Навчально-методичні матеріали співробітників кафедри біотехнології
Permanent URI for this collectionhttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/9787
Browse
Recent Submissions
Item Кавітаційна установка для добування біогазу(Вінницький національний технічний університет, 2016-11-15) Горупа, Василь Васильович; Башта, О.Т.; Ланецький, В.Г.; Романенко, В.Г.В роботі представлена конструкція плаваючої установки для отримання біогазу з природних водойм.Item Конструкція обладнання біотехнологічних виробництв(Національний авіаційний університет, 2017) Горупа, Василь ВасильовичУ практикумі представлені практичні заняття з дисципліни "Конструкція обладнання быотехнологічних процесів"Item Загальна мікробіологія і вірусологія. Навчальний посібник(НАУ, 2017) Ястремська, Лариса Сергіївна; Малиновська, І.М.Викладено структурно-морфологічні особливості клітин мікроорганізмів, їх систематику, метаболізм, питання екології; показано різноманітність світу мікроорганизмів як частини біосфери та їх роль у мікробіологічних процесах у біотехнології.Item Методичні рекомендації з самостійної роботи студентів з опанування навчального матеріалу з дисципліни «Загальна мікробіологія і вірусологія»(НАУ, 2017) Ястремська, Лариса СергіївнаСамостійна робота здійснюється шляхом індивідуального опрацювання кожним студентом певних видів самостійної роботи з використанням навчальної та спеціальної літератури під керівництвом викладача. Самостійна робота містить такі розділи: 1. пророблення лекційного матеріалу; 2. підготовка до лабораторних робіт; 3. виконання курсової роботи; 4. пророблення окремих розділів програми, які не викладалися на лекціях.Item Методичні рекомендації до виконання контрольної роботи для студентів заочної форми навчання з дисципліни "Біотехнологія очистки води"(НАУ, 2018) Ястремська, Лариса Сергіївна; Поштаренко, Анна ВіталіївнаОсновою навчального процесу навчання є самостійна робота студентів. Згідно з навчальним планом дисципліни, студенти виконують письмове практичне контрольне завдання. Тобто передбачається опрацювання навчального матеріалу за літературними джерелами з письмовим виконанням практичних контрольних робіт. Контрольна робота повинна бути результатом та підсумком систематичної самостійної роботи, свідченням засвоєння студентом навчального матеріалу. Вона розглядається як обов’язковий мінімум опрацювання навчального матеріалу дисципліни. Її мета – закріплення теоретичних та практичних основ дисципліни, оволодіння є розширення та поглиблення знань студентів з питань мікробіології та біотехнології, необхідних для розроблення нових технологій виробництва біологічно активних речовин мікробного походження.Item Методичні рекомендації з самостійної роботи студентів з опанування навчального матеріалу з дисципліни « Біотехнології очистки води»(НАУ, 2018) Ястремська, Лариса Сергіївна; Поштаренко, Анна ВіталіївнаМетодичні рекомендації щодо самостійної роботи з навчальної дисципліни «Біотехнології очистки води» призначені для поліпшення самостійної роботи з навчального курсу. Самостійна робота студента (СРС) є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом у час, вільний від обов’язкових аудиторних занять. Самостійна робота забезпечується системою навчально-методичних засобів, передбачених для вивчення конкретної навчальної дисципліни, а саме: 1) підручниками; 2) навчальними і методичними посібниками; 3) методичними вказівками щодо виконання лабораторних робіт з навчальної дисципліни; 4) іншими навчально-методичними джерелами тощо. Метою самостійної роботи є опрацювання студентами окремих питань програми навчального курсу за консультативної участі викладача. При цьому розв’язують задачу щодо поглиблення теоретичних знань студентів з використанням сучасних інформаційних технологій. Під час опрацювання матеріалу студентами можуть бути використані різні форми самостійної роботи: – вивчення методичних рекомендацій згідно з темою; – вивчення базової та додаткової літератури; – самостійний пошук інформації; – підготовка рефератів (домашнього завдання) та інше. Після вивчення дисципліни студент повинен: Знати: - загальні проблеми навколишнього середовища; - як захистити гідросферу від промислових забруднень; - видалення зважених часточок із води різними способами; - характеристики якості води; - вимоги, які висуваються до якості води різноманітного призначення; - сучасні методи очищення і підготовки питної води в Україні і за кордоном; - засоби відбирання проб для аналізів. Вміти: - самостійно проводити типові розрахунки кількісних характеристик найважливіших