Browsing by Author "Datsun, Olena"
Now showing 1 - 16 of 16
- Results Per Page
- Sort Options
Item Використання асоціативного ряду у створенні арттерапевтичних технік(Національний авіаційний університет, 2023-04) Дацун, Олена Вікторівна; Datsun, OlenaСучасні підходи до навчальної підготовки конкурентоспроможного фахівця психолога вимагають пошуку нових методів при викладанні дисциплін професійного спрямування, пошуку альтернативних завдань, аналоги яких майбутній фахівець буде вирішувати в своїй професійній діяльності. Однією із важливих задач, що буде вирішувати фахівець-психолог – створення нових арттерапевтичних технік, які мають відповідати певним консультативним темам та вирішувати конкретні терапевтичні завдання. Одним із ефективних підходів при створенні нових арттерапевтичних технік, на нашу думку – є використання асоціативного ряду.Item Використання нестандартних методів профілактики емоційного вигорання викладачів у воєнний час(Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, 2022) Дацун, Олена Вікторівна; Datsun, Olena; Демченко, Наталія Іванівна; Demchenko, NataliiaПрофілактика емоційного вигорання викладачів є завжди однією з актуальних проблем психологічної служби в системі освіти. Сьогодні, коли викладачі працюють в найскладніших умовах – майже два роки онлайн / офлайн роботи через загрозу COVID-19 і тепер в умовах війни тема емоційного вигорання викладачів, на нашу дуку, має вирішуватись на державному рівні. Адже забезпечення нормального функціонування навчального процесу, збереження психічного здоров’я учнів та студентів можливе лише за умови наявності психічно здорового викладача.Item Використання системного підходу у створенні арт-терапевтичних технік(Національний авіаційний університет, 2022-04) Дацун, Олена Вікторівна; Datsun, OlenaСучасна психотерапевтична парадигма вимагає від фахівця–психолога інтелектуальної та методологічної мобільності, знань та вмінь застосовувати різні концептуальні підходи в роботі з людиною, що потребує психологічної допомоги. Одним з ефективних підходів комбінації психологічних теорій є використання системного підходу в створенні арт-терапевтичних технік. Характерні прийоми системного підходу, такі як використання метапозиції, зміна фокусу уваги з одних фігур на інші, метод системних питань – дозволяють, на нашу думку, значно розширити можливості арт-терапевтичного підходу. В той самий час використання технік арт-терапії в системному консультуванні допомагає психологу обережно обійти захисні механізми психіки клієнта, не травмуючи її, що є особливо актуальним при роботі з дорослим населенням, що пережили травмувальні події. У нашому дослідженні ми пропонуємо розглянути інтеграцію системного методу на прикладі створення авторської арт-терапевтичної тItem Застосування арттерапевтичної техніки «Сонечко» в сімейному консультуванні(Національний авіаційний університет, 2020-03-20) Дацун, Олена Вікторівна; Datsun, OlenaСучасний клієнт, під впливом тенденції популяризації збереження психічного здоров'я, стрімкої динаміки розповсюдження різних напрямків психологічної та педагогічної роботи, звертається із запитом не просто за окремим розвитком тієї чи іншої проблемної характеристики, а за пошуком умов збереження цілісної гармонічної структури особистості, можливостей прогнозування їх соціально-психологічної адаптації після завершення консультативного втручання. У системному сімейному підході наголошується на важливості ознайомлення з усіма точками зору, які існують та існували щодо причини проблеми, хто кого підтримує у цих поглядах, хто залишається аутсайдером. Особлива увага приділяється висловлюванням кожного члена системи про те, як він бачить проблему і формулює запит. У той самий час саме техніки арттерапії дозволяють гармонійно і швидко вирішити це завдання. Розроблена нами техніка «Сонечко» пропонується для роботи в сімейному консультуванні як з парами, так і для роботи з проблемами дитячо-батьківських стосунків.Item Навчально-методичний комплекс з навчальної дисципліни «Психопрофілактика професійного вигорання та деформацій (психологія управління стресом)»(Національний авіаційний університет, 2020) Дацун, Олена Вікторівна; Datsun, Olena; Дацун, Елена ВикторовнаДана навчальна дисципліна є теоретичною та практичною основою сукупності знань та вмінь, що формують профіль фахівця в галузі психології. Метою викладання навчальної дисципліни є вивчення особливостей сутності стресу та основних підходів його дослідження; розуміння особливостей синдрому «професійного вигорання»; вивчення технологій профілактики та подолання професійного стресу.Item Навчально-методичний комплекс навчальної дисципліни «Психодіагностика»(Національний авіаційний університет, 2020) Дацун, Олена Вікторівна; Datsun, Olena; Дацун, Елена ВикторовнаДана навчальна дисципліна є теоретичною та практичною основою сукупності знань та вмінь, що формують профіль фахівця в галузі психології. Метою навчальної дисципліни «Психодіагностика» є надання знань для формування професійних компетенцій майбутніх практичних психологів з основ психодіагностики та здатність застосовувати на практиці психодіагностичний інструментарій.Item Навчально-методичний комплекс навчальної дисципліни «Психологія професійного вигорання і професійних деформацій»(Національний авіаційний університет, 2020-10) Доценко, Людмила Василівна; Dotsenko, Ludmila; Доценко, Людмила Васильевна; Дацун, Олена Вікторівна; Datsun, Olena; Дацун, Олена ВикторовнаДана навчальна дисципліна є теоретичною та практичною основою сукупності знань та вмінь, що формують профіль фахівця в галузі педагогіки. Метою викладання навчальної дисципліни є вивчення особливостей сутності стресу та основних підходів його дослідження; розуміння особливостей синдрому «професійного вигорання»; вивчення технологій профілактики та подолання професійного стресу.Item Особливості використання коучингових асоціативних карт в арттерапії(Національний авіаційний університет, 2022) Дацун, Олена Вікторівна; Datsun, Olena; Главінська, Еліна Сергіївна; Hlavinska, ElinaУ статті розглядається однин із нових науково-практичних підходів сучасної арттерапії – асоціативно метафоричні карти та можливість їх застосування в різних сферах діяльності практичного психолога: коучінгу, сімейній терапії, кризовому консультуванні. Сучасні реалії української історії потребують від науковців розробити, адаптувати та надати практичним психологам нові сучасні техніки роботи з темами стресу, профілактики емоційного вигорання, пошуку нових ресурсів та способів відновлення. Мета дослідження: розробити асоціативні коучингові карти «АКК» та можливі варіації використання їх в різних аспектах арттерапевтичної роботи. Для вирішення поставлених завдань використовувались наступні методи дослідження: аналіз наукової літератури; експертна оцінка можливостей використання асоціативних коучингових карт; логіко-структурне моделювання для розробки моделей використання асоціативно коучингових карт; аналіз асоціацій, що виникали при виконанні розроблених завдань. Результати: на основі теоретичного аналізу наукової літератури визначено особливості використання асоціативних карт в психокорекційному процесі. Для корекції тривожних переживань, профілактики емоційного вигорання розроблено асоціативно коучингові карти «АКК», розроблено варіанти програм щодо їх застосування в психологічному консультуванні. Висновки: емпірично підтверджено, що запропонована техніка асоціативні коучингові карти «АКК» є ефективною для використання в психологічному консультуванні як для коучингових завдань, так і при роботі з кризовою проблематикою.Item Особливості застосування техніки мандала в психокорекції емоційних станів у жінок-переселенок(Національний авіаційний університет, 2023-05) Дацун, Олена Вікторівна; Datsun, Olena; Черногод, Рада Сергіївна; Chernohod, RadaУ статті розглядається одна з актуальних науково-практичних проблем сучасної психологічної науки – застосування техніки мандала в психокорекційній роботі з жінками, що стали вимушеними переселенками через війну. Особливості