Наукові статті кафедри педагогіки та психології професійної освіти
Permanent URI for this collectionhttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/20456
Browse
Recent Submissions
Item Розвиток комунікативних здібностей у майбутніх психологів(Національний авіаційний університет, 2024-10) Литвинчук, Наталя Борисівна; Lytvynchuk, NataliaСтаття присвячена результатам дослідження розвитку комунікативних здібностей у студентів – майбутніх психологів. Підкреслено ключове значення комунікативних здібностей серед інших професійних здібностей психолога. Зазначені підходи, за допомогою яких можна сприяти подальшому розвитку комунікативних здібностей та удосконаленню комунікативних навичокItem Вплив інформаційно-комунікаційних технологій на формування професійної компетентності особистості фахівця соціальної роботи(Національна академія педагогічних наук України, 2018) Балахтар, Валентина Візіторівна; Balakhtar, ValentynaПроблема формування компетентності фахівця соціальної роботи є, була і залишається складною проблемою, яка потребує максимально швидкого розв’язання. Нині зростає потреба в підготовці фахівців соціальної сфери, які б відзначалися чітко вираженою професійною спрямованістю, високим інтелектуальним рівнем, творчістю, здатністю до постійного розвитку, вдосконалення, аналізу проблем вразливих категорій населення, планування роботи як соціальних працівників, так і соціальної служби загалом, відданістю загальнолюдським і національним ідеям тощо. Необхідністю якісної освіти майбутніх фахівців соціальної роботи в Україні зумовлено перегляд методів і форм, принципів та підходів до їх навчання. У статті обґрунтовується необхідність використання інформаційнокомунікаційних технологій в освітньому процесі, адже нині фахівець соціальної роботи має бути конкурентоспроможним на ринку праці, уміти успішно вирішувати проблеми різного характеру в системі «людина-люлина», спираючись на вміння спілкування й співробітництва з різними категоріями населення, прагнути досягнути цілісного розвитку власної особистості та діяльності, набути компетентності, майстерності, професіоналізму, оскільки найбільшою цінністю нинішнього суспільства є людина, її сутність, індивідуальні особливості. Упровадження в навчальний процес інформаційно-комунікаційних технологій сприяє формуванню професійної компетентності майбутнього фахівця соціальної роботи та є об’єктивним процесом розвитку освіти. Визначаються перспективні напрями використання інформаційно-комунікаційних технологій: які можуть бути як об’єктом вивчення, так і засобом навчання. Представлено результати опитування фахівців соціальної роботи з питань отримання практично-орієнтованих знань та навичок.Item Дискусія як метод розвитку комунікативної компетентності студентів практичних психологів(Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України, 2020) Доценко, Людмила Василівна; Dotsenko, Ludmila; Каряка, Інна Вікторівна; Kariaka, Inna; Волошина, Ольга; Voloshyna, OlgaУ статті висвітлено основні підходи до визначення поняття дискусія. Представлені результати дослідження особливостей розвитку комунікативних здібностей студентів практичних психологів, до та після впровадження дискусії як методу психокорекції. Отримані дані свідчать, що вдвічі зменшилась кількість юнаків з низьким рівнем комунікативних здібностей та зросла кількість з середнім та високим рівнями. Подано практичні рекомендації, щодо використання методу дискусії для розвитку комунікативної компетентності студентів.Item Особливості розвитку самооцінки у дітей молодшого шкільного віку засобами малюнкової терапії(Класичний приватний університет, 2020) Доценко, Людмила Василівна; Dotsenko, Ludmila; Безугла, Вікторія; Bezuhla, Viktoriia; Козлова, Анастасія; Kozlova, AnastasiiaУ статті представлено результати дослідження особливостей розвитку самооцінки у дітей молодшого шкільного віку засобами малюнкової терапії. У процесі теоретичного аналізу проблеми висвітлено основні зовнішні (соціальні) та внутрішні (індивідуально-психологічні) чинники формування та розвитку самооцінки дітей молодшого шкільного віку. З’ясовано, що становлення та розвиток самооцінки молодших школярів обумовлюється наявністю та ступенем вираженості акцентуйованих