Кафедра управління людським фактором
Permanent URI for this community
News
Відповідальна за розділ: Кухоцька Олена Сергіївна, фахівець кафедри управління людським фактором.
E-mail: olena.kukhotska@npp.nau.edu.ua
Browse
Browsing Кафедра управління людським фактором by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 68
Results Per Page
Sort Options
- ItemПрофесійна деформація особистості та шляхи її профілактики в умовах військової служби(Академія Збройних Сил України, 1998) Петренко, Олександр Віталійович; Petrenko, Oleksandr VitaliyovychЗапропоноване психологічне визначення явища професійної деформації особистості, побудоване на аналізі його джерел та проявів. Окреслене коло потенційно патогенних чинників військово-професійної діяльності. Викладені результати емпіричних досліджень. Особливу актуальність мають запропоновані принципи та практичні заходи профілактичної роботи. Видання призначене для психологів, спеціалістів з профвідбору, а також військових керівників різних ланок.
- ItemПсихологічні аспекти сучасної проблематики запобігання неправильним діям професіонала (на прикладі діяльності пілотів цивільної авіації)(Національний університет цивільного захисту України, 2007) Петренко, Олександр Віталійович; Petrenko, Oleksandr VitaliyovychВ статті розглядаються різновиди неправильних дій професіонала виходячи з причин, якими вони викликані. Розглянуто співвідношення понять" неправильна дія" та" помилкова дія", а також основні психологічні чинники операторських помилок. Запропоновано підхід до запобігання неправильним діям професіонала, побудований на засадах цілісної системи психологічного супроводу з урахуванням взаємозв’язків між їх психологічними чинниками.
- ItemПсихологічні аспекти управління ресурсами льотного екіпажу(Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України, 2010) Петренко, Олександр Віталійович; Petrenko, Oleksandr VitaliyovychУ статті розглядаються шляхи вдосконалення сучасних підходів до підготовки льотних екіпажів за спеціальними програмами управління екіпажними ресурсами (CRM). Пропонується доповнення типових програм підготовки CRM змістовними модулями, спрямованими на розв’язання різних психологічних труднощів сумісної діяльності в екіпажі відповідно до конкретних умов цієї діяльності та соціокультурних особливостей авіакомпанії.
- ItemВнутрішній світ професіонала та психологічний простір професійної команди як ракурси аналізу надійності льотного екіпажу(Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України, 2011) Петренко, Олександр Віталійович; Petrenko, Oleksandr VitaliyovychУ статті розглядаються особливості включення професіонала, як носія індивідуального внутрішнього світу з притаманними йому властивостями, у екстремальну професійну діяльність у складі професійної команди. Пропонується підхід, згідно з яким професіонал виступає в якості суб’єкту власної професійної надійності. Аналізуються особливості взаємодії професіонала з організаційною культурою професійного середовища. Пропонуються шляхи підвищення професіоналом своєї надійності та підходи до оптимізації психологічного простору професійної команди.
- ItemTrends and Ideas of Human-Machine Systems Improvement in Aviation(National Aviation University, 2013) Petrenko, Oleksandr Vitaliyovych; Петренко, Олександр ВіталійовичThe article contains a survey of some approaches to integration of machine and human components of socio-technical system in conditions of growth of automation capabilities. Some data concerning the perception of a pilot in a highly automated cockpit presented. The article considers a number of promising areas of innovation. In the article offers the idea of tuning onboard systems to individual typological characteristics of the particular operator in addition to adaptation of interfaces to the current condition of a man. The paper discusses the language modality perspectives of a man-machine interaction. The author believes that the personality-centered approach is the best basis to psychological weltanschauung of aviation developers in the present conditions and especially in the long term given the structure of a pilot's psychological difficulties in the high-level automated cockpit.
- ItemАльтернативні енергоустановки для автотранспорту(Тернопільський національний педагогічний університет імені В. Гнатюка, 2014) Луцик, І. Б.; Фендьо, О. М.; Іскерський, І. С.У статті подано аналіз існуючих напрямків застосування альтернативних енергоустановок, що використовуються для автотранспорту та перспективи їх подальшого удосконалення.
