Публікації у наукових виданнях кафедри комп’ютерних інформаційних технологій
Permanent URI for this collectionhttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/18237
Browse
Recent Submissions
Item Оцінювання якості програмного забезпечення фільтрації цифрового сигналу в реальному часі для систем критичного призначення(Національний авіаційний університет, 2021-04-05) Райчев, Ігор Едуардович; Федченко, Сергій Вікторович; Харченко, Олександр Григорович; Савченко, Аліна СтаніславівнаСтаття присвячена розробленню методів і засобів уніфікованої оцінки якості програмного забезпечення фільтрації цифрового сигналу як параметричної інформації в реальному часі для систем критичного призначення. Був досліджений клас програмного забезпечення автоматизованих систем контролю польотів літальних апаратів, як типових представників систем критичного призначення, що потребують обов’язкового проходження атестації та сертифікації на відповідність початковим вимогам якості. Програмні системи контролю вирішують загальні задачі відтворення контрольованої параметричної інформації (візуалізації параметрів польоту), контролю виходів параметрів об'єкта за обмеження (допускового контролю), контролю якості функціонування об'єкта та фільтрацію параметричної інформації. Особливо важливою, хоча і невеликою за обсягом, є підсистема фільтрації. Підсистема фільтрації виконує задачі аналізу параметричної інформації польоту, видалення викидів, викривлень, шумів та наближення ділянок спотвореної інформації датчиків до достовірних значень з метою подальшої обробки цієї інформації іншими підсистемами, які не можуть коректно виконувати свої функції без попередньої якісної фільтрації. В процесі аналізу виявлено, що для забезпечення зручності виконання експертної оцінки, необхідно якісно виконувати задачу фільтрації польотної інформації в реальному часі, тобто в процесі її оброблення. Наслідки низької якості та помилкові результати роботи базових підсистем, що оцінюють стан об'єкта контролю, можуть привести до катастрофічних наслідків а тому проблема підвищення безпеки функціонування об'єктів, контрольованих за допомогою автоматизованих систем контролю є завжди актуальною. Одним із шляхів досягнення цієї мети є забезпечення необхідного рівня якості основних підсистем, що особливо важливо під час експлуатації систем критичного призначення. Відомі методи оцінювання якості програмного забезпечення фільтрації використовують різну аксіоматику та різні критерії в процесі вибору множини показників якості. В них, також, не обґрунтовується вибір метрик та мір. Тому для цифрових фільтрів, що обробляють масиви векторів стану об’єкта контролю по кожному параметру, слід використовувати уніфіковану оцінку з обов’язковим визначенням базових характеристик та атрибутів методів фільтрації, що порівнюються. Для цього пропонується застосувати формалізовану оцінку на основі моделі якості сучасного стандарту ISO/IEC 25010 з групи стандартів SQuaRE. Наукова проблема, що досліджена та вирішена у статті, полягає в забезпеченні повноти і адекватності моделі якості програмного забезпечення підсистеми фільтрації вимогам до неї та конструктивності і достовірності методів оцінювання уніфікованих характеристик і властивостей якості, що входять до моделі. Побудована модель якості адекватна вимогам до програмного забезпечення фільтрації і містить сукупність обраних характеристик, критеріїв відповідності та метрик, що дає можливість отримати уніфікований метод оцінювання рівня якості для різних фільтрів сімейства Калмана, а також інших цифрових фільтрів та обрати більш ефективний та точний фільтр для підсистеми фільтрації з декількох конкуруючих, що підвищує достовірність програмних систем контролю та безпеку функціонування літальних апаратів. Створена в статті модель якості програмного забезпечення фільтрації була застосована для порівняння і отримання оцінок якості адаптивних фільтрів Калмана та αβ-фільтра, які найбільш часто використовувані на практиці для вирішення задач фільтрації траєкторних і навігаційних параметрів літальних апаратів. Уніфіковану модель якості за аналогією можна досить легко модифікувати, адаптувати і використати для оцінювання рівня якості програмних компонентів фільтрації цифрового сигналу в інших споріднених областях, особливо в предметних областях, де функціонують критичні програмні системи, для яких стан об’єкта контролю оцінюється на основі параметричної інформації датчиків або вимірювальних приладів.Item Аналітичне конструювання системи оптимального управління комп‘ютерною мережею(Національний авіаційний університет, 2019-12-23) Савченко, Аліна Станіславівна; Моденов, Ю.Б.; Климова, А.С.; Куликовський, Р.М.