рис, врегулювання яких здійснюється за допомогою малюнкової терапії. У рамках проведення емпіричного дослідження нами було відібрано психодіагностичний інструментарій та проведено констатувальний експеримент щодо виявлення рівня розвитку самооцінки та ступеню сформованості певного виду акцентуації досліджуваних. У дослідженні було застосовано наступні методи: для встановлення рівня розвитку самооцінки молодших школярів було використано методику В. Щура «Сходинки», з метою діагностики системи уявлень дитини про себе та виявлення її акцентуйованих рис було проведено методику «Автопортрет» за інтерпретацією Р. Бернса. Отримані результати констатувального експерименту зумовили необхідність пошуку шляхів зниження ступеню прояву акцентуації дітей молодшого шкільного віку. Відповідно до цього, нами було розроблено психокорекційну програму щодо зниження акцентуйованих рис характеру дітей молодшого шкільного віку засобами малюнкової терапії. Експериментально доведено ефективність впровадження психокорекційних впливів. Аналіз результатів контрольного зрізу психологічного експерименту свідчить про динаміку позитивних змін у структурних компонентах самооцінки дітей молодшого шкільного віку. В результаті впливу спеціально розробленої програми у дітей підвищилась здатність до розуміння власних проявів самооцінки, впевненість у собі, набули подальшого розвитку комунікативні вміння. На основі проведеного дослідження було розроблено практичні рекомендації батькам щодо розвитку самооцінки дітей молодшого шкільного віку.Item Мотивація навчальної діяльності студентів як провідний чинник підготовки майбутніх фахівців(Національний університет «Острозька академія», 2020) Бондар, Людмила Вікторівна; Bondar, Liudmyla; Литвинчук, Наталя Борисівна; Lytvynchuk, NataliaДана стаття висвітлює проблему підготовки кваліфікованих фахівців у процесі навчання у закладах вищої освіти. Засвідчується важливість вивчення мотивації навчальної діяльності студентів з метою підвищення ефективності навчального процесу та покращення професійної підготовки майбутніх практичних психологів. Представлена стаття є узагальненням теоретичного аналізу наукових публікацій по темі мотивації навчальної діяльності. З метою вивчення навчальної мотивації студентів авторами було проведено дослідження за допомогою психологічних методик. Дослідження засвідчило, що домінуючими для студентів виявилися такі мотиви: отримання диплому, професійні, комунікативні, навчально-пізнавальні, соціальні, творчої самореалізації. Результати дослідження дали змогу виявити ієрархію мотивів студентів, які обумовлюють ставлення до навчання, активність в навчальному процесі, бажання стати кваліфікованим фахівцем. Автори вважають, що для професійного становлення майбутніх практичних психологів визначальними є навчально-пізнавальні та професійні мотиви, оскільки саме вони забезпечують свідому, активну залученість студентів до навчального процесу, орієнтацію на професійний розвиток.Item Психологічні особливості прояву стилів мислення в процесі комунікативної діяльності юнаків(Класичний приватний університет, 2020) Каряка, Інна Вікторівна; Дайлідоніс, Анастасія; Коваленко, Олександра; Karіaka, Inna; Dailydonys, Anastasiia; Kovalenko, Oleksandra; Каряка, Инна Викторовна; Дайлидонис, Анастасия; Коваленко, АлександраВ статті висвітлюється проблема вивчення особливостей прояву стилів мислення під час здійснення комунікативної діяльності у юнаків. Теоретичною основою дослідження є виокремлені А. Харрісоном та Р. Бремсоном п’ять типів мислення (критичний, ідеалістичний, прагматичний, аналітичний та реалістичний). Сформовано гіпотезу, яка полягає у тому, що юнаки, які мають різні типи мислення по-різному поводять себе в ситуаціях комунікативної взаємодії, мають схильність до суперечок або, навпаки, конформістські тенденції при спілкуванні. З метою підтвердження висунутої гіпотези було проведено експериментальне дослідження щодо виявлення особливостей комунікативної діяльності у юнаків з різним типом мислення. Вибірка досліджуваних становила 40 осіб віком від 17 до 21 років. Обґрунтовано вибір психодіагностичного інструментарію, представлено кількісні результати дослідження та здійснено опис якісної інтерпретації отриманих даних. В