Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/66101
Title: Досвід використання методу ретроспекції в психологічних дослідженнях
Other Titles: Experience of using the retrospective method in psychological research
Authors: Семиченко, Валентина Анатоліївна
Semychenko, Valentyna
Артюшина, Марина Віталіївна
Artiushyna, Maryna
Keywords: психологічне дослідження
методи психологічного дослідження
інтроспекція
ретроспекція
ідеографічний аналіз
лонгітюд
ретроспективний аналіз
метод ретроспекції
ціннісні орієнтації
динаміка ціннісних орієнтацій
psychological research
methods of psychological research
introspection
retrospection
ideographic analysis
longitude
retrospective analysis
retrospection method
value orientations
dynamics of value orientations
Issue Date: Oct-2024
Publisher: Національний авіаційний університет
Citation: Семиченко В.А., Артюшина М.В. Досвід використання методу ретроспекції в психологічних дослідженнях / В. Семиченко, М. Артюшина // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. – К.: НАУ, – 2024. – Вип. 2(25). – С. 80-93
Abstract: Стаття присвячена проблемі діагностики індивідуальних змін, що відбуваються з психікою людей в умовах різного роду суспільних криз. Метою статті є теоретичне та емпіричне обґрунтування використання методу ретроспекції для опрацювання даних психологічних досліджень. Цей метод базується на усвідомленні людиною тих змін, які відбуваються з її психікою, порівнюючи сьогоденне самосприйняття (інтроспективний аналіз) з тим, якою вона сприймала себе в минулому. У статті детально розкрито сутність та особливості методу ретроспективного аналізу, показано переваги його використання для вивчення динамічних процесів за умов, коли в часовій перспективі було втрачено можливість використати лонгітюдний спосіб організації дослідження. Описано процедуру застосування методу ретроспекції для аналізу ціннісних орієнтацій студентів як системостворюючого фактору структури особистості і відносин людини з навколишнім світом. Для діагностики ціннісних орієнтацій використовувалася методика М.Рокіча. Виявлені індивідуальні особливості і тенденції трансформації ціннісної сфери конкретних студентів і проведений ідеографічний аналіз їх специфіки. У результаті проведеного дослідження було доведено доцільність і розкрито методичні і технічні особливості введення ретроспективного підходу в практику проведення психологічних досліджень з врахуванням часового ракурсу аналізу, надано відповідні рекомендації. На основі аналізу результатів, отриманих на основі поєднання інтроспективного і ретроспективного самоаналізу студентами своїх ціннісних орієнтацій, було сформульовано висновки можливість та перспективність проведення подальших досліджень з використанням методу ретроспекції.
The article is devoted to the problem of diagnostics of individual changes occurring in the psyche of people in conditions of various kinds of social crises. The purpose of the article is the theoretical and empirical justification of the use of the method of retrospection for processing the data of psychological research. This method is based on the awareness of a person of the changes occurring in his psyche, comparing the current self-perception (introspective analysis) with the one in which he perceived himself in the past. The article reveals in detail the essence and features of the method of retrospective analysis, shows the advantages of its use for studying dynamic processes under conditions when in the time perspective the opportunity to use the longitudinal method of organizing the research was lost. The procedure for applying the method of retrospection for the analysis of students' value orientations as a system-forming factor of the structure of the personality and the person's relations with the surrounding world is described. The method of M. Rokich was used for the diagnostics of value orientations. Individual features and trends in the transformation of the value sphere of specific students were identified and an ideographic analysis of their specificity was conducted. As a result of the study, the feasibility and methodological and technical features of introducing a retrospective approach into the practice of conducting psychological research, taking into account the time perspective of analysis, were proven and the corresponding recommendations were given. Based on the analysis of the results obtained on the basis of a combination of introspective and retrospective selfanalysis by students of their value orientations, conclusions were formulated on the possibility and prospects of conducting further research using the retrospection method.
Description: Бреусенко, О. А. (2000). Динаміка ціннісно-смислової сфери особистості в умовах екзистенціальної кризи. (дис. … канд. психол. наук). Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ. Бутківська, Т. В. (1997). Проблема цінностей у соціалізації особистості. Цінності освіти і виховання : наук.-метод. зб. / [за заг. ред. О. В. Сухомлинської] ; АПН України. К. 27–31. Коберник, Л. О. (2008). Роль та місце ціннісних орієнтацій у формуванні особистості. Наука і освіта: науково-практичний журнал південного наукового центру АПН України. № 4-5. 28–33. Москаленко, О. В. (2010). Сучасні концепції ціннісно-смислової сфери особистості. Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка. Вип. 2. 113-118. Москаленко, О. В. (2013). Структурні компоненти ціннісно-смислової сфери особистості. Вісник НТУУ «КПІ» Філософія. Психологія. Педагогіка. Вип. 1. 91-98. Савченко, Л. (2005). Вивчення ціннісних орієнтацій сучасної студентської молоді. Рідна школа. № 8. 39–41. ПСИХОЛОГІЯ 92 Семиченко, В.А. (2004). Проблемы мотивации поведения и деятельности человека: Модульный курс психологии. Модуль «Направленность»: лекции, практ. занятия, задания для самостоятельной работы. Киев: «Миллениум». Семиченко, В.А. & Артюшина, К.Г. (2024). Трансформація ціннісних орієнтацій студентської молоді в умовах глобальної соціальної кризи. Актуальні проблеми вищої професійної освіти: Тези доповідей П Міжнародної наукової конференції (м. Київ, 28 бер. 2024 р.). Київ : НАУ. 106-111. Целякова, О. М. (2009). Духовність і ціннісні орієнтації студентської молоді України в трансформаційному суспільстві. Гуманітарний вісник ЗДІА. Вип. 38. URL: http://zgia.zp.ua/ gazeta/VISNIK_38_22.pdf. Чайка, Г.В. (2015). Ціннісно-смислова сфера у кризові періоди розвитку особистості. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. Т. 9. Вип. 6. 93-101. Чепа, М.-Л. А. (2013). Етнопсихологічний дискурс глобалізації : Монографія. Кіровоград : Імекс-ЛТД. Adler, A. (1929). Understanding Human Nature. Translated by Walter Béran Wolfe. London: George Allen & Unwin, Ltd. Erikson, E. H. (1950). Childhood and society. W W Norton & Co. Frankl, V. E. (2006). Man’s search for meaning. Beacon Press. Freud, S. A. (1920). General Introduction to Psychoanalysis. Hrsg.: G. Stanley Hall. Horace Liveright Inc, New York. Fromm, E. (1941). Escape From Freedom. Avon Books. Horney, K. (1937). The neurotic personality of our time. W W Norton & Co. Maslow, A. H. (1954). Motivation and personality (First ed.). Harper & Row. Rokeach ,M. (1968). Beliefs, attitudes, and values: A theory of organization and change. San Francisco: Jossey-Bass.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/66101
ISSN: 2411-264X
DOI: 10.18372/2411-264X.25.19360
Appears in Collections:Статті у фахових виданнях кафедри педагогіки та психології професійної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Семиченко, Артюшина_стаття.pdfСтаття457.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.