності по потенціалам та відповідним показникам; модель участі авіапідприємств в мереженій структурі; методики до встановлення взаємозв’язку та взаємозалежності економічних потенціалів за видами діяльності; системи класифікаційних ознак інтегрованої бізнес-структури, використання яких буде сприяти удосконаленню критеріальної бази управління враховуючи змінами на авіапідприємствах.Item Методологічні основи логістичного управління інтелектуалізацією людського капіталу підприємств(Національний авіаційний університет, 2021-11-19) Полоус, Ольга Вікторівна; Polous, OlhaДисертацію присвячено обґрунтуванню теоретико-методологічних і науково-практичних основ логістичного управління інтелектуалізацією людського капіталу підприємств. Сформовано методологічний підхід до управління інтелектуалізацією людського капіталу підприємства на засадах еволюції сутності інтелектуалізації економічної діяльності в інтелектуально-інфраструктурному середовищі в межах сучасних вимог до економічної безпеки підприємства. Розроблено методологічні засади формування системи логістичного управління інтелектуалізацією людського капіталу підприємства, що передбачають застосування логістичної концепції при управлінні інтелектуалізацією людського капіталу. Сформовано концептуальний підхід до забезпечення інтелектуалізації людського капіталу підприємств, що враховує визначені тенденції, закономірності та проблеми розвитку ринку інтелектуальних та інноваційних послуг держави. Розроблено комплексний механізм логістичного управління інтелектуалізацією людського капіталу підприємства, який побудовано на основах консолідації процесів, передумов та протирічь формування інтелектуалізованого людського капіталу підприємства.Item Методологічні основи просторово-процесного управління економічним потенціалом підприємства в умовах постіндустріального розвитку(Національний авіаційний університет, 2022-11-08) Титикало, Володимир Сергійович; Tytykalo, VolodymyrДисертацію присвячено науковому обґрунтуванню теоретико-методологічних, методичних і практичних рекомендацій щодо просторово-процесного управління економічним потенціалом підприємства в умовах постіндустріального розвитку. Сформовано методологічний підхід щодо створення концепції просторово-процесного управління економічним потенціалом підприємства на основі розробленої моделі та запропоновано методологічне підґрунтя формування системи забезпечення просторово-процесного управління економічним потенціалом підприємства. Розроблено концептуальні основи формування організаційно-економічного механізму просторово-процесного управління економічного потенціалу підприємства з урахуванням функціональних особливостей економіки знань та цифровізації, економіки послуг та адаптивних змін, креативної економіки та модернізаційного оновлення. Розроблено інтегрований підхід до формування ефективного просторово-процесного управління економічним потенціалом в умовах неотехнологічного відтворення і запропоновано збалансований механізм формування стратегії машинобудівного підприємства в умовах трансформацій та просторово-процесного управління в умовах неоіндустріального розвитку. Сформовано підхід до моделювання процесів рефлексивного просторово-процесного управління складовими економічного потенціалу на підприємствах при визначенні джерела фінансування діяльності.Item Методологія антикризового управління економічною стійкістю авіапідприємств(2015) Пілецька, Саміра ТимофіївнаПілецька С.Т. Методологія антикризового управління економічною стійкістю авіапідприємств. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Національний авіаційний університет, Київ, 2015. У дисертації розвинуто теоретичні основи антикризового управління економічною стійкістю підприємства; створено систему антикризового управління економічною стійкістю підприємства. Удосконалено методичний підхід до оцінювання впливу макроекономічних факторів на діяльність підприємства; запропоновано теоретико-методичний підхід до обґрунтування аналітичних якостей системи збалансованих показників при побудові алгоритму оцінювання економічної стійкості промислового авіапідприємства. Визначено методологічні засади антикризового управління економічною стійкістю підприємств; обґрунтовано методологію формування та функціонування механізмів забезпечення антикризового управління економічною стійкістю підприємств; сформовано концепцію антикризового управління економічною