результаті проведеного дослідження було зафіксовано той факт, що комунікація юнаків детермінується стилями мислення. Останні мають сильні та слабкі сторони свого прояву та зумовлює подальшу взаємодію з представниками різних стилів. Окрім цього, було виявлено, що юнацький вік є найбільш сензитивним періодом виявлення особливостей стилів мислення у комунікативній діяльності, оскільки даний віковий період вирізняється остаточним дозріванням та встановленням досліджуваних особливостей. Доведено, що стиль мислення є ключовим компонентом комунікативної діяльності юнаків, який обумовлює продуктивність комунікації та якість взаємодії. Констатовано факт підтвердження висунутої нами гіпотези щодо особливостей комунікативної діяльності у юнаків з певним типом мислення та встановлено кореляційні зв’язки між загальним рівнем комунікативних умінь юнаків та стилем мислення, при якій особистість набуває певних стереотипів щодо прояву означених характеристик.Item Копінг-стратегії ґеймерів дорослого віку(Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2020) Бондар, Людмила Вікторівна; Проскурка, Наталія Миколаївна; Бойченко, Микита Максимович; Bondar, Ludmila; Proskurka, Nataliia; Boichenko, Mykyta; Бондарь, Людмила Викторовна; Проскурка, Наталия Николаевна; Бойченко, Никита МаксимовичУ статі висвітлено особливості копінг-стратегій ґеймерів дорослого віку. Представлено уточнення терміну копінг-стратегій, вивчення зв’язку копінг-стратегій та механізмів психологічного захисту, а також виявлення детермінант, що впливають на їх вибір. Так, основними особистісними детермінантами вибору копінг-стратегій було визначено наступні показники: «Я»-концепція, емоційний інтелект, вік, стать та ґендер, соціальна компетентність, приналежність до малих та великих соціальних груп, отриманий соціальний досвід. До психологічного дослідження прояву копінг-стратегій ґеймерів дорослого віку було залучено ґеймерів MMORPG «Perfect World». З метою вивчення прояву копінг-стратегій ґеймерів було використано ряд психологічних методик, а саме: методика діагностики копінг-стратегій Р. Лазаруса та методику діагностики ситуаційних копінг-стратегій «COPE» К. Карвера, М. Шейера й Дж. Вейнтрауба (в адаптації О. Расказової, Т. Гордєєвої і Є. Осіна). Окрім того, з метою діагностики механізмів психологічного захисту, була використана методика «LSI» Плутчика-Келлермана-Конте. Також, для дослідження соціально-психологічних чинників, що впливають на вибір копінг-стратегій ґеймерів дорослого віку, нами було проведено анкетування з використання авторської анкети. Отримані результати дослідження вказують на те, що в системі копінг-стратегій дорослих ґеймерів найбільшу роль відіграють копінги, що мають деструктивний та дезадаптивний вплив на особистість. За результатами кореляційного аналізу було встановлено, що високі показники витіснення та заміщення детермінують надмірне використання ґеймерами таких копінгів як втеча-уникнення та дистанціювання. Натомість, високі показники інтелектуалізації в системі копінг-стратегій ґеймерів можуть детермінувати вибір таких адаптивних копінгів як гумор, прийняття відповідальності та активний копінг.Item Вплив самоставлення студентів на вибір стилю поведінки в конфлікті(Науковий журнал "Габітус", 2020-05-20) Проскурка, Наталія Миколаївна; Бондар, Людмила Вікторівна; Синчук, Вероніка Володимирівна; Proskurka, Nataliya; Bondar, Ludmila; Synchuk, VeronikaУ статті висвітлено особливості впливу самоставлення студентів на вибір стилю поведінки в конфлікті. Представлено аналіз вікових особливостей розвитку самоставлення студентів, основних новоутворень юнацького віку. До психологічного дослідження впливу особливостей самоставлення на вибір стилю поведінки в конфлікті, було залучено студентів другого курсу, що навчаються в Національному авіаційному університеті.Item Еnhancing critical thinking skills of future language scholars in pedagogical courses(Current foreign languages teaching issues in higher education, 2020) Baranovska, Liliya; Барановська, Лілія Володимирівна; Morska, Liliya; Морська, Лілія; Simkova, Iryna; Сімкова, Ірина; Zasluzhena, Alla; Заслужена, Алла АндріївнаThis paper calls into question the ways of critical thinking enhancement during the teaching