Кафедра цивільної та промислової безпеки
Permanent URI for this community
News
Відповідальна за розділ: Кажан Катерина Іванівна, доцент кафедри цивільної та промислової безпеки, e-mail: kazhank@nau.edu.ua
Browse
Browsing Кафедра цивільної та промислової безпеки by Title
Now showing 1 - 20 of 215
Results Per Page
Sort Options
- ItemCтруктура та задачі складових геоінформаційної системи виявлення та попередження надзвичайних ситуацій на території аеропорту(Донецький національний технічний університет, 2010-03) Гулевець, Вадим Дмитрович; Васюхін, М.І.; Лобанчикова, Н.М.; Гулевець, Д.В.; Сенько, В.О.Запропонована структура та сформульовані задачі складових ГСВ та П НС дозволять суттєво підвищити рівень безпеки аеропорту
- ItemElectromagnetic load on the airport staff and basic methods of its reducing(НАУ, 2014-09) Кічата Наталія Миколаївна, Глива Валентин Анатолійович; Коваленко Вікторія володимирівна, Левченко ЛарисаThe work is devoted to investigation of electromagnetic load on the airport staff and providing practical, scientifically- grounded recommendations to minimize its impact.
- ItemEnvironmental assessment of suburban areas of Kiev(НАУ, 2013) Кічата Наталія Миколаївна, Заплатинський Василь МироновичThe article describes the suburban areas of Kiev, shows environmental problems and their causes. It uncovers also some ways and measures for improvement of environmental situation in the suburbs of Kiev. Here was made the conclusion of the importance of suburban areas for city life activity and the urgent necessity for further all-round investigation of ecological issues of suburban area was shown.
- ItemEnvironmental impact assessment of a turboprop engine with the aid of exergy(Energy Journal, 2013-06-30) Synylo, Kateryna; Atilgan, Ramazan; Turan, OnderTo develop approaches that effectively reduce engine environmental effect of aircrafts, it is necessary to understand the mechanisms that have enabled improvements in thermodynamic efficiency of aircraft engines. In the present work, a turboprop engine used in regional aircrafts that produces 1948 shp and 640 N.m torque is examined using exergo-environmental method. The results show compressor, combustion chamber, gas generator turbine, power turbine and exhaust nozzle create 9%, 69%, 13%, 7%, 2% of total environmental impact of the engine, respectively. According to rates, the compressor and gas turbine can be considered first to improve in case of component related environmental impact. Furthermore, total component related environmental impact for the turboprop engine is found to be 2.26 mPts/s for the constructional phase and 2.34 mPts/s for the operation/maintenance phases. Accordingly, it is suggested that, in order to estimate environmental impact metric of aircrafts, the exergo-environmental analysis can be employed for aircraft propulsion systems.
- ItemEstimation Of Bouyancy Effect And Penetration Length Of Jet From Aircraft Engine By LES Method(Proceeding book of International Symposium on Sustainable Aviation 2015, 2015-06) Synylo, Kateryna; Zaporozhets, Oleksandr
- ItemEstimation of efficiency and reliability in the systems of management for industrial safety and health.(National aviation university, 2016-09) Gulevets, Vadym DmytrovychThe article substantiates the conditions of formation the requirements of efficiency and reliability the management of staff in the complex dynamic systems.