Стаття присвячена розробці системи управління комп’ютерною мережею. Для синтезу системи управління складним технічний об’єктом — комп’ютерною мережею, — доцільно застосовувати методи оптимізації, засновані на мінімізації функціоналів якості управління. Від виду цільового функціоналу оптимізації залежить якість системи управління комп’ютерною мережею: швидкодія, точність, обсяг додаткових управляючих дій (інформаційних сигналів) тощо.Item Метод обеспечения устойчивости системы управления корпоративной сетью(Національний технічний університет України. "Київський політехнічний інститут", 2013-04-19) Холявкина, Татьяна Владимировна; Савченко, Алина СтаниславовнаПредложен усовершенствованный способ приведения системы в устойчивое состояние при изменении задержки сигнала тревоги и управляющей информации. Приведены результаты расчетов динамических описаний управления системой сетью в зависимости от вида функции плавного введения полюсов в единую окружность.Item Традиционные формы использования записей бортовых регистраторов в новых условиях(Національний авіаційний університет, 2008-05-28) Холявкина, Татьяна Владимировна1. "Положение о системе управления безопасностью полетов на авиационном транспорте" - использование записей бортовых регистраторов. 2. "Авиационные правила информационного обеспечения системы управления безопасностью полётов воздушных судов гражданской авиации Украины" - использование записей бортовых регистраторов. 3. Использование записей бортовых регистраторов с целью контроля качества функционирования ТК «ВС-экипаж-среда». Важным источником информации о качестве функционирования ТК "ВС - экипаж - среда " есть результаты анализа записей бортовых систем регистрации. 4. Контроль и анализ качества выполнения полетов по данным бортовых систем регистрации полетной информации. Анализ полета с использованием данных бортовых систем регистрации полетной информации выполняется с целью выявления отклонений в технике пилотирования и технологии работы экипажей на разных этапах полета, а также для установления причин, которые вызвали эти ошибки или нарушения. Анализ направлен на повышение уровня профессиональной подготовки летного состава и предупреждение авиационных происшествий. Материалы анализов сохраняются до окончания срока действия латного свидетельства командира ВС, после его продолжения мат/риалы уничтожаются. Анализ материалов полетной информации с целью контроля качества выполнения полетов осуществляется систематически. Оперативный план количества, объема и периодичности проверок разрабатывает руководитель программы МПД на основании заявок летной и инженерной служб и службы качества эксплуатанта. Для анализа используют следующие данные: а) полученные с помощью бортовых систем регистрации полетной информации; б) из полетной документации (задание на полет, штурманский бортовой , журнал, донесение экипажа ВС и др.); в) о метеоусловиях по этапам полета; г) о состоянии ВПП в аэропортах взлета и посадки; д) об особенностях пилотирования данного типа ВС. 5. Использование результатов контроля качества функционирования ТК "ВС - экипаж - среда" для совершенствования профессионального мастерства экипажей ВС. 6. Административные меры к членам экипажа ВС следует применять исключительно в тех случаях, если имели место нарушения правил эксплуатации ВС, которые создали угрозу для безопасности полетов.Item Распределённая передача данных в корпоративной сети авиационной системы(Journal of Qafqaz University, 2016) Холявкина, Татьяна Владимировна; Куклинский, Максим ВладимировичВ статье представлена структурная схема системы сбора и обработки информации об экстремальных состояниях в корпоративной сети авиационной системы. Важной особенностью ее является наличие подсис-темы обработки-распознавание типов экстремальных ситуаций. Обработка осуществляется в региональной базе данных и знаний. Периферийные базы данных играют роль промежуточных накопителей. В соответс¬твии с предложенными структурой и параметрами составлен алгоритм обработки запросов с оптимизацией плана выполнения запроса.Item Концептуальні рішення кабельної системи центру обробки даних(Національний авіаційний університет, 2019-06-12) Холявкіна, Тетяна Володимирівна; Сподобаєв, М.С.; Шевченко, О.П.У роботі було розглянуто всі рівні надійності Data Center. Враховуючи необхідний рівень надійності та доступності інформаційної системи, обгрунтовано вибір необхідних підсистем інфраструктури та технологічних рішень. Економічна ефективність проекту може бути помітно підвищена завдяки запропонованому визначенню цінності бізнесу При цьому концепція проводових з’єднань системи підвищує надійність самого проекту.Item Управління процесом тестування за допомогою спеціалізованих метрик.(Національний авіаційний університет, 2016-02-05) Холявкіна, Тетяна Володимирівна; Ващук, І.