of future language scholars. The attention is paid to the analysis of key notions and concepts of a comparative pedagogy. This paper discusses how to enhance the critical thinking skills during training in Comparative pedagogy course. Sixty-one future language scholars from Poland and Ukraine took part in the research. The study presents the results gained from interviews with Ukrainian and Polish students. The examples of assignments aimed at critical thinking skills development during training in Comparative Pedagogy are given. The paper investigates two systems of future language scholars training in Ukraine and Poland in the Comparative pedagogy course. An analysis has allowed highlighting the positive experience of Polish universities, which can be implemented in future language scholars training in Ukrainian higher educational institutions. The findings of this study support the idea that Comparative Pedagogy is one of the significant subjects in the enhancement of critical thinking skills during the training of future language scholarsItem Опыт познавательной и коммуникативной активности преподавателя как существенный фактор повышения качества подготовки будущих специалистов(Костанайский государственный университет, 2018) Барановская, Лилия Владимировна; Baranovska, Liliia; Барановська, Лілія ВолодимирівнаВ статье произведен анализ особенностей научно-педагогической деятельности. Уделено внимание обоснованию значения когнитивной и коммуникативной ее составляющих для повышения качества профессиональной подготовки студентов. Акцентировано его на важности психологических знаний о личности студента, процессов успешной его адаптации к образовательной среде учебного учреждения; об этапах студенческой профессионализации, о психологических эффектах студенческой группы.Item Авіаційний ВНЗ: освітнє середовище університету як детерміната якості професійної підготовки студентів(Льотна академія Національного авіаційного університету, 2017) Барановська, Лілія Володимирівна; Baranovska, Liliia; Барановская, Лилия ВладимировнаУ статті проаналізовано значення освітнього середовища авіаційного вищого навчального закладу для підвищення якості підготовки фахівців. Описано спеціальності, за якими готуються фахівці в авіаційному ВНЗ. Вони віднесені до групи ризикованих професій. Запропоновано визначення поняття «освітнє середовище ВНЗ» та описано компоненти його структури. Відповідно до цієї структури з використанням Статуту авіаційного ВНЗ проаналізовано складові освітнього середовища, які позитивно впливають на якість професійної підготовки студентів.Item Наукова школа «Методологія і методика реалізації комунікативної та компетентнісної парадигм у системі вищої й післядипломної освіти»(Науковий вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки, 2018) Барановська, Лілія Володимирівна; Baranovska, Liliia; Барановская, Лилия ВладимировнаУ статті обґрунтовано значущість наукових шкіл для розвитку науки, визначено основні критерії їх ідентифікації, уточнено роль лідера (керівника) школи. Представлено результати аналізу діяльності наукової школи «Методологія й методика реалізації комунікативної та компетентнісної парадигм у системі вищої і післядипломної освіти». Виявлено основні проблеми наукових досліджень представників школи та їх основні об’єктиItem Лінгвістична складова професійної підготовки майбутніх фахівців авіаційної галузі(Льотна академія Національного авіаційного університету, 2018) Барановська, Лілія Володимирівна; Baranovska, Liliya; Барановская, Лилия ВладимировнаУ статті обґрунтовується значення англійської мови для формування майбутніх фахівців авіаційної галузі. Проаналізовано документи, якими визначено необхідність її вивчення різними категоріями майбутніх спеціалістів цієї галузі. Звернена увага на зміст англійської мови за професійним спрямуванням. Акцентовано увагу на тому, що в авіаційному закладі освіти здійснюється підготовка перекладача, здатного працювати у галузі цивільної авіації, за допомогою дисциплін варіативної складової навчального плану зі спеціальності. На основі роботи зі студентами в умовах англомовного проекту здійснено аналіз позитивного досвіду з організації навчання, виявлено недоліки та обґрунтовано