Наукові статті співробітників кафедри комп'ютерних технологій будівництва та реконструкції аеропортів

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 250
  • Item
    Two solutions to problems: concrete pavement damage and repair from the perspective of design optimization (BIM modeling) and modified concrete materials
    (National Aviation University, 2024) Barabash, Maria Serhiivna; Барабаш, Марія Сергіївна; Shao, Meiyu; Шао, Мейюй
    With the rapid development of the global economy and the accelerated pace of global integration, the pressure on transportation is increasing in all countries of the world, including, of course, in Ukraine. The existing concrete often fails to meet the expected service life and quality, which means that roads have to be rebuilt as well as a lot of road repair work, which undoubtedly increases the government’s financial expenditures and workload. There are a number of ways of solving these problems, the most frequently used and effective of which is the use of computer software for computational simulation of the road construction environment, monitoring and modification of concrete materials. Purpose. The goal of this paper is to start from the above two directions and propose two solutions to solve the problem of simulation of soil characteristics in road construction and optimization of road materials. Methodology. The research methodology is mainly based on theoretical research method and experimental method. Results. The article draws the following two results through theoretical analysis and experimental methods: a model for measuring soil characteristics using LIRA-SAPR software and the possibility and dosage of basalt fiber modified cement concrete. Scientific novelty. This article proposes for the first time a soil property modeling method based on the Winkler Fuss and Pasternak soil models using the software LIRA-SAPR. For the first time, the performance of two specific basalt fibers from China and Ukraine were tested and verified the reinforcing effect and dosage of basalt fibers produced in Ukraine for concrete. Experiments have proven that adding 2% basalt fiber will make cement concrete have better performance. Practical relevance. The proposed modeling methodology helps to optimize the design to ensure structural stability and safety, and the in-depth knowledge of soil conditions helps to plan the construction phases more accurately, which helps to control costs and reduce delays. The response results of concrete modified with basalt fibers can be used in practical projects to enhance pavement strength.
  • Item
    Численные модели 4-го энергоблока ЧАЭС для исследования поведения его конструкций в эксплуатационном, аварийном и поставарийном состояниях
    (Администрация зоны отчуждения и безусловного (обязательного) отселения, 1998) Ищенко, Н. Г.; Шимановский, А. В.; Сирота, Н. А.; Герасимова, М. В.
    С использованием архивной документации построена конструктивная схема эксплуатационного состояния 4-го энергоблока ЧАЭС. Разработаны различные варианты пространственных конечно-элементных моделей, позволяющих с различной степенью детализации реализовать конструктивную схему 4-го энергоблока с помощью различных вычислительных комплексов COSMOS, SCAD и ROBOT. Выполнены расчеты характерных напряженно-деформированных состояний 4-го энергоблока при различных сочетаниях нагрузок и воздействий для оценки эффективности разработанных вариантов конечно-элементных моделей. На основе анализа полученных результатов произведен выбор расчетной модели 4-го энергоблока ЧАЭС для дальнейших численных исследований механического поведения его конструкций, в том числе в процессе запроектной аварии и в ходе локализации и ликвидации ее последствий.
  • Item
    Моделирование напряженно-деформированного состояния строительных конструкций 4-го энергоблока ЧАЭС при запроектной аварии
    (Администрация зоны отчуждения и безусловного (обязательного) отселения, 1998) Ищенко, Н. Г.; Анкянец, К. И.; Фиалко, С. Ю; Скуратовский, М. Н.; Анкянец, Н. Ю.
    Работа посвящена моделированию поведения строительных конструкций 4-го энергоблока при аварийном воздействии в начальной стадии запроектной аварии. Рассмотрена одна из возможных версий аварии. Величины аварийных воздействий получены из решения задачи газодинамики. Численное исследование поведения конструкций 4-го энергоблока произведено на основе метода конечных элементов (МКЭ). Для анализа динамической реакции системы на заданную нагрузку применялось численное интегрирование уравнений движения по методу Ньюмарка. Принята приближенная методика определения критериев разрушения для железобетонных конструкций и выполнен анализ результатов расчета.
  • Item
    Моделирование конструкций РБМК 1000 на стадии запроектной аварии
    (Администрация зоны отчуждения и безусловного (обязательного) отселения, 1998) Верюжский, Ю. В.; Синев, П. А.; Кошкин, С. В.; Саркисов, В. В.
    Демонстрируется применение разработанных средств численного моделирования разрушения конструкций реактора 4-го энергоблока ЧАЭС при запроектной аварии с использованием достоверных фактов о промежуточных и итоговых состояниях конструкций в качестве основы для верификации полученных результатов.
  • Item
    Аналіз міцності захисної оболонки реактора протягом зміни температури та тиску, спричинених аварією
    (ДП «Державний науково-інженерний центр систем контролю та аварійного реагування», Інститут проблем безпеки атомних електростанцій Національної академії наук України, ГО «Українське ядерне товариство», 2019) Матченко, Т. І.; Верюжська, Т. Ю.; Сирота, Н. О.; Шаміс, Л. Б.; Матченко, Т. И.; Верюжская, Т. Ю.; Сирота, Н. А.; Шамис, Л. Б.; Matchenko, T. I.; Veryuzhskaya, T. Yu.; Sirota, N. O.; Shamis, L. B.
    Розроблено розрахункову модель реакторного відділення в цілому та його захис­ ну оболонку з використанням оболонкових скінченних елементів на базі розра­ хункового комплексу SCAD, що дає змогу задавати будь-які зусилля в будь-якому з 36 арматурних канатів купола і в будь-якому з 96 арматурних канатів циліндра захисної оболонки. Розраховано зусилля в арматурних канатах, які забезпечують міцність і герметичність залізобетонних конструкцій захисної оболонки при мак­ симальній проектній аварії для усіх комбінацій температур і надлишкових тисків протягом 10 год аварії.