психологічного стану жінок переселенок потребує пошуку нових технік корекційної роботи, адаптації існуючих до умов впливу постійних стресових факторів війни. Мета дослідження: адаптувати актуальні техніки мандали до психокорекції емоційних станів у жінок-переселенок; розробити нову техніку для корекції емоційних станів з використанням елементів української культури. Для вирішення поставлених завдань використовувались наступні методи дослідження: аналіз наукової літератури; анкетування; аналіз продуктів діяльності при виконанні розроблених корекційних завдань. Результати: на основі дослідження особливостей емоційних станів жінок-переселенок нами визначено, що більшість жінок, які з дітьми виїхали за межі України перебувають не лише в постійному емоційному стресі через війну в країні, а й через свою власну війну, яка відбувається всередині. Для досягнення поставленої мети нами була апробована серія технік на основі роботи з мандалою, що ввійшли до психокорекційної програми роботи з жінками-переселенками. Для гармонізації емоційних станів, відновлення власної ідентичності, пошуку ресурсу на основі національної культурної спадщини нами було розроблено техніку «Малюнок мандали з використанням символів Трипільської культури». Висновки: емпірично підтверджено, що в умовах війни більшість жінок-переселенок потребують психологічної допомоги, мандалотерапія є одним із напрямків ефективної психокорекційної роботи з запитами населення що до опрацювання травматичного досвіду війни. Запропоновані методики можуть бути рекомендовані для використання в комплексних програмах корекції в індивідуальній та груповій роботі з клієнтами.Item Особливості корекції тривожності у дітей-музикантів засобами арт-терапії(Національний авіаційний університет, 2021-05) Дацун, Олена Вікторівна; Datsun, OlenaУ статті розглядається одна з актуальних науково – практичних проблем сучасної психологічної науки – подолання тривожності у дітей, що займаються музичною діяльністю. Для ефективної реалізації себе в музичній сфері, підвищенню мотивації до навчання музиці та найкращому прояву музичних здібностей у дітей є необхідним зниження рівня їх тривожності. Тому є актуальним звернути увагу на розробку програми корекції тривожності у дітей, що навчаються в гуртках музичного спрямування при позашкільних навчальних закладах. Мета дослідження: розробити комплексну програму корекції тривожності у дітей, що займаються в гуртках музичного спрямування на базі позашкільних навчальних закладів засобами арт-терапії. Для вирішення поставлених завдань використовувались наступні методи дослідження: аналіз наукової літератури; експертна оцінка розвитку музичних здібностей вихованців хорової студії; логіко-структурне моделювання для розробки корекційної програми подолання тривожності у дітей; виконання завдань на рефлексію, аналіз продуктів діяльності вихованців при виконанні розроблених індивідуальних завдань. Результати: на основі теоретичного аналізу наукової літератури визначено особливості прояву тривожності вихованців гуртків музичного спрямування позашкільних навчальних закладів. Для корекції тривожності розроблено комплексну програму з використанням арт-терапевтичних методик, зокрема методика переживання відчуття часу «Сліди на піску», методика роботи з відчуттям тривоги «Край води», «Малювання каракулів», «Каміння, що ми носимо», методика корекції негативних станів «Світло в кінці тунелю», методика корекції тривоги «Робота з сіллю. Малювання янгола». Висновки: емпірично підтверджено, що запропонована програма корекції тривожності у дітей – музикантів є ефективною і може бути рекомендована для використання в комплексних програмах корекції тривожності.Item Особливості профілактики емоційного вигорання викладачів засобами арттерапії в умовах війни(Національний авіаційний університет, 2022) Дацун, Олена Вікторівна; Datsun, Olena; Демченко, Наталья Іванівна; Demchenko, NataliiaУ статті розглядається одна з актуальних науково-практичних проблем сучасної психологічної науки – профілактика