Кафедра прикладної механіки та інженерії матеріалів (НОВА)
Permanent URI for this community
News
Відповідальний за розділ: Башта Олександр Васильович, доцент кафедри КПМІМ
Browse
Browsing Кафедра прикладної механіки та інженерії матеріалів (НОВА) by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 29
Results Per Page
Sort Options
- ItemDevelopment of the measuring channel of the pressure distribution system on the surface model of the aircraft during the experiment in the aerodynamic tube(National aviation university, 2021-04) Марчук, Роман Миколайович; Marchuk, Roman Mykolaiovych; Носко, Павло Леонідович; Nosko, Pavlo Leonidovych; Башта, Олександр Васильович; Bashta, Oleksandr VasylovychThe development of modern aircraft construction is impossible without accurate aerodynamic tests (weight, drainage, strain gauge, flutter, bench, calibration), because they: allow to determine the aerodynamic properties of all aircraft and their parts; provide an opportunity to study the basic characteristics of the flow, especially when they are combined with methods of theoretical analysis. At the same time, the statistical analysis of the wind tunnel operation mode shows that the main disadvantages of drainage tests are the outdated and cumbersome system for determining the pressure at points with the help of liquid manometers. The expediency of using a strain-resistive semiconductor sensor HoneyWell Ultra Low Pressure Sensors, which has indisputable advantages among others, namely: compactness; the measurement range is 0.01% of the atmospheric pressure. To reduce the temperature error of strain-resistant transducers, the efficiency of using analog compensation devices based on the method of using temperature-dependent resistors is substantiated. The method of digital error compensation and the possibility of its use during modeling of the measuring channel are investigated. The structural scheme of the measuring channel is developed.
- ItemАвтоматична система керування температурою у складських приміщеннях(Національний авіаційний університет, 2021-04) Сарабєєв, Павло Ігорович; Sarabieiev, Pavlo Ihorovych; Башта, Олександр Васильович; Bashta, Oleksandr Vasylovych; Носко, Павло Леонідович; Nosko, Pavlo LeonidovychРозглянуто питання розроблення ефективної автоматичної системи керування температурою у складських приміщеннях мультитемпературного типу класу «А». Проведено аналіз сучасних автоматичних систем керування температурою. Наведено переваги та недоліки систем керування централізованого та децентралізованого типів. Показано, що децентралізований тип має цифрову шину, яка ліпше аналогової, але, у цьому випадку, для кожного датчика повинен існувати свій вимірювальний канал разом з цифровим інтерфейсом. Це значно підвищує вартість системи і робить її економічно нерентабельною для невеликих складських приміщень. Науково обґрунтована доцільність використання автоматичних систем керування централізованого типу у невеликих складських приміщень, які є більш економічно привабливими та дозволяють забезпечити високі технічні характеристики роботи.
- ItemРозробка автоматичної системи керування температурою у складських приміщеннях мультитемпературного типу класу «с»(Національний авіаційний університет, 2021-05) Сарабєєв, Павло Ігорович; Sarabieiev, Pavlo Ihorovych; Носко, Павло Леонідович; Nosko, Pavlo Leonidovych; Башта, Олександр Васильович; Bashta, Oleksandr Vasylovych; Мельник, Володимир Борисович; Melnyk, Volodymyr Borysovych; Герасимова, Ольга В’ячеславівна; Herasymova, Olha ViacheslavivnaДля складських приміщень мультитемпературного типу класу «С» запропонована автоматична система керування температурою централізованого типу на аналогової шині, яка має високі технічні характеристики, а саме: швидкодія - час стояння на точці менше 0,1 секунди; системна мультиплікативна похибка не перевищує 0,15%, а адитивна приведена похибка дорівнює 0,05%; завадозахищеність знижена з 30% похибки майже до нуля. Застосування таких систем є економічно рентабельним та дозволяє для невеликих приміщень значно розширити ринок складської продукції.
