Турбо-гвинто-вентиляторний газотурбінний двигун з удосконаленим компресором для транспортного літака
Loading...
Date
2024-05
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Національний авіаційний університет
Abstract
Турбо-гвинто-вентиляторні газотурбінні двигуни (ТГВ ГТД) є важливою
складовою сучасних транспортних літаків. Вони поєднують високу ефективність
з надійністю та економічністю, що робить їх незамінними у цивільній та
військовій авіації. Однією з ключових складових ТГВ ГТД є компресор, від якого
залежить ефективність і продуктивність двигуна. У даному рефераті розглянуто
удосконалення компресора для транспортного літака, що сприяє підвищенню
ефективності та надійності двигуна.
Принцип роботи двигуна полягає у наступному: повітря потрапляє через
вентилятор, де частково стискається, далі воно проходить через компресор, де
стискається ще більше. Після цього повітря потрапляє в камеру згоряння, де
змішується з паливом і спалахує, створюючи високотемпературний газ, який
проходить через турбіну, змушуючи її обертатися. Турбіна, у свою чергу,
приводить у рух компресор і вентилятор. Після цього вихлопні гази виходять
через вихлопну систему, забезпечуючи тягу.
Удосконалення компресора є ключовим фактором для підвищення
ефективності ТГВ ГТД. Компресор відповідає за стискання повітря перед
подачею його в камеру згоряння. Сучасні технології дозволяють значно
покращити параметри компресора за рахунок наступних аспектів:
Аеродинамічні вдосконалення:
• Використання більш складних профілів лопаток, що дозволяє
збільшити коефіцієнт стиснення.
• Оптимізація геометрії робочих коліс та міжлопаткового простору для
зменшення втрат на тертя і вихори.
Матеріали: • Використання нових, легших і міцніших матеріалів, які дозволяють
підвищити надійність компресора і зменшити його вагу.
• Застосування композиційних матеріалів і керамічних покриттів, що
підвищують стійкість до високих температур і корозії.
Технологічні інновації:
• Впровадження 3D-друку для виготовлення складних геометричних
форм, які неможливо створити традиційними методами.
• Використання цифрових двійників для моделювання і оптимізації
роботи компресора ще на етапі розробки.
Системи управління:
• Вдосконалені системи автоматичного управління, що забезпечують
оптимальний режим роботи компресора при різних умовах експлуатації.
• Інтелектуальні системи діагностики, які дозволяють своєчасно
виявляти і усувати несправності.
Впровадження удосконалених компресорів у ТГВ ГТД транспортних
літаків призводить до наступних переваг:
• Збільшення паливної економічності.
• Підвищення надійності та довговічності двигуна.
• Зменшення ваги, що сприяє зниженню витрат на експлуатацію.
• Підвищення екологічності за рахунок зменшення викидів шкідливих
речовин.
Удосконалення компресора турбо-гвинто-вентиляторного газотурбінного
двигуна є важливим напрямком розвитку авіаційної техніки. Сучасні технології
та матеріали дозволяють створювати компресори з підвищеною ефективністю,
надійністю та довговічністю. Це сприяє покращенню експлуатаційних
характеристик транспортних літаків та зниженню витрат на їх обслуговування.
Розвиток і впровадження таких інновацій є ключовим фактором для
забезпечення конкурентоспроможності авіаційної галузі в майбутньому.
Description
Робота публікується згідно наказу Ректора НАУ від 27.05.2021 р. №311/од «Про розміщення кваліфікаційних робіт здобувачів вищої освіти в репозиторії університету». Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня «Бакалавр», галузь знань: 14 «Електрична інженерія», Спеціальність: 142 «Енергетичне машинобудування», освітньо-професійна програма «АВІАЦІЙНІ ДВИГУНИ ТА ЕНЕРГЕТИЧНІ УСТАНОВКИ». Керівник роботи: доктор технічних наук наук, доцент Терещенко Юрій Юрійович
Keywords
турбо-гвинто-вентиляторний, удосконалений компресор, кваліфікаційна робота, робочий процес
Citation
Нагорний Я. В. Турбо-гвинто-вентиляторний газотурбінний двигун з удосконаленим компресором для транспортного літака. – Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавр за спеціальністю 142 «Енергетичне машинобудування». – Національний авіаційний університет. – Київ, 2024. – 96 с.