- ItemСоціально-психологічні чинники надійності льотних екіпажів(Національний авіаційний університет, 2015) Сечейко, Олена Віталіївна; Secheyko, Olena VitalyivnaВ статті розглянуті чинники надійності льотних екіпажів з точки зору ефективності взаємодії в командах. Здійснена спроба моделювання зв’язку соціально-психологічних детермінант такої ефективності. Визначені соціально-психологічні чинники високого рівня ефективності командної взаємодії льотного екіпажу.
- ItemПсихологічні аспекти новітніх підходів до забезпечення ефективності наземних екіпажів безпілотних літальних апаратів(Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України, 2015) Петренко, Олександр Віталійович; Petrenko, Oleksandr VitaliyovychУ статті розглянуто світові напрацювання щодо оптимізації функціонування і забезпечення ефективності наземних екіпажів безпілотних авіаційних систем. Спрямованість перспективних вітчизняних інженерно-психологічних розробок у галузі авіації висвітлено з позицій їх узгодженості зі світовими трендами розвитку безпілотних авіаційних систем. На основі аналізу світового досвіду обґрунтовано принципові підходи до вдосконалення засобів психологічного відбору операторів сучасних безпілотних літальних апаратів з урахуванням їх технічних характеристик та рівня автоматизації.
- ItemАвіаційна психологія (стаття у Великій українській енциклопедії)(Національний авіаційний університет, 2016) Петренко, Олександр Віталійович; Petrenko, Oleksandr VitaliyovychУ ширшому розумінні авіаційна психологія досліджує застосування психологічних принципів і методів до конкретних ситуацій і проблем авіації. Є тенденція розширення рамок предмету авіаційної психології від процесів професійної діяльності до цілісного вивчення явищ життя людини як суб’єкту діяльності.
- ItemThe Development of Ideas about Human Factor(National Aviation University, 2016) Petrenko, Oleksandr Vitaliyovych; Петренко, Олександр ВіталійовичThe interconnections between the objective requirements for a human in a socio-technical system and the operating philosophy from designers' point of view, on the one hand, and the real human performance characteristics and the professional worldview of the personnel in the specific organizational culture, on the other hand, are analyzing on the basis of idea of the organizational culture importance in the structure of human factors. The model of dangerous inconsistencies in a socio-technical system which may influence on its reliability is proposed.
- ItemСинтетичне навчальне середовище – крок до нової освіти(Національний авіаційний університет, 2017) Пінчук, Ольга Павлівна; Литвинова, Світлана Григорівна; Буров, Олександр ЮрійовичУ статті досліджено проблеми впровадження синтетичного навчального середовища в освітянську практику. Проаналізовано сучасні погляди на сутність навчального середовища і його нові форми, що базуються на інформаційно-комунікаційних технологіях. Особливу увагу приділено колу питань, які об’єднуються в англомовній літературі як «синтетичне середовище», що розглядається в двох аспектах – як штучне і як таке, що утворюється завдяки синтезу реального фізичного світу та результатів симуляції та моделювання. Розглянуто питання використання геймифікації та моделювання як когнітивних технологій, а також соціальних мереж як синтетичного середовища соціального розвитку. Робиться висновок щодо набуття синтетичним навчальним середовищем рівня суб’єкта навчання завдяки розширенню його змістового і дидактичного потенціалу, трансформації особистості як здобувача знань у синтезуючий чинник навчального процесу.
- ItemОцінювання інформаційно-комунікаційної компетентності учнів та педагогів в умовах євроінтеграційних процесів в освіті(Педагогічна думка, 2017) Биков, В. Ю.; Овчарук, О. В.Посібник із питань оцінювання інформаційно-комунікаційної компетентності суб’єктів навчального процесу системи загальної середньої освіти в умовах інтеграції України до європейського освітнього простору призначено для організації навчання в загальноосвітніх навчальних закладах. Матеріали посібника містять дослідження в галузі оцінювання інформаційно-комунікаційної компетентності учнів, вчителів та керівників загальноосвітніх навчальних закладів на основі досвіду країн Європи. Посібник містить глосарій понять із питань оцінювання ІК-компетентності учнів та педагогічних працівників, відомості щодо он-лайн-ресурсів для педагогів, які можуть бути використані в шкільній практиці. Може бути застосований у загальноосвітніх навчальних закладах, для підготовки студентів педагогічних факультетів, широкою педагогічною громадськістю.
