Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/44177
Title: Communication library mechanisms for children’s social integration
Authors: Bozhuk, Ludmyla
Tiurmenko, Iryna
Khaletska, Lesia
Keywords: бібліотечна система України
бібліотеки для дітей
соціальне партнерство
соціальна взаємодія
проектна діяльність
соціальні комунікації
library system of Ukraine
libraries for children
social partnership
mechanisms of social interaction
social communications
Issue Date: 2019
Publisher: Ceur workshop proceedings
Citation: Bozhuk L., Tiurmenko I.,Khaletska L. (eds). Communication library mechanisms for children’s social integration // Conflict Management in Global Information Networks. CEUR Workshop Proceedings (2019) 2588.Р. 533-544
Abstract: У публікації проаналізовано діяльність сучасної дитячої бібліотеки України як соціокультурного феномену. Бібліотека є універсальним соціокультурним інститутом, завдання якого полягає у залученні соціуму до культурних цінностей, у налагодженні зв’язків і взаємодії із суспільством загалом та громадянами зокрема. Якщо на початку 2000 років соціокультурну діяльність бібліотек зводили до дозвіллєвої діяльності, то сьогодні соціокультурні функції бібліотек розглядають набагато ширше. Особлива місія у процесі соціалізації особистості належить бібліотекам для дітей, які є публічними спеціалізованими установами та входять до бібліотечної й інформаційної системи України. Проаналізовано нормативно-правові акти, які регламентують роботу бібліотек для дітей та визначають її місце у житті громади. У публікації розглядаються різні форми взаємодії бібліотек і громади. Зокрема, приділена увага налагодженню соціального партнерства, взаємодії з органами влади та місцевого самоврядування. На основі дослідження сайтів і блогів обласних дитячих бібліотек, Національної бібліотеки України для дітей визначені основні напрями діяльності, форми роботи та засоби впливу на соціум. Визначені форми роботи, які формують культурний простір та впливають на середовище громади
The article deals with communicative mechanisms of social interaction between libraries and different population categories. In conditions of information society, crisis situations, and war conflicts libraries should not only be supported by society but also to reintegrate into social life. Legislative instruments that regulate the work of libraries for children and determine its place in society were analyzed. The information about sociocultural, educational and informational functions of libraries much broader on the current conditions than set by legislation have been considered. The study finds that libraries for children work with different categories of young people including relocates, children with limited health capacities, teach finance and computer basics, develop creative talents and provide psychological help for parents. The paper presents an idea that libraries are not only limited to leisure activity institutions but have an important role in the process of socialization. The article deals with mechanism of library interaction with young people, particularly social partnership. Based on the research of sites and blogs of regional children's libraries, the National Library of Ukraine for children, the main mechanisms of communication for social integration of young people into public and social life were determined.
URI: https://www.mendeley.com/catalogue/7d41204e-f2ee-3029-ae9a-50d110527ffa
https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/44177
ISSN: 16130073
Appears in Collections:Наукові статті викладачів кафедри історії та документознавства

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Communication library mechanisms for children’s social integration.pdf522.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.