- ItemПоказники працездатності конхоїдальних циліндричних прямозубих передач з підвищеною вантажопідйомністю. Теорія(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021-07) Ткач, Павло Миколайович; Tkach, Pavlo Mykolaiovych; Носко, Павло Леонідович; Nosko, Pavlo Leonidovych; Башта, Олександр Васильович; Bashta, Oleksandr Vasylovych; Бойко, Григорій Олексійович; Boiko, Grygorii Oleksiiovych; Герасимова, Ольга В'ячеславівна; Herasymova, Olha ViacheslavivnaСтаття присвячена актуальному завданню підвищення показників працездатності зубчастих приводів машин. Для вирішення зазначеного завдання у статті запропоновано застосувати конхоїдальне зачеплення, виготовлене зі зміщенням вихідного контуру та особливими умовами контакту. Особливістю запропонованого зачеплення є менша у порівнянні зі звичайним конхоїдальним зачепленням чутливість до похибок виготовлення та монтажу. У результаті теоретичних досліджень були визначені показники працездатності такого зачеплення. Областю застосування нового зачеплення є приводи машин для передачі великих потужностей.
- ItemТрифон Башта: Життя, віддане науці та авіації(Національна академія наук України, 2021-10) Башта, Олена Трифонівна; Bashta, Olena Tryfonivna; Башта, Олександр Васильович; Bashta, Oleksandr VasylovychРозповідь про Трифона Максимовича Башту почнемо з короткої анотації, яку наведено в довіднику «Народжені Україною. Золоті імена України»: «Фундатор вітчизняної наукової школи промислової гідравліки. Провідний конструктор зі створення гідравлічних систем. Дві стратегічні галузі – верстатобудівна та авіаційна своїм прогресом певного мірою зобов'язані саме йому». Учні й соратники шанують пам'ять професора Трифона Максимовича Башти. Його наукові праці актуальні і нині. Написані ним підручники і досі залишаються головними посібниками з питань гідравліки й гідроприводу для студентів технічних вузів, де вивчають застосування гідравліки на літальних апаратах і в загальному машинобудуванні. Створені ним конструкції систем і елементів гідравлічного приводу становлять основу для сучасних розробок в галузях авіа- та машинобудування.
- ItemПоказники працездатності конхоїдальних циліндричних прямозубих передач з підвищеною вантажопідйомністю. Експеримент(Національний авіаційний університет, 2021-12) Носко, Павло Леонідович; Nosko, Pavlo Leonidovych; Башта, Олександр Васильович; Bashta, Oleksandr Vasylovych; Семак, Інна Вікторівна; Semak, Inna Viktorivna; Герасимова, Ольга В'ячеславівна; Herasymova, Olha Viacheslavivna; Башта, Алла Олексіївна; Bashta, Alla OleksiivnaСтаття присвячена актуальному завданню підвищення показників працездатності зубчастих приводів машин. Для вирішення зазначеного завдання у статті запропоновано застосувати конхоїдальне зачеплення, виготовлене зі зміщенням вихідного контуру та особливими умовами контакту. Особливістю запропонованого зачеплення є менша у порівнянні зі звичайним конхоїдальним зачепленням чутливість до похибок виготовлення та монтажу. Випробування передач на контактну міцність здійснювалося на стенді розімкнутого типу, як гальмівний пристрій використовувалося електромагнітне порошкове гальмо. Випробування проводилися при ступінчастому навантаженні експериментальних передач відповідно до вибраних режимів, під час випробувань через кожні півгодини фіксувалися активна потужність, яка споживається приводним електродвигуном та навантажуючий момент гальмівного пристрою. Кожні 8 годин візуально контролювався стан контактуючих поверхонь зубців, фіксувалися площі вкриті раковинами викришування по п’яти зубцям шестірні, рівномірно розташованим по периметру. У ході випробувань також контролювалося значення температури масла, яка встановилася на кожному етапі навантаження. У ході експериментальних досліджень було проведено випробування двох варіантів передач: евольвентної зі зміщенням та конхоїдальної зі зміщенням. Підтверджено теоретичні висновки про більш високу (на 20%) контактну міцність конхоїдальних циліндричних передач. Значне зниження ККД редуктора при значенні крутного моменту Нм, пов'язане з втомним руйнуванням більш ніж 50% активних поверхонь зубців; також мало місце різке збільшення температури масла, що теж можна пов'язати з руйнуванням активних поверхонь зубців. Для порівняння експериментальних даних з теоретичними було визначено відношення ККД редукторів з випробуваними передачами. Отримані співвідношення різняться на 5,5%. Це свідчить про задовільний збіг теоретичних та експериментальних даних за показником втрат у зачепленні. Робота конхоїдальної передачі супроводжувалася меншим тепловиділенням, що також свідчить про менші втрати у зачепленні. Областю застосування нового зачеплення є приводи машин для передачі великих потужностей.