О.Розглянуто процес тестування з метою виявлення, систематизації та оцінки найбільш широковживаних метрик, а також реалізується побудова порівняльних характеристик метрик різних видів для визначення мети і доцільності їх використання на різних етапах життєвого циклу тестування.Item Ступінь інтеграції України в міжнародну багаторівневу систему управління безпекою польотів(2012-01-24) Холявкіна, Тетяна Володимирівна; Куклінський, Максим ВолодимировичРозглянуто рівні керування цивільною авіацією в міжнародній багаторівневій системі керування безпекою польотів. Проведено аналіз кожного рівня системи і ступінь інтеграції України в них. Забезпечення безпеки польотів (БП) є одним із головних напрямів у діяльності авіації. Біль¬шість заходів для вирішення цього питання на¬були міжнародного характеру з залученням бага¬тьох організацій. У світі створено біля півсотні міжурядових та неурядових організацій, які займаються забезпеченням авіаційної безпеки. Більшість з них мають регіональний характер, куди входять країни відповідного регіону, але є універсальні організації, які охоплюють країни всіх континентів.Item Математическая модель процесса функционирования сети(Державне підприемство "Центральний науково-дослідний інститут навігації і управління",Державне підприемство "Харківський науково-дослідний інститут технології машинобудування", Київська державна академія водного транспорту імені Петра Конашевича-Сагайдачного"., 2011-12-12) Холявкина, Татьяна ВладимировнаРассматривался процессе обмена данными в сети с взаимосвязанными узлами. Адекватной моделью такого процесса является процесс гибели и размножения. Была предложена схема процесса обмена данными, при анализе которой, состояние этого процесса определялось суммарным числом пакетов находящихся в очередях сети, а также пакетов, которые передаются в текущий момент. При этом, оценивались такие показатели производительности как, среднее значение времени задержки пакета, отсчи¬тываемого от момента поступления пакета в очередь данного узла и до момента окон¬чания его обслуживания, а также вероятность отказа в передаче пакета.Item Мережеві технології для промислового комплексу(Національний авіаційний університет, 2016-03-03) Холявкіна, Тетяна Володимирівна; Сіденко, Б.А.У статті проведено аналіз характеристик основних мережевих технології. Обрана і об ¬грунтована технологія для побудови локальної мережі з подальшому її розширенням і за¬стосуванням в промисловому комплексі.Item Модель распределенной компьютерной системы обработки и хранения данных авиационно-транспортной системы(Національний авіаційний університет, 2014-05-12) Холявкина, Татьяна ВладимировнаРазработана структура распределённой базы данных, за основу которой была принята более детальная версия первичной 3-х уровневой архитектуры - это 3-х уровневая архитектура ANSI-SPARC с пятью слоями и детализацией системы управления базами данных. В сравнении с 3-х уровневой архитектурой более конкретно описываются услуги обработки данных. Основываясь на "Положении о системе управления безопасностью полётов на авиационном транспорте", государство создаёт базу данных с целью эффективного анализа полученной информации, в том числе по результатам расследования авиационных событий и добровольных извещений об опасных факторах, и разработках профилактических мероприятий. Предполагается взаимодействие и создание Государственной базы данных со всеми региональными подразделениями или авиакомпаниями по обработке и анализу полетной информации.Item Метод моніторингу та управління сучасними комп’ютерними мережами.(Національний авіаційний університет, 2018-09-26) Холявкіна, Тетяна Володимирівна; Савченко, Аліна Станіславівна; Василенко, В.А.; Колісник, О.В.Розглянуто розподілену архітектуру систем моніторингу та управління на основі протоколу SNMP і баз MIB та централізовану архітектуру на базі концепції мережі SDN і протоколу Openflow. Перевагою централізації моніторингу та управління є можливість сформувати цілісне уявлення про стан мережі, відповідно розрахувати глобальний оптимум управління і проводити балансування навантаження. Недоліком є низька відмовостійкість мережі, складність управління великою системою. Моніторинг та управління такою складною системою можливе за допомогою децентралізації, створення ієрархічної структури, застосування евристичних або метаевристичних методів оптимізації великих систем. Запропоновано метод з ковзною апостеріорною оптимізацією, який дозволяє досягти оптимальної кількості рівнів ієрархії і оптимальної кількості пристроїв на одному рівні.Item Системный анализ прикладных задач распределенной передачи данных.(Національний авіаційний університет, 2010-10-20) Холявкина, Татьяна Владимировна; Зиатдинов, А.