фізико-хімічних властивостей водних розчинів; - виконувати визначення основних фізичних та хімічних показників якості води; - проводити розрахунки, пов'язані з фізико-хімічними методами обробки води; - проводити санітарно-бактеріологічну оцінку якості води; - підбирати обладнання, методи і способи очистки природних та стічних вод.Item Методичні рекомендації до виконання домашнього завдання з дисципліни «Екологічна біотехнологія»(НАУ, 2018) Ястремська, Лариса СергіївнаДомашнє завдання (ДЗ) виконуються в першому семестрі, з метою закріплення та поглиблення теоретичних та практичних знань та вмінь студентів і є важливим етапом у засвоєнні навчального матеріалу. ДЗ виконується на основі навчального матеріалу, винесеного на самостійне опрацювання студентами, і є складовою модулю №1«Екологічна біотехнологія - нова комплексна галузь» та №2 «Екобіотехнології у розв'язанні енергетичних проблем». Метою ДЗ, в залежності від варіанту, є розширення та поглиблення знань студентів з питань збереження природної екологічної рівноваги при отриманні безпечними методами екологічно чистого продукту; уникнення негативного впливу на довкілля; застосування природоохоронних технологій для відновлення забрудненного довкілля; характеристики джерел та типів забрудненя довкілля; біоіндикації життєвої придатності довкілля; з очищення грунтів, біоочищення стічних вод, шляхів біоремедіації, біотехнологій пов'язанних з енергетичними проблемами тощо.Item Методичні рекомендації для виконання курсового проекту для студентів всіх форм навчання з дисципліни «Екологічна біотехнологія»(НАУ, 2018) Ястремська, Лариса СергіївнаКурсовий проект (КП) з дисципліни виконується у другому семестрі, з метою закріплення та поглиблення теоретичних знань та вмінь набутих студентом у процесі засвоєння всього навчального матеріалу дисципліни «Екологічна біотехнологія». Виконання КП є важливим етапом у підготовці до виконання дипломного проекту (роботи) майбутнього фахівця - біотехнолога. Метою курсового проектування є формування компетенцій у сфері проектно-конструкторської діяльності, набуття навичок розробки проектно-конструкторської документації, проведення технологічних розрахунків і підбору обладнання для створюваних і реконструйованих об'єктів охорони навколишнього середовища. Для успішного виконання КП студент повинен знати основні схеми і способи біологічного очищення стічних вод; способи біотехнологічної переробки відходів і побічних продуктів сільського господарства та промисловості; біотехнологічні методи захисту навколишнього середовища від забруднень, рекультивації грунту; перспективи розвитку біоенергетики; застосування біотехнологічних методів екологічного моніторингу; біологічні напрями розв’язання агроекологічних завдань. Вміти самостійно аналізувати, обирати методи контролю відповідно до типів моніторінгу довкілля, використовувати теоретичні знання під час проведення аналізів з використанням біотехнологічних методів контролю забруднень води, ґрунту і продуктів харчування; проводити аналіз і прогнозувати роботу споруд біологічного очищення стічних вод за біологічними показниками; визначати ступінь деструкції харчових відходів, розраховувати кількість синтезу біогазу та продуктів метаболізму при біоконверсії харчових відходів, підбирати поживні середовища, визначати вміст органічних та мінеральних речовин в стічних водах та їх фізико-хімічні показники, розраховувати економічні та теплові коефіціенти досліджувальної технологічної схеми; приймати рішення по впровадженню біотехнологічних способів розв’язання екологічних задач. При виконанні курсового проекту студент повинен показати вміння здійснювати оптимальний вибір конструктивної схеми апарата для конкретної технологічної лінії, ґрунтуючись на фундаментальних рівняннях статики і кінетики процесів, обирати методику розрахунку та здійснювати параметричні, конструктивні, гідравлічні розрахунки, а також розрахунки на міцність та жорсткість найбільш відповідальних вузлів і деталей апарата; користуючись нормативно-технологічною документацією, виконувати складальні креслення основних вузлів і деталей за допомогою ЕОМ.Item Методичні рекомендації до виконання контрольної роботи для студентів заочної форми навчання з дисципліни «Фармацевтична біотехнологія»(НАУ, 2018) Ястремська, Лариса Сергіївна; Решетняк, Людмила РасулівнаОсновою навчального процесу навчання є самостійна робота студентів. Згідно з навчальним планом дисципліни, студенти виконують письмове практичне контрольне завдання. Тобто передбачається опрацювання навчального матеріалу за літературними