емоційного вигорання викладачів в умовах війни. Забезпечення ефективності процесу навчально-педагогічної взаємодії є можливим лише за умови збереження психічного здоров’я всіх його учасників, що є актуальним при впливі постійних стресових факторів війни. Мета дослідження: розробити нові техніки профілактики емоційного вигорання викладачів засобами арттерапії. Для вирішення поставлених завдань використовувались наступні методи дослідження: аналіз наукової літератури; онлайн анкетування; результати виконання завдань на рефлексію, аналіз продуктів діяльності при виконанні розроблених корекційних завдань. Результати: На основі емпіричного дослідження підтвердилася висунута нами гіпотеза, що більшість викладачів під час війни мають відчуття емоційного вигорання. Специфіка та складність викладацької діяльності сьогодення найчастіше не уможливлює детальне вивчення особливостей прояву власних емоційних станів, в той самий час, у викладачів є бажання одразу перейти до стадії отримання психологічної допомоги в якості занять з профілактики та корекції емоційного вигорання. Для досягнення поставленої мети нами була розроблена корекційна програма із застосуванням арттерапевтичних матеріалів. Умови роботи під час воєнного стану вимагають пошуку простих та ефективних засобів для створення нових методик. Такими, на нашу думку, є використання їстівних матеріалів у розробленій нами «Методики спонтанного малювання «Дерево», техніки «Крапка» та «Думками про осінь». Висновки: емпірично підтверджено, що в умовах війни більшість викладачів відчувають емоційне вигорання та потребують психологічної допомоги. Запропоновані методики можуть бути рекомендовані для використання в комплексних програмах корекції та профілактики емоційного вигорання, як викладачів навчальних закладів, так і в індивідуально-груповій роботі з клієнтами.Item Робота з негативними емоційними станами за допомогою методики «Біла пляма»(Національний авіаційний університет, 2024-03) Дацун, Олена Вікторівна; Datsun, OlenaЗатяжний процес війни в Україні ставить нові виклики перед психологічною наукою в питаннях надання ефективної допомоги населенню, що постраждало через повномасштабне вторгнення. Профілактика та робота з емоційним вигоранням, тривожністю, пошук ресурсів для відновлення, робота зі страхами та внутрішньою агресією, відчуттям безвиході – це ті теми, робота з якими є актуальною в практичній психологічній діяльності. Отже, розробка нових методів та підходів є важливим завданням над якими працюють психологи практики, і одним із ефективних підходів в даних питаннях є розробка нових арттерапевтичних методів та технік. Пропонуємо до розгляду нову авторську арттерапевтичну техніку по роботі з негативними станами «Біла пляма». Дана техніка пройшла апробацію при роботі зі студентами спеціальності «Психологія» Національного авіаційного університету.Item Розвиток емоційності вихованців позашкільних навчальних закладів засобами арт-терапії(Національний авіаційний університет, 2020) Дацун, Олена Вікторівна; Datsun, OlenaУ статті розглядається одна з найскладніших науково – практичних проблем сучасної психологічної науки – особливості розвитку музичних здібностей, а саме їх емоційного компоненту. Розглядаючи психологічні особливості розвитку ладового відчуття, як структурного компонента музичних здібностей, ми в першу чергу маємо звернути увагу на особливості розвитку емоційності виконавця. Тому є актуальним звернути увагу на розробку комплексу методів для розвитку емоційності у виконавців музичних творів. Мета дослідження: розробити комплекс методик для розвитку емоційності вихованців позашкільних навчальних закладів, а саме учнів, що навчаються в музичних гуртках при палацах та будинках творчості дітей та юнацтва засобами арт-терапії, як одного із сучасних направлень практичної психології. Для вирішення поставлених завдань використовувались наступні методи дослідження: аналіз наукової літератури; експертна оцінка розвитку музичних здібностей вихованців хорової студії; логіко-структурне