стійкістю авіапідприємств. Розроблено методологічні засади формування антикризових стратегій забезпечення економічної стійкості авіапідприємств; обґрунтовано закономірності формування та управління структурою власного і позикового капіталу авіапромислових підприємств; систематизовано методичні засади антикризового управління фінансовими потоками авіапідприємств; вдосконалено методичний підхід до оцінювання впливу зовнішньоекономічної діяльності на економічну стійкість авіапідприємств; обґрунтовано методичні основи побудови механізму контролінгу економічної стійкості авіапідприємств. Утворено методичні засади прогнозування фінансових потоків авіапромислових підприємств; розроблено програму забезпечення економічної стійкості промислових авіапідприємств; сформовано оптимальну структуру капіталу економічно стійкого авіапідприємства; обґрунтовано соціально-економічні ефекти дії елементів механізмів антикризового управління економічною стійкістю промислових авіапідприємств.Item Методологія маркетингового забезпечення міжнародної економічної безпеки України(2015) Ільєнко, Оксана ВікторівнаІльєнко О.В. Методологія маркетингового забезпечення міжнародної економічної безпеки України. - Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.02. - світове господарство та міжнародні економічні відносини. - Національний авіаційний університет. Київ, 2015. Дисертація присвячена розробці теретико-методологічних та науково-практичних засад маркетингового забезпечення міжнародної економічної безпеки. В роботі сформувані концептуальні засади теорії економічної безпеки, запропоновано системно-ситуаційний підхід розвитку механізму зміцнення міжнародної підприємницької економічної безпеки. Виявлено, що ефективність розвитку суб’єктів міжнародного бізнесу, в сучасних умовах можливо підвищити тільки шляхом максимального взаємозв’язку системи забезпечення міжнародної економічної безпеки і механізму міжнародного маркетингу. Проаналізоване маркетингове забезпечення міжнародної економічної безпеки на основі інноваційного розвитку бізнесу. Сформовані методологічні засади міжнародної економічної безпеки на маркетинговій основі. Розроблено функціональну модель підвищення міжнародної економічної безпеки шляхом інноваційного розвитку країн світової економіки. Запропоновано модель встановлення оптимального рівня ціни на товар в конкретних умовах цільового ринку певної національної економіки. Запропоновано механізм формування простору маркетингової міжнародної підприємницької безпеки та управління, в його межах, конкурентним профілем суб’єкту міжнародного бізнес-процесу.Item Механізм державного впливу на продуктивність праці в секторі неринкових послуг(Національний авіаційний університет, 2021-04-11) Кривуша, Світлана Григорівна; Krivusha, Svitlana; Кривуша, СветланаДисертацію присвячено розвитку теоретико-методологічних основ та розроблення науково-практичних рекомендацій щодо вдосконалення механізму державного впливу на зростання продуктивності праці в секторі неринкових послуг. Досліджено, що витоки виникнення і функціонування сектору послуг належать до смітовському періоду становлення економічної теорії щодо трактування теорії продуктивної і непродуктивної праці. В сучасній постіндустріальній економіці є важливим напрям зростання продуктивності праці не тільки в індустріальному секторі, а й у секторі неринкових соціальних послуг. Продуктивність праці в секторі неринкових послуг теж вимірюється результатами та витратами, які відрізняються від виробничого сектору. В секторі неринкових послуг продукують прямі і важливі результати: зростання освітнього і культурного рівня людей, укріплення їх здоров’я, підвищує раціоналізацію потреб і т.д., які впливають безпосередньо на економічну ефективність в матеріальному виробництві. Визначено сутність ринкових і неринкових послуг, що полягає у відмінностях в ціноутворенні на неринкові послуги, яке визначається за витратами на їх виробництво і не враховує прибутку, при цьому обсяг і структура витрат визначаються відповідним контролюючим органом.Item Механізми регулювання валютного ринку в умовах відкритості національної економіки(Національний авіаційний університет, 2023-01-17) Терещенко, Ольга Василівна; Tereshchenko, OlhaОсновний результат дисертаційної роботи полягає у розробці теоретичних положень, методичних основ і практичних рекомендацій щодо удосконалення механізмів регулювання валютного ринку в умовах відкритості національної економіки. Результатом дисертації є розробка науково-практичних рекомендацій щодо: лібералізації валютного регулювання, формалізації трансмісійних механізм впливу валютного ринку на функціонування національної економіки, використання стратегічних та антикризових механізмів валютного регулювання для забезпечення безпеки національної економіки, застосування інноваційних та поведінкових механізмів валютного регулювання національної економіки.Item Міжнародний маркетинг аеропортів(2015) Кліонський, Олександр МарковичКліонський О.