джерелами з письмовим виконанням практичних контрольних робіт. Контрольна робота повинна бути результатом та підсумком систематичної самостійної роботи, свідченням засвоєння студентом навчального матеріалу. Вона розглядається як обов’язковий мінімум опрацювання навчального матеріалу дисципліни. Її мета – закріплення теоретичних та практичних основ дисципліни, розширення та поглиблення знань з технології біологічно-активних речовин: фармацевтичних лікарських засобів, антибіотиків, вітамінів, ферментних препаратів тощо; вивченні антибіотичної активності антибіотиків, методів визначення жиро- та водорозчинних вітамінів,вивченні твердих лікарських форм пролонгованої дії, методів контролю якості пробіотичних препаратів згідно GMP тощо.Item Методичні рекомендації до виконання домашнього завдання з дисципліни «Фармацевтична біотехнологія»(НАУ, 2018) Ястремська, Лариса Сергіївна; Решетняк, Людмила РасулівнаДомашнє завдання (ДЗ) виконуються в першому семестрі, з метою закріплення та поглиблення теоретичних та практичних знань та вмінь студентів і є важливим етапом у засвоєнні навчального матеріалу. ДЗ виконується на основі навчального матеріалу, винесеного на самостійне опрацювання студентами, і є складовою модулю №1«Характеристика сучасних антибіотиків» та №2 «Фармацевтичні ферментні препарати та вітаміни». Метою ДЗ, в залежності від варіанту, є розширення та поглиблення знань студентів з технології біологічно-активних речовин: фармацевтичних лікарських засобів, антибіотиків, вітамінів, ферментних препаратів тощо; вивченні антибіотичної активності антибіотиків, методів визначення жиро- та водорозчинних вітамінів,вивченні твердих лікарських форм пролонгованої дії, методів контролю якості пробіотичних препаратів згідно GMP тощо.Item Методичні рекомендації з самостійної роботи студентів з опанування навчального матеріалу з дисципліни « Екологічна біотехнологія»(НАУ, 2018) Ястремська, Лариса СергіївнаМетодичні рекомендації щодо самостійної роботи з навчальної дисципліни «Екологічна біотехнологія» призначені для поліпшення самостійної роботи з навчального курсу. Самостійна робота студента (СРС) є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом у час, вільний від обов’язкових аудиторних занять. Самостійна робота забезпечується системою навчально-методичних засобів, передбачених для вивчення конкретної навчальної дисципліни, а саме: 1) підручниками; 2) навчальними і методичними посібниками; 3) методичними вказівками щодо виконання лабораторних робіт з навчальної дисципліни; 4) іншими навчально-методичними джерелами тощо. Метою самостійної роботи є опрацювання студентами окремих питань програми навчального курсу за консультативної участі викладача. При цьому розв’язують задачу щодо поглиблення теоретичних знань студентів з використанням сучасних інформаційних технологій. Під час опрацювання матеріалу студентами можуть бути використані різні форми самостійної роботи: – вивчення методичних рекомендацій згідно з темою; – вивчення базової та додаткової літератури; – самостійний пошук інформації; – підготовка рефератів (домашнього завдання) та інше. Після вивчення дисципліни студент повинен: знати: – основні схеми і способи біологічного очищення стічних вод; – способи біотехнологічної переробки відходів і побічних продуктів сільського господарства та промисловості; – біотехнологічні методи захисту навколишнього середовища від забруднень, рекультивації земель; – перспективи розвитку біоенергетики; – елементи генної інженерії і їх використання у розв’язанні екологічних проблем навколишнього середовища; – застосування біотехнологічних методів екологічному моніторингу; – біологічні напрями розв’язання агроекологічних завдань. вміти: – використовувати теоретичні знання під час проведення аналізів з використанням біотехнологічних методів контролю забруднень повітря, води, ґрунту і продуктів харчування; – проводити аналіз і прогнозувати роботу споруд біологічного очищення стічних вод за біологічними показниками; – моделювати біотехнологічні процеси; – приймати рішення по впровадженню біотехнологічних способів розв’язання екологічних задач.Item Методичні рекомендації з самостійної роботи студентів з опанування навчального матеріалу з дисципліни «Природнича мікробіологія»(НАУ, 2018) Ястремська, Лариса Сергіївна; Решетняк, Людмила РасулівнаМетодичні рекомендації щодо самостійної роботи з навчальної дисципліни «Природнича мікробіологія» призначені для поліпшення самостійної роботи з навчального курсу. Самостійна робота студента (СРС) є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом у час, вільний від обов’язкових аудиторних занять. Самостійна робота забезпечується системою навчально-методичних засобів, передбачених для вивчення конкретної навчальної дисципліни, а саме: 1) підручниками; 2) навчальними і методичними посібниками; 3) методичними вказівками щодо виконання лабораторних робіт з навчальної дисципліни; 4) іншими навчально-методичними джерелами тощо. Метою самостійної роботи є опрацювання студентами окремих питань програми навчального курсу за консультативної участі викладача. При цьому розв’язують задачу щодо поглиблення теоретичних знань студентів з використанням сучасних інформаційних технологій. Під час опрацювання матеріалу студентами можуть бути використані різні форми самостійної роботи: – вивчення методичних рекомендацій згідно з темою; – вивчення базової та додаткової літератури; – самостійний пошук інформації; – підготовка рефератів (домашнього завдання) та інше. Після вивчення дисципліни студент повинен: Знати: основні положення природознавчої та екологічної мікробіології; принципи функціонування прокаріотної клітини як системи; принципи функціонування мікробної спільноти як єдиного організму (кооперативні зв’язки, конкуренція у спільноті, загальна схема трофічних зв’язків у спільноті, універсальність трофічних взаємовідносин); організацію мікробних спільнот (метаногенна, сульфідогенна, аноксигенна фототрофна, аеробна спільноти); бактеріальний окисний фільтр; філогенетичні зв’язки у спільноті; основні положення метагеномного аналізу довкілля. Вміти: складати схему трофічних взаємовідносин у мікробній спільноті; аналізувати трофічну структуру мікробної спільноти з продукт-субстратною взаємодією як основним принципом організації; культивувати бактерії різних мікробних спільнот (сірки, азоту, фосфору); визначати величини біомаси специфічних груп мікроорганізмів у водоймах; досліджувати ферментативну активність мікрофлори очисних споруд.Item Методичні рекомендації до виконання домашнього завдання з дисципліни «Природнича мікробіологія»(НАУ, 2018) Ястремська, Лариса Сергіївна; Решетняк, Людмила РасулівнаДомашнє завдання (ДЗ) виконується в другому семестрі, відповідно до затверджених в установленому порядку методичних рекомендацій, з метою закріплення та поглиблення теоретичних знань та вмінь студентів і є важливим етапом у засвоєнні навчального матеріалу, що викладається у другому семестрі. Домашнє завдання виконується на основі навчального матеріалу, винесеного на самостійне опрацювання студентами, і є складовою модулю №1 «Принципи організації і функціонування мікробної спільноти». Метою домашнього завдання (ДЗ) є розширення та поглиблення знань студентів з питань закономірностей функціонування мікробної спільноти як єдиного організму, аналізі трофічних зв’язків у мікробній спільноті як функціональній цілісності, виявленню можливих шляхів інтенсифікації технологій мікробного синтезу, що базуються на використанні конкретних фізіологічних груп мікроорганізмів та їхніх асоціацій. Зміст ДЗ полягає в аналізі основних положень природознавчої та екологічної мікробіології, організації мікробних спільнот, їх філогенетичних зв’язків у спільноті, основних положень метагеномного аналізу довкілля та ін. Завдання на виконання ДЗ є індивідуальним (за видами та варіантами). Домашнє завдання студенти виконують вдома, а потім захищають його викладачеві. На виконання ДЗ заплановано 8 годин самостійної роботи.Item Біотехнологія. Курсове проектування(НАУ, 2013) Ястремська, Лариса Сергіївна; Кисла, Л.В.; Чугуй, В.О.; Матвєєва, О..Л.Викладено вимоги до виконання курсових проектів та курсових робіт біотехнологічного напряму. Наведено правила складання принципових і апаратурно-технологічних схем біотехнологічних виробництв і перероблення їх відходів, умовно-графічних позначень біотехнологічного обладнання. Для студентів та аспірантів біотехнологічних спеціальностей вищих технічних закладів освітиItem Біотехнологія очищення води. Лабораторний практикум(НАУ, 2014) Ястремська, Лариса Сергіївна; Поштаренко, Анна ВіталіївнаУ лабораторному практикумі наведено методи виконання лабораторних робіт з дослідження якості води, заходи безпеки під час роботи, обладнання, матеріали і реактиви, теоретичне обґрунтування кожної лабораторної роботи, порядок виконання роботи, питання та завдання з практичної частини. контрольні запитання. Для студентів напряму 6.051401 «Біотехнологія»Item Лабораторний зошит із загальної мікробіології і вірусології(НАУ, 2017) Ястремська, Лариса СергіївнаЛабораторний зошит призначений для організації самостійної роботи студентів із