- ItemProgress on ICAO’s strategic objectives and Global Safety Plans. Pandemic safety challenges(National Aviation University, 2022-09) Bashta, Oleksandr Vasylovych; Башта, Олександр Васильович; Nosko, Pavlo Leonidovych; Носко, Павло Леонідович; Bashta, Alla Oleksiivna; Башта, Алла Олексіївна; Povzun, Oleksandr Serhiiovych; Повзун, Олександр СергійовичAlleviations to the Standards of the Annexes and its associated system – CCRD, were established as interim measures to support continued operations during the initial stages of the COVID-19 pandemic. However the CCRD system for filing alleviations has been closed and replaced with planning tools, approaches and guidance for the recommencement of operations in line with the requirements of the SARPs.
- ItemSome features of aviation safety facilitation standards in relation to the COVID-19 pandemic(National Aviation University, 2022-09) Башта, Олександр Васильович; Bashta, Oleksandr Vasylovych; Носко, Павло Леонідович; Nosko, Pavlo Leonidovych; Башта, Алла Олексіївна; Bashta, Alla Oleksiivna; Котляр, Олександр Віталійович; Kotliar, Oleksandr VitaliiovychIn the aftermath of the COVID-19 outbreak, States, including government regulators, airports, airlines and aircraft manufacturers developed, in coordination with public health authorities, a set of measures aimed at reducing health risks to air travelers, aviation workers and the general public. The implementation of these measures will facilitate and strengthen the global recovery from the COVID-19 pandemic.
- ItemНавчально-методичний комплекс з дисципліни "Триботехнічні матеріали і методи підвищення зносостійкості матеріалів"(Національний авіаційний університет, 2023) Кіндрачук, Мирослав Васильович; Kindrachuk, Myroslav VasyliovychМісце даної дисципліни в системи підготовки докторів філософії полягає у засвоєнні теоретичних основ сукупності знань, що вдосконалюють і поглиблюють інженерну підготовку в області дослідження розробки та дослідження комплексу технологій, що застосовують для підвищення довговічності й надійності машин, вивченням причин руйнування деталей в експлуатації та розроблення методів підвищення зносостійкості матеріалів. Метою навчальної дисципліни є: формування систематичних знань, умінь і навичок для здійснення професійно-наукової діяльності за спеціальністю з урахуванням основних положень теоретичних основ фізико-хімічних процесів, механізмів для підвищення довговічності й надійності матеріалів. Завданнями навчальної дисципліни є: ознайомлення з основами триботехніки, значення тертя в проблемі матеріало- та енергозбереження; ознайомлення з iнженерно-технiчними проблемами триботехніки та з розробленням сучасної теорiї тертя та зношування; оволодіння методами планування та постановки експериментальних досліджень; ознайомлення з особливостями тертя piзних матеріалів; опанування сучасними методами створення нових; матеріалів оволодіння конструктивними та експлуатаційними методами підвищення зносостійкості деталей машин; ознайомлення з основними методами контролю якості технологічних методів підвищення зносостійкості деталей машин; ознайомлення з методами лазерного, електронно-променевого, плазмового та детонаційного зміцнення деталей машин.
- ItemEducational and мethodological сomplex “Theory of Mechanisms and Machines”(National Aviation University, 2023) Bashta, Oleksandr Vasylovych; Башта, Олександр ВасильовичThe discipline is intended for the formation of competencies that form the aviation profile of a specialist in the field of kinematics and dynamics of mechanisms and machines, and the basics of designing diagrams of mechanisms for a given kinematic and dynamic parameters. Main target is the formation of future specialists' knowledge of the structure, kinematics and dynamics of modern mechanisms and machines, as well as methods of their design. The acquired knowledge is the basis for the study of modern aviation technology at special departments and is needed by specialists working in the fields of aircraft and helicopter construction. The tasks of the discipline are mastering the general principles of analysis and synthesis of lever, cam and gear mechanisms, acquiring practical skills in determining the structure, performing kinematic and force calculation of mechanisms, acquaintance with the method of determining the law of motion and methods of balancing the movement of mechanisms and machines; and ability to analyze the results and features of the design and calculation of lever, gear and cam mechanisms; and mastering the methods of kinematic research of different types of mechanisms; determination of the law of motion of the mechanism under the action of given forces; balancing and regulating the movement of mechanisms and machines.
