Дисертації та автореферати Спеціалізованої вченої ради Д 26.062.21
Permanent URI for this collectionhttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/61413
Browse
Recent Submissions
Item Людський вимір місцевого самоврядування: конституційно-правові аспекти формування та реалізації(Державне некомерційне підприємство «Державний університет «Київський авіаційний інститут»., 2024-11) Боярський, Олександр Олександрович; Boiarskyi, OleksandrДисертацію присвячено комплексному науковому аналізу конституційно-правових аспектів формування та реалізації людського виміру місцевого самоврядування. Досліджено теоретико-доктринальні підходи до визначення диспозиції людини та її індивідуального габітусу в розумінні становлення місцевого самоврядування, а саме: місцеве самоврядування як природний простір життєдіяльності людини та пріоритетна сфера її існування; людина як біосоціальна істота в контекстуалізації визначення характерологічних ознак соціального та нормативно-правового вимірювання на рівні локального соціуму; філософський стан повсякденності та його стратегічний вплив на процеси формування людини як соціальної істоти в розумінні визначення системи її соціально-рольових позицій; людина в системі координат місцевого самоврядування в контекстуалізації існування та вибору між індивідуальним та колективним існуванням; феноменології індивідуальної соціалізації і індивідуальної правової соціалізації та їх роль у становленні і розвитку індивідуального габітусу людини в умовах місцевого самоврядування; розуміння і визначення нормативної системи координат людини в місцевому самоврядуванні.Item Актуальні питання формування муніципальної правової політики в Україні(Національний авіаційний університет, 2024-06) Хван, Руслан Миколайович; Khvan, Ruslan MykolayovychСтановлення, розвиток і вдосконалення системи місцевого самоврядування (далі – МСВ) в Україні об’єктивно потребує відповідних організаційних та організаційно-правових зусиль держави щодо його розбудови. А це, своєю чергою, потребує наявності у держави муніципальної правової політики (далі – МПП), яка передбачає відповідні організаційні, телеологічні, персонально-кадрові, ресурсні, темпоральні та інші чинники, що детермінують належне і ефективне становлення, розвиток і вдосконалення муніципально-правових процесів на території держави. В рамках наведених макропроцесів повинні відбутися процеси набуття територіальними громадами (далі – ТГ) належної і реальної правосуб’єктності, формування їх спроможності для здійснення самоврядування, входження органів місцевого самоврядування (далі – ОМСВ) в систему органів публічної влади, – як їх складової і структурно-елементної частини, отримання ними належної, власної, ефективної компетенції через утвердження переліку їх предметів відання та блоку компетенційних повноважень. У підсумку наведених процесів, що вирішуються в процесі муніципального реформування в державі повинен бути здійснений вибір національної моделі МСВ і сформований ефективний і результативний рівень публічної самоврядної муніципальної влади. Наведені завдання несуть в собі стратегічне значення та мають великий методологічний потенціал, особливо враховуючи той факт, що не дивлячись на достатньо активні процеси муніципалізації соціального і державного життя, МПП в Україні є фактично відсутньою і практично не сформованою. Звідси актуалізуються процеси з активізації та підвищення ефективності досліджень профільної спрямованості, що скеровані на посилення організаційної та нормативно-правової діяльності держави щодо формування її муніципальної політики.Item Реалізація соматичних прав людини в Україні та зарубіжних країнах: конституційно-правові засади.