- ItemIMPROVEMENTOF THE COMPUTER MODEL OF AIR POLLUTION ESTIMATION DUE TO EMISSIONS OF STATIONARY SOURCES OF AIRPORTS AND COMPRESSOR STATIONS(2021-11-03) Synylo, Kateryna; Krupko, Andriy; Karpenko, Sergiy; Zaporozhets, OleksanderEmission sources at airports and compressor stations have the potential to emit pollutants, the effects of which can degrade local air quality. In most cases, the basis of gas pumping units includes either aircraft engines that have exhausted their flight life, or their targeted modifications to fulfill the tasks of gas pumping units and compressor stations in various gas transportation systems. The methodology for calculating the concentration of pollutants contained in the emissions of enterprises does not take into account all possible features of emission sources, in terms of passive stationary sources and cold emissions, the algorithm of the methodology requires clarification and the justifications given in the article indicate possible ways of clarification. According to the decision of the CAEP SG-2020 Coordination Meeting "detailed documentation for the Ukrainian POLEMICA air quality model provided in CAEP/12-FESG-MDG/2-WP/09 should be considered as the final documentation for verifying this model for compliance with ICAO document 9889 requirements". The results of calculating the maximum concentration for the test scenario using Gaussian models, verified in CAEP, differ by almost 2 times. A similar result according to the PolEmiCa model ~ 1.5 μg/m3 is almost two times less, which is due to the inclusion of the effects of the initial rise in the emission of the mixture from a stationary source into the algorithms of the OND-86 method
- ItemMeasurement of Aircraft Engine Emissions Inside The Airport Area(Proceeding book of International Symposium on Sustainable Aviation, 2015-05) Synylo, Kateryna; Zaporozhets, Oleksandr; Ralf, Kurtenbach; Peter, Wiesen
- ItemMeasures for electromagnetic safe-ty of radiotechnical objects of civil avia-tion(НАУ, 2016-09) Кічата Наталія Миколаївна, Глива Валентин Анатолійович; Левченко ЛарисаIn the work the level of electromagnetic radiation of radio engineering objects of civil aviation is analyzed and proposals to minimize the influence of the aerodrome radio equipment on the airport staff are provided.
- ItemMonitoring of air pollution produced by aircraft in the vicinity of airport(National Aviation University, 2014-04) Synylo, Kateryna; Kazhan, KaterynaAir pollution resulting from airport emissions and aircraft noise is a growing concern because of the expansion of air traffic over the years. Monitoring (measurement) and modeling techniques enables the assessment of historical, existing or future air pollution in the vicinities of airport.
- ItemPM EMISSIONS PRODUCED BY AIRCRAFT UNDER THE OPERATIONS AT THE AIRPORT(NAY, 2016-04) Synylo, Kateryna; Zaporozhets, OleksandrPurpose: The effects of aircraft engine emissions within the planetary boundary layer under the landing/ take-off operations contribute sufficiently to deterioration of air pollution in the vicinity of the airports and nearby residential areas. Currently the primary object of airport air quality are the nitrogen oxides and particle matter (PM10, PM2.5and ultrafine PM) emissions from aircraft engine exhausts as initiators of photochemical smog and regional haze, which may further impact on human health. Analysis of PM emission inventory results at major European airports highlighted on sufficientlyhigh contribution of aircraft engines and APU. The paper aims to summarizethe knowledge on particle size distributions, particle effective density, morphology and internal structure of aircraft PM, these properties are critical for understanding of the fate and potential health impact of PM. It also aims to describe the basic methods for calculation of emission and dispersion of PM, produced by aircrafts under the LTO operations. Methods: analytical solution of the atmospheric diffusion equation is used to calculate the maximum PM concentration from point emission source. The PM concentration varies inversely proportional to the wind velocity u1and directly proportional to the vertical componentof the turbulent exchange coefficient k1/u1. The evaluation of non-volatile PM concentration includes the size and shapeof PM. PolEmiCa calculates the distributions of PM fractions for aircraft and APU exhausts (height of installation was given H=4,5m like for Tupolev-154). Results:The maximum concentration of PMin exhaust from APU is higher and appropriate distance is less than in case for gas. PM polydispersity leads to the separation of maximums concentration in space for individual fractions on the wind direction and therefore it contributes to the reduction of maximum total concentration. Discussion:But although the APU has contributed significantly to the emission of aircraft at airports, APU emissions are not certificated by ICAO or any other responsible for that authority.It is quite actual task for local air quality to development model and find measurement techniques to identify aircraft engine and APU contribution to total airport PM pollution.