- ItemEducational and мethodological сomplex “Mechanics”(National Aviation University, 2023) Bashta, Oleksandr Vasylovych; Башта, Олександр ВасильовичThis discipline is the theoretical basis of the knowledge and skills that form the aviation profile of a specialist in the field of aircraft design and maintenance and are required for the design, manufacture and maintenance of aircraft and helicopters. The main objective of the study of the discipline is to train future specialists with knowledge of structure, kinematics and dynamics of modern standard mechanisms and machines, basics of calculation, design and operation of electromechanical systems and their elements in the process of design of production, operation and repair. The tasks of the subject: mastering the general principles of the study of the structure, kinematics and dynamics of mechanisms and machines, the basics of calculation and design of parts and components for general purposes found in various electromechanical systems and industries.
- ItemТертя ковзання в зубчастій парі(Національний університет "Львіська політехника", 2023-05) Носко, Павло Леонідович; Nosko, Pavlo Leonidovych; Башта, Олександр Васильович; Bashta, Oleksandr Vasylovych; Бойко, Григорій Олексійович; Boiko, Grygorii Oleksiiovych; Мельник, Володимир Борисович; Melnyk, Volodymyr BorysovychДля вирішення проблеми, пов'язаної з підвищенням ефективності роботи зубчастих приводів машин, авторами запропоновано метод визначення втрат на тертя ковзання в парі зубчастих коліс. Отримано аналітичні залежності, які дозволяють визначити втрати потужності на тертя ковзання залежно від кінематичних, силових і міцнісних факторів, властивостей мастил і матеріалів коліс.
- ItemВизначення втрат тертя ковзання в зубчастій парі(Національний авіаційний університет, 2023-06) Носко, Павло Леонідович; Nosko, Pavlo Leonidovych; Башта, Олександр Васильович; Bashta, Oleksandr Vasylovych; Бойко, Григорій Олексійович; Boiko, Grygorii Oleksiiovych; Башта, Алла Олексіївна; Bashta, Alla OleksiivnaПідвищення показників працездатності зубчастих приводів машин є актуальним завданням, тому для оцінки загальних втрат в зачепленні варто розглянути всі складові втрат. Для вирішення зазначеного завдання у статті запропоновано спосіб визначення втрат на тертя ковзання в зубчастій парі. На цей час вплив ковзання в напрямку лінії контакту зубців на коефіцієнт тертя та умови змазування вивчені недостатньо. В опублікованих роботах наявні дві групи напіваналітичних моделей. Перша група авторів досліджувала ефективність прямозубих передач, припускаючи, що коефіцієнт тертя постійний уздовж всієї поверхні контакту поверхонь тертя в будь-яких положеннях зубчастих коліс при їх обертанні. Друга група напіваналітичних моделей може розглядатися, як поліпшення моделей першої групи з постійним коефіцієнтом тертя. Точність опису за допомогою цих моделей обмежена точністю використовуваних в них емпіричних формул. Ці емпіричні формули не носять загальний характер і часто є функцією певних типів мастила, наявних температур, швидкісних і навантажувальних меж, чистоти поверхонь випробовуваних зразків. Коефіцієнт тертя ковзання залежить від швидкості руху сполучених зубців і властивостей мастильного матеріалу, також він може враховувати такі чинники, як величини нормального навантаження, шорсткість поверхонь зубців та радіуси кривизни профілів зубців. Отримано залежності, за якими можна визначити роботу, витрачену на тертя вздовж усієї лінії зачеплення, враховуючи при цьому коефіцієнти тертя в зубчастій парі при однопарному і двохпарному зачепленні. При цьому коефіцієнт тертя в зубчастій передачі може бути змінний по швидкості спряжених поверхонь, але однаковий при двохпарному та однопарному зачепленні. Отримано аналітичні залежності, що дають змогу розраховувати втрати потужності внаслідок тертя ковзання залежно від кінематичних, силових і міцнісних чинників, властивостей матеріалів мастильних матеріалів і матеріалів коліс.
