Наукові статті кафедри прикладної механіки та інженерії матеріалів
Permanent URI for this collectionhttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/35006
Browse
Recent Submissions
Item Визначення втрат потужності на тертя кочення в опорних вузлах обертових агрегатів неперервної дії(Національний авіаційний університет, 2021-02) Кузьо, Ігор Володимирович; Kuzio, Ihor Volodymyrovych; Гурський, Володимир Миколайович; Gursky, Volodymyr Mykolaiovych; Сорокіна, Тетяна Миколаївна; Sorokina, Tetiana Mykolaivna; Носко, Павло Леонідович; Nosko, Pavlo Leonidovych; Башта, Олександр Васильович; Bashta, Oleksandr VasylovychУ загальному випадку втрати на тертя кочення і ковзання в опорних вузлах можуть досягати 30% сумарної потужності приводу, яка може становити і більше. Також мають місце інші механічні втрати на тертя кочення та ковзання, зокрема в зубчастому зачепленні приводу обертання агрегату. В статті представлено результати експериментальних досліджень процесу тертя кочення двох циліндричних роликів на дослідному стенді, що моделює роботу опорного вузла обертового агрегату. В основі розроблення експериментального стенду закладено три критерії подібності (геометричної, кінематичної і динамічної) до діючого обладнання. Стенд виконано із геометричним масштабом пари кочення M. Навантаження в контакті визначали за умови рівності контактних тисків, що виникають між бандажем і роликом на натурному обладнанні і досліджуваними роликами на експериментальному стенді. Отримано визначальні силові і кінематичні характеристики дослідної моделі. Визначено момент тертя кочення залежно від колової швидкості кочення та радіального навантаження на пару кочення. На основі експериментально отриманих результатів значення коефіцієнту тертя кочення сталевих роликів рекомендовано значення його меж. Визначено, що значення коефіцієнту тертя кочення може коливатися внаслідок зміни швидкості кочення в певних межах, а далі зростати з подальшим збільшенням швидкості. Встановлено закономірності зміни коефіцієнтів тертя кочення від швидкості кочення та радіального навантаження за різних значень контактних тисків, що відповідають реальним значенням в опорних вузлах промислових обертових печей. На підставі цього визначено втрати потужності на тертя кочення в опорних вузлах великогабаритних обертових агрегатів, неперервної дії, зокрема барабанних сушарок, грохотів, тощо виходячи із рекомендованих за результатами експериментальних досліджень значень коефіцієнту тертя кочення.Item Дослідження людського фактору в авіації(Sergeieva&Co Karlsruhe, Germany, 2021-03) Вишневська, Олена Павловна; Vyshnevska, Olena Pavlovna; Носко, Павло Леонідович; Nosko, Pavlo Leonidovych; Башта, Олександр Васильович; Bashta, Oleksandr Vasylovych; Башта, Алла Олексіївна; Bashta, Alla Oleksiivnaрозглядаються об’єктивні закономірності розвитку авіаційної техніки та безпеки перельотів з врахуванням людського фактору як найважливішої технічної та соціальної проблеми сучасності. Проведено аналіз якості безпеки польотів із урахуванням психологічних особливостей технічного персоналу та показана важливість ролі інженерно-авіаційної служби в питаннях удосконалення методів технічної експлуатації, забезпеченні надійності систем повітряних суден. Визачено, що в основі нових підходів має бути закладений принцип пріоритету інтересів людини поряд з економічною вигодою авіакомпанії, що є запорукою її стабільного функціонування.Item Дослідження втрат потужності внаслідок тертя ковзання і кочення в зубчастому зачепленні. Огляд.