М. Міжнародний маркетинг аеропортів. - Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.02 – світове господарство та міжнародні економічні відносини. - Національний авіаційний університет, Київ, 2015. Дисертацію присвячено обґрунтуванню теоретичних і методичних положень управління міжнародним маркетингом аеропортів. Розкрито зміст та наукове тлумачення економічної сутності міжнародного маркетингу, визначено його роль та місце у діяльності аеропорту. Це надало змогу визначити місце системи міжнародного маркетингу у економічній діяльності аеропорту. Проведено аналіз діяльності аеропортів як суб’єктів діяльності міжнародного маркетингу, виявлено основні напрями та тенденції розвитку і впровадження системи міжнародного маркетингу аеропортів. Запропоновано удосконалену систему маркетингового управління ціновою політикою аеропортів на міжнародному рівні, яка ґрунтується на визначенні місця управління ціновою політикою аеропортів на міжнародному рівні в системі взаємозв’язку міжнародного маркетингу із стратегічним менеджментом. На основі проведеного дослідження, у роботі сформовано сукупність стратегій управління міжнародним маркетингом аеропортів, які згруповані у дві матриці ситуаційного управління міжнародним маркетингом аеропортів при продуктовій та ціновій конкуренції Запропонований підхід надає можливість керівництву аеропорту визначити позиції та напрями стратегічного розвитку аеропорту (позиціонувати його на міжнародному ринку аеропортових послуг), що визначає характер дій по управлінню системою міжнародного маркетингу).Item Науково-методичне обґрунтування системи оцінювання ефективності менеджменту авіабудівного підприємства(Національний авіаційний університет, 2019-04) Кунаєв, Артем Юрійович; Kunaiev, ArtemУ роботі узагальнено теоретичні підходи до формування і використання системи оцінювання ефективності менеджменту авіабудівного підприємства. Визначено, що в парадигмі системного підходу загальна оцінка ефективності менеджменту підприємства включає елементи внутрішньої ефективності (суб’єкта управління, функціональних елементів об’єкта управління) та зовнішньої ефективності менеджменту за вартісними, відносними та динамічними характеристиками показників її функціональних складових (фінансової, клієнтської, розвитку та навчання, внутрішніх бізнес-процесів, соціальної відповідальності). Запропоновано концептуальний підхід щодо встановлення функціональної взаємозалежності формалізованих критеріїв і показників, що розкриває причинно-наслідковий зв’язок між рівнем задоволеності споживачів і управлінським результатом в системі оцінювання ефективності менеджменту авіабудівного підприємства. Обґрунтовано методичний підхід до розрахунку сукупності збалансованих показників (фінанси, клієнти, розвиток та навчання, внутрішні процеси, соціальна відповідальність) і відповідних управлінських компетенцій шляхом встановлення взаємозв’язку між ключовими групами показників і компетенціями категорій менеджерів.Item ОРГАНІЗАЦІЙНО-ЕКОНОМІЧНИЙ МЕХАНІЗМ УПРАВЛІННЯ КОРПОРАТИВНОЮ СОЦІАЛЬНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНОСТЮ(НАУ, 2018-05-23) КОВАЛЕНКО, ЄВГЕН ВОЛОДИМИРОВИЧДослідження присвячено розвитку теоретико-методичних положень і розробці практичних рекомендацій щодо удосконалення організаційно- економічного механізму управління корпоративною соціальною відповідальністю. Узагальнено концептуальні засади корпоративної соціальної відповідальності за рахунок ідентифікації її функцій та характеристик, що дозволило представити авторське трактування сутності корпоративної соціальної відповідальності як відповідальності бізнес-структури за вплив її рішень, дій та їх наслідків на суспільство в цілому, соціальні групи, навколишнє середовище, враховуючи очікування заінтересованих сторін; відповідає міжнародним нормам етики ведення бізнесу та чинному