Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/62167
Title: Emotional burnout research and its factors in programmers
Other Titles: Дослідження емоційного вигорання та його чинників у програмістів
Authors: Alpatova, Oleksandra
Алпатова, Олександра Валентинівна
Alpatov, Serhii
Алпатов, Сергій Миколайович
Keywords: emotional burnout
motivation
organizational tension
self-organization
self-organization
емоційне вигорання
мотивація
організаційна напруженість
самоорганізація
програмісти
Issue Date: Dec-2023
Publisher: Національний авіаційний університет
Citation: Alpatova О., Alpatov S. Emotional burnout research and its factors in programmers / O. Alpatova, S. Alpatov // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. – К. : Національний авіаційний університет, 2023. – Вип. 2(23). – С. 110-120
Abstract: The article analyzes the concept of emotional burnout, approaches to its study; psychological features of programmers' activities are considered; the factors causing emotional burnout among software developers are characterized; such factors of emotional burnout as overstrain at work due to excessive workload, devaluation of the essence of work, which becomes uninteresting, and emotional instability were investigated. The purpose of the article is a theoretical analysis and empirical description of emotional burnout and its factors in IT specialists. Methods of analysis of systematization and generalization of theoretical material of modern scientific sources on the problem of emotional burnout in professional activity. The following methods were used in the empirical study: Burnout questionnaire by K. Maslach, Test of motivational structure by F. Herzberg, Methodology of multifactorial personality research by R. Cattell, Methodology "Index of organizational tension", Questionnaire of self-organization of activity by E. Mandrikova; methods of mathematical processing: descriptive statistics (arithmetic mean, percentages), Student's T-shaped test, Pearson's R-correlation test including regression analysis. The results. It has been established that the main factors of programmer burnout are overstrain at work due to excessive workload, devaluation of the essence of work, and emotional instability. Conclusions: The conducted empirical study of the psychological factors of emotional burnout among programmers made it possible to single out the main organizational, motivational and personal factors that influence the formation of the burnout syndrome and its individual symptoms. Among the methods of prevention and correction of emotional burnout, the implementation of a system of providing psychological assistance in the organization is considered the most effective; training employees in simple methods of relaxation, distraction, switching attention, autogenic training and meditation; development of employees' ability to optimally distribute the workload, take rest breaks and realize the limitations of their own resources. When conducting psychocorrection of symptoms of emotional burnout, the main focus should be on restoring the normal functioning of the emotional sphere of employees, normalizing interpersonal relationships and forming a positive attitude towards professional activity and towards oneself as a specialist
У статті проаналізовано поняття емоційного вигорання, підходи до його вивчення; розглянуто психологічні особливості діяльності програмістів; охарактеризовано фактори виникнення емоційного вигорання у розробників програмного забезпечення; досліджені такі чинники емоційного вигорання як – перенапруження на роботі через надмірне навантаження, знецінення сутності роботи, яка стає нецікавою та емоційна нестабільність. Мета статті полягає в теоретичному аналізі та емпіричному описі емоційного вигорання та його чинників у фахівців ІТ-сфери. Методи аналізу систематизації та узагальнення теоретичного матеріалу сучасних наукових джерел з проблеми емоційного вигорання у професійній діяльності. У емпіричному ПСИХОЛОГІЯ 120 дослідженні застосовані такі методики: Опитувальник вигорання К. Маслач, Тест мотиваційної структури Ф. Герцберга, Методика багатофакторного дослідження особистості Р. Кеттелла, Методика «Індекс організаційної напруженості», Опитувальник самоорганізації діяльності Е.Мандрикової; методи математичної обробки: описові статистики (середнє арифметичне, відсотки), t-критерій Стьюдента, критерій кореляції r Пірсона, регресійний аналіз. Результати. Встановлено, що основними чинниками вигорання програмістів є перенапруження на роботі через надмірне навантаження, знецінення сутності роботи та емоційна нестабільність. Висновки: Проведене емпіричне дослідження психологічних чинників емоційного вигорання у програмістів дозволило виокремити основні організаційні, мотиваційні та особистісні фактори, що впливають на формування синдрому вигорання та його окремих симптомів. Серед методів профілактики та корекції емоційного вигорання найефективнішими вважаються впровадження системи надання психологічної допомоги в організації; навчання співробітників простим методикам релаксації, відволікання, переключення уваги, аутогенному тренуванню та медитаціям; розвиток вміння співробітників оптимально розподіляти навантаження, робити перерви на відпочинок та усвідомлювати обмеженість власних ресурсів. При проведенні психокорекції симптомів емоційного вигорання основна увага має бути спрямована на відновлення нормального функціонування емоційної сфери працівників, нормалізацію міжособистісних стосунків та формування позитивного ставлення до професійної діяльності та до себе як фахівця.