(Проблеми тертя та зношування, 2020-12) Башта, Олександр Васильович; Bashta, Oleksandr Vasylovych; Носко, Павло Леонідович; Nosko, Pavlo Leonidovych; Радько, Олег Віталійович; Radko, Oleh Vitaliiovych; Герасимова, Ольга В’ячеславівна; Herasymova, Olha Viacheslavivna; Башта, Алла Олексіївна; Bashta, Alla OleksiivnaПроведено аналіз досліджень щодо втрат потужності внаслідок тертя в зубчастих парах. Встановлено, що визначення ККД зубчастих передач застосовують три різних підходи: безпосереднє вимірювання втрат потужності реальної зубчастої передачі;контактно-динамічне моделювання на основі реальних фізичних процесів;аналітичне моделювання процесів тертя в зубчастій передачі на підставі емпіричної інформації про тертя, отриманої на спеціальних машинах тертя. Встановлено, що величини сил тертя між сполученими зубцями значною мірою визначаються гідродинамічними (еластогідродінамічними) явищами в зоні контакту. Аналіз робіт показав, що контакт між поверхнями сполучених зубців характеризується великими деформаціями, високими контактними напруженнями і наявністю плівки мастильного матеріалу, яка в свою чергу характеризується його в'язкісними якостями. На сьогоднішній день вплив ковзання в напрямку лінії контакту зубців на коефіцієнт тертя і умови змазування недостатньо вивчені. В опублікованих роботах наявні дві групи напіваналітичних моделей. Перша група авторів досліджувала ефективність прямозубих передач, припускаючи, що коефіцієнт тертя постійний уздовж всієї поверхні контакту поверхонь тертя в будь-яких положеннях зубчастих коліс при їх обертанні. Проте вони мають ряд суттєвих недоліків. Прийнято, що коефіцієнт тертя постійний і заздалегідь відомий для кожної точки дотику пари зубців. Однак експериментальні дані для двох фрикційних дисків показують, що в умовах комбінованого контакту ковзання / кочення коефіцієнт тертя не постійний і на нього впливають безліч параметрів. Також ці моделі обмежувалися тільки прямозубими зубчастими колесами і не враховували багато факторів, які вносять значне ускладнення моделей. Друга група напіваналітичних моделей може розглядатися, як поліпшення моделей першої групи з постійним коефіцієнтом тертя. На сьогоднішній день моделі другої групи потенційно більш точні, ніж моделі першої групи. Точність опису за допомогою цих моделей обмежена точністю використовуваних в них емпіричних формул. Ці емпіричні формули не носять загальний характер і часто є функцією певних типів мастила, діючих температур, швидкісних і навантажувальних меж, чистоти поверхонь випробовуваних зразків, які, можливо, відрізняються від аналогічних параметрів реальних зубчастих коліс.Item Вибір узагальненого критерію ефективності високошвидкісних зубчастих передач.(Проблеми тертя та зношування, 2020-12) Носко, Павло Леонідович; Nosko, Pavlo Leonidovych; Башта, Олександр Васильович; Bashta, Oleksandr Vasylovych; Радько, Олег Віталійович; Radko, Oleh Vitaliiovych; Бойко, Григорій Олексійович; Boiko, Hryhorii Oleksiiovych; Герасимова, Ольга В’ячеславівна; Herasymova, Olha ViacheslavivnaПроведено аналіз сучасного стану застосування, режимів експлуатації високошвидкісних зубчастих передач в енергетичному машинобудуванні. Показана доцільність застосовування ККД передачі в якості узагальненого критерію ефективності високошвидкісних зубчастих передач, який поєднує енергетичні втрати, показники міцності, геометричні та конструктивні параметри режими і умови експлуатації, матеріали і технології виготовлення, навантаження і окружні швидкості зубчастих передач. ККД може розглядатися узагальненим критерієм ефективності високошвидкісних зубчастих передач з урахуванням умов та режимів їх експлуатації, матеріалів та технології виготовлення, навантаження що передається та колової швидкості. Втрати потужності можна умовно розділити на ті, що залежать від навантаження, що передається - механічне тертя в зачепленні та підшипниках, і ті, які не залежать від навантаження - аерогідродинамічний опір, періодичне стискання та розширення між зубцями. Основними способами подачі масла до деталей і вузлів зубчастої передачі, є змащування за допомогою занурення в масляну ванну, розбризкування із основної масляної ванни і циркуляційна подача масла їх застосовують в залежності від умов експлуатації. Співвідношення сил аеродинамічного і гідромеханічного опору визначається рівнем масла в масляній ванні. Для кожного зубчастого колеса, частково або повністю зануреного в масляну ванну потужність, затрачену на подолання гідромеханічного опору, можна представити у вигляді суми моменту сил в’язкістного тертя на торцях зубчастого колеса в масляній ванні, моменту сил в’язкістного тертя на периферії головок зубчастого колеса в масляній ванні та момент сили Коріоліса, яка виникає внаслідок радіального переміщення масла, в западині зубчастого колеса. На даний час відсутня узагальнююча аналітична модель, яка об’єднає всі види втрат. Проведені теоретичні дослідження дозволили встановити наявність двох режимів руху масла в западинах зубчастих коліс. Розрахунок дозволяє врахувати не тільки вплив геометричних параметрів зубчатих коліс, занурених в масляну ванну, але й конструктивні характеристики.Item Визначення гідродинамічних втрат потужності в зубчастій передачі. Теорія.