Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/62172
Назва: | Конструктивні чинники розвитку вищої освіти в умовах після пандемії та війни: досвід України |
Інші назви: | Constructive factors of higher education development in post-pandemic and war conditions: the experience of Ukraine |
Автори: | Ковтун, Олена Віталіївна Kovtun, Olena Мельник, Наталія Іванівна Melnyk, Nataliia Помиткіна, Любов Віталіївна Pomytkina, Liubov Ладогубець, Наталія Віталіївна Ladohubets, Nataliia Кокарєва, Анжеліка Миколаївна Kokarieva, Анжеліка |
Ключові слова: | адаптивність та гнучкість інституційно-правове регулювання інтеграція конструктивні чинники освітній та дослідницький простір стійкість технологічна інфраструктура цифровізація освіти adaptability and flexibility institutional-legal regulation integration constructive factors educational and research space resilience technological infrastructure digitization of education |
Дата публікації: | гру-2023 |
Видавництво: | Національний авіаційний університет |
Бібліографічний опис: | Ковтун О., Мельник Н., Помиткіна Л., Ладогубець Н., Кокарєва А. Конструктивні чинники розвитку вищої освіти в умовах після пандемії та війни: досвід України / О. Ковтун, Н. Мельник, Л. Помиткіна, Н. Ладогубець, А. Кокарєва // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. – К. : Національний авіаційний університет, 2023. – Вип. 2(23). – С. 45-58 |
Короткий огляд (реферат): | Система вищої освіти України зазнала значних викликів через пандемію COVID-19 та
воєнну агресію рф, з-поміж них: втрата чи руйнування освітньої інфраструктури, втрата
людського капіталу, неможливість забезпечення нормального функціонування системи освіти
через безпекові ризики та ін. Водночас відзначаються й певні позитивні тенденції щодо
стабілізації та розвитку вищої освіти в Україні у цей складний період. Мета статті полягала у
визначенні та обґрунтуванні конструктивних чинників розвитку вищої освіти України в умовах
після пандемії та війни. Методи дослідження: аналіз статистичних даних українських та
європейських центрів аналітичних і наукових досліджень; положень міжнародних організацій про
підтримку української освітньої та наукової спільноти в умовах війни; систематизація
фактичного матеріалу щодо моніторингу конструктивних чинників розвитку системи вищої
освіти; формування висновків щодо основних конструктивних чинників розвитку вищої освіти
України в умовах після пандемії та воєнного стану. Результати полягають у визначенні
номенклатури конструктивних чинників розвитку вищої освіти в умовах після пандемії та
воєнного стану: 1) адаптивність та гнучкість системи вищої освіти, ефективне інституційно правове регулювання системи вищої освіти в умовах воєнного стану; 2) вдосконалення
технологічної інфраструктури, оптимізація підходів до організації освітнього процесу,
запровадження інноваційних методів навчання, поглиблення цифровізації освіти; 3) оновлення
української науки, інтеграція вищої освіти України до європейського освітнього та
дослідницького простору; 4) зміцнення стійкості освітянської спільноти. Висновки. Системі
вищої освіти України більшою мірою вдалося впоратися з викликами після пандемії та воєнного
стану. Прийняті управлінські рішення спрямовані на максимальне збереження системи від
можливих суттєвих втрат і можуть розглядатися як оптимальні для системи вищої освіти. В
умовах воєнного стану вітчизняні заклади вищої освіти оперативно відреагували на складну
ситуацію, своєчасно адаптувалися до нових вимог і розробили та реалізували адекватні заходи для
переходу на дистанційні й змішані моделі організації освітнього процесу, використовуючи сучасні
цифрові технології. У науково-дослідницькій діяльності відбувається зміцнення інституційно правових засад провадження науково-інноваційної діяльності, відзначається осучаснення напрямів
наукового дослідження, тенденції до формування та реалізації нових наукових та інноваційних
проєктів в межах програм ЄС, підтримка національної та міжнародної академічної мобільності
