Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/66096
Title: Психологічні особливості вибору копінг-стратегій студентами в умовах воєнного стану
Other Titles: Psychological features of coping strategies choice under martial law by students
Authors: Литвинчук, Наталя Борисівна
Lytvynchuk, Nataliia
Римарчук, Аліна Олександрівна
Rymarchuk, Alina
Keywords: копінг-стратегії
локус контролю
студенти
тривожність
воєнний стан
coping strategy
locus of control
students
anxiety
martial law
Issue Date: Oct-2024
Publisher: Національний авіаційний університет
Citation: Литвинчук Н.Б, Римарчук А.О. Психологічні особливості вибору копінг-стратегій студентами в умовах воєнного стану / Н. Литвинчук, А. Римарчук // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. – К.: НАУ, – 2024. – Вип. 2(25). – С. 53-61
Abstract: Стаття присвячена проблемі вибору копінг-стратегій студентами в умовах воєнного стану. Метою дослідження було визначити зв’язок копінг-стратегій з рівнем ситуативної та особистісної тривожності та типом локуса контролю. Для дослідження заявленої проблеми були застосовані такі методики: методика «Копінг-тест» (Р. Лазарус); методика «Шкала оцінки рівнів ситуативної та особистісної тривожності» (Ч. Д. Спілберг, Ю. Л. Ханін); методика дослідження локуса контролю (Дж. Роттер); методи математичної статистики: кореляція Спірмена. У статті проводиться аналіз понять «копінг-стратегії», «тривожність», «локус контролю». Зазначені чинники, від яких залежить вибір особистістю певних копінг-стратегій у стресовій ситуації. Визначені психологічні чинники, що сприяють успішній соціально-психологічній адаптації у стресогенних ситуаціях і допомагають результативно розв'язувати проблеми, а саме: стресостійкість, переконання, відповідальність, життєстійкість, оптимальний рівень тривожності, адекватна самооцінка, сила волі, інтернальний локус контролю, оптимізм, впевненість у собі, позитивне самоставлення, ціннісно-смислові структури особистості, емпатійність, розвинені комунікативні навички. Підкреслено також важливість здоров’я, витривалості особистості та міцних соціальних зв’язків, які забезпечують відчуття приналежності, підтримки та взаєморозуміння. Результати. Встановлено, що у понад половини опитаних копінг-стратегії мають середній рівень вираженості, що свідчить про задовільний адаптаційний потенціал студентів. Найбільш поширеними виявилися стратегії: «Втеча/уникнення» (60%), «Пошук соціальної підтримки» (55%), «Позитивна переоцінка» (55%), «Самоконтроль» (52%). Водночас низький рівень показників спостерігався за шкалою «Прийняття відповідальності» (30%). Згідно з методикою «Шкала оцінки рівня ситуативної та особистісної тривожності» Спілбергера-Ханіна, було встановлено, що більшість студентів демонструють високий рівень як ситуативної тривожності (52 %), так і особистісної тривожності (65 %). За результатами методики «Локус контролю» за Дж. Роттером, було встановлено, що 37% студентів мають переважно інтернальний тип контролю, 50% — переважно екстернальний. У 13% респондентів виявлено поєднання характеристик обох типів. Висновки. За результатами дослідження констатовано, що ситуативна тривожність має прямий зв’язок із копінг-стратегією «Прийняття відповідальності». Також встановлено, що особистісна тривожність пов’язана зі стратегіями «Планування вирішення проблем» і «Прийняття відповідальності». Виявлено значущий кореляційний зв’язок між локусом контролю та копінг-стратегією «Дистанціювання». З’ясовано, що копінг-стратегія «Дистанціювання» має прямий зв’язок з екстернальністю та обернений зв’язок з інтернальністю. Зроблено висновок, що з іншими шкалами зв’язку не виявлено.
The article is devoted to the problem of coping strategies choice under martial law by students. The Aim of study was to define coping strategies connection with situational and personal anxiety level and students type of locus of control. There were used such methods for researching the stated problem: method «Coping-test» (Richard S. Lazarus); method " Scale of self-assessment of situational and personal anxiety level” (Charles Spielberger, Yuriy Khanin); method of locus of control research (ulian Rotter); methods of mathematical statistics: Spearman correlation. The article analyzes the concepts “coping strategies”, “anxiety”, “locus of control”. The factors that determine an individual's choice of certain coping strategies in a stressful situation areindicated. There were determined psychological factors promoting successful psychological-social adaptation in stressful situations and helping solve problems effectively, these are: stress resistance, conviction, responsibility, resilience, optimal level of anxiety, adequate self-esteem, willpower, internal locus of control, optimism, self-confidence, positive self-attitude, value-meaning structures of personality, empathy, developed communication skills. The importance of health, individuals toughness and strong social connections giving a sense of belonging, support and understanding was emphesized. Results. It was found that coping strategies of more than half of respondents have an average level of expression, which indicates a satisfactory adaptive potential of students. The most common strategies were: “Escape/Avoidance” (60%), “Social Support Seeking” (55%), “Positive Reappraisal” (55%), “Self-Control” (52%). At the same time, low levels of rates were observed on the “Acceptance of Responsibility” scale (30%). According to method " Scale of self-assessment of situational and personal anxiety level” of Charles Spielberger and Yuriy Khanin it was found that most of students demonstrate a hign level of both situational anxiety (52%) and personal anxiety (65%). According to the results of method of locus of control, it was found that 37% of students have a predominantly internal type of control, 50% - a predominantly external one. A combination of both characteristics types was found in 13% of respondents. Conclusions. According to the results of the research it was stated that situational anxiety has a direct connection with coping strategy “Acceptance of Responsibility”. It was also discovered that personal anxiety is correlated with strategies "Planning a problem-solving" and "Taking responsibility." A significant correlation was found between “locus of control” and coping strategy "Distancing". It was found that coping strategy "Distancing" has a direct connection with externality and an inverse connection with internality. It is concluded that there was not found any connection with another scales.
Description: Карамушка, Л. М., & Снігур, Ю.С. (2024). Психологія вибору копінг-стратегії керівниками освітніх організацій: монографія. К.: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 188 с. Максименко, С. Д., Кузікова, С. Б., & Зливков, В. Л. (2017). Особистість як суб’єкт подолання кризових ситуацій: психологічна теорія і практика: монографія. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка. 540 с. Римарчук, А. О. (2023). Зв’язок копінг-стратегій із стресостійкістю студентів в умовах воєнного стану. Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавра спеціальності «Психологія». Національний авіаційний університет. Київ. Ткачишина, О.Р. (2022). Особистісний потенціал як основа формування конструктивних копінг-стратегій. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 33 (72), 4. Шайхлісламов, З.Р., & Горбенко, В.Ю. (2023). Теоретичні підходи визначення копінг-стратегії поведінки особистості. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 34 (73). 1, 64-69.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/66096
ISSN: 2411-264X
DOI: 10.18372/2411-264X.25.19357
Appears in Collections:Статті у фахових виданнях кафедри педагогіки та психології професійної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Литвинчук, Римарчук_стаття.pdfСтаття407.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.