певні положення, які сприятимуть підвищенню рівня методичного забезпечення навчання та підвищить якість професійної підготовки.Item Pedagogical Training of Masters in Ecology in Institutions of Higher Education(Romanian journal "Multidimensional education", 2020) Барановська, Лілія Володимирівна; Baranovska, Liliia; Барановський, Михайло Миколайович; Baranovsky, Mykhailo; Погоріла, Світлана; Pogorila, Svitlana; Тимчук, Інна; Tymchuk, InnaThe article substantiates the expediency of pedagogical preparation of masters in ecology for forming in them the readiness for teaching the disciplines of professional direction. The scientific sources review on the problem ofconcept innovative rethinking of modern ecological education is carried out, students’ specific teaching principles and environmentally oriented methods are highlighted. The main result of professional education of ecologists should be the formation of an ecocentric type of consciousness, which will allow them to understand the development of nature and humanity as a process of co-evolution, mutually beneficial unity. The results of researches on the problem of pedagogical preparation of masters with highlighting of its contradictions are generalized. The pedagogical conditions of effective pedagogical preparation of masters-ecologists are substantiated, the content of the special course, developed for deepening the pedagogical component of their professional training, is analyzed. The organization, carrying out and results of the ascertaining and formative stages of the experiment on forming readiness for pedagogical activity of masters in ecology are described. The results obtained testify to the effectiveness of the pedagogical experiment.Item Навчально-методичний комплекс з навчальної дисципліни "Психологія обдарованості"(Національний авіаційний університет, 2018) Доценко, Людмила Василівна; Dotsenko, Ludmila; Доценко, Людмила ВасильевнаНавчально-методичний комплекс "Психологія обдарованості" розроблено на основі освітньо-професійної програми та навчального плану № НБ-8-053/16 підготовки фахівців освітнього ступеня "Бакалавр" за спеціальністю 053 «Психологія» та освітньо-професійною програмою «Практична психологія» та відповідних нормативних документівItem Ґендерні особливості прояву стереотипів професійної діяльності юнаків(Рівненський державний гуманітарний університет, 2020) Каряка, Інна Вікторівна; Каряка, Инна Викторовна; Kariaka, Inna; Токар, Ксенія; Tokar, KseniiaУ статті розкрито сутність поняття «ґендерні стереотипи», а також висвітлено дві найбільш загальні та універсальні групи соціальних стереотипів чоловіків і жінок, що є найбільш поширеними в сучасному суспільстві: група стереотипів фемінності маскулінності та група, що визначає розбіжності між представниками різної статі в зайнятості спеціальними формами діяльності. Актуалізується проблема вибору особами юнацького віку, що належать до представників різної статі, певної професійної сфери. Також в статті описується проведене експериментальне дослідження щодо виявлення зв’язку ґендерних розрізнень з вибором професійної діяльності представниками чоловічої та жіночої статі серед юнаків. Надаються певні дані вибірки дослідження, розглядається методичний інструментарій, за яким воно здійснювалося, наводиться кількісний та якісний аналіз отриманих даних, а також описуються результати перевірки вибору стратегії проведення експериментальної роботи стосовно взаємозалежності виокремлених співвідношень. За аналізом результатів дослідження, констатується наявність зв’язку між приналежністю особистості до певної психологічної статі та її професійними інтересами. З’ясовується, що зацікавленість людиною тією чи іншою сферою професійної діяльності детермінується її ґендерною приналежністю, при якій вона набуває певної стереотипізації прояву означених характеристик.Item Технічна творчість як спосіб подолання стереотипності діяльності(Національний авіаційний університет, 2013) Доценко, Людмила Василівна; Доценко, Людмила Васильевна; Dotsenko, LudmilaТворчість взагалі та технічна творчість зокрема є засобом виходу за межі норм прийнятих відносно даної діяльності і тим самим створення якісно нового не стереотипного продукту. Найвищим