(Національний авіаційний університет, 2024-05) Тарасевич, Тетяна Юріївна; Tarasevich, Tetyana YuriivnaАктуальність теми дослідження зумовлена інтенсивним розвитком науки, техніки, медицини і права. З одного боку, розвиток науки і техніки сприяв покращенню рівня життя, появі нових робочих місць, а з іншого – досягнення медицини, генетики, біології і хімії поставили суспільство в якісно інший стан. З’явилася реальна можливість не тільки поліпшити світ навколо себе, але й змінити самого себе, весь людський рід. Зокрема, людина отримала можливість припиняти своє життя чи життя рідних їй людей (евтаназія, аборт), брати участь у виборі статі як своєї, так і дитини, що має народитися. Роботодавець на підставі генетичних даних, які свідчать про хворобу потенційного працівника, може відмовити у прийомі його на роботу. Люди однієї статі можуть одружуватися і всиновлювати дитину або завдяки репродуктивним технологіям мати власну дитину. Для підтримки життя людини, оновлення й омолодження організму стало можливим використовувати стовбурові клітини. У найближчому майбутньому наука дозволить клонувати людину, і поява двох генетично ідентичних, але душевно різних людей призведе до цілого комплексу проблем, зокрема правових. З огляду на це, у дисертації з’ясовано, що сучасні біотехнології і нейротехнології здатні не тільки розвивати людську природу, а й нести ризики для неї в новому трансгуманістичному або постгуманістичному форматі. Відповідно, суспільні відносини, які виникають у сфері медичної діяльності, регулюються не тільки нормами права. Вагому роль відіграють й етичні та моральні норми, тобто категорії, пов’язані з морально-етичними цінностями. Тож важливим сутнісним елементом, що первинно відображає зміст інституту прав людини, є людська гідність та автономність особистості. Під час проведення біомедичних досліджень важливо, щоб були визначені межі (так звані максими), що дозволяють втручатися в людський організм і можуть обмежувати дослідника і захистити піддослідного. Ці максими мають бути невід’ємними елементами процесу біомедичного дослідження за участю людини і визначати базові критерії захисту прав людини при проведенні біомедичних досліджень.Item Імплементація міжнародно-правових зобов'язань з прав та свобод засуджених в Україні(Національний авіаційний університет, 2024-03) Ковальов, Артем Вадимович; Кovalоv, Аrtem VadymovichДисертацію присвячено вирішенню нової науково-прикладної проблематики імплементації міжнародно-правових зобов'язань з прав та свобод засуджених. Здійснено комплексний аналіз теоретичних і практичних аспектів міжнародно- 19 правового регулювання прав та свобод засуджених на універсальному і регіональному рівнях, типологізацію стандартів з питань прав і свобод засуджених, а також виокремлено роль інституційних органів Ради Європи у забезпеченні прав та свобод засуджених (Парламентської Асамблеї, Комітету Міністрів, Європейського суду з прав людини та ін.). Обґрунтовано авторську концепцію європейської системи захисту прав і свобод засуджених, національну модель імплементації міжнародно-правових зобов'язань з прав і свобод засуджених в Україні. Сформульовано наукові положення, пропозиції і рекомендації щодо удосконалення імплементації міжнародно-правових зобов'язань з прав і свобод засуджених в Україні, належного забезпечення прав та свобод засуджених в умовах правового режиму воєнного стану, реформування пенітенціарної системи, європейської та євроатантичної інтеграції України.Item Об’єднана територіальна громада як суб’єкт муніципально-правових відносин(Національний авіаційний університет, 2024-03) Панчишин, Руслан Ігорович; Panchyshyn, Ruslan IghorovichДисертацію присвячено науково-методологічним, правовим і практичним проблемам визначення конституційно-правового статусу об’єднаної територіальної громади як суб’єкта муніципально-правових відносин. Визначено, що муніципально-правові відносини – це особливий вид відносин, врегульованих нормами муніципального права, обов’язковим суб’єктам яких є територіальна громада (об’єднана громада) або сформований нею представницький орган, та який виникає у сфері реалізації місцевого самоврядування, виконання завдань та функцій місцевого самоврядування та формування системи органів місцевого самоврядування з метою реалізації прав та інтересів членів відповідної громади та інтересів усієї громади. Виокремлено такі особливості (ознаки) об’єднаної територіальної громади, що виділяють її серед інших суб’єктів муніципальних правовідносин, зокрема територіальної громади, що існує в силу конституційного визнання, а не як результат реформи у сфері децентралізації: 1) її первинним суб’єктом є територіальна громади сусідніх сіл, селища або міста, які у встановленому порядку прийняли рішення про об’єднання (приєднання); 2) її правосуб’єктність має не природнє (конституційне) походження, а являє собою інтеграцію правосуб'єктностей ординарних територіальних громад сусідніх