Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/66089
Название: Психологічні чинники підвищення культури безпеки бортпровідників
Другие названия: Psychological factors of increasing safety culture of flight attendants
Авторы: Хоменко-Семенова, Леся Олексіївна
Khomenko-Semenova, Lesia
Гордійчук, Марія Сергіївна
Gordiychuk, Mariia
Ключевые слова: авіаційна галузь
бортпровідники
культура безпеки
психологічні чинники
компетентність
комунікабельність
самоконтроль
стресостійкість
aviation industry
flight attendants
safety culture
psychological factors
competence
communication
self-control
stress resistance
Дата публикации: июн-2024
Издательство: Національний авіаційний університет
Библиографическое описание: Хоменко-Семенова Л., Гордійчук М. Психологічні чинники підвищення культури безпеки бортпровідників / Л. Хоменко-Семенова, М. Гордійчук // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. – К.: НАУ, – 2024. – Вип. 1(24). – С.86-100
Краткий осмотр (реферат): Дослідження присвячене актуальній проблемі сучасно авіації – культурі безпеки. Окреслюються особливості складових культури безпеки, зокрема в дослідженні йдеться про культуру безпеки бортпровідників. Головна увага приділена визначенню та дослідженню психологічних чинників підвищення культури безпеки бортпровідників. Метою дослідження є теоретично обгрунтувати та емпірично дослідити психологічні чинники культури безпеки бортпровідників.. Результати дослідження показали наступне: на основі теоретичного аналізу було визначено основні психологічні чинники, що впливають на підвищення культури безпеки бортпровідників, а саме: стресостійкість, самоконтроль у спілкуванні та компетентність у вирішенні конфліктів. Культура безпеки означає незмінну цінність, пріоритет і відданість безпеці кожною особою, групою та організацією, ставлення, норми та поведінку, пов’язані з безпечним наданням аеронавігаційного обслуговування; В результаті діагностики стратегій подолання стресових ситуацій нами виявлено, що бортпровідники використовують різні стратегії для подолання стресу, причому деякі з них є більш вираженими та поширеними, наприклад «пошук соціальної підтримки» та «уникнення». Аналіз результатів інших трьох методик показує, що бортпровідники мають середній рівень стресостійкості та самоконтролю в спілкуванні, що дозволяє їм функціонувати у помірно стресових умовах, але вимагає підвищення ефективності управління стресом та самоконтролю для покращення їхньої професійної діяльності. Завдяки використанню авторського опитувальника про культуру безпеки ми встановили, що більшість бортпровідників добре обізнані з цим поняттям і визнають його важливість для своєї професійної діяльності. Кореляційний аналіз виявив значущі позитивні кореляційні зв’язки між стресостійкістю та стратегією подолання стресу через уникання, а також між компетентністю у вирішенні конфліктів та стратегією подолання стресу через імпульсивні дії та уникання. У висновках підсумовано важливість досліджень у напрямку підвищення культури безпеки бортпровідників та окреслено подальші шляхи розвитку психолого-педагогічних досліджень в авіаційній галузі.
The study is devoted to the current problem of aviation today - safety culture. Features of the components of the safety culture are outlined, in particular, the study deals with the safety culture of flight attendants. The main attention is paid to the definition and research of psychological factors of increasing the safety culture of flight attendants. The purpose of the study is to theoretically substantiate and empirically investigate the psychological factors of the safety culture of flight attendants. The results of the study showed the following: on the basis of theoretical analysis, the main psychological factors influencing the improvement of safety culture of flight attendants were determined, namely: stress resistance, self-control in communication and competence in conflict resolution. Safety culture means the consistent value, priority and commitment to safety by each individual, group and organization, and the attitudes, norms and behaviors associated with the safe provision of air navigation services; As a result of the diagnosis of strategies for coping with stressful situations, we found that flight attendants use different strategies to cope with stress, and some of them are more pronounced and widespread, such as "seeking social support" and "avoidance". Analysis of the results of the other three methods shows that flight attendants have an average level of stress resistance and self-control in communication, which allows them to function in moderately stressful conditions, but requires an increase in the effectiveness of stress management and self-control to improve their professional performance. Through the use of the author's safety culture questionnaire, we found that the majority of flight attendants are well aware of this concept and recognize its importance for their professional activities. Correlational analysis revealed significant positive correlations between stress resilience and avoidant stress coping strategies, and between conflict resolution competence and impulsive and avoidant stress coping strategies. The conclusions summarize the importance of research in the direction of improving the safety culture of flight attendants and outline further ways of developing psychological and pedagogical research in the aviation industry.
Описание: Аналіз стану безпеки польотів з цивільними повітряними суднами України, що сталися у 2017 році Сектор аналізу та попередження авіаційних подій Національного бюро з розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами. URL: https://nbaai.gov.ua/wp-content/uploads/2020/09/1st_half_2020.pdf Гусар О.А., Правова культура як складова культури безпеки в сфері цивільної авіації. Development of legal science: choice mechanism and priorities implementation: International scientific and practical conference devoted to the celebration of the anivercary of Visegrad Journal on Human Rights, June7-8, 2019. Snina (Slovakia), 2019. P. 315-318. Повітряний кодекс України : Закон вiд 19.05.2011. Відомості Верховної Ради України. 2011. № 48-49. Ст. 536. Конвенція про міжнародну цивільну авіацію 1944 р. : ІКАО; Конвенція, Поправки, Міжнародний документ від 07.12.1944. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_038 (дата звернення: 05.07.2017). Собакарь А. О. Безпека польотів на авіаційному транспорті: категоріально-правовий аналіз. Форум права. 2011. № 1. С. 931-938. Філіпов А. В. Адміністративно-правове забезпечення безпеки цивільної авіації в Україні: автореф. дис. канд. юрид. наук: 12.00.07; Нац. ун-т держ. податк. служби України. Ірпінь, 2013. 18 с. ІКАО "Safety Culture Definition and Enhancement Process." CANSO (Civil Air Navigation Services Organisation). URL: https://www.slideshare.net/slideshow/safety-culture-definitions-and-enhancement-process/15225663 ІСАО сайт. URL: https://www.icao.int/about-icao/Pages/RU/default.aspx (дата звернення: 10.04.2024). Lee, K.-H., 2005, ‘Safety culture and behavior in relation to airline cabin crew safety performance’, Unpublished Thesis of MBA (Aviation Management), RMIT University, AU/ URL: https://asasi.org/wp-content/uploads/2021/05/Cabin_safety_culture_Lee_Stewart_Kao.pdf Cooper, M.D., 2000, ‘Towards a model of safety culture’, Safety Science, vol.36, pp.111-136.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/66089
ISSN: 2411-264X
DOI: 10.18372/2411-264X.24.19254
Располагается в коллекциях:Статті у фахових виданнях кафедри педагогіки та психології професійної освіти

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Хоменко-Семенова Л., Гордійчук М._стаття.pdfСтаття518.35 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.