(Проблеми тертя та зношування, 2020-03) Носко, Павло Леонідович; Nosko, Pavlo Leonidovych; Башта, Олександр Васильович; Bashta, Oleksandr Vasylovych; Бойко, Григорій Олексійович; Boiko, Hryhorii Oleksiiovych; Герасимова, Ольга Вячеславівна; Herasymova, Olha Viacheslavivna; Башта, Алла Олексіївна; Bashta, Alla OleksiivnaУзагальненим критерієм ефективності високошвидкісних зубчастих передач може розглядатися ККД передачі з урахуванням умов та режимів її експлуатації, матеріалів та технології виготовлення, навантаження що передається та колової швидкості. Втрати потужності можна умовно розділити на ті, які залежать від навантаження, що передається - механічне тертя в зачепленні та підшипниках, і ті , які не залежать від навантаження - аерогідродинамічний опір, періодичне стискання та розширення між зубцями. В залежності від умов експлуатації застосовують різні способи подачі масла до деталей і вузлів зубчастої передачі, основними з яких є змащування за допомогою занурення в масляну ванну, розбризкування із основної масляної ванни і циркуляційна подача масла. Співвідношення сил аеродинамічного і гідромеханічного опору визначається рівнем масла в масляній ванні. Для кожного і-го зубчастого колеса, частково або повністю зануреного в масляну ванну потужність, затрачену на подолання гідромеханічного опору, можна представити у вигляді суми моменту сил в’язкістного тертя на торцях зубчастого колеса в масляній ванні, моменту сил в’язкістного тертя на периферії головок зубчастого колеса в масляній ванні та момент сили Коріоліса, яка виникає внаслідок радіального переміщення масла, в западині зубчастого колеса. На даний час відсутня узагальнююча аналітична модель, яка об’єднає всі види втрат. В результаті математичного моделювання отримані аналітичні залежності впливу геометричних і конструктивних параметрів зубчастого колеса на втраті потужності гідродинамічного опору обертанню. Проведені теоретичні дослідження дозволили встановити наявність двох режимів руху масла в западинах зубчастих коліс, які характеризуються співвідношенням відцентрових, гравітаційних, гідростатичних і сил в’язкості і Коріоліса. Розрахунок дозволяє врахувати не тільки вплив геометричних параметрів зубчатих коліс, занурених в масляну ванну, але й конструктивні характеристики, такі як глибина занурення зубчатого колеса і торцеві зазори між стінками картера та колесом, яке обертається.Item Кінематичний синтез механізму регулювання форми стрічки конвеєра(Національний авіаційний університет, 2018-12) Пасіка, В’ячеслав Романович; Pasika, Viacheslav Romanovych; Коруняк, Петро Степанович; Koruniak, Petro Stepanovych; Носко, Павло Леонідович; Nosko, Pavlo Leonidovych; Башта, Олександр Васильович; Bashta, Oleksandr Vasylovych; Бойко, Григорій Олексійович; Boiko, Hryhorii Oleksiiovych; Гловін, Андрій Леонідович; Hlovin, Andrii Leonidovych; Герасимова, Ольга Вячеславівна; Herasymova, Olha ViacheslavivnaЗ метою підвищення ефективності роботи та розширення функціональних можливостей стрічкових конвеєрів під час транспортування як сипких так і поштучних вантажів розроблена конструкція конвеєра, що містить пристрій для швидкого регулювання форми поперечного перерізу стрічки. Проведено кінематичний синтез механізму. Для кожної структурної групи механізму проведено силовий аналіз. Щоб спроектувати механізм регулювання форми стрічки конвеєра з найменшими габаритними розмірами і найменшою рушійною силою необхідно надати куту розмаху коромисла і куту його нахилу у нижньому положенні