Наукові статті кафедри кримінального права і процесу

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 280
  • Item
    Особливості проведення деяких слідчих (розшукових) дій в умовах воєнного стану
    (Національний авіаційний університет, 2023-09-10) Літвінова, І. Ф.; Малихіна, А. А.; Litvinova, I. F.; Malyhina, A. A.
    Слідчі (розшукові) дії є важливим елементом у кримінальному провадженні, завдання якого полягає у виявленні, фіксації та перевірці доказів. Від того, наскільки точно будуть дотримані вимоги кримінального процесуального та іншого спеціального законодавства, залежить наскільки успішно буде проведене розслідування і наскільки справедливим виявиться вирок суду. Враховуючи те, що на території України введено воєнний стан, слідчі (розшукові) дії як спосіб оцінки доказів зазнали суттєвих змін та дещо ускладнилось їх проведення. Зловживання з боку правоохоронних та інших органів, порушення прав і свобод людини і громадянина – це не єдині проблеми, з якими може зіштовхнутись кожен із нас. Тому, на сьогодні, надзвичайно актуальним та важливим є з’ясування та визначення особливостей проведення слідчих (розшукових) дій в умовах воєнного стану.
  • Item
    Запобігання та протидія домашньому насильству в Україні в умовах воєнного стану
    (Національний авіаційний університет, 2023-09-10) Літвінова, І. Ф.; Лінчук, Б. М.; Litvinova, I. F.; Linchuk, B. M.
    Державна політика у сфері запобігання та протидії домашньому насильству до війни була одним із пріоритетів державно-правової політики України. У зв’язку з воєнними діями, змінами у соціальному житті населення поширюється думка, що вчинення домашнього насильства на сьогодні уже не є поширеним явищем і відповідно не потребує попередніх зусиль суб’єктів влади. Тому виникає необхідність проаналізувати статистику вчинення домашнього насильства та порівняти її з попередніми роками до повномасштабного вторгнення. Необхідно розглянути та спрогнозувати подальші напрями державної політики у зв’язку із прийняттям/ратифікацією нових нормативноправових актів.
  • Item
    Використання неінструментальних методів детекції брехні оперативними працівниками органів оперативно-розшукової діяльності
    (Національний авіаційний університет, 2023-09-10) Літвінова, І. Ф.; Дьякова, Ю. В.; Litvinova, I. F.; Diakova, Y. V.
    Комунікація є невід’ємною частиною взаємодії людей у будь-якій сфері життя, в тому числі в оперативно-розшуковій діяльності. Під час проведення оперативно-розшукової діяльності за допомогою ефективної комунікації збирається значна частина оперативно значимої інформації, здійснюється підбір відповідних осіб та їх залучення до таємного співробітництва, спонукання людей до явки з повинною та викриття злочинних груп. Злочинна діяльність завжди ґрунтується на таємниці та обмані. Злочинець, прагнучи здійснити протиправні дії, активно використовує підступ, обман, брехню, щоб здобути довіру інших осіб та приховати свої справжні наміри та цілі. І оскільки оперативно-розшукова діяльність передбачає взаємодію, в першу чергу, саме з особами, які пов’язані із злочинною діяльністю, важливою є потреба у поліпшенні навичок невербальної детекції брехні, задля виявлення неправдивої інформації, таємних мотивів чи цілей, які є важливими для правоохоронних органів і які особа намагається приховати від оперативного працівника.
  • Item
    Реабілітація військових, які брали участь у бойових діях, як один із методів запобігання кримінальним правопорушенням
    (Національний авіаційний університет, 2023-09-10) Бахмач, А. О.; Bahmach, A. O.
    Починаючи з 24 лютого 2022 року триває збройна агресія російської федерації щодо України. В Україні оголошений військовий стан та загальна мобілізація. За приблизними підрахунками у воєнних діях з боку України наразі беруть участь близько одного мільйона військових. Більш точні дані, наразі, мають статус державної таємниці. Військові, які безпосередньо приймають участь у бойових діях, зазнають важких фізичних та психічних травм. Після демобілізації такі особи повернуться до мирного життя у суспільстві. Як свідчить зарубіжна статистика, зокрема статистика США, у військових ветеранів, які брали участь у бойових діях, після демобілізації значно збільшується ризик вчинення кримінальних правопорушень порівняно з цивільними особами. Наслідком отриманих під час війни психічних та фізичних травм військовими є також значне збільшення суїцидальних настроїв, антисоціальна поведінка, зловживання алкоголем та наркотичними речовинами. Тому держава має застосовувати ефективні заходи запобігання кримінальним правопорушенням серед військових ветеранів задля зниження ризиків вчинення ними антисоціальних дій, спрямованих як на шкоду собі, так і суспільству, зокрема кримінальних правопорушень.
  • Item
    Punishable failure to report a crime in the Polish Penal Law
    (National Aviation University, 2023-09-10) Mozgawa-Saj, Dr Marta; Мозгава, Марта
    Historical background. The Criminal Code of 1932 did not provide for failure to report a crime. During works on preparing that Code, the concept of penalizing such behavior was approached with some skepticism. As W. Makowski pointed out, “the entire construction of these factual states can at all be regarded as remnants of the period of the state’s struggle against crime, when the penalizing authority had to resort to the help of citizens enforced by the threat of punishment” [1, p. 132]. Contrary to the intentions of the authors of the Criminal Code of 1932, this crime was introduced in art. 21 of the Decree of the President of the Republic of Poland of 24.10.1934 on certain crimes against state security (Journal of laws No 94, item 851). In fact, however, it was limited to the disclosure of state secrets and espionage [2, p. 232]. After World War II, the crime of not reporting a crime appeared in the socalled Little Criminal Code, i.e., the Decree of 13.06.1946 on particularly dangerous crimes during the period of reconstruction of the state – Journal of Laws No 30, item 192, as amended (art. 18). Pursuant to art. 18 § 1, it was punishable not to notify (immediately) the authority appointed to prosecute the offences by the person who had credible knowledge of the offence referred to in art. 1, 3, 4, 7, 13 or 14 of the Decree or in art. 85 to 88 of the Polish Military Criminal Code.