Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/64251
Title: | Implementation of a survey-comparison navigation method using three-dimensional digital terrain images |
Other Titles: | Імплементація оглядово-порівняльного методу навігації на основі цифрового тривимірного зображення земної поверхні |
Authors: | Pospielov, Vitalii Mykhailovych Поспєлов, Віталій Михайлович |
Keywords: | graduate work дипломна робота root-mean square error середньоквадратична помилка global position system глобальна система позицій |
Issue Date: | 19-Jun-2024 |
Publisher: | National Aviation University |
Citation: | Pospielov V.M. Implementation of a survey-comparison navigation method using three-dimensional digital terrain images.- Qualification work for obtaining a master's degree in specialty 173 "Avionics". - National Aviation University. - Kyiv, 2024. - 71 p. |
Abstract: | Nowadays, the fastest growing type of transportation is aviation. Numerous advantages compared to other types of transportation lead to an ever-growing interest in air transportation services. Statistics shows a steady increase in demand for aviation services, resulting in a rapidly growing number of flights.The widespread use of aircrafts and their intensive flights in airspace leads to increasing of the requirements for the accuracy and reliability of navigation decisions in risk conditions.
Accurate determination of aircraft coordinates is the main tasks of modern navigation. The classical version of the integrated navigation system consisting of GNSS and IRS has a number of drawbacks and limitations. It is known, that the IRS systems have the property to accumulate path calculation errors over time, which are corrected by GNSS, however, unreliable operation in areas with unstable satellite direction finding and the possibility of intentional or accidental jamming of the satellite radio signal require the development and implementation of alternative navigation systems that take these risks into account. На сьогоднішній день найшвидше розвивається вид транспорту – авіація. Численні переваги в порівнянні з іншими видами транспорту зумовлюють постійно зростаючий інтерес до послуг авіаперевезень. Статистика свідчить про постійне зростання попиту на авіаційні послуги, що призводить до стрімкого зростання кількості рейсів. Широке використання повітряних суден та їх інтенсивні польоти в повітряному просторі призводять до підвищення вимог до точності та надійності навігаційних рішень в умовах ризику. Точне визначення координат літака є основним завданням сучасної навігації. Класичний варіант інтегрованої навігаційної системи, що складається з GNSS і IRS, має ряд недоліків і обмежень. Відомо, що системи IRS мають властивість з часом накопичувати помилки обчислення шляху, які коригуються GNSS, однак ненадійна робота в зонах з нестабільним супутниковим пеленгацією та можливість навмисного або випадкового глушіння супутникового радіосигналу вимагає розробка та впровадження альтернативних навігаційних систем, які враховують ці ризики. |
Description: | Робота публікується згідно наказу ректора від 27.05.2021 р. №311/од "Про розміщення кваліфікаційних робіт вищої освіти в репозиторії НАУ". Керівник дипломної роботи: доцент кафедри авіоніки, Чужа Олексій Олександрович. |
URI: | https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/64251 |
Appears in Collections: | Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти кафедри авіоніки |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ФАЕТ_2024_173_Поспєлов В.М..pdf | 2.24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.