Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/66087
Назва: | Стресостійкість та копінг-стратегії студентів в умовах воєнного стану |
Інші назви: | Stress resistance and coping strategies of students under the martial law |
Автори: | Литвинчук, Наталя Борисівна Lytvynchuk, Natalia Римарчук, Аліна Олександрівна Rymarchuk, Alina |
Ключові слова: | воєнний стан копінг-стратегії стресостійкість студенти martial law coping strategies stress resistance students |
Дата публікації: | чер-2024 |
Видавництво: | Національний авіаційний університет |
Бібліографічний опис: | Литвинчук Н., Римарчук А. Стресостійкість та копінг-стратегії студентів в умовах воєнного стану. / Н. Литвинчук, А. Римарчук // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. – К.: НАУ, – 2024. – Вип. 1(24). – С.79-86 |
Короткий огляд (реферат): | Стаття присвячена проблемі стресостійкості студентів та вибору ними копінг-стратегій. Метою дослідження було визначення зв’язку копінг-стратегій із стресостійкістю студентів в умовах воєнного стану.
Для розв’язання заявленої проблеми були застосовані методи аналізу, систематизації та узагальнення теоретичного матеріалу. У емпіричному дослідженні використані такі методики: опитувальник на визначення стресостійкості (Н. В. Киршева, Н. В. Рябчикова); методика «Копінг-тест» (Р. Лазарус); методи математичної статистики: кореляція Спірмена.
У статті проводиться аналіз понять «стресостійкість», «копінг-стратегії», «види копінг-стратегій». Під час дослідження були розглянуті та узагальнені проблеми та труднощі, що виникають у студентів під час навчального процесу. Зазначені чинники стресу, які впливають на студентів під час воєнного стану. Визначені психологічні умови розвитку стресостійкості особистості, а саме: саморегуляція, адекватна самооцінка, оптимізм, висока мотивація до професійної діяльності, низький рівень особистісної тривожності, інтернальний локус контролю, а також ефективне застосовування копінг-стратегій.
Результати. З’ясовано рівень стресостійкості та основні копінг-стратегії, які використовують студенти в умовах воєнного стану. Результати дослідження стресостійкості показали, що у половини респондентів (50%) спостерігається високий рівень стресостійкості; середній рівень стресостійкості мають 45% респондентів; низький рівень стресостійкості було виявлено тільки у 5% респондентів.
Зазначено, що у понад половини респондентів копінг-стратегії виражені на середньому рівні. З’ясовано найчастіше використання студентами таких копінг-стратегій, як: «Втеча/уникнення» (60%), «Пошук соціальної підтримки» (55%), «Позитивна переоцінка» (55%), «Самоконтроль» (52%).
Висновки. За результатами дослідження констатовано зв'язок копінг-стратегій із стресостійкістю студентів. За допомогою кореляційного аналізу визначено наявність значимих прямих зв’язків зі шкалою «Прийняття відповідальності» (r=0,5178, при р≤0,01) та «Конфронтація» (r=0,4338, при р≤0,01), а також оберненого зв’язку з копінг-стратегією «Втеча/уникнення» (r=- 0,4226, при р≤0,01). The article is devoted to the problem of students' stress resistance and their choice of coping strategies. The aim of study was determining the relationship between coping strategies and stress resistance of students in the conditions of martial law. Methods of analysis, systematization and generalization of theoretical material were used to solve the stated problem. The following methods were used in the empirical study: a questionnaire to determine stress resistance (N.V. Kirsheva, N.V. Ryabchykova); the "Coping Test" method (R. Lazarus); methods of mathematical statistics: Spearman's correlation. The article analyzes the concepts of "stress resistance", "coping strategies", "types of coping strategies". During the study, the problems and difficulties that students have during the educational process were considered and summarized. Stress factors that affect students during martial law are mentioned. The psychological conditions for the development of individual stress resistance are defined, namely: self-regulation, adequate self-esteem, optimism, high motivation for professional activity, low level of personal anxiety, internal locus of control, as well as effective application of coping strategies. The results. The level of stress resistance and the main coping strategies used by students in the conditions of martial law have been found out. The results of the stress resistance study showed that half of the respondents (50%) have a high level of stress resistance; 45% of respondents have an average level of stress resistance; a low level of stress resistance was found in only 5% of respondents. It is noted that more than half of the respondents have an average level of coping strategies. There was clarified the most frequent use of such coping strategies by students as: "Escape/avoidance" (60%), "Search for social support" (55%), "Positive reappraisal" (55%), "Self-control" (52%). Conclusions. According to the studying results, the relationship between coping strategies and students stress resistance was ascertained. With the help of correlation analysis, it was determined the presence of significant direct relationships with the scale "Acceptance of responsibility" (r=0.5178, at p≤0.01) and "Confrontation" (r=0.4338, at p≤0.01), as well as an inverse relationship with the coping strategy "Escape/avoidance" (r=- 0.4226, at p≤0.01). |
Опис: | Білова, М.Е. (2007). Психологічні особливості осіб з різним рівнем стресостійкості (на прикладі працівників стресогенних професій). (Автореф. дис. канд. психол. наук). Одеса. Бужинська, С. М., Скляр, С. С., & Даніліч-Скакун, А. А. (2021). Стресостійкість студентів як складник успішності навчання у ЗВО. Габітус. 23, 55–59. Жигайло, Н., & Шолубко, Т. (2022). Формування психологічної стійкості студентів ЗВО під час війни. Вісник Львівського університету. Психологічні науки. 14, 3–14. Корольчук, М.С., & Крайнюк, В.М. (2009). Соціально-психологічне забезпечення діяльності в звичайних та екстремальних умовах: навчальний посібник. К.: Ніка-Центр. Кресан, О.Д., Смольянінова, С.В., & Кресан, Т.Д. (2023). Психологічні аспекти навчання студентів ВНЗ в ситуації надзвичайного стану. Габітус. Науковий журнал з соціології та психології. 45, 64-68. Литвинчук Н.Б. (2024). Стресостійкість як умова збереження психічного здоров’я. Актуальні проблеми вищої професійної освіти: тези доповідей XIІ Міжнародна науково-практична конференція, Київ: НАУ. Римарчук А. О. (2023). Зв’язок копінг-стратегій із стресостійкістю студентів в умовах воєнного стану. (Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавра спеціальності «Психологія»). Національний авіаційний університет. Київ. Стельмащук, Х.Р. (2018). Психологічні компоненти стресостійкості дитини-сироти. Psychological journal. 7, 136–150. Ткачук, Т. (2019). Гендерні особливості копінг-поведінки чоловіків та жінок. Humanitarium. Т. 42(1), 181–188. Хараджи, М., & Труніна, Г. (2023). Емоційно-психологічний стан студентської молоді під час війни. Перспективи та інновації науки. 12, 793–801. Харко, О. С. (2022). Практичні рекомендації дотримання психологічних умов формування стресостійкості студентів ЗВО в навчальному процесі. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія». 14, 46–56. Циганчук, Т. (2011). Динаміка переживання стресу студентами вищих навчальних закладів. (Дис. канд. психол. наук). Інститут психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. Київ. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/66087 |
ISSN: | 2411-264X |
DOI: | 10.18372/2411-264X.24.19252 |
Розташовується у зібраннях: | Статті у фахових виданнях кафедри педагогіки та психології професійної освіти |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Литвинчук, Н., Римарчук А._стаття.pdf | Стаття | 447.24 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.