Наукові роботи НПП, докторантів та аспірантів кафедри іноземних мов і перекладу

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 428
  • Item
    Інструменти та технології віртуальної інтернаціоналізації в освітньому процесі
    (Видавничий дім «Гельветика», 2024) Хайдарі, Наталія Ігорівна; Давиденко, Алла Олександрівна; Мірошник, Світлана Олексіївна; Khaidari, Nataliia Ihorivna; Davydenko, Alla Oleksandrivna; Miroshnyk, Svitlana Oleksiivna
    Стаття присвячена визначенню та аналізу інструментів та технологій віртуальної інтернаціоналізації в освітньому процесі. Встановлено, що інтернаціоналізація вищої освіти – це процес, спрямований на зміцнення глобального виміру в освіті, розширення міжнародних можливостей для студентів, викладачів та закладів освіти. Виокремлено такі інструменти віртуальної інтернаціоналізації в освітній галузі, як-от: віртуальні освітні платформи та системи управління освітнім процесом, що дозволяють студентам віддалено отримувати доступ до освітніх ресурсів, завдань та матеріалів; широкодоступні відкриті онлайн-курси, що забезпечують можливість великої кількості учасників з усього світу навчатися за допомогою відкритих Інтернет-ресурсів; віртуальні конференції та вебінари, що уможливлюють обмін ідеями, презентаціями та дослідженнями між студентами, викладачами та дослідниками в режимі реального часу; спільні віртуальні проекти, що сприяють використанню онлайн-платформ для співпраці між університетами з різних країн; віртуальні обміни студентів, що дозволяють студентам з різних країн взаємодіяти та спільно працювати над дослідженнями, навчатись в інших країнах онлайн; мовні інтерактивні платформи, що спонукають студентів до поглиблення та покращення знань з іноземних мов за допомогою інтерактивних вправ, онлайн-уроків та віртуального спілкування з носіями мови; віртуальні культурні заходи, що передбачають відвідування віртуальних екскурсій, виставок або лекцій. Визначено такі технології віртуальної інтернаціоналізації в освіті, як-от: віртуальна реальність та розширена реальність, що уможливлюють впровадження занять з використанням віртуальної та розширеної реальностей, віртуальних екскурсій та інтерактивних сценаріїв, що дозволяє студентам віртуально взаємодіяти з іншими студентами та викладачами, долати просторові обмеження та долучати до освітнього процесу різноманітні віртуальні елементи; відеоконференції та вебінари, що передбачають застосування платформ для відео конференцій; хмарні технології, що надають можливість збереження та обміну даними, матеріалами та ресурсами в режимі реального часу; аналітика та штучний інтелект, що передбачає індивідуалізацію навчання, адаптацію програм для кожного студента, а також виявлення та аналізу міжнародних тенденцій у сфері освіти; мобільні додатки, що сприяють гнучкості та доступності навчання з будь-якого пристрою та місця знаходження; соціальні мережі, що слугують платформами для обговорення та обміну ідеями з міжнародними колегами, розширюють можливості студентів та викладачів для взаємодії та обміну досвідом; онлайн-інструменти для спільної роботи в синхронному та асинхронному режимі.
  • Item
    Європейські стандарти вищої освіти в Україні: Болонський вимір
    (Видавничий дім «Гельветика», 2024) Хайдарі, Наталія Ігорівна; Заслужена, Алла Андріївна; Юхновець, Наталія Павлівна; Khaidari, Nataliia Ihorivna; Zasluzhena, Alla Andriivna; Yukhnovets, Nataliia Pavlivna
    Стаття присвячена дослідженню запровадження Болонського процесу в Україні як явища, що є основою реформування національної системи освіти відповідно до основних положень Болонської декларації. Встановлено, що Болонський процес – це процес структурного реформування національних систем вищої освіти країн Європи, зміни освітніх програм і потрібних інституційних перетворень у вищих навчальних закладах Європи. Доведено, що мета Болонського процесу – це створення європейського наукового та освітнього простору задля підвищення спроможності випускників закладів вищої освіти до працевлаштування, поліпшення мобільності громадян на європейському ринку праці, підняття конкурентоспроможності європейської вищої школи. Виокремлено такі цілі для створення та поширення Європейського простору вищої освіти: затвердження загальної системи порівнянних ступенів освіти; запровадження двох основних циклів вищої освіти; створення системи кредитів (ЄКТС); сприяння мобільності студентів, викладачів, дослідників та адміністративних працівників; підтримка європейської співпраці щодо забезпечення якості освіти; просування європейських стандартів вищої освіти, зокрема щодо розроблення освітніх програм, міжінституційного співробітництва, схем мобільності, інтегрованих освітніх програм і досліджень. Визначено, що відповідно до цілей встановлених Болонською декларацією всі країни-учасниці процесу зобов’язані: запровадити триступеневу систему вищої освіти, що складається з бакалаврату, магістратури та аспірантури; забезпечити взаємовизнання кваліфікацій і періодів навчання, отриманих в інших закордонних університетах; запровадити систему забезпечення якості освіти, щоб посилити якість і актуальність навчання та викладання. Виокремлено компоненти прозорості Європейської кредитно-трансферної системи (ЄКТС): інформаційна довідка про заклад вищої освіти, його структуру та організацію освітнього процесу; міжнародна співпраця між закладами вищої освіти, що є учасниками Болонського процесу; інформація щодо успішності студентів в цифровому форматі для зручної передачі будь-якому закладу вищої освіти; кредити ЄКТС, що вимірюють навчальне навантаження студента під час опанування конкретної дисципліни. У статті доведено, що на сучасному етапі розвитку національної системи освіти, українські заклади вищої освіти успішно переймають європейські практики у свою діяльність та дотримуються головних стандартів Європейського простору вищої освіти.
