Advances in Аerospase Technology / Досягнення авіаційно-космічної технології - матеріали кафедри комп'ютерних технологій будівництва та реконструкції аеропортів - 2000-2021
Permanent URI for this collectionhttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/52449
Browse
Browsing Advances in Аerospase Technology / Досягнення авіаційно-космічної технології - матеріали кафедри комп'ютерних технологій будівництва та реконструкції аеропортів - 2000-2021 by Issue Date
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Probabilistic and deterministic risk assessment for extreme objects and ecologically hazardous systems(National Aviation University, 2003) Veryuzhsky, Yu.V.; Верюжський, Ю. В.; Верюжский, Ю. В.The paper include mostly the results o f works o f the Research Institute for Mechanics o f Quickproceeding Processes united in a general research direction - creation o f the methodology for risk assessment and risk management for ecologically hazardous systems, consisting o f the set o f different technological analyzed objects. The elements o f system can be characterized by high level o f radiation, toxic, explosion, fire and other hazards. The probalistic and deterministic approach for risk assessment, based on mathematical methods o f system analysis, non-liner dynamics and computer simulation, has been developed. Branching in problem definition, as well as diversity o f factor and criteria for determination o f system status, is also taken into account. The risks caused by both objective and subjective factors (including human factor) are examined. In many performed studies, the leading structural element, dominating in determination o f the system safety, is the structural part o f an object. The methodology is implemented for the safety analysis (risk assessment) for Chernobyl NPP Shelton Object and other industrial buildings.Item Визначення розрахункового і допустимого значення ризиків відповідальних об’єктів(Національний авіаційний університет, 2003) Верюжський, Ю. В.; Ширшов, В. Г.; Верюжский, Ю. В.; Verugsky, Y. V.; Shirshov, V. G.Розглянуто значення, отримані в результаті аналізу напружено-деформованого стану будівельних конструкцій відповідальних об’єктів. Визначено параметри функції негативних наслідків падіння повітряного судна з урахуванням величин внутрішніх зусиль і їх впливу на ймовірне настання граничного стану конструкціїItem Підвищення безпечності висотного домобудування на основі впровадження ризикозахисних дій(Національний авіаційний університет, 2007) Верюжський, Ю. В; Бакулін, Є. А.Проаналізовано дії різноманітних факторів та ймовірних загроз, що впливають на безпечність висотних будівель масового будівництва. Оцінено забезпечення безпечності будівель з позиції їх надійності та ризикозахищеності.Item Verbal reliability of building constructions(National Aviation University, 2019) Lapenko, Oleksandr; Nizhnik, Oleksandr; Avdіeіeva, Marina; Мakhinko, Nataliia; Лапенко, О. І.; Нижник, О. В.; Авдєєва, М. С.; Махінько, Н. О.; Лапенко, А. И.; Авдеева, М. С.; Махинько, Н. А.This article is devoted to the consideration of issues of reliability of building constructions in its qualitative terms from the point of view of a philosophical and organizational aspect. The argument of this problematic was carried out not through the prism of mathematical formulas, theorems and proofs, but through a set of verbal rules and their critical discussion. In particular, the basic verbal rules were formulated regarding the role of the design and reliability control services in the creation and testing of reliable structures. The meaning of verbal reliability of building constructions in the structure of the general theory of reliability is highlighted and the main components of this concept are given. Negative factors that have a direct impact on the reliability of constructions are considered, and the need for an independent monitoring and balancing policy regarding scientific and engineering activities related to ensuring the actual level of reliability at all stages of the building or structure life cycle are indicated. The role of the reliability control service as an independent structure is justified, and its responsibilities and functional environment are predetermined. In the study of conceptual problems, examples are given from the experience of designing real constructions of silo tanks for storing grain.