законодавству; передбачає збалансування економічних, екологічних і соціальних параметрів діяльності організації з метою забезпечення її сталого розвитку; інтегрована у стратегічну і операційну діяльність бізнес- структурою; формується на основі встановлення партнерського регулювання відносин з державною та місцевою владою. Проведений порівняльний аналіз типів взаємовідносин держави та бізнесу у процесі розвитку КСВ дозволив віднести до основного типу – партнерські відносини/спільне регулювання, а саморегулювання – в якості суттєвого доповнення, що у сукупності здатні забезпечити свою результативність у сучасних умовах з урахуванням прийнятого політичного курсу, соціально-економічних умов національної економіки в Україні. Обґрунтовано використання в якості аналітичного базису оцінювання стану розвитку корпоративної соціальної відповідальності на мезо- та макрорівні систему економічних показників - витрати на персонал, витрати на виконання науково-технічних робіт, екологічні платежі, витрати на благодійність, податок на прибуток; соціальних показників – щодо укладання колективних договорів. Акцентовано, що інституційна структура постійно удосконалюється і з’являються нові інструменти регулювання відповідальності бізнесу, які краще відповідають сучасним соціально-економічним реаліям. Представлена систематизація інститутів корпоративної соціальної відповідальності з урахуванням їх функцій та значення для розвитку відповідальності бізнесу на макрорівні враховує такі сучасні інститути як політика енергозбереження, екстравертивні та інтровертивні інститути моніторингу. Аргументовано, що впровадження частиною вітчизняних бізнес-структур у власну діяльність міжнародних соціально-орієнтованих практик, підсилене існуючими ініціативами громадських організацій, очікує на підтвердження від держави реалізації функцій держави як соціального інституту та соціального партнера. Це повинно проявлятися у встановленні цільових орієнтирів та зон відповідальності держави та бізнесу у економічних, соціальних та екологічних питаннях, створенні адекватних інституційних передумов для соціально активної діяльності бізнесу. Обґрунтовано доцільність розробки вітчизняних стандартів корпоративної соціальної відповідальності та запровадження державних вимог щодо обов’язковості їх дотримання з паралельним добровільним запровадженням міжнародних стандартів ISO. Удосконалено організаційно-економічний механізм управління корпоративною соціальною відповідальністю, орієнтований на забезпечення сталого розвитку національної економіки, який базується на встановленні партнерських відносин держави та бізнесу, проактивної позиції усіх учасників процесу розвитку корпоративної соціальної відповідальності з конкретизацією принципів, методів з відповідною системою інструментів, функцій. Розвинуто стратегічні напрями розвитку корпоративної соціальної відповідальності за економічною, соціальною та екологічною складовими. Розроблено методичні положення оцінювання рівня управління корпоративною соціальною відповідальністю, що полягають у розрахунку відповідного інтегрального індексу на основі середньозваженої суми соціально-економічної та фінансово-інвестиційної груп індикаторів, який дозволяє визначати стан управління корпоративною соціальною відповідальністю на національному та регіональному рівнях. Їх застосування дозволило здійснити групування регіонів України. З метою активізації активності і прояву свідомості громадян та суб’єктів громадянського суспільства як базових рушійних сил процесів, що лежать в основі соціально-відповідальної діяльності бізнесу, суспільних перетворень і сталого розвитку національної економіки вдосконалено організаційні засади управління корпоративною соціальною відповідальністю на основі партиципативного бюджетування. Розроблено практичні пропозиції щодо функціональної спрямованості двосторонніх комунікацій між публічною владою та мешканцями певної території.Item Підвищення ефективності управління аеропортовим комплексом на основі концепції якості(2015) Павелко, Віталій ЮрійовичПавелко В.