Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/66102
Назва: Участь в органах студентського самоврядування як чинник розвитку лідерських якостей студентської молоді
Інші назви: Participation in student self-government bodies as a factor in the development of leadership qualities of student youth
Автори: Хоменко-Семенова, Леся Олексіївна
Khomenko-Semenova, Lesia
Шевченко, Ігор Вікторович
Shevchenko, Ihor
Оксамитна, Леся Богданівна
Oksamytna, Lesia
Ключові слова: лідер
лідерство
лідерські якості
студентська молодь
емоційний інтелект
самооцінка
мотивація
leader
leadership
leadership qualities
student youth
emotional intelligence
selfesteem
motivation
Дата публікації: жов-2024
Видавництво: Національний авіаційний університет
Бібліографічний опис: Хоменко-Семенова Л., Шевченко І., Л. Оксамитна Л.Б. Участь в органах студентського самоврядування як чинник розвитку лідерських якостей студентської молоді / Л. Хоменко-Семенова, І. Шевченко, Л. Оксамитна // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. – К.: НАУ, – 2024. – Вип. 1(24). – С. 94-104
Короткий огляд (реферат): The article provides a theoretical analysis and empirical research into the problem of developing leadership qualities of student youth in student self-government bodies. The purpose of the article is to prove the influence of participation in student self-government bodies on the development of students' leadership qualities; Results. In the course of the empirical study, we used the following methods: Methodology "I am a leader" (E.S. Fedorov, O.V. Eryomin, modified by T.A. Mironova); Methodology "Diagnostics of leadership abilities" (E. Zharikov, E. Krushelnytsky; Methodology for diagnosing communicative and organizational inclinations - KOS (V. Sinyavsky and B. Fedoryshyn); Methodology "Self-assessment of leadership" (O.M. Kokun). The results of the study were processed using the following methods of mathematical statistics: to determine the relationship between leadership abilities and gender, the Pearson criterion; to assess the reliability of differences between groups, the t-Student criterion was used; Statistical calculations were performed using the Microsoft Excel XP computer program package. Conclusion. After conducting the study, we established that the leadership qualities of students are a set of personal qualities, such as: activity, motivation, desire for self-improvement, empathy and the ability to influence others, which allow student leaders to effectively achieve goals, serving by example and motivating peers. In higher education institutions, student self-government is an important mechanism for developing students' leadership potential. It creates an environment for the formation of responsibility, communication skills, organizational skills and social activity. The training "The Art of Leadership" was developed, the purpose of which is to develop the leadership qualities of student youth through their participation in student self-government bodies. After the training, a re-sampling showed positive dynamics in all indicators. A correlation analysis was carried out using the Pearson correlation coefficient, which showed that the development of one of the skills or inclinations contributes to the improvement of other important aspects of personal and professional development, which is valuable in the formation of leadership qualities and effective interpersonal interaction.
The article provides a theoretical analysis and empirical research into the problem of developing leadership qualities of student youth in student self-government bodies. The purpose of the article is to prove the influence of participation in student self-government bodies on the development of students' leadership qualities; Results. In the course of the empirical study, we used the following methods: Methodology "I am a leader" (E.S. Fedorov, O.V. Eryomin, modified by T.A. Mironova); Methodology "Diagnostics of leadership abilities" (E. Zharikov, E. Krushelnytsky; Methodology for diagnosing communicative and organizational inclinations - KOS (V. Sinyavsky and B. Fedoryshyn); Methodology "Self-assessment of leadership" (O.M. Kokun). The results of the study were processed using the following methods of mathematical statistics: to determine the relationship between leadership abilities and gender, the Pearson criterion; to assess the reliability of differences between groups, the t-Student criterion was used; Statistical calculations were performed using the Microsoft Excel XP computer program package. Conclusion. After conducting the study, we established that the leadership qualities of students are a set of personal qualities, such as: activity, motivation, desire for self-improvement, empathy and the ability to influence others, which allow student leaders to effectively achieve goals, serving by example and motivating peers. In higher education institutions, student self-government is an important mechanism for developing students' leadership potential. It creates an environment for the formation of responsibility, communication skills, organizational skills and social activity. The training "The Art of Leadership" was developed, the purpose of which is to develop the leadership qualities of student youth through their participation in student self-government bodies. After the training, a re-sampling showed positive dynamics in all indicators. A correlation analysis was carried out using the Pearson correlation coefficient, which showed that the development of one of the skills or inclinations contributes to the improvement of other important aspects of personal and professional development, which is valuable in the formation of leadership qualities and effective interpersonal interaction.
Опис: Андрюшкова, О. А. Роль самоврядування у формуванні лідерських якостей студентської молоді вищих навчальних закладів. URL: http://www.irbisnbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=1 0&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=znp khnpu_ttmniv_2016_39_3 (дата звернення: 20.09.2024). Кращенко, Ю.П. Студентське самоврядування як середовище виховання лідерських якостей майбутніх учителів. . URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/zbirnuk_nayk_praz/2014/1/30.pdf (дата звернення: 22.09.2024). Мороз, В. П. (2015). Дослідження студентського самоврядування на засадах лідерства: теоретико-методологічне обґрунтування. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. 1 (290). 26-32. Мороз, В. П. (2019). Формування лідерських якостей студентів закладів вищої освіти в процесі діяльності органів студентського самоврядування : навч.-метод. посіб. для студ. закл. вищ. Вісник НАУ. Серія: Педагогіка. Психологія – 2024, 2(25) 103 осв. Держ. закл. «Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка». Старобільськ : Вид-во ДЗ , «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 263 с. Психологічні особливості керівництва. URL: https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/icgn/1lesko_psiholog_upravlin_organizaciyi/322.html (дата звернення 29.09.2024). Романовський О.Г., Гура Т.В., Книш А.Є., & Бондаренко В.В. (2017). Теорія і практика формування лідера: навчальний посібник. Харків. 100 с. Цвяткова, С. В. Формування лідерських якостей студентів закладів вищої освіти засобами студентського самоврядування. URL: https://jarch.donnu.edu.ua/article/view/9547/9478 (дата звернення: 20.09.2024). Хоменко-Семенова, Л. О. (2015). До проблеми формування творчих здібностей студентів ВНЗ у сучасному трансформаційному середовищі. Вісник Національного авіа-ційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія : зб. наук. праць. К.: НАУ. 6, 147–151. Хоменко-Семенова, Л. (2023). Розвиток лідерських якостей студентської молоді. Вісник національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія.: зб. наук. праць. 2 (23). Хоменко-Семенова, Л., & Істратов, К. (2022). Гендерні особливості розвитку лідерських якостей. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія. К.: НАУ. 2(22). 132-143. Kokarevа, A., & Khomenko-Semenova, L. (2019) Analysis of professional motiveness and pedagogical Skills of Teachers. Danish Scientific Journal (DSJ), 28, 17-22.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/66102
ISSN: 2411-264X
DOI: 10.18372/2411-264X.25.19361
Розташовується у зібраннях:Статті у фахових виданнях кафедри педагогіки та психології професійної освіти

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Хоменко-Семенова, Шевченко, Оксамитна_стаття.pdfСтаття539.23 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.