- ItemВизначення втрат потужності внаслідок періодичного стискання-розширення масляно-повітряної суміші між зубцями зубчастих коліс. Частина 1. Математична модель(Національний технічний університет «Харківський політехнічний iнститут», 2023-12-18) Носко, Павло Леонідович; Nosko, Pavlo Leonidovych; Башта, Олександр Васильович; Bashta, Oleksandr Vasylovych; Бойко, Григорій Олексійович; Boiko, Grygorii Oleksiiovych; Мельник, Володимир Борисович; Melnyk, Volodymyr Borysovych; Башта, Алла Олексіївна; Bashta, Alla OleksiivnaПри одночасному контакті двох пар зубців між їхніми активними профілями утворюється замкнений об'єм мастило–повітряної суміші. Процес зменшення цього об'єму призводить до виникнення такого негативного явища, як періодичне стиснення і розширення масляно-повітряної суміші в об'ємі. За високих швидкостей обертання зубчастих коліс спостерігається різке підвищення тиску масляно-повітряної суміші і, як наслідок, виникнення додаткової вібрації зубчастої передачі. Швидкість витікання мастило–повітряної суміші може досягати швидкості звуку, що спричиняє додатковий шум під час експлуатації зубчастої передачі, а за високих частот обертання в замкненому між зубцями шестерні та колеса просторі виникає гідравлічний удар, результатом якого є кавітація. Представляючи косозубе колесо як сукупність прямозубих коліс, зміщених одне відносно одного в тангенціальному напрямку, математична модель зводиться до опису термодинамічних процесів у послідовних ізольованих порожнинах. Представлено математичну модель періодичного стискання-розширення масляно- повітряної суміші в замкненому між зубцями просторі, яка враховує площі поперечних перерізів осьових і радіальних потоків мастило–повітряної суміші, тиск навколишнього середовища, замкненого в простір між зубцями, швидкість радіального потоку мастило–повітряної суміші, миттєвий об'єм замкненої між зубцями елементарної порожнини та поточний тиск в і й порожнині.
- ItemСистема управління охороною здоров`я та безпекою праці в комунальному підприємстві(Національний авіаційний університет, 2023-12-21) Павлюченко, МиколаОб'єкт дослідження – оцінювання рівня задоволеності населення житлово-комунальними послугами та самооцінювання діючої системи управління якістю на житлово-комунальних підприємствах. Предмет дослідження –діяльність міського комунального підприємства «КОСІВ». Мета дослідження – покращення якості житлово-комунальних послуг шляхом узагальнення та розвитку теоретико-прикладних засад, обґрунтування та розробки методичних підходів до формування СУЯ на підприємствах ЖКГ. У роботі розкрито особливості використання системного та процесного підходів до організації діяльності комунальних підприємств щодо забезпечення якості надання послуг, розглянуто структурні складові житлово-комунального комплексу; досліджено причини виникнення проблем в ЖКГ й ступень задоволеності споживачів якістю житлово-комунальних послуг через опитування; узагальнено результати самооцінки системи управління якості підприємств ЖКГ. Матеріали дипломної роботи рекомендується використовувати у практичній діяльності керівникам та фахівцям, відповідальними за систему управління якістю житлово-комунальних господарств, а також можуть бути задіяні і використані в діяльності органів законодавчої і виконавчої влади при здійсненні реформ в ЖКГ як на місцевому, так і на загальнодержавному рівні.
- ItemСистема управління інформаційною безпекою в ІТ компанії(Національний авіаційний університет, 2023-12-21) Мамай, Богдан; Mamai, BohdanОб’єкт дослідження - Системи управління інформаційною безпекою (СУІБ) в ІТ компаніях. Предмет дослідження - Процеси, політики, та методології, які застосовуються в рамках СУІБ, з особливим акцентом на стандарт ISO/IEC 27001:2015 та його практичне впровадження в ІТ компаніях. Мета дослідження – Аналіз та розробка оптимізованих стратегій для управління інформаційною безпекою в ІТ компаніях, забезпечення відповідності сучасним стандартам безпеки та виявлення можливостей для підвищення ефективності впроваджених систем. Розробка програми з інтерфейсом для розрахунку рівня якості послуг аеропортового комплексу з однаковим ваговим коефіцієнтом. Методи дослідження – Комбінація якісного та кількісного аналізу, включаючи вивчення нормативних документів та аналіз кращих практик у галузі.