  • Item
    The metaspace of the functioning of the concept of academic integrity as a factor in the formation of the identity of moral and ethical patterns
    (Publishing Group “Scientific Perspectives”, 2024) Kolisnychenko, Anna Vitaliivna; Kharytska, Svitlana Vasylivna; Колісниченко, Анна Віталіївна; Харицька, Світлана Василівна
    Integrity in the modern civilized world is the cornerstone that lays the foundation of the internal harmony of a person, the stability of his character and creates a moral image. Higher education through teaching and research actually strengthens this foundation with elements of academic integrity that are designed to cultivate intellectual dignity and respect for different opinions and ideas. The concept of academic integrity is fundamental to European and world universities. First, in today's developed society, adherence to a code of academic integrity is the image and reputation of a higher education institution.
  • Item
    Indian myths as the basis of Hart Crane’s mythmaking
    (Alfred Nobel University, 2024) Kolisnychenko, Anna Vitaliivna; Kharytska, Svitlana Vasylivna; Колісниченко, Анна Віталіївна; Харицька, Світлана Василівна
    The article focuses on the specific significance of the myths of the indigenous peoples of North and South America for the formation of a special artistic creation of the Crane’s “myth to God” (the definition of the poet). The purpose of the research is to identify and analyze the ancient mythologies used by Hart Crane to construct the future of America, which will be inspired by the new myth. This new myth, according to Crane, will emerge from the synthesis of all mythologies existing on the American continent, the achievements of all cultures whose peoples participated in the discovery and development of the New World, and the incredible success in the development of civilization that the Americans achieved. Crane’s poetry space is homogeneous. Probably somewhat eclectic, but homogeneity is achieved by a purposeful orientation to the subordination of all components to the American idea, that is, Crane’s space is a poetic melting pot. In accordance with the indicated homogeneity, we used the synergy of literary methods in conducting the research: biographical, which made it possible to follow the works from the initial idea to their creation; cultural-historical, due to which the characteristic features of the era of modernism are identified in the poet’s works; comparative, which makes it possible to compare the elements of work of different poets (not only modernists, but also remotely distant literary periods); ritual-mythological, intended for direct analysis of the paradigm of Indian myths; historical-functional, which made it possible to identify the reception of Crane’s works from total non-acceptance to the granting of program status; systemic-holistic, to which all the above-mentioned methods are subordinated, because it helps to highlight the main core (idea) of works (Crane’s “myth to God”), to which all other images, motives, plots, etc. are subordinated. In Hart Crane’s works, almost every word holds a mythological potential, it always functions in its original meaning, based on which the mythical context prevails. It can be the name of Pocahontas or the name of Atlantis, stirring up myths about the Indians and the conquest of America by the whites, or about the love of Pocahontas and Captain Smith, about Plato’s mythological Atlantis and the migration of the first settlers across the Atlantic, which in Crane’s time had also become a myth. Or maybe the seagull is one of Crane’s favorite images: an ordinary bird that circles over the Brooklyn Bridge and a permanent character in Native American mythology, in which the boundlessness of freedom and the ingenious mind of a trickster are combined. That is one verbal marker of Crane – the seagull – holds and simultaneously produces several meanings, from concreteness to the symbolism of the myth, as the majestic image of the Brooklyn Bridge, which removed the mythological dimension, became the new myth created by Hart Crane.
  • Item
    Search-informational competence of future biomedical engineers and economists as an important component of adjustment of safety professional activity standards
    (Видавнича група «Наукові перспективи», 2023) Kolisnychenko, Anna Vitaliivna; Kharytska, Svitlana Vasylivna; Колісниченко, Анна Віталіївна; Харицька, Світлана Василівна
    The article considers the problem of formation of search-informational competence in the system of professional training of the future biomedical engineers and economists in foreign language classes. By studying and analysing the scientific and methodological literature, the main directions of the development of native electronic language didactics in general and the development and implementation of electronic lexical tasks for educational purposes in particular. To develop search-informational competence, the authors propose to use information technologies, including a system of exercises and tasks related to the use of electronic dictionaries. The level of formation of search-informational competence is an effective component of adjusting the norms of professional activities in the future. Authors focused on the problem of forming the search-informational competence of future biomedical engineers and economists in the process of work with the lexical-informational literature. The main approaches to essence of the concept of search-informational competence in the pedagogical and psychological literature are given. The definition of search-informational competence acquires new shades, receives new filling and explanation in the work. One of the main problems in the implementation of general theoretical training of future biomedical engineers and economists for professional activities using innovative techniques and computer technologies is the lack of information and methodological support. Specially developed teaching aids, laboratory workshops, etc., in which students would be able not only to gain knowledge on the use of computer technologies, but also to represent the results of their research on the proposed topics. The variability of tasks and collective discussion of student work will significantly increase the intensity of the learning process and expand the general understanding of future biomedical engineers and economists about information resources to support the educational process. The model of forming the search-informational competence is theoretically grounded and experimentally based. It is determined that the common didactical skills of the work with lexical-informational literature are required as the main condition to form the search-informational competence.