Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59842
Title: Damped Micromechanical Hyrovertical
Other Titles: Демпфована мікромеханічна гіровертикаль
Authors: Filyashkin, Mykola
Філяшкін, Микола Кирилович
Smirnov, Oleg
Смірнов, Олег Ігорович
Keywords: integration
compensation scheme
speed correction
strapdown inertial navigation system
vertical error
комплексування
схема компенсації
швидкісна корекція
безплатформна інерціальна навігаційна система
похибка вертикалі
Issue Date: 26-Sep-2022
Publisher: National Aviation University
Citation: Filyashkin M. K. Damped Micromechanical Hyrovertical / M. K. Filyashkin, O. I. Smirnov // Electronics and Control Systems. Kyiv: NAU, 2022. – No 2(72). – pp. 58–63.
Series/Report no.: Electronics and Control Systems;№2(72)
Електроніка та системи управління;№2(72)
Abstract: The article considers the methods for vertical gyro construction on rough microelectromechanical elements, such as: angular velocity sensors and accelerometers. It is proposed to improve the accuracy of the microelectromechanical vertical gyro by combining it with a satellite navigation system. The solutions proposed in the article make it possible to improve the accuracy of the integrated vertical gyro based on micromechanical technologies, by the means of complex data processing that uses a compensation scheme with the latest dynamic filter, which practically does not distort the errors of the strapdown inertial microelectromechanical vertical gyro, and thus obtain an estimate of the ground speed as close to the true speed as possible. Based on the obtained estimate, it is proposed to construct a scheme of the vertical gyro speed correction (damping scheme), which would significantly improve the accuracy of estimation of the angular orientation’s parameters.
Розглянуто способи побудови гировертикалей на грубих мікроелектромеханічних елементах: датчиках кутової швидкості та акселерометрах. Підвищити точність мікроелектромеханічної гіровертикалі пропонується шляхом її комплексування із супутниковою навігаційною системою. Запропоновані в статті рішення дозволяють підвищити точність роботи інтегрованої гіровертикалі, побудованої на основі мікромеханічних технологій, шляхом комплексної обробки інформації, що використовує схему компенсації з новітнім динамічним фільтром, що практично не спотворює похибки безплатформної інерційної мікроелектромеханічної гіровертикалі, і отримати оцінку дорожньої швидкості і максимально оцінити шляхову швидкість. За відтвореною оцінкою пропонується сформувати схему швидкісної корекції гіровертикалі (схему демпфування), яка істотно поліпшила точність оцінювання параметрів кутової орієнтації.
Description: Науковий журнал «Електроніка та системи управління» президією Міністерства освіти і науки України віднесено до наукових фахових видань у галузі технічних наук категорії «Б». Рекомендовано до друку вченою радою Національного авіаційного університету (протокол № 5 від 21 вересня 2022 р.). Зареєстровано Міністерством юстиції України. Свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації. Серія КВ №16720-5292 ПР від 21 травня 2010 року. [1] M. K. Filyashkin and M. P. Mukhina, “Gyro-accelerometric method of determination of angular orientation parameters,” Systems of control, navigation and communications, no. 2(30), 2014, pp. 56–62. [2] V. O. Rogozhin, A. V. Skrypz, M. K. Filyashkin, and M. P. Mukhina, Stand-alone navigation systems for a concrete type of aircraft and their maintenance. NAU, Kyiv, 2015, 308 p. [3] MPU-6050 Six-Axis (Gyro + Accelerometer) MEMS MotionTracking™ Devices https://www.invensense. com/products/motion-tracking/6-axis/mpu-6050/ [4] M. K. Filyashkin and T. I. Maryasova, “Algorithms of suboptimal filtration in the schemes of integration of inertial-satellite systems by the method of compensation,” Electronics and Control Systems, no. 2(28), 2011, pp. 100–106. https://doi.org/10.18372/1990-5548.28.628 [5] F. M. Zakharin, V. M. Sineglazov, and M. K. Filyashkin, Algorithmic support for inertial-satellite navigation systems. NAU, Kyiv, 2011, 320 p.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59842
ISSN: 1990-5548
DOI: 10.18372/1990-5548.72.16944
Appears in Collections:Наукові публікації та матеріали кафедри авіаційних комп'ютерно-інтегрованих комплексів (НОВА)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11.pdfНаукова стаття1.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.