Деканат факультету наземних споруд і аеродромів
Permanent URI for this community
News
Відповідальний за розділ:
Browse
Browsing Деканат факультету наземних споруд і аеродромів by Author "Chepurna, S."
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemДослідження активізації зсувних процесів на урбанізованих територіях(Liha-Pres, 2023-06) Жидкова, Т. В.; Чепурна, С. М.; Zhydkova, T.; Chepurna, S.Структура містобудівного процесу складається з кількох етапів комплексної оцінки території, першим з яких є дослідження поєднання природних умов території, як найважливішого містобудівного фактора у процесі містобудівного проєктування. Оцінка ймовірності прояву небезпечних явищ природного характеру, а саме карсту, зсувів, осідання лесових ґрунтів, високий рівень ґрунтових вод, обмежує використання території для містобудування й вимагає додаткових інженерних заходів. У результаті містобудівної діяльності рельєф, території піддається техногенним перетворенням, що веде до різкої активізації геологічних процесів й прояви техногенного карсту, осідання і провалів поверхні, суфозійних процесів, зсувів, утворення яруг, підтоплення території, зниження або підвищення ерозії верхніх шарів ґрунту. Одним з найбільш розповсюджених небезпечних процесів на території міських агломерацій є зсуви. На території України розповсюджені нестійкі породи ґрунтів, які під дією навантаження при замочуванні зазнають вертикальної деформації, що, сприяє розвитку зсувних процесів. Активізації зсувного процесу на території міст через техногенні фактори зафіксована, на території переважної більшості населених міст України. Наслідком зсувів на міських територіях є руйнування забудови, транспортної та інженерної інфраструктури, а також травмування та загибель людей. В статті наведено приклади розвитку зсувних процесів на міській території через зміну природного рельєфу й порушення водотривких порід під час планування території, недотримання вимог інженерного захисту, будівництво з порушенням будівельних норм, витоків з водогінних мереж під час експлуатаційних навантажень, додаткове навантаження на схил через забудову; вібраційний вплив транспортних засобів. На сьогодні генеральними планами міст передбачено низку заходів з попередження та захисту від зсувних процесів, зокрема розробку Генеральної схеми протизсувних заходів території м. Києва, програми інженерного захисту території від зсувів та проведення протизсувних робіт на зсувонебезпечних ділянках. Проведене дослідження показало, що техногенні зсуви на урбанізованих територіях відбуваються найчастіше саме під час експлуатаційних навантажень. Отже всі передбачені генеральними планами міст заходи є неефективними без постійно діючого моніторингу небезпечних ділянок, як до початку будівництва, так і протягом усього періоду експлуатації об’єктів.