Ю.; Толстикова, Е.В.Разработан метод оценки потенциальной эффективности распределенной передачи данных в сетях с гетерогенной структурой. Рассчитаны количественные характери¬стики выигрыша для широкого диапазона условий применения методов передачи с фраг¬ментацией пакетов данных. Даны асимптотические оценки оптимального числа фраг¬ментов пакета данных по критерию эффективность/стоимость.Item Анализ асимптотической устойчивости системы управления телекоммуникационной сетью(Національний авіаційний університет, 2013-05-31) Холявкина, Татьяна Владимировна; Савченко, Алина СтаниславовнаВ современных телекоммуникационных сетях развитость механизма управления сетью опре¬деляет качество предоставляемых услуг. Сложность управления такими сетями заключается в отсутствии полной и достоверной информации о состоянии объекта. Распределенность систем приводит к задержкам доставки служебной информации, которые носят случайный характер. В таких условиях особенно актуальным является вопрос устойчивости системы управления.Item Адаптація процесів організації запитів до бази даних.(Український науково-дослідний інститут зв’язку, 2006-06-29) Холявкіна, Тетяна ВолодимирівнаОписана розподілена інформаційно-обчислювальна система аналізу і обробки інформації про безпеку польотів. Задача оптимального розподілу запитів зведена до задачі квадратичного програмування з обмеженнями типу нерівностей.Item Комп'ютеризована система забезпечення високоефективної концепції управління безпеки польотів в Україні(Державне підприємство «Центральний науково-дослідний інститут навігації і управління», 2011-07-17) Холявкіна, Тетяна Володимирівна; Куклінський, Максим ВолодимировичСтворення комп’ютеризованої системи забезпечення і проведення аналізу уча¬сті України у міжнародній багаторівневій системі управління безпекою польотів від¬повідно до стандартів і рекомендованої практики Міжнародної організації цивільної авіації. Розглянуто всі рівні системи та інтеграція України в них, а також державний рівень безпеки польотів, та проведення реформ в органах управління цивільної авіації України.Item Метод оценки и рационального выбора параметров специализированной беспроводной сети(Національний авіаційний університет, 2011) Холявкина, Татьяна Владимировна; Амирханов, Е.Д.; Заруцкий, В.АРозроблено математичну модель процесу функціонування спеціалізованої бездротової мережі з варіаціями навантаження в широких межах. Виконані розрахунки залежностей імовірності відмови в доступі і обслуговуванні від числа мережних вузлів, навантаження на мережу і інтенсивності зовнішніх перешкод. Отримані чисельні результати аналізу, які можуть застосовуватися для раціонального вибору технічних характеристик і параметрів алгоритму роботи мережі.Item Статистична обробка даних про показники безпеки польотів повітряних суден України(Національний авіаційний університет, 2009-01-28) Холявкіна, Тетяна Володимирівна; Сукач, О.М.Розглянута задана регулярного контролю рівня безпеки польотів АТС України та особливостей статистичної обробки даних про події в цивільній авіації. Розроблені методи та алгоритми обчислення статистичних показників та їх довірчих меж. Запропоновані методи підвищення вірогідності обчислення оцінок із урахуванням регіональних особливостей парка та умов експлуатації повітряних суден України.Item Интегрированная система сбора и обработки информации в распределенной системе анализа безопасности полетов(Український науково-дослідний інститут зв’язку, 2009-02-02) Холявкина, Татьяна ВладимировнаВ статье рассмотрена задача построения распределенной информационно-вычислительной системы анализа и обработки информации о безопасности полетов государственной авиационной администрации (госавиаслужбы). Рассмотрены взаимосвязанные аспекты достижения требуемого качества функционирования системы: защита от несанкционированного доступа и обеспечение условий функционирования в реальном масштабе времени. Для решения первой задачи предложена эшелонированная система защиты с нарастающей сложностью преодоления каждого рубежа. Для решения второй задачи предложен алгоритм последовательной многоуровневой оптимизации запросов в распределенной базе данных.Item Анализ возможных путей прогнозирования безопасности полетов с использованием данных объективного контроля(Національний авіаційний університет, 2006-11-22) Холявкина, Татьяна ВладимировнаВ статье сделан обзор существующих концепций безопасности полетов. Выполнен срав¬нительный анализ различных концепций. Обоснованы требования к системам объективного контроля как к неотъемлемой части общей системы авиационной безопасности. Намечены пути использования данных объективного контроля для прогнозирования уровня безопасности полетов и минимизации риска летных происшествий.