- ItemPolEmiCa model for local air quality assessment in airports(2023-01-20) Синило, Катерина Вікторівна; Крупко, АндрійAircraft engine emissions have a direct impact on air quality in local, regional and global scales. Several studies exhibited extremely high concentrations of toxic compounds (including nitrogen oxides (NOx), particulate matter (PM10, PM2.5 and UFP), unburned hydrocarbons (UHC) and carbon monoxide (CO)) due to airport-related emissions and a significant impact on the environment (Herndon et al., 2008) and health of the people living near the airport. Key variable of local air quality (LAQ and related impact considerations is the pollutant concentration (quantity of a pollutant per volume of ambient air), for which national and global regulations specify limit values.
- ItemRaising level of flight safety during agricultural-air works(National Aviation Unaversity, 2017-12) Tatiana UdartsevaThe article presents an analysis of the causes of a serious incident that occurred during the aircraft- chemical works on the An-2 plane. Objective: The aim of this work is to investigate the causes of aircraft collisions with electric power lines during the agricultural-air works and to develop preventive measures. Metods: Using the SHEL model recommended by ICAO, the main and additional causes of the aircraft collision with the electric power line are established. Results: The article contains the results of an analysis of data from investigations of accidents and incidents involving civil aircraft that occurred in Ukraine in 2013 - 2016. During this period, there were five collisions of aircraft with electric power lines, two of them with a fatal outcome. Since such cases are of a non-individual nature, the authors have developed appropriate preventive measures. Discussion: Aviation incident prevention during low-level flights consists of the implementation of the ICAO experience, namely flight crew training programs: cabin crew optimization (CRM) and flight training in conditions close to real (LOFT). The introduction of issues related to real aviation accidents and incidents, as well as the use of air stimulators for training pilots, are proposed in the training programs for small airline pilots. As a precautionary measure, it is proposed to mark the wires of electric power lines with plastic balls according to international practice. It is proposed in the cockpit of the An-2 airplane install the car restorer of the instrument panel to obtain objective information about the flight parameters and simultaneously to write the talks in the cockpit.
- ItemRisk assessment vs conscience(2014-09-23) Lukianchykov, A.V.; Lukianchykova, T.M.We are increasingly introducing into our lives the risk based approach, but prevention and response to danger reason remain increasingly outstanding and every day like a snowball growing, as evidenced by the deterioration of human life in our society. Does the voice of conscience with the calculated risk and whether you can rely on it.
- ItemSafety of Live Activity(Національний авіаційний університет, 2005-01) Gulevets, Vadym Dmytrovych; Babak, Vitalii; Zaitsev, YuryiКурс містить інформативні матеріали, що стосуються проблем життєдіяльності людини, та систему графіки для візуального відтворення і фіксації його основних положень.
- ItemАвтоматизація контрольного пункту догляду пасажирів(Національний авіаційний університет, 2020-12) Сергієнко, Андрій ОлеговичНедавнє зростання кількості інцидентів, пов'язаних із порушеннями безпеки в цивільній авіації (ЦА), включаючи захоплення і викрадення літаків, збройне викрадання цінних вантажів тощо знову нагадали про те, що рівень загрози в ЦА дуже високий і ніякі географічні регіони не можна вважати цілком безпечними. Така ситуація повинна призвести до посилення заходів безпеки в аеропортах і на авіалініях. Проте, незважаючи на зростаючий рівень погроз оператори засобів догляду в аеропортах зустрічають певні труднощі у своїй роботі. Послугами авіаліній щорічно користуються понад 1,5 млрд авіапасажирів. Всі пасажири повинні проходити перед польотом догляд. Помилки досвідчених операторів доглядових установок у виявленні вибухових пристроїв у багажі дуже незначні, навіть за їхньої тривалої роботи. Досвідчені і пильні оператори служб авіаційної безпеки роблять певний стримувальний вплив на зловмисників, які наміряються здійснити неправомірні дії у польотах. Вимоги догляду авіапасажирів при їхньому вході до контрольованої зони аеропортів діють так саме давно, як і вимоги догляду їхнього багажу. Проте їхнє виконання донедавна, зазвичай, залишалося на