максимально можливі значення.Item Improved and extreme geometro-kinematic parameters of high-loaded hyperboloid gears(Національний авіаційний університет, 2019-10) Nosko, Pavlo Leonidovych; Носко, Павло Леонідович; Kashkarov, Sergii; Кашкаров, Сергій; Bashta, Oleksandr Vasylovych; Башта, Олександр Васильович; Tsybrii, Yurii Oleksandrovych; Цибрій, Юрій Олександрович; Bashta, Alla Oleksiivna; Башта, Алла ОлексіївнаCreation high-loaded hyperboloid gears with improved and extreme geometrykinematic parameters on the basis of quasi hyperboloid gearings – a perspective and effective direction in increase of technical and economic characteristics of reducers. Use of any reserves in manufacture hyperboloid gears and reducers can give and already really gives considerable economic benefit at the expense of improvement of a design, increase of labor productivity, improvement of quality, decrease in the cost price, increase of competitiveness of production.Item Формоутворення та оцінка працездатності гвинтових передач(Національний авіаційний університет, 2020-03) Башта, Олександр Васильович; Bashta, Oleksandr Vasylovych; Носко, Павло Леонідович; Nosko, Pavlo Leonidovych; Бойко, Григорій Олексійович; Boiko, Hryhorii Oleksiiovych; Герасимова, Ольга Вячеславівна; Herasymova, Olha Viacheslavivna; Башта, Алла Олексіївна; Bashta, Alla OleksiivnaПобудована модель експлуатаційного зачеплення гвинтової зубчастої пари, поєднана з процесами формоутворення сполучених поверхонь шестерні і колеса в верстатних зачепленнях з інструментом рейкового типу. З цією метою отримані рівняння для визначення ряду геометричних і кінематичних характеристик поверхонь в точках контакту. На базі отриманої моделі вирішена зворотня задача теорії зачеплень, проведена порівняльна оцінка роботоспроможності передач з різною геометрією вихідного контуру, обґрунтована можливість застосування наближених передач, що забезпечують прискорене припрацювання. Виконано чисельне моделювання процесів верстатного і експлуатаційного зачеплення гвинтових циліндричних коліс з різною геометрією вихідного контуру. Досліджено стан активних діючих ліній на поверхнях зубців, коефіцієнт перекриття спряжених передач з різними параметрами (числа зубців шестерні, передавальне відношення, кути нахилу зубців). Слід зазначити, що в наближених передачах активних діючих ліній розташовуються приблизно в тій самій частині поверхонь зубців, але лінії мають меншу протяжність і, що особливо важливо, кромковий контакт зубців відсутній. Визначені раціональні значення параметрів вихідних контурів шестерні і колеса, які забезпечують високу плавність і прийнятну ступінь локалізації контакту. Порівняльну оцінку навантажувальної здатності передач проводили при одиничній кутовій швидкості шестерні по безрозмірному коефіцієнту що дозволяє оцінити вплив геометрії і масштабних факторів на протизадирну стійкість. Виконано чисельний аналіз критеріїв працездатності гвинтових зубчастих передач з різною геометрією виробничого рейкового контуру. Геометричні фактори дозволяють прогнозувати підвищення навантажувальної здатності на 40 ... 50%. Результати досліджень підтвердили переваги кругового вихідного контуру.Item Arched transmissions teeth geometry within offset of initial profile(Національний авіаційний університет, 2019-10) Nosko, Pavlo; Носко, Павло; Bashta, Oleksandr; Башта, Олександр; Lysenko, Аndrii; Лисенко, Андрій; Tkach, Pavlo; Ткач, Павло; Bashta, Alla; Башта, АллаThere has been researched teeth geometry of cylindrical arched teeth gears, cut with rod instrument, teeth of which profiled by arbitrary curve in normal cross-section and in linear direction within initial profile offset. Toothing of instrumental rod with arched teeth with gears within initial profile offset is an analogue of the process of cutting teeth with rod instrument by means of enveloping. Surfaces of gear teeth within toothing with rod are enveloping of teeth surfaces of the last one. If teeth surfaces of instrumental rods for cutting pinion teeth and gear are non-congruous, then we have case of dotty toothing of pinion