Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59807
Название: | Current challenges in environmental education: case study of human-induced landscapes dynamics |
Другие названия: | Сучасні виклики екологічної освіти: на прикладі динаміки антропогенних ландшафтів |
Авторы: | Dudar, Tamara Viktorivna Saienko, Tetiana Vasylivna Matvieieva, Iryna Valeriivna Hroza, Valentyna Anatoliivna Karpenko, Tetiana Volodymyrivna Kozlova, Anna Oleksandrivna Radomska, Margaryta Myroslavivna Savytskyi, Volodymyr Dmytrovych Yavniuk, Andrian Andrianovych Дудар, Тамара Вікторіана Саєнко, Тетяна Василівна Матвєєва, Ірина Валеріївна Гроза, Валентина Анатоліївна Карпенко, Тетяна Володимирівна Козлова, Анна Олександрівна Радомська, Маргарита Мирославівна Савицький, Володимир Дмитрович Явнюк, Андріан Андріанович |
Ключевые слова: | noospheric paradigm environmental education landscape changes assessment education in English remote sensing technique ноосферна парадигма екологічна освіта оцінювання змін ландшафту англомовна освіта методика віддаленого зондування |
Дата публикации: | окт-2022 |
Издательство: | Lviv Polytechnic National University |
Библиографическое описание: | Dudar T., Saienko T., Matvieieva I., Hroza V., Karpenko T., Kozlova A., Radomska M., Savytskyi V., Yavniuk А. Current challenges in environmental education: case study of human-induced landscapes dynamics // Journal Environmental Problems. 2022. 7(4). P. 207-215. |
Серия/номер: | 7;4 |
Краткий осмотр (реферат): | The purpose of the article is to present the research
results on the landscape changes dynamics in the frame of the
Educational and Professional Program “Ecology and
Environmental Protection” developed at the Department of
Environmental Sciences at National Aviation University. The
noosphere paradigm as the most integral bio-adequate basis of
the interaction between the society and ambient environment
under conditions of present-day challenges is highlighted. The
advantages of education in English are emphasized in terms of
the abundance of primary educational sources to tackle
environmental challenges especially connected with the warfare
activities in the country. Digital technologies and remote
sensing development within the framework of the educational
and professional program provide students, in particular, with
the opportunity to perform landscape changes assessment due to
long-term anthropogenic stress. The example of the border
region landscapes of the Novgorod-Siverskyi Polissia is
considered. Метою статті є представлення результатів дослідження динаміки змін ландшафту в рамках Освітньо-професійної програми «Екологія та охорона навколишнього середовища», розробленої на кафедрі екології Національного авіаційного університету. Висвітлено ноосферну парадигму як найбільш цілісну біоадекватну основу взаємодії суспільства та навколишнього середовища в умовах викликів сьогодення. Переваги навчання англійською мовою підкреслюються з точки зору великої кількості первинних освітніх джерел для вирішення екологічних проблем, особливо пов'язаних з військовими діями в країні. Цифрові технології та розвиток дистанційного зондування в рамках освітньо-професійної програми надають студентам, зокрема, можливість проводити оцінку змін ландшафту внаслідок тривалого антропогенного впливу. Розглянуто на прикладі ландшафтів прикордоння Новгород-Сіверського Полісся. |
Описание: | Burchett, K. (2016). Anthropocentrism as Environmental Ethic. (Doctoral dissertation). University of Kentucky. Kentucky. doi: http://dx.doi.org/10.13023/ETD.2016.259 Dudar, T. V. (2021). On the issue of disciplines on environmental safety taught in English. Abstract book of the I st Internetconference “Environmental safety – advanced directions and ways for higher education development”. V. N. Karazin Kharkiv National University, 145–146. Dudar, T. V., Frolov, V. F., & Savytskyi, V. D. (2019). Ekologichna osvita: pryrodnychi nauky v konteksti suchasnych tendentsij rozvytku. IV Vseukrainska naukovometodychna konferentsia “Suchasni aspekty zabezpechennya ekologichnoi skladovoi pidgotovky fakhivtsiv”. KhNADU, 47–50. Ellis, E. C. (2018). Anthropocene: A Very Short Introduction. Oxford University Press. doi: https://doi.org/10.1093/ actrade/9780198792987.001.0001 Grinevard, J., & Rispoli, G. (2018). Vladimir Vernadsky and the Co-evolution of the Biosphere, the Noosphere, and the Technosphere. Technosphere magazine. Retrieved from https://bit.ly/3eUlQFy Ivanov, S. A. (2015). New horizons of environmental education: from the noospheric worldview to the noospheric ethics. The Education and science journal, 1(3), 29–45. doi: http://dx.doi.org/10.17853/1994-5639-2015-3-29-45. Kolomiyets, G. V., & Tarashchuk, S. V. (2005). Upravlinnya vodno-bolotnymy ugiddyamy miznarodnogo znachennya: Metodychni rekomendatsii do planuvannya i vprovadzennya. Kyiv. Krasnopir, O. V. (2015). Analysis of landscape diversity of ukrainian polissіa for 2001–2012 years based on classified satellite images EOS/MODIS. Ukrainian journal of remote sensing, 6, 14–23. Popov, M., Michaelides, S., Stankevich, S., Kozlova, A., Piestova, I., Lubskiy, M., Titarenko, O., Svideniuk, M., Andreiev, A., & Ivanov, S. (2021). Assessing long-term land cover changes in watershed by spatiotemporal fusion of classifications based on probability propagation: The case of Dniester river basin. Remote Sensing Applications: Society and Environment, 22, 100477. doi: https://doi.org/10.1016/j.rsase.2021.100477 Sayenko, Т. V. (2020 a). Energy information potential of personality in the context of noospherogenesis. Higher Education of Ukraine: Theoretical and scientificmethodical journal, 3(78), 33–40. Sayenko, Т. V. (2020 b). Noospheric personal development in conditions of transition period. Proceedings of the National Aviation University. Series: Pedagogics, Psychology, 1(16), 123–130. doi: https://doi.org/10.18372/2411-264X.16.14688. Shlyakhy pokrashchennya zberezennya torfovykh ta inshykh vydiv bolit Ukrainy. (1999). Programa Darvinskoi initsiatyvy “Bioriznomanittya torfovykh ekosystem” 1998-1999. Shoshitaishvili, B. (2020). From Anthropocene to Noosphere: The Great Acceleration. Advancing Earth and Space Sciences, 9(2). doi: https://doi.org/10.1029/2020EF001917. Svoboda J., & Nabert D. (1999). Noosphere. Environmental Geology. Encyclopedia of Earth Science. Springer, Dordrecht. doi: https://doi.org/10.1007/1-4020-4494-1_236. Synyakevych, І. M., Deineka, A. M., & Golovko, А. А. (2014). Ekologizatsiya lisokorystuvannya v konteksti podolannya globalnych ekologichnych zagroz: monograph. Kamula. Teilhard de Chardin, P. (1959). The Phenomenon of Man. Collins. Tunytsya, Yu. Yu., Zagvoiska, L. D., & Maksymiv, L. I. (2015). Ekonomika dovkillya i pryrodnych resursiv: informatsijnyj paket spetcialnosti. Afisha. Vernadsky, V. I. (1986). The Biosphere. Oracle, Ariz.: Synergetic Press. |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59807 |
ISSN: | 2414 5955 (Print) 2522-4417 (Online) |
DOI: | 10.23939/ep2022.04.207 |
Располагается в коллекциях: | Публікації у наукових виданнях співробітників кафедри екології |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
Env_education.pdf | Стаття | 1.51 MB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.