студентів і викладачів та ін The higher education system of Ukraine has faced significant challenges due to the COVID-19 pandemic and the military aggression of the russian federation. Among these challenges are the loss or destruction of educational infrastructure, the depletion of human capital, the inability to ensure the normal functioning of the education system due to security risks, and more. However, certain positive trends towards the stabilization and development of higher education in Ukraine can also be noted during this challenging period. The objective of the article was to identify and justify constructive factors for the development of higher education in Ukraine in the post-pandemic and war conditions. Research methods: analysis of statistical data from Ukrainian and European analytical and scientific research centers; examination of data of international organizations supporting the Ukrainian educational and scientific community during wartime; organization of factual material regarding the monitoring of constructive factors in the development of the higher education system; drawing conclusions on the main constructive factors for the development of higher education in Ukraine in the post-pandemic and wartime conditions. The results consist of identifying the nomenclature of constructive factors for the development of higher education in the post-pandemic and wartime conditions: 1) adaptability and flexibility of the higher education system, effective institutional-legal regulation of the higher education system during wartime; 2) improvement of technological infrastructure, optimization of approaches to organizing the educational process, implementation of innovative teaching methods, deepening the digitization of education; 3) renewal of Ukrainian science, integration of higher education in Ukraine into the European educational and research space; 4) strengthening the resilience of the educational community. Conclusions. The higher education system of Ukraine has largely managed to cope with the challenges posed by the post-pandemic and wartime circumstances. The decisions adopted were aimed at preserving of the system from possible significant losses and can be considered optimal for the higher education system. Ukrainian higher education institutions promptly responded to the challenging situation, adapted in a timely manner to new requirements, and developed and implemented adequate measures to transition to remote and blended models of organizing the educational process, utilizing modern digital technologies. In research activities, there is a strengthening of the institutional-legal foundations for conducting scientific and innovative activities, modernization of research directions, a trend towards the formation and implementation of new scientific and innovative projects within EU programs, support for national and international academic mobility of students and faculty, etc |
Опис: | СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ Захарін, С.В. (2023). Освіта під час воєнного стану: виклики та сучасний стан. Актуальні питання у сучасній науці, 6(12), 521-530. https://doi.org/10.52058/2786-6300-2023-6(12)-521-530 Карпенко, Н.М. (2022). Інтеграція освіти та науки з бізнесом за лідерства кластерів у післявоєнному відновленні України. Освіта України в умовах воєнного стану: управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти: збірн. тез доповідей IV Між. наук.-практ. конф. (наукове електронне видання), 25 жовтня 2022 р. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 302-305. Ковтун, О., Кокарєва, А., & Ладогубець, Н. (2022). Виклики щодо забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного стану: Первинна реакція української університетської спільноти. Інноваційна педагогіка, 52(1), 122-127. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2022/52.1.23 Копитко, М., & Літвін, Н. (2017). Деструктивні чинники середовища функціонування соціально-економічних систем. Вчені записки Університету "КРОК". Серія "Економіка", 46, 4-15. URL: https://library.krok.edu.ua/ua/kategoriji/statti/627-destruktyvni-chynnyky-seredovyshcha funktsionuvannia-sotsialnoekonomichnykh-system Лондар, Л. П. (2022). Щодо забезпечення дистанційного навчання в Україні в умовах війни. Освіта України в умовах воєнного стану: управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти: збірн. тез доповідей IV Між. наук.-практ. конф. (наукове електронне видання), 25 жовтня 2022 р. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 36-40. Мельник, Н., Ковтун, О., & Помиткіна, Л. (2023). Українська студентська спільнота в умовах війни та після пандемії: моніторинг готовності повернення до навчання офлайн. Актуальнi питання гуманiтарних наук, 67(1), 364-372. https://doi.org/10.24919/2308-4863/67-1-52 Освіта України в умовах воєнного стану. Інформаційно-аналітичний збірник. (2022). Інститут освітньої аналітики. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of ukraine_2022.pdf Освіта під час війни: розвиток інформаційно-аналітичного забезпечення, цифрова трансформація, євроінтеграція: збірн. тез доповідей V Міжн. наук.-практ. конф. (наукове електронне видання), 26 жовтня 2023 р. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2023. 216 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/11/book-of-abstracts_ssi-iea_2023.pdf Помиткіна, Л., Ковтун, О., Мельник, Н., & Кокарєва, А. (2023). Психологічна адаптація викладачів та студентів до освітнього процесу в поспандемічний період та в умовах військових дій. Наукові перспективи (Серія «Державне управління», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Медицина», Серія «Педагогіка», Серія «Психологія»), 8(38), 716-728. https://doi.org/10.52058/2708- 7530-2023-8(38)-716-728 Постригач, Н. О. (2022). Переваги використання змішаного навчання в закладах вищої освіти в умовах воєнного стану в Україні. Освіта України в умовах воєнного стану: управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти: збірн. тез доповідей IV Між. наук.-практ. конф. (наук. електронне видання), 25 жовтня 2022 р. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 28-31. Про внесення змін до деяких законів України у сфері освіти: Закон України від 24.03.2022 № 2157-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2157-20#Text Про деякі питання організації роботи закладів фахової передвищої, вищої освіти на час воєнного стану: наказ МОН України від 07.03.2022 № 735. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0235729-22#Text Про функціонування галузі освіти в умовах воєнного стану: лист МОН України від 02.03.2022 № 1/3319-22. URL:https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/622/617/088/622617088b661133060373.pdf Сахань, О.М. (2011). Деструктивний вектор політичної конфліктності в розвитку сучасного українського суспільства. Український соціум, 2(37), 149-160. https://doi.org/10.15407/socium2011.02.149 Словник-довідник з професійної педагогіки / За ред. А.В. Семенової. Одеса: Пальміра, 2006, 221 с. ISBN 966-8945-02-6 Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки. (2022). М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/04/15/VO.plan.2022- 2032/Stratehiya.rozv.VO-23.02.22.pdf Annex – Specific guidance for implementation of the programmes (2022). European Commission. https://monprojet.erasmusplus.fr/docs/documents/20220804_annex_ukraine_guidance_for_implem entation_153.pdf Carius, A. С. (2020). Network Education and Blended Learning: Cyber University concept and Higher Education post COVID-19 Pandemic. Research, Society and Development. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i10.9340 Digital Education action Plan 2021-2027. Resetting education and training for the digital age (2020). European Commission. Brussels, 30.09.2020. https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/1389- deap_swd_sept2020_en.pdf ERA4Ukraine (2022). EURAXESS. https://euraxess.ec.europa.eu/ukraine Horizon for Ukraine (2022). European Commission. https://ec.europa.eu/info/funding tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/ua-opportunities Nazarenko, Yu., Kohut I., & Zheriobkina T. (2023, April 06). Education and War in Ukraine. Cedos. URL: https://cedos.org.ua/wp-content/uploads/education-and-war-in-ukraine-1.pdf Nazarenko, Yu. (2023, June 29). Education of Ukrainian refugees abroad (February 24 – June 20, 2022). Cedos. https://cedos.org.ua/wp-content/uploads/education-of-ukrainian-refugees-abroad-february 24%E2%80%93june-20.pdf Nikolaiev, Ye., Riy, G., & Shemelynets, I. (2023). War in Ukraine: Reshaping the Higher Education Sector. Analytical Report. ОсвітАналітика. https://osvitanalityka.kubg.edu.ua/wp content/uploads/2023/04/HigherEd-in-Times-of-War-EN.pdf Ukrainian Cluster Alliance. https://www.clusters.org.ua/klasterni-politiki-ta-programi/resolution conference-of-scientific-and-educational-institutions-and-clusters/ |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/62172 |
ISSN: | 2411-264X |
Розташовується у зібраннях: | Статті у фахових виданнях кафедри педагогіки та психології професійної освіти |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Ковтун, Мельник,Помиткіна, Ладогубець, Кокарєва.pdf | Стаття | 766.18 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.