and gear. If initial profiles are non-congruous, then contact dot moves from one side of the tooth to another. It was obtained equations of teeth surfaces, while writing down coordinates of toothing surfaces in coordinate systems X1Y1Z1 and X2Y2Z2, connected with pinion and gear. While making such a transition, we have equations of surfaces of convex side of pinion teeth and concave side of gear teeth. In common case those equations are equations of helical lines of variable pitch. These equations can be used within the determination of toothing field borders, appropriate to the tops of the pinion and the gear teeth. Within this case two types of toothed gears with arched teeth will differ: gears with symmetric arched teeth (teeth are symmetric relatively to the plane XOZ and asymmetric arched teeth (working area of teeth surface is situated from one side of plane). Received results can be used within the determination of indices of loading ability and other characteristics of cylindrical arched transmissions with generalized teeth geometry within initial profile offset.Item Evaluation of efficiency of heat exchanging devices built into the thermal cyclic machines(Національний авіаційний університет, 2019-10) Bashta, Oleksandr Vasylovych; Башта, Олександр Васильович; Nosko, Pavlo Leonidovych; Носко, Павло Леонідович; Tarasiuk, Wojciech; Тарасюк, Войчек; Boiko, Hryhorii Oleksiiovych; Бойко, Григорій Олексійович; Tsybrii, Yurii Oleksandrovych; Цибрій, Юрій ОлександровичThe focus of this work is a method of exergy-economizing calculation for the recu- perative and regenerative heat-exchangers that are built-in the thermal cyclic ma- chines. The method is intended for the analysis of efficiency of a prospective design and material for the heat-exchanger that is incorporated into the closed thermody- namic cycle of thermal machines at the initial stage of designing.Item Gearing with increased teeth wear resistance(Національний авіаційний університет, 2018-03) Tkach, Pavlo; Nosko, Pavlo; Bashta, Oleksandr; Boyko, Grygory; Tsybrii, Iurii; Gerasimova, OlgaThe most important criterions of gearing efficiency are teeth wear resistance. The order of synthesis of rack cutter instrument for manufacture of gears with increased teeth wear resistance is considered. It is based on the model of teeth wear of closed gearing that works in oil reservoir. The differential equation is derived; its solution determines geometrical parameters of original profile. The parameters depend on setpoint of comparative teeth wear of synthesizing gearing and involute gearing. The finding solution is used for creation of equation of working teeth surfaces in toothing.Item Ортогональная цилиндроконическая передача(Національний авіаційний університет, 2017-03) Каплун, Олександр Михайлович; Носко, Павло Леонідович; Філь, Павло Володимирович; Башта, Олександр Васильович; Бойко, Григорій Олексійович; Бугайова, Анастасія ОлександрівнаПлуэвольвентные ортогональные цилиндроконические передачи, образованные с помощью эвольвентного прямозубого колеса, обладают повышенной чувствительностью к погрешностям изготовления и сборки в случае линейного касания звеньев. При локализации контакта с использованием общей производящей поверхности ярко выраженный точечный характер контакта ограничивает нагрузочную способность передачи. В статье рассматривается возможность создания цилиндроконической передачи на основе прямозубого колеса с плоскими боковыми поверхностями зубьев. Исследованы некоторые характеристики передачи: геометрические параметры, линии контакта, условия подрезания, определены атрибуты локализованного контакта.Item Design of worm gears with optimal geometric parameters based on minimization of losses in gearing(Національний авіаційний університет, 2018-02) Tkach, Pavlo; Nosko, Pavlo; Grygory, Boyko; Bashta, Oleksandr; Bashta, AllaThe mathematical model of definition of losses in gearing worm gears and their decrease on 10 … 15 % is stated at definition on the basis of planning mathematical experiment of rational parameters of transfers.Item