Матеріали конференцій кафедри прикладної механіки та інженерії матеріалів (НОВА)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item
    Тертя ковзання в зубчастій парі
    (Національний університет "Львіська політехника", 2023-05) Носко, Павло Леонідович; Nosko, Pavlo Leonidovych; Башта, Олександр Васильович; Bashta, Oleksandr Vasylovych; Бойко, Григорій Олексійович; Boiko, Grygorii Oleksiiovych; Мельник, Володимир Борисович; Melnyk, Volodymyr Borysovych
    Для вирішення проблеми, пов'язаної з підвищенням ефективності роботи зубчастих приводів машин, авторами запропоновано метод визначення втрат на тертя ковзання в парі зубчастих коліс. Отримано аналітичні залежності, які дозволяють визначити втрати потужності на тертя ковзання залежно від кінематичних, силових і міцнісних факторів, властивостей мастил і матеріалів коліс.
  • Item
    Progress on ICAO’s strategic objectives and Global Safety Plans. Pandemic safety challenges
    (National Aviation University, 2022-09) Bashta, Oleksandr Vasylovych; Башта, Олександр Васильович; Nosko, Pavlo Leonidovych; Носко, Павло Леонідович; Bashta, Alla Oleksiivna; Башта, Алла Олексіївна; Povzun, Oleksandr Serhiiovych; Повзун, Олександр Сергійович
    Alleviations to the Standards of the Annexes and its associated system – CCRD, were established as interim measures to support continued operations during the initial stages of the COVID-19 pandemic. However the CCRD system for filing alleviations has been closed and replaced with planning tools, approaches and guidance for the recommencement of operations in line with the requirements of the SARPs.
  • Item
    Some features of aviation safety facilitation standards in relation to the COVID-19 pandemic
    (National Aviation University, 2022-09) Башта, Олександр Васильович; Bashta, Oleksandr Vasylovych; Носко, Павло Леонідович; Nosko, Pavlo Leonidovych; Башта, Алла Олексіївна; Bashta, Alla Oleksiivna; Котляр, Олександр Віталійович; Kotliar, Oleksandr Vitaliiovych
    In the aftermath of the COVID-19 outbreak, States, including government regulators, airports, airlines and aircraft manufacturers developed, in coordination with public health authorities, a set of measures aimed at reducing health risks to air travelers, aviation workers and the general public. The implementation of these measures will facilitate and strengthen the global recovery from the COVID-19 pandemic.
  • Item
    Development of the measuring channel of the pressure distribution system on the surface model of the aircraft during the experiment in the aerodynamic tube
    (National aviation university, 2021-04) Марчук, Роман Миколайович; Marchuk, Roman Mykolaiovych; Носко, Павло Леонідович; Nosko, Pavlo Leonidovych; Башта, Олександр Васильович; Bashta, Oleksandr Vasylovych
    The development of modern aircraft construction is impossible without accurate aerodynamic tests (weight, drainage, strain gauge, flutter, bench, calibration), because they: allow to determine the aerodynamic properties of all aircraft and their parts; provide an opportunity to study the basic characteristics of the flow, especially when they are combined with methods of theoretical analysis. At the same time, the statistical analysis of the wind tunnel operation mode shows that the main disadvantages of drainage tests are the outdated and cumbersome system for determining the pressure at points with the help of liquid manometers. The expediency of using a strain-resistive semiconductor sensor HoneyWell Ultra Low Pressure Sensors, which has indisputable advantages among others, namely: compactness; the measurement range is 0.01% of the atmospheric pressure. To reduce the temperature error of strain-resistant transducers, the efficiency of using analog compensation devices based on the method of using temperature-dependent resistors is substantiated. The method of digital error compensation and the possibility of its use during modeling of the measuring channel are investigated. The structural scheme of the measuring channel is developed.
  • Item
    Автоматична система керування температурою у складських приміщеннях
    (Національний авіаційний університет, 2021-04) Сарабєєв, Павло Ігорович; Sarabieiev, Pavlo Ihorovych; Башта, Олександр Васильович; Bashta, Oleksandr Vasylovych; Носко, Павло Леонідович; Nosko, Pavlo Leonidovych
    Розглянуто питання розроблення ефективної автоматичної системи керування температурою у складських приміщеннях мультитемпературного типу класу «А». Проведено аналіз сучасних автоматичних систем керування температурою. Наведено переваги та недоліки систем керування централізованого та децентралізованого типів. Показано, що децентралізований тип має цифрову шину, яка ліпше аналогової, але, у цьому випадку, для кожного датчика повинен існувати свій вимірювальний канал разом з цифровим інтерфейсом. Це значно підвищує вартість системи і робить її економічно нерентабельною для невеликих складських приміщень. Науково обґрунтована доцільність використання автоматичних систем керування централізованого типу у невеликих складських приміщень, які є більш економічно привабливими та дозволяють забезпечити високі технічні характеристики роботи.