- ItemФормування соціальної компетентності молодших школярів засобами інформаціно - комунікаційних технологій(ЦП Компринт, 2017) Коваленко, Валентина ВолодимирівнаУ посібнику викладено навчально-методичні матеріали з проблеми використання інформаційно- комунікаційних технологій у формуванні соціальної компетентності молодшого школяра, визначено особливості використання web-орієнтованих і мультимедійних технологій у формуванні соціальної компетентності молодших школярів; розроблено навчально-методичні матеріали щодо формування соціальної компетентності молодших школярів із використанням web-орієнтованих і мультимедійних технологій. Посібник може бути використаний в інститутах післядипломної педагогічної освіти на курсах підвищення кваліфікації учителів початкових класів, соціальних педагогів, практичних психологів; для підготовки майбутніх учителів початкових класів, соціальних педагогів, практичних психологів та всіма тими хто цікавиться колом питань, присвячених використанню інформаційно-комунікаційних технологій як засобів формування соціальної компетентності молодшого школяра.
- ItemJustification of design and parameters of Bernoulli–vacuum gripping device(2017-11) Savkiv, Volodymyr; Mykhailyshyn, Roman; Duchon, Frantisek; Fendo, OlenaThe dynamics of the air flow between interacting surfaces of Bernoulli–vacuum gripping device and object of manipulation is analysed. The methods of increasing lifting capacity in given devices are presented. The equation for defining pressure distribution in between interacting surfaces of gripping device and object of manipulation and equations for calculation of power characteristics is calculated. The results of theoretical researches of Bernoulli–vacuum gripping devices with different forms of active surfaces are introduced.
- ItemОсновні напрями формування професійної культури майбутніх інженерів-педагогів у галузі транспорту(Ужгородський національний університет, 2018) Горбатюк, Роман Михайлович; Фендьо, Олена МиколаївнаУ представлених матеріалах публікації здійснено спробу обґрунтувати особливості формування професійної культури інженерів-педагогів у галузі транспорту. Проаналізовано найбільш ефективні навчальні компоненти фахової підготовки майбутніх фахівців. Пропонуються відповідні рекомендації з удосконалення організації навчально-виховного процесу на засадах кредитно-трансферної технології
- ItemІнформаційна безпека та захист інформації: Методичні рекомендації до підготовки та проведення практичних занять(Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, 2018) Фендьо, О. М.; Охмуш-Ковалевська, О. І.; Галицький, О. В.У методичному виданні представлено рекомендації до підготовки та проведення практичних занять з дисципліни «Інформаційна безпека та захист інформації» для фахової підготовки студентів за спеціальністю 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа». У методичному виданні представлено: тематичний план дисципліни; тематику лекційних занять з рекомендованою літературою; плани практичних занять та контрольні запитання для самоперевірки студентів; перелік питань для підготовки до заліку з навчальної дисципліни «Інформаційна безпека та захист інформації»; список рекомендованої літератури. Представлений матеріал дає змогу в цілому ознайомитись зі структурою навчальної дисципліни «Інформаційна безпека та захист інформації» та перейти до більш глибокого вивчення під час підготовки до практичних занять. Поєднання теоретичних відомостей і вказівок щодо виконання поставлених завдань дає змогу студентам отримати практичні навики реалізації набутих знань. Тематика лекційних та практичних занять корелює з навчальною програмою дисципліни «Інформаційна безпека та захист інформації».