моделювання для розробки комплексу методик з розвитку емоційності; виконання завдань на рефлексію, аналіз продуктів діяльності вихованців при виконанні розроблених індивідуальних завдань. Результати: на основі теоретичного аналізу наукової літератури визначено емоційність, як основу ладового відчуття в структурі музичних здібностей. Для розвитку емоційності розроблено комплекс арт-терапевтичних методик, зокрема «Мушля», «Крила янголів», «Янголи», «Замки із піску», «Два камінчики». Висновки: емпірично підтверджено, що запропоновані методи розвитку емоційності у вихованців є ефективними і можуть бути рекомендовані для використання в комплексних програмах розвитку музичних здібностей.Item Розвиток музичних здібностей у дітей в умовах закладів позашкільної освіти(Національний авіаційний університет, 2023-12) Дацун, Олена Вікторівна; Datsun, OlenaУ статті розглядаються деякі аспекти розвитку музичних здібностей у дітей в умовах позашкільної освіти. Особливості організації гурткової роботи закладів позашкільної освіти, специфіка комунікації між вихованцями та викладачами, між дітьми, особливості мотивації до навчання є важливими чинниками, що впливають на процес розвитку музичних здібностей у дітей. Мета дослідження: проаналізувати нормативну базу, що регламентує організацію навчально-виховного процесу в музичних гуртках закладів позашкільної освіти, визначити основні соціально-психологічні чинники розвитку музичних здібностей у дітей в умовах навчання в закладах позашкільної освіті. Для вирішення поставлених завдань використовувались наступні методи дослідження: аналіз наукової літератури; аналіз нормативної бази; теоретичне моделювання, спостереження. Результати: На основі дослідження нормативно-правової бази стосовно організації навчально-виховного процесу в закладах позашкільної освіти, навчальних програм музичних гуртків, аналізу особливостей комунікації між викладачами та учнями, визначено, що організація навчально-виховного процесу в умовах закладів позашкільної освіти забезпечують оптимальні умови для розвитку музичних здібностей дитини. Висновки: розвиток музичних здібностей у дітей залежить від особливостей організації навчально-виховного процесу в багатопрофільних закладах позашкільної освіти, який має свої особливості. Процес комунікації між викладачами та учнями є більш відкритим і виконує не тільки навчальну, а й значну виховну функцію. Особливості мотивації до навчання музиці у дітей в гуртках базується на їх інтересі до виконавської музичної діяльності, позитивних стосунках з однолітками та викладачами і позитивно підкріплюється гнучкістю навчального процесу в умовах позашкільної освітиItem Створення нових арт-терапевтичних технік за допомогою системного методу(Національний авіаційний університет, 2021-10) Дацун, Олена Вікторівна; Datsun, Olena; Лобзова, Марина Юріївна; Lobzova, MarynaПроцес створення нових арт терапевтичних технік є неймовірно цікавим, захоплюючим та ресурсним процесом. На перший погляд здається, що в сучасному різноманітті існуючих методик та підходів вже складно створити щось нове, тим більше в арт-терапії. В той самий час, арт-терапія сама по собі є процесом творчим, креативним, створюючим.Item Технологія застосування морських камінців як матеріалу для арт-терапії(Національний авіаційний університет, 2021-04) Дацун, Олена Вікторівна; Datsun, OlenaПроблема пошуку нових технологій і методів є однією з цікавих та актуальних проблем сучасної арт-терапії. Одним із запропонованих нами варіантів використання каміння є асоціація з образами значущих фігур у соціальній системі особистості. Для дослідження соціальних зв’язків людини, особливостей її сімейних взаємовідносин,особливостей батьківсько-дитячих відносин замість класичних маленьких іграшкових фігурок пропонуємо використовувати морські камінчики. У даній роботі головним є особливості асоціацій людини між певними фігурами системи і камінчиками, особливості опису, чому саме той чи інший камінь було обрано в якості замісника фігури, яким чином