Description: СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ Андрющенко, О.В., & Бехтєва, Е.А. (2022). Професійне вигоряння програмістів у період пандемії та віддаленої роботи. Гуманітарний науковий журнал, 4(2), 8-15. Булатевич, Н.М. (2005). Синдром емоційного вигорання: роль індивідуальних та організаційних чинників. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія Соціологія. Психологія. Педагогіка, 22-23, 47-50. Бутенко, Т.М. (2013). Сучасні методи діагностики трудової мотивації. Довідник з управління персоналом, 4, 57-60. Бутько, А.Г. (2015). Особливості мотивації трудової діяльності програмістів. Молодий вчений, 12, 568-570. Забара, І.В. (2018). Предиктори емоційного вигоряння у програмістів із ціннісним ставленням до професійної діяльності. Світ науки, культури, освіти, 4(71), 325-327. Карамушка, Л.М. (Ed.), Креденцер, О.В., Терещенко, К.В., Лагодзінська, В.І., Івкін, В.М. & Ковальчук, О.С. (2023). Методики дослідження психічного здоров’я та благополуччя персоналу організацій: психологічний практикум. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Карамушка, Л.М., & Терещенко, К.В. (2018). Модифікація та адаптація методики «Індекс організаційної напруженості». Організаційна психологія. Економічна психологія, 4(15), 48-59. Мандрикова, Є.Ю. (2010). Розробка опитувальника самоорганізації діяльності (ОСД). Психологічна діагностика, 2, 87-111. Федоришин, Г., & Боярчук, Ю. (2019). Особливості мотивації професійної діяльності працівників ІТ-сфери. Збірник наукових праць: психологія, 23, 101-110. Чернякевич, Е.Ю. (2022). Взаємозв'язок професійного вигоряння та прихильності працівника організації. Вісник університету, 7, 207-216. Armstrong, D.J., Brooks, N.G., & Riemenschneider, C.K. (2015). Exhaustion from information system career experience: implications for turn-away intention, MIS Quarterly, 3, 713-728. Freudenberger, H. (1974). Staff burn-out. Journal of Social Issues, 30(1), 159-165. Hickman, A., & Wigert, B. (2020). Lead Your Remote Team Away From Burnout, Not Toward It. GALLUP. Retrieved from URL: https://www.gallup.com/workplace/312683/lead-remote-teamaway-burnout-not-toward.aspx Maslach, C. (2017). Finding solutions to the problem of burnout. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 143-152. Maslach, C., Schaufeli, W., & Leiter, M. (2001). Job Burnout. Annual Review of Psychology, 52(1), 397-422. Maudgalya, T., Wallace, S., Daraiseh, N., & Salem, S. (2006). Workplace stress factors and ‘burnout’ among information technology professionals: a systematic review. Theoretical Issues in Ergonomics Science, 7(3). 285-297. Mellblom, E., Arason, L., & Gren, R. (2019). The connection between burnout and personality types in software developers. Retrieved from URL: https://www.researchgate.net/publication/333993642_The_Connection_Between_Burnout_and_Personality_Types_in_Software_Developers Moore, J.E. (2000). One road to turnover: an examination of work exhaustion in technology professionals. MIS Quarterly, 4(1), 141-168. Perlman, B., & Hartman, E.A. (1982). Burnout: Summary and future and research. Human relations, 35(4), 283-305. Pines, A.M., & Aronson, E. (1981). Burnout: From tedium to personal growth. N. Y.: Free Press. Shih, S.P., Jiang, J.J., Klein, G., & Wang, E. (2011). Learning demand and job autonomy of IT personnel: impact on turnover intention. Computers in Human Behavior, 6, 2301-2307. Wigert, B., & Robison, J. (2020). Remote Workers Facing High Burnout: How to Turn It Around. GALLUP. Retrieved from URL: https://www.gallup.com/workplace/323228/remoteworkers-facing-high-burnout-turn-around.aspx World Health Organization (2023). ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics (ICD-11 MMS). Retrieved from URL: https://icd.who.int/browse11/l-m/en
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/62167
ISSN: 2411-264X
Appears in Collections:Статті у фахових виданнях кафедри педагогіки та психології професійної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Алпатова, Алпатов.pdfСтаття527.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.