- ItemКомп’ютерні технології в діловодстві: Методичні рекомендації до підготовки та проведення лабораторних занять(Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, 2018) Галицький, О. В.; Фендьо, О. М.; Охмуш-Ковалевська, О. І.Видання містить методичні рекомендації з підготовки та проведення лабораторних занять, які передбачають засвоєння теоретичних знань та набуття практичних умінь і навичок роботи з комп’ютерними технологіями під час створення та ведення ділової документації в MS Office, створення спільних документів та робота з ними із залученням сервісів Google, робота з системами керування вмістом сайтів тощо.
- ItemОсвітньо-наукова система формування наукових та науково-педагогічних кадрів вищої кваліфікації з цифрової трансформації української освіти і науки(Information Technologies in Education, 2019) Биков, Валерій Юхимович; Яцишин, Анна ВолодимирівнаПідготовка фахівців вищої кваліфікації визнається однією з найбільш авторитетних галузей вітчизняної освітньої системи. В Інституті інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України значна увага приділяється підготовці наукових та науковопедагогічних кадрів вищої кваліфікації, тобто осередками підготовки та атестації нового покоління наукових і науково-педагогічних кадрів для забезпечення процесу цифровізації освіти і науки України є аспірантура, докторантура і спеціалізована вчена рада. У статті висвітлено досвід роботи Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України в контексті підготовки та атестації наукових і науково-педагогічних кадрів вищої кваліфікації. Описано ініціативу створення наукової спеціальності 13.00.10 – інформаційнокомунікаційні технології в освіті, що спрямована на вирішення проблеми підготовки аспірантів і докторантів, які проводять дослідження щодо забезпечення процесу цифровізації освіти. Наголошено на ролі Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України в питаннях цифровізації освіти і науки України. Проаналізовано Концепцію розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки та визначено, що в ній зовсім не згадується про важливість підготовки кадрів з цифрової трансформації економіки та суспільства, зокрема тих, хто буде здійснювати ці процеси, також не вказується на важливість проведення попередніх наукових досліджень, щоб ці процеси були ефективними і результативними. Представлено та проаналізовано організаційно-педагогічні умови забезпечення ефективної підготовки наукових і науково-педагогічних кадрів вищої кваліфікації та досвід їх реалізації в Інституті інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України. Розроблено та обґрунтовано освітньо-наукову систему формування наукових та науковопедагогічних кадрів вищої кваліфікації з цифрової трансформації української освіти і науки та взаємодію Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України й інших установ у її впровадженні.
- ItemЦифрова трансформація суспільства і розвиток комп’ютерно-технологічної платформи освіти і науки України(Національний авіаційний університет, 2019) Биков, В.Ю.Розглянуто сучасні тенденції розвитку інформаційного суспільства та проблеми впровадження цифрових технологій у вітчизняній освіті і науці. Обґрунтовано пріоритети, технологічні принципи побудови інформаційноосвітнього середовища. Визначено пріоритетні заходи для цифрової трансформації суспільства і розвитку комп’ютернотехнологічної платформи освіти і науки України, зокрема: розроблення й впровадження на державному рівні процедур забезпечення необхідних рівнів досконалості електронних освітніх ресурсів; розроблення стандартів цифрових компетентностей суб’єктів освітнього процесу; розроблення та впровадження програми підвищення обізнаності громадян з питань інформаційної безпеки, кібербезпеки; створення технологічної інфраструктури закладів освіти, зокрема на основі хмарних технологій; посилення змістової лінії програмування у навчанні інформатики учнів старшої школи; розроблення механізмів мотивації наукових, науковопедагогічних та педагогічних працівників до педагогічно виваженого і доцільного використання сучасних ІКТ в освітньому процесі та створення електронних освітніх ресурсів та ін.
- ItemМетодичні рекомендації до виконання курсової роботи для студентів спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки»(Національний авіаційний університет, 2019) Сидорчук, Людмила; Фендьо, ОленаВикладено основні вимоги, які пред’являються до змісту та оформлення курсової роботи, організації виконання, порядку захисту та критеріїв оцінювання. Додатки містять вимоги до оформлення курсової роботи, зразки оформлення списку використаних джерел, титульної сторінки, рисунків, таблиць, списків, інших елементів курсової роботи. Для студентів спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки» освітньопрофесійної програми «Педагогіка вищої школи».