- ItemОцінка відповідності вимогам стандарту ISO 17025-2018 до технічної компетентності вимірювальних лабораторій(Національний авіаційний університет, 2023-12-21) Степченко, ВладиславОб’єктом дослідження є лабораторія яка має намір на уповноваження. Мета кваліфікаційної роботи – розгляд питання лабораторій які стають на шляху отримання уповноваження у сфері загальних вимог до компетентності випробувальних та калібрувальних лабораторій згідно стандарту ISO/IEC 17025:2017 Методи дослідження – внутрішній аудит, методика повірки ЗВТ. Метою цієї роботи було дослідити умови створення й налагодження повірочних лабораторій згідно з стандарту ISO/IEC 17025:2018 - Загальні вимоги до компетентності випробувальних та калібрувальних лабораторій. Таким чином ISO 17025:2018є основним стандартом, вимогами якого користуються лабораторії при підтвердженні своєї компетентності.
- ItemПроцеси оцінювання якості освіти у державних вищих навчальних закладах(Національний авіаційний університет, 2023-12-21) Фігорнюк, Олена; Fighornyuk, OlenaВ роботі розглянуті питання удосконалення процесу оцінювання якості вищої освіти в НАУ. Проведено аналіз основних чинників забезпечення якості вищої освіти в країнах європейського простору і ЗВО України та розглянути механізми управління якістю в НАУ. На основі порівняльного аналізу з іншими ЗВО запропоновано алгоритм оцінки забезпечення якості освітнього процесу в НАУ Надано рекомендації щодо удосконалення якості освітнього процесу на АКФ та удосконалення якості оцінювання освітніх програм в НАУ. Проведено формування відомостей про самооцінювання освітньої програми «Якість, стандартизація та сертифікація» за спеціальністю 152 «Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка» другого (магістерського) рівня вищої освіти.
- ItemПроцеси проведення аудитів та інспекційних перевірок в авіації(Національний авіаційний університет, 2023-12-21) Терещенко, Вікторія; Tereshchenko, VictoriaОб'єкт дослідження –аудити та інспекційні перевірки систем управління в авіації. Предмет дослідження – аудити та інспекційні перевірки інтегрованих систем управління в Кременчуцькому льотному коледжі ХНУВС Мета дослідження – розробка ефективної моделі функціонування системи поліпшення технічного обслуговування, яка значно покращить загальну систему управління якістю. Мета кваліфікаційної роботи - розробка пропозицій щодо вдосконалення якості процесів аудиту в організаціях з технічного обслуговування та ремонту авіатехніки. Серед методів дослідження використовувалися переважно методи емпіричного дослідження: -спостереження за розвитком аудиту організацій з технічного обслуговування; - порівняння способів аудиту відповідності стандартам; - моніторинг результатів та спостереження технічного обслуговування повітряних суден. Внутрішній аудит є однією з важливих складових системи управління якістю (СУЯ). Розроблена та ефективно реалізована процедура проведення внутрішніх аудитів в Кремінчукському вертольотному коледжі дозволяє не тільки виявити недоліки функціонування процесів СУЯ, але і попередити виявлення аналогічних недоліків відповідними уповноваженими органами при зовнішніх аудитах підприємств на відповідність стандартам у сфері якості та авіаційним правилам.
- ItemПроцеси та системи управління якістю в організаціях з технічного обслуговування авіаційної техніки(Національний авіаційний університет, 2023-12-21) Шерпаєв, Євгеній; Sherpaev, EvgeniyОб'єкт дослідження - Процеси та системи управління якістю в організаціях з технічного обслуговування авіаційної техніки. Предмет дослідження - процеси управління якістю технічного обслуговування вертольотів, включаючи розробку документації для ТО, покращення якості обслуговування на аеродромах, контроль якісного обслуговування для забезпечення безпеки польотів та управління СУЯ в авіаційних підприємствах. Мета дипломної роботи - оптимізація системи управління якістю технічного обслуговування вертольотів у авіакомпаніях та авіапідприємствах. Задачі включають створення ефективної СУЯ для підвищення знань та навичок персоналу відповідно до авіаційних правил України, впровадження якісного контролю технічного стану повітряних засобів та проведення аудитів для забезпечення безпеки польотів. Методи дослідження - аналіз літературних джерел та нормативної документації (авіаційні правила Part – 145B, Part – 147B), статистичні методи СУЯ, вдосконалення контролю, оцінювання небезпечних факторів та ризиків, ДОСУ. Матеріали дипломної роботи рекомендуються для використання у наукових дослідженнях, навчальному процесі та практичній діяльності фахівців авіаційних закладів, авіакомпаніях та під час підготовки персоналу відділів контролю якості та ТО повітряних засобів.