рівнем технічної творчості є винахідництво. Творчество вообще и техническое творчество частности является средством выхода за пределы норм принятых в отношении данной деятельности и тем самым создание качественно нового не стереотипного продукта. Наивысшим уровнем технического творчества есть изобретательное творчество. Creativity in general and technical creativity in particular is a way out beyond the accepted norms regarding this activity and thus a qualitatively new to creativity in general and technical creativity in particular is a way out beyond the accepted norms regarding this activity and thus a qualitatively new product is not stereotypical. The highest level of technical creativity is innovation.Item Психологічні чинники адаптації військовослужбовців строкової служби в умовах військової частини(Національний університет оборони України імені Івана Черняховського, 2019) Доценко, Людмила Василівна; Dotsenko, Ludmila; Доценко, Людмила Васильевна; Максименко, Н.; Maksimenko, N.У статті описано психологічні чинники адаптації військовослужбовців строкової служби. Визначено основні компоненти успішної адаптації. Досліджено рівень адаптаційного потенціалу військовослужбовців та визначено рівень розвитку чинників адаптації. За отриманими данними експериментального дослідження надано практичні рекомендацій військовослужбовцям щодо зниження рівня чинників, які негативно впливають на адаптації. В статье описаны психологические факторы адаптации военнослужащих срочной службы. Определены основные компоненты успешной адаптации. Исследован уровень адаптационного потенциала военнослужащих и определен уровень развития факторов адаптации. По полученным данным экспериментального исследования даны практические рекомендации военнослужащим по снижению уровня факторов, которые негативно влияют на адаптации.With today's changes, Ukrainians are directly involved in a local military conflict. That is why our society needs to create an army of a new model. An army that is optimal in numbers, soldiers who will be professionals in their own business, will own new weapons and will be able to think critically in extreme situations. One of the key features of conscript service is the adaptation of future servicemen to the conditions of the military unit, to their chosen specialization, to the individual and psychological qualities of their companions and officers. That is why the successful adaptation of the recruiter to the conditions of the military unit will ensure the proper acquisition of knowledge and skills that require specialization, which will subsequently become the basis for becoming a soldier as a professional.Item Психолого-педагогічна практика як основна умова розвитку евристичного мислення майбутніх психологів(Національний авіаційний університет, 2015-03-19) Доценко, Людмила Василівна; Dotsenko, LudmilaКурс України на інтеграцію вітчизняної освіти з європейським і світовим освітнім простором передбачає підготовку висококваліфікованих фахівців з яскраво вираженим потенціалом до творчої діяльності, професійного розвитку, а також конкуренто здатних на ринку праці. У зв'язку з цим, метою вищих навчальних закладів є формування у студентів сучасного світогляду, розвиток творчих здібностей, навичок самостійного наукового пізнання, що веде до самореалізації особистості. Таким чином, основою професійної освіти повинна стати практична підготовка фахівця, здатного вирішувати навчально-творчі завдання.Item Психологічні чинники виникнення депресії у військовослужбовців(Національний університет оборони України імені Івана Черняховського, 2019) Каряка, Інна Вікторівна; Каряка, Инна Викторовна; Kariaka, Inna; Фартушна, Світлана Олександрівна; Фартушная, Светлана Александровна; Fartyshna, SvitlanaУ статті описано психологічні чинники виникнення депресії у військовослужбовців. Визначено основні компоненти виникнення та прояву депресії військовослужбовців. Досліджено загальний рівень схильності до депресії військових та виявлено рівень розвитку виділених чинників депресії. За отриманими результатами проведеного експериментального дослідження надано практичні рекоменлації війським щодо зниженя рівня виникнення та прояву депресії серед військовослужбовців.