сіл, селища або міста, внаслідок чого підвищується спроможність територіальних громад у вирішенні питань місцевого значення; 3) у процесі об’єднання не утворюється нової громади, оскільки члени територіальних громад, що об’єдналися, зберігають за собою право свобідного виходу із об’єднанняItem Заборона пропаганди війни у сучасному міжнародному праві(Національний авіаційний університет, 2023-12-22) Коруц, Уляна Зіновіївна; Koruts, Ulyana ZinovievnaУ сучасному світі пропаганда війни має суттєвий вплив на мир і безпеку людства, і наразі важко припустити, що в майбутньому її використання зменшиться. Пропаганда війни, як злочин, є надзвичайно складним феноменом для точної кваліфікації форм протиправної поведінки, оскільки їй притаманна невизначеність та інколи скрита природа негативних наслідків. У науковій літературі сформовано доволі дискусійний спектр уявлень про сутність пропаганди загалом і пропаганди війни зокрема. Одна з причин дискусійності цього феномена полягає в його багатовекторності та правовій невизначеності як в національному, так і в міжнародному праві, адже насьогодні немає узгодженого визначення терміна «пропаганда», зокрема «пропаганда війни». Заборона пропаганди війни та протидія їй є важливими напрямами діяльності міжнародних інституцій у сфері дотримання прав людини, забезпечення верховенства права. Між тим, у Римському статуті МКС відсутній такий склад злочину, як пропаганда війни, а тому вважливо довести, що пряме та публічне підбурювання до агресії чи пропаганда війни мають бути внесені до нього. Проблематика з’ясування феномена пропаганди війни стає ще більш значущою з огляду на появу, поряд із традиційними, новітніх форм ведення воєнних дій. Тому для правової науки та міжнародної практики вкрай важливо з’ясувати розуміння ключових аспектів пропаганди війни. Необхідне вироблення єдиного понятійного апарата цього явища, визначення змістовного наповнення пропаганди війни та її структурних елементів.Item Муніципальна правотворчість в Україні в умовах децентралізації державної влади(Національний авіаційний університет, 2023-11) Роговенко, Олег Володимирович; Rohovenko, Oleg VolodymyrovychУ дисертації розглянуто проблему муніципальної правотворчості в умовах децентралізації державної влади. Здійснено системний аналіз наукових напрацювань, сформовано понятійний апарат дослідження зокрема, визначено поняття «муніципальна правотворчість», «партисипативна правотворчість» в умовах децентралізації як складові об’єкта наукового дослідження. В дослідженні окреслено методологічні засади муніципальної правотворчості та з’ясовано її гносеологічну цінність. Досліджена еволюція наукових поглядів та концептуальних підходів до розуміння муніципальної правотворчості, типових моделей місцевого самоврядування та прослідковано ґенезу становлення муніципальної правотворчості від стародавньої доби до сьогодення. Визначено систему принципів муніципальної правотворчості, виявлено їхні характерні ознаки. Розкрито інституційні та функціональні аспекти організаційно-правового механізму формування муніципальної правотворчості. Визначено особливості нормативно-правових актів суб’єктів муніципальної правотворчості. Особливу увагу приділено особливостям реалізації муніципальної правотворчості у формах партисипативної демократії та запропоновані шляхи їх удосконалення. Надано пропозиції щодо реалізації муніципальної правотворчості у формах партисипативної демократії, а також розроблено рекомендації задля забезпечення сталого розвитку та гідних умови життя, 3 створення правових основ громадської єдності та ефективного управління, збереження та примноження досягнень і традицій громади. Розглянуто особливості правотворчої діяльності територіальної громади (на прикладі підготовки змін до статуту територіальної громади міста Суми) та надані рекомендації щодо удосконалення даного виду правової діяльності. Приділено увагу специфіці здійснення правотворчих повноважень місцевого самоврядування під час воєнного стану. Доведено переваги інтегральної національної концепції удосконалення правотворчої форми діяльності органів місцевого самоврядування (муніципальної правотворчості) як необхідної умови забезпечення прав людини та громадянина, формування відповідальної громадянської позиції, і як наслідок, належного суспільного правопорядку.