Иронический китч как способ выявления национальной идентичности в творчестве коренных писателей Северной Америки
No Thumbnail Available
Date
2017
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Revitalizace Hodnot: Umĕní A Literatura III, Česká asociace slavistů, Tribun EU, Brno 2017, P. 255-264.
Abstract
Статья повествует о функционировании такого явления массовой культуры как китч в национальной литературе коренных народов Соединенных Штатов Америки и Канады. Автор соотносит китч, как особую матрицу
наследования и пародирования, с автохтонной индейской народной культурой и идентичностью. По мысли исследовательницы, китч в творчестве многих писателей-индейцев выступает смысловой доминантой (Т. Кинг, С. Пауер,), приобретает гендерную окраску (Б. Брант), либо становится пародийной маской-щитом (Л. Оувенс).
The article tells about the mass culture kitsch operation in the national literature of Indigenous people in the USA and Canada. The author brings into correlation kitsch as special matrix of inheritance and parody with aboriginal traditional culture and identity. According to the researcher, kitsch functions in Native authors’ literary texts. Tomas King and Susan Power use it as sense highlighter, Berth Branth incorporates it within queer-theory paradigm, while for Louis Owens it becomes protective mask.
The article tells about the mass culture kitsch operation in the national literature of Indigenous people in the USA and Canada. The author brings into correlation kitsch as special matrix of inheritance and parody with aboriginal traditional culture and identity. According to the researcher, kitsch functions in Native authors’ literary texts. Tomas King and Susan Power use it as sense highlighter, Berth Branth incorporates it within queer-theory paradigm, while for Louis Owens it becomes protective mask.
Description
Keywords
китч, kitsch