другому плані. Це пояснювалося почасти тим, що застосування для такого огляду аркових металодетекторів прохідного типу або магнітометрів обходилося значно дешевше, ніж більш складних рентгенівських установок. Або тим, що розроблення нової технології швидкого догляду авіапасажирів за обмеженої вартості була пов'язана з великими труднощами, і промисловість обмежувалася випуском лише засобів виявлення металевої зброї й інших незаконних предметів, що можуть бути заховані під одягом пасажирів. У майбутньому можуть з'явитися нові засоби догляду, наприклад, засновані на використанні міліметрових радіохвиль, що протягом деякого часу вже розробляються. Інша технологія, яка проходить інтенсивні лабораторні випробування, заснована на використанні прохідних контрольних арок, спроможних виявляти сліди (пару або частинки) вибухових речовин або металів при застосуванні сумісно з арковими металодетекторами, наприклад, газоаналізатор фірми Heimann-Smith. Але вони не можуть виявляти інші предмети, типу зброї з керамічними деталями. Сучасні аеропорти працюють за умови конкуренції, тому якість обслуговування стає важливим чинником у залученні компаніями авіаліній транзитних пасажирів і агентств з авіаперевезень вантажів. Більшість аеропортів світу працюють на комерційній основі, залучення до їхніх послуг вигідних користувачів є економічною необхідністю. Забезпечуючи авіаційну безпеку, необхідно також покращати загальну культуру обслуговування авіапасажирів. Основним завданням держав-членів в сфері безпеки міжнародної цивільної авіації є забезпечення безпеки і захисту пасажирів, членів екіпажу, наземного персоналу, населення, повітряних суден та засобів і служб аеропорту, який обслуговує цивільну авіацію, від актів незаконного втручання, що здійснюються на землі або в польоті. Це досягається за рахунок комплексу заходів і залучення різних людських і матеріальних ресурсів на міжнародному та національному рівнях, а також на рівні аеропорту. Для вирішення цього основного завдання слід створити всеосяжну організаційно-правову структуру з чітко визначеними обов'язками і методами роботи. Відповідно, в рамках належного законодавства державі слід заснувати компетентний повноважний орган відповідальний за розробку, здійснення і оновлення всеосяжної політики в галузі авіаційної безпеки, в подальшому іменований відповідним повноважним органом.
- ItemАвтоматизована система визначення працездатності авіаційних операторів(National Aviation University, 2005-09-25) Ударцева, Тетяна ЄвгенівнаPh.D. dissertation, spesiality 05.13.06 – the automized control systems and progressive information technologies. National Aviation University, Kiev, 2005. The thesis is devoted to the scientific problem of information technologies improved application to the psychophysiological methods of air operators work capacity evaluation. The automized system for air operators work capacity definition have been elaborated. For the purpose of psychophysiological states determination the registration and computer analysis of ergography parameters is carried out. The vectorial model of air operators work capacity levels definition and the way of probability methods for a quantitative evaluation of psychophysiological states dynamics are proposed. The methods of a pattern recognition are applied for definition of professional activity influence on air operators work capacity.
- ItemАлгоритм оцінки значимості і достовірності статистичної інформації про стан охорони праці підприємства(Національний авіаційний університет, 2000-02) Гулевець, Вадим Дмитрович; Ревук, Олексій Григорович; Кружилко, Олег ЄвгеновичКомплекс математичних моделей,які описують різні показники і процеси управління охорони праці, являють собою систему підтримки прийняття рішень.
- ItemАнализ оценки экологического состояния городской территории(2013-01) Кічата Наталія МиколаївнаСтатья посвящена рассмотрению и анализу методов экологического состояния города.Многогранность использования урбанизированных территорий делает практически невозможным использование стандартных методик для разработки вопросов охраны окружающей среды отличающихся по природно-экологическим и таксономическим характеристикам территорий.
- ItemАналіз здобутків та прогалин євроінтеграції національного законодавства з регулювання впливу цивільної авіації на атмосферне повітря(2023-04-20) Синило, Катерина Вікторівна; Кічата, Наталія Миколаївна; Козлітін, Олексій ОлександровичСтаття демонструє аналіз здобутків та прогалин у напрямку євроінтеграції щодо регулювання впливу цивільної авіації на атмосферне повітря на локальному та глобальному рівнях.