Ю. «Підвищення ефективності управління аеропортовим комплексом на основі концепції якості». – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Національний авіаційний університет, м. Київ, 2015. Дисертацію присвячено розробці практичних рекомендацій щодо підвищення ефективності управління аеропортовим комплексом на основі концепції якості. У роботі систематизовано сучасні підходи до визначення сутності, змісту та видів ефективності управління; виявлено зміст і форми якості та критерії її оцінювання в системі управління підприємством сфери послуг; проведено аналіз існуючих методів оцінювання ефективності управління діяльністю підприємства сфери послуг, визначено роль та місце аеропорту в системі національного аеропортового господарства; проведена маркетингова оцінка рівня якості послуг аеропортового комплексу; проведена діагностика управління аеропортовим комплексом за критерієм ефективності, запропоновано алгоритм розробки та впровадження системи менеджменту якості вітчизняного аеропортового комплексу; розроблено методику моніторингу процесів системи менеджменту якості аеропортового комплексу; обґрунтовано організаційно-економічне забезпечення підвищення ефективності управління аеропортовим комплексом.Item Система адміністрування в глобальному ринку морської торгівлі та розвиток національного торгівельного флоту(2015) Фрасинюк, Тетяна ІгорівнаФрасинюк Т.І. Система адміністрування в глобальному ринку морської торгівлі та розвиток національного торгівельного флоту.-Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.03- економіка та управління національним господарством. - Національний авіаційний університет.- Київ, 2015. В дисертації на основі детального вивчення особливостей впливу системи адміністрування в глобальному ринку морської торгівлі на розвиток національного торгівельного флоту з урахуванням міжнародного поділу праці, розроблені методологічні основи механізму системи адміністрування ефективного розвитку судноплавного комплексу та безпеки торгівельного мореплавання. В роботі вперше розкриті особливості і задачі нормалізованого розвитку флоту України з урахуванням пріоритетів експортно-орієнтованих галузей за умовами національних інтересів і глобального адміністрування, внаслідок чого і обґрунтована необхідність ефективного адміністрування в судноплавному комплексі України для розробки і реалізації індивідуальних програм стійкого функціонування, враховуючих системні ризики та зовнішні загрози. Внаслідок обґрунтування механізму і меж у розвитку морського потенціалу України в сукупності інноваційних технологій і організації перевізного процесу була побудована модель реалізації інтеграційної політики на морському транспорті, представлено адміністративний підхід для досягнення пріоритетного рівня торгівельного флоту України, а також обґрунтовано інституціональні принципи адміністрування в стратегії позиціонування України в глобальному морському ринку.Item Управління економічною ефективністю доставки спеціальних вантажів(2015) Василенко, Ігор ВолодимировичВасиленко І.В. Управління економічною ефективністю доставки спеціальних вантажів. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Національний авіаційний університет, Київ, 2015. Дисертація присвячена дослідженню проблем управління економічною ефективністю доставки спеціальних вантажів транспортно-експедиторським підприємством в автомобільно-авіаційному сполученні. Встановлено, що ефективність роботи транспортно-експедиторського підприємства залежить від ефективності ланцюга доставки в умовах складного управління, врахування ризиків, що пов’язані зі проявом специфічних властивостей вантажу, необхідності вирішення багатокритеріальної задачі вибору оптимальної схеми доставляння. Запропоновано систему управління ефективністю доставки спеціальних вантажів, яка включає підсистеми управління витратами, управління ризиками та управління тарифами і цінами на доставку з метою досягнення гарантованого рівня рентабельності транспортно-експедиторського підприємства. Розроблено організаційно-економічний механізм управління економічною ефективністю доставки спеціальних вантажів, який включає принципи, методи та моделі, що в сукупності дозволяють визначити оптимальні плани поетапної доставки спеціальних вантажів із урахуванням параметрів вантажопотоків з метою зменшення сукупних витрат при фіксованих факторах ризику. Для практичної реалізації механізму розроблено комплекс економіко-математичних моделей, які дозволяють розрахувати сукупні витрати ТЕП з урахуванням можливих втрат від настання ризикових подій, сукупні доходи в залежності від розміру фіксованої та змінної частини тарифу, з урахуванням коливання попиту на обсяги замовлень, що в сукупності забезпечує гарантований рівень рентабельності.