Оцінювання ризику в системі забезпечення безпеки польотів державної авіації України(Національний університет оборони України імені Івана Черняховського, Київ, Україна, 2019-03) Мартинюк, Олексій Ростиславович; Радько, Олег Віталійович; Гончаренко, Євген ВолодимировичНа даний час командир авіаційної частини приймає рішення на проведення польотів в умовах невизначеності. Відсутність повної вхідної інформації змушує його спиратись на власний досвід та інтуїцію. При цьому існуюча нормативна база не вимагає від особи, яка приймає рішення, проведення оцінювання ризиків щодо реалізації прийнятого рішення для забезпечення безпеки польотів. І як наслідок,якість рішення цілком залежить від компетентності і досвіду особи, яка його приймає. В статті розглядається можливість імплементації підходів теорії ризиків до системи забезпечення безпеки польотів державної авіації. Запропоновано алгоритм прийняття рішення на основі оцінювання ризику. Проведено аналіз методів, що застосовуються в цивільній авіації для оцінювання ризику. Розглянуто доцільність їх застосування для умов діяльності державної авіації. Для вирішення задач оцінювання ризику безпеки польотів державної авіації України запропоновано використовувати поєднання методів Байєсівського аналізування, методу Показників (індексів) ризику та Матрицю “наслідок/ймовірність” розмірністю 5x5Item Вплив поверхнево-активних речовин мастильних матеріалів на якість припрацювання зубчастих передач(Національний авіаційний університет, 2019-09) Мельник, Володимир Борисович; Радько, Олег Віталійович; Федорчук, Світлана Володимирівна; Ільїна, Ольга АндріївнаВикладені результати дослідження змащувальних шарів, утворених оливами з поверхнево-активними присадками на якість припрацювання пар тертя з локальним контактом в умовах кочення з ковзанням. Показано, що введення поверхнево-активних речовин (ПАР) в оливи подавляє процес утворення самогенеруючих органічних плівок (СОП), що призводить до прискореного припрацювання контактних поверхонь. Наступне, після отримання плями контакту нагрівання оливи до температури десорбції або розкладання молекул ПАР стимулює утворення СОП та сприяє швидкому переходу в діапазон навантажень, які відповідають мінімальним значенням зношування контактних поверхоньItem Організаційні та методологічні аспекти сертифікації персоналу з неруйнівного контролю(Державне підприємство «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості», 2017-06) Мєдвєдєва, Наталя Анатоліївна; Радько, Олег Віталійович; Науменко, Ніла ОлександрівнаУ статті проведено аналіз сучасного законодавства України та нормативних документів у галузі технічного регулювання, що регламентують сертифікацію персоналу, який виконує промисловий неруйнівний контроль. Розглянуто вимоги до рівня кваліфікації персоналу, що здійснює неруйнівний контроль, до органу сертифікації персоналу й атестаційного центру та описано процедуру сертифікації персоналу з неруйнівного контролю.Item Дослідження впливу геометрії контакту елементів трибопари на фретинг-корозійне зношування(Національний авіаційний університет, 2018) Духота, Олександр Іванович; Корнієнко, Анатолій Олександрович; Харченко, Володимир Володимирович; Науменко, Ніла Олександрівна; Костецький, Іван Володимирович; Гловин, Михайло АндрійовичРозглянуті питання залежності інтенсивності зношування матеріалів пар тертя від схеми і розміру контакту елементів трибопари, а також від амплітудно-навантажувальних параметрів фретингу. Дослідження проводились за схемою контакту «площина-циліндр» та площинного кільцевого контакту суцільного і приривчастого кільця з торцевою поверхнею циліндра, на зразках із титанових сплавів ВТ20, ВТ8, ВТ22 та алюмінієвого сплаву Д16Т. Аналіз результатів порівняльних випробувань за схемою «площина-циліндр» зразків із сплавів ВТ20, ВТ8 і Д16Т показав, що зі збільшенням параметра відносного зміцнення поверхонь, інтенсивність зношування зростає. За допомогою електронно-мікроскопічного та рентгеноспектрального аналізу досліджено механізм формування на поверхні тертя захисних вторинних структур. Критична амплітуда фретингу