Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/56624
Title: Эскизы к ювелирным изделиям как инструмент для анализа стилевых характеристик ювелирного искусства Северного Ренессанса и маньеризма
Other Titles: Ескізи до ювелірних виробів як інструмент для аналізу стильових характеристик ювелірного мистецтва Північного Ренесансу та маньєризму
Sketches of jewellery as a tool for the analysis of the stylistic characteristics of jewellery art of the northern Renaissance and Mannerism
Authors: Романенкова, Юлія
Романенкова, Юлия
Romanenkova, Julia
Keywords: Ренессанс
маньеризм
орнамент
ювелирное искусство
графика
эскиз
Ренесанс
маньєризм
орнамент
ювелірне мистецтво
графіка
ескіз
Renaissance
Mannerism
ornament
Jewellery
graphic arts
sketch
Issue Date: 2018
Publisher: Видавничій дім "Гельветика"
Citation: Романенкова Ю. Эскизы к ювелирным изделиям как инструмент для анализа стилевых характеристик ювелирного искусства Северного Ренессанса и маньеризма / Ю. Романенкова // Молодий вчений. - Херсон: Гельветика, 2018. - С. 44-52
Abstract: Статья посвящена вспомогательной графике мастеров Северного Ренессанса и маньеризма. Эскизы к юве- лирным изделиям, создаваемые как подготовительный материал для последующего перевода в металл, сегодня являются ценным материалом для анализа стилевых характеристик декоративно-прикладного искусства Возрождения и маньеризма в странах Севера. Они могут восприниматься как самостоятель- ный корпус произведений. Анализируются графические листы немецких, французских, фламандских мастеров. Также характеризуется и графика итальянского маньериста Б. Челлини, в творческой карьере которого были французские периоды.
Стаття присвячена допоміжній графіці майстрів Північного Ренесансу та маньєризму. Ескізи до ювелірних виробів, що створювалися як підготовчий матеріал для наступного переводу в метал, сьогодні є цінним матеріалом для аналізц стильовых характеристик декоративно-прикладного мис- тецтва Відродження та маньєризму в країнах Півночі. Вони можуть сприйматися як самостійний корпус творів. Аналізуються графічні аркуші переважно німецьких, французьких, фламандських майстрів. Так само характеризується і графіка італійського маньєриста Б. Челліни, у творчій кар’єреі якого були французькі періоди.
The article is dedicated to the sketch graphic arts by the experts of the Northern Renaissance and Mannerism. Sketches for jewelelry, created as preparatory sheets for the subsequent transfer to the metal, are now a valuable material for the analysis of the style characteristics of the decorative art, crafts of the Renaissance and Mannerism of the North and can be perceived now as an self-valuable works. The graphic arts of that period were perceived as an auxiliary, secondary material only, and it was Renaissance, when it become possible to observe its formation as an self-valuable art form. Material, which at first served as a sketch, and has acquired the role of self-valuable works – sketches for jewellery today only, passed the same way. The special importance of such sheets by experts of Renaissance and Mannerism of the North is explained by the fact that today, thanks to them, we can not only analyze another role of famous artists – the role of jewellers, but also make a get more complete idea about the jewellery of the epoch, although many works have not reached our days. We emphasize that the object of the study of this article is not just jewellery but sketches for it as self-valuable graphic works. Graphic sheets by German, French, Flemish experts of the XV – beginning of XVIIth century and Italian Mannerist B. Cellini, who had French periods in his creative career, have been analyzed.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/56624
Appears in Collections:Статті кафедри комп'ютерних технологій дизайну і графіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4194-Текст статті-4116-1-10-20220516.pdf1.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.