загальної мікробіології і вірусології. У лабораторному зошиті наведено методики виконання лабораторних робіт, заходи безпеки під час роботи, обладнання, матеріали, реактиви. Для опанування навичок самостійної роботи в зошиті запропоновано схему послідовності дій виконання лабораторної роботи, оформлення протоколу дослідів, питання для самопідготовки. До кожної теми подано запитання для допуску до виконання лабораторних робіт згідно з навчальною програмою. До кожного модуля наведено питання з теоретичної і практичної частин дисципліни. Для студентів напряму підготовки 6.051401 «Біотехнологія».Item Design of Biotechnological Industry Equipment(НАУ, 2016) Кузнєцова, Олена ОлександрівнаThe manual presents an overview of the principal technological equipment used in biotechnological production. The characteristics, field of application as well as advantages and shortcomings of different types of equipment are presented. The manual is intended for students of Major 6.051401 Biotechnology.Item Методичні рекомендації до виконання контрольної роботи з навчальної дисципліни "Мікробіологія біологічних агентів"(НАУ, 2018) Дражнікова, Анна Вікторівна; Ястремська, Лариса СергіївнаОсновою навчального процесу навчання є самостійна робота студентів. Згідно з навчальним планом дисципліни, студенти виконують письмове практичне контрольне завдання. Тобто передбачається опрацювання навчального матеріалу за літературними джерелами з письмовим виконанням практичних контрольних робіт. Контрольна робота повинна бути результатом та підсумком систематичної самостійної роботи, свідченням засвоєння студентом навчального матеріалу. Вона розглядається як обов’язковий мінімум опрацювання навчального матеріалу дисципліни. Її мета – закріплення теоретичних та практичних основ дисципліни, оволодіння є розширення та поглиблення знань студентів з питань мікробіології та біотехнології, необхідних для розроблення нових технологій виробництва біологічно активних речовин мікробного походження.Item Методичні рекомендації з самостійної роботи студентів з опанування навчального матеріалу з дисципліни «Фармацевтична біотехнологія»(НАУ, 2018) Ястремська, Лариса Сергіївна; Решетняк, Людмила РасулівнаМетодичні рекомендації щодо самостійної роботи з навчальної дисципліни «Фармацевтична біотехнологія» призначені для поліпшення самостійної роботи з навчального курсу. Самостійна робота студента (СРС) є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом у час, вільний від обов’язкових аудиторних занять. Самостійна робота забезпечується системою навчально-методичних засобів, передбачених для вивчення конкретної навчальної дисципліни, а саме: 1) підручниками; 2) навчальними і методичними посібниками; 3) методичними вказівками щодо виконання лабораторних робіт з навчальної дисципліни; 4) іншими навчально-методичними джерелами тощо. Метою самостійної роботи є опрацювання студентами окремих питань програми навчального курсу за консультативної участі викладача. При цьому розв’язують задачу щодо поглиблення теоретичних знань студентів з використанням сучасних інформаційних технологій. Під час опрацювання матеріалу студентами можуть бути використані різні форми самостійної роботи: – вивчення методичних рекомендацій згідно з темою; – вивчення базової та додаткової літератури; – самостійний пошук інформації; – підготовка рефератів (домашнього завдання) та інше. Після вивчення дисципліни студент повинен: Знати: класифікацію лікарських форм отриманих біотехнологічним способом; способи культивування біологічних агентів; характеристику продуцентів лікарських форм; мікробіологічний, біохімічний, технологічний контроль виробництва; Вміти: аналізувати способи культивування біологічних агентів; визначати активність лікарських форм; аналізувати різні точки контролю виробництваItem Методичні рекомендації до виконання домашнього завдання з дисципліни «Фармацевтична розробка лікарських засобів»(НАУ, 2018) Ястремська, Лариса Сергіївна; Решетняк, Людмила РасулівнаДомашнє завдання (ДЗ) виконуються в першому семестрі, з метою закріплення та поглиблення теоретичних та практичних знань та вмінь студентів і є важливим етапом у засвоєнні навчального матеріалу. Домашнє завдання виконується на основі навчального матеріалу, винесеного на самостійне опрацювання студентами, і є складовою модулю №1 "Фармацевтична розробка лікарських засобів". Конкретна мета домашнього завдання міститься, в залежності від варіанту завдання, у вивченні та засвоєнні механізмів отримання лікарських форм з рослин, з матеріалів тваринного та синтетичного походження.