вище якої інтенсивність зношування різко зростає, буде меншою для такого типу контакту, який забезпечує кращі можливості відведення із зоні тертя продуктів зношуванняItem Comparison of sinusoidal and involute spur gears by meshing characteristics(Одеський політехнічний університет, 2019) Ткач, Павло Миколайович; Носко, Павло Леонідович; Башта, Олександр Васильович; Цибрій, Юрій Олександрович; Ревякіна, Ольга Олександрівна; Бойко, Григорій ОлексійовичСтаття присвячена актуальному завданню створення зачеплень, які є альтернативними до евольвентного (традиційного), та можуть бути застосовані в силових приводах машин. Найпоширенішою вимогою до альтернативних видів зачеплень є більша у порівнянні з традиційним навантажувальна здатність та довговічність. Для забезпечення зазначеної вимоги може бути використано синусоїдальне зачеплення. Метою даної роботи є встановлення його переваг у порівнянні з традиційною передачею. Для досягнення мети було виконано теоретичне дослідження якісних показників працездатності, які відносяться до трьох рівнів – одиничні, комплексні та інтегральний. Для зубчастих зачеплень якісними показниками є швидкість ковзання, швидкість руху точок контакту у напрямку, нормальному до контактної лінії, відносні ковзання та приведена кривизна. Ці показники відносяться до групи геометро-кінематичних, оскільки залежать від геометрії зубців та кінематики передачі. Їх віднесено до одиничних та вони входять до складу комплексних показників, до яких зазвичай відносять контактну міцність активних поверхонь зубців, стійкість проти заїдання, зносостійкість, товщина масляного шару та питома робота сил тертя. Комплексні показники разом з геометро-кінематичними визначають втрати у зачепленні. Цей показник за своєю суттю є мірою ефективності зачеплення, а за алгоритмом його визначення – інтегральним показником. Встановлено, що у крайніх точках поля зачеплення синусоїдальні передачі мають щонайменше у 10,14 рази більший показник контактної міцності; у 10,13 рази менший показник заїдання; у 21,58 рази менший показник зносу поверхонь зубців шестірні; у 36,81 рази менший показник зносу поверхонь зубців колеса; у 6,57 рази більший показник товщини мастильної плівки; у 8,3 рази меншу питому роботу сил тертя на поверхні зубців шестірні; у 14,16 рази меншу питому роботу сил тертя на поверхні зубців колеса. Втрати у зачепленні синусоїдальної передачі у 2,13 рази менші. Таким чином підтверджено припущення розробника синусоїдального зачеплення Е. Вільдгабера (Ernest Wildhaber) про підвищену навантажувальну здатність, а також попередні результати, отримані першим дослідником цього зачеплення Ю.В. Анікіним. Результати роботи можуть бути використані для подальших експериментальних досліджень, зокрема для вибору рівнів навантаження редукторів при випробуваннях.Item АНАЛІЗ РУЙНУВАННЯ ТА ЗНОСОСТІЙКОСТІ КОМПОЗИЦІЙНИХ ПОКРИТТІВ НА ОСНОВІ ЕНЕРГЕТИЧНОЇ МОДЕЛІ(Проблеми тертя та зношування, 2018-12-10) Кіндрачук, Мирослав Васильович; Харченко, Володимир Володимирович; Цибрій, Юрій Олександрович; Костецький, Іван Володимирович; Гловин, Михайло АндрійовичВ роботі наведено результати дослідження процесів руйнування при терті на прикладі композиційних електролітичних покриттів. Методами аналізу теоретичних та експериментальних результатів дослідження в рамках енергетичної моделі утворення частинок зносу в приповерхневих зонах пари тертя зроблено оцінку процесу руйнування поверхні шарів. Встановлено наявність залежності розмірів частинок зносу від механічних властивостей матеріалу. Виконаний аналіз результатів зносостійкості покриттів.Item ФОРМУВАННЯ ЗНОСОСТІЙКИХ ГАЗОТЕРМІЧНИХ ПОКРИТТІВ НА ТИТАНОВИХ СПЛАВАХ(Проблеми тертя та зношування, 2018-12-10) Стебелецька, Наталія Миронівна; Федорчук, Світлана Володимирівна; Цибрій, Юрій ОлександровичДосліджено закономірності формування детонаційних плазмових покриттів. Виконано хімічний і фазовий рентгено-структурний аналіз порошку та покриттів після напилювання. Представлені результати дослідження зносостійкості отриманих покриттів.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »