Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59170
Title: Holographic technologies of education as a component of training of future engineers in the conditions of educational and information environment
Other Titles: Голографічні технології навчання як складова підготовки майбутніх інженерів в умовах освітньо-інформаційного середовища технічного університету
Authors: Rakhmanov, Vitalii
Рахманов, Віталій Олегович
Keywords: holographic learning technologies
information systems
learning process
educational and information environment
training of future engineers
голографічні технології навчання
інформаційні системи
навчальний процес
освітньо-інформаційне середовище
підготовка майбутніх інженерів
Issue Date: 2022
Publisher: National Aviation University
Citation: Rakhmanov V. Holographic technologies of education as a component of training of future engineers in the conditions of educational and information environment / V. Rakhmanov // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. – К. : Національний авіаційний університет, 2022. – Вип. 2(21). – С. 68-75
Abstract: The article presents the results of training future engineers with the help of holographic technologies for lectures, practical and laboratory classes. When there is a global change (pandemic, war), education faces the risk that it will not be able to continue its usual processes and will have to move to instant managerial change. The aim of the article is to identify and outline the positive elements of holographic technologies that will help increase interactivity in the teaching and learning process. The task of the study is to find an alternative solution to attract the latest learning technologies in the training of future engineers. Experience shows that in this case, the educational and information environment is the best solution for classes. But the problem of learning is the interactivity of the student to improve the motivation of future professionals with the help of new technologies. At the Technical University, we propose to introduce innovative teaching and learning methods, including games, simulations and holograms. Meanwhile, training is not only the transfer of knowledge, but also an active, constructive and cognitive process through which the future engineer manages internal resources for the formation of key professional competencies. Research methods are to study and generalize domestic and foreign experience to substantiate the conceptual provisions of holographic learning technologies, structural and scientific analysis, as well as monitoring the learning process. Results. To improve the training of future engineers in an educational information environment, holographic technologies can be useful and become another resource that can change the way you create and conduct classes. To obtain this result, it is necessary to study the feasibility of holographic technologies in accordance with the training in the educational and information environment. The article reveals the essence of the considered holographic technologies, describes the advantages and features of their implementation in the educational process of the Technical University. This helps students to intensify cognitive activities and stimulate them to self-education. In the course of elaboration of a number of research ideas, various scientific approaches to the interpretation of the term "holographic technologies" are proposed. Conclusion. According to existing concepts, holographic technologies can be considered as a result of the creative process and as a process of innovation. Peculiarities, prospects of introduction of holographic technologies into the educational process of the technical university are determined, which require further detailed analysis and study in complex interaction with information systems.
У статті представлені результати підготовки майбутніх інженерів за допомогою голографічних технологій для проведення лекційних, практичних та лабораторних занять. Коли відбувається глобальні зміни (пандемія, війна) освіта стикається з ризиком того, що не зможе продовжити свої звичні процеси і повинна перейти до миттєвих управлінських змін. Мета статті полягає в тому, щоб визначити та окреслити позитивні елементи голографічних технологій, які допоможуть підвищити інтерактивність у процесі викладання та навчання. Завдання дослідження полягає у знаходженні альтернативного рішення щодо залучення новітніх технологій навчання у підготовку майбутніх інженерів. Як свідчить досвід, у такому випадку, освітньо-інформаційне середовище є найкращим рішенням для проведення занять. Але проблема навчання полягає в інтерактивності студента щодо покращення мотивації майбутніх фахівців за допомогою новітніх технологій. У технічному університеті пропонуємо запровадити інноваційні методи викладання та навчання, включаючи ігри, моделювання та голограми. Тим часом, підготовка є не лише передавання знань, але й активний, конструктивний та когнітивний процес, за допомогою якого майбутній інженер управляє внутрішніми ресурсами для формування ключових професійних компетентностей. Методи дослідження полягають у вивченні й узагальненні вітчизняного та зарубіжного досвіду для обґрунтування концептуальних положень голографічних технологій навчання, структурно-наукового аналізу, а також спостереження за навчальним процесом. Результати. Для покращення підготовки майбутніх інженерів в умовах освітньо-інформаційного середовища голографічні технології можуть бути корисні та стати ще одним ресурсом, який може змінити спосіб створення та проведення занять. Щоб отримати цей результат, необхідно вивчити доцільність голографічних технологій відповідно до підготовки в умовах освітньо-інформаційного середовища. У статті розкрито сутність розглянутих голографічних технологій, описано переваги та особливості їх впровадження у навчальній процес технічного університету. Це допомагає студентам активізувати пізнавальну діяльність та стимулювати їх до самоосвіти. У ході опрацювання низки дослідницьких ідей запропоновані різні наукові підходи до трактування терміну «голографічні технології». Висновок. Відповідно до наявних концепцій̆, голографічні технології розглядають як результат творчого процесу і як процес впровадження нововведень. Визначені особливості, перспективи впровадження голографічних технологій̆ у навчальний процес технічного університету потребують подальшого детального аналізу та вивчення в комплексній взаємодії̈ з інформаційними системами.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59170
ISSN: 2411-264X
Appears in Collections:Статті у фахових виданнях кафедри педагогіки та психології професійної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Рахманов.pdfСтаття544.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.