Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/63444
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКарпов, Віктор Васильович-
dc.contributor.authorKarpov, Viktor-
dc.date.accessioned2024-05-21T07:49:35Z-
dc.date.available2024-05-21T07:49:35Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationКарпов В.В. Портретна мініатюра в історичному контексті: від приватних предметів до музейних експонатів. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип. 73, том 2, 2024. C. 97-102.uk_UA
dc.identifier.urihttps://er.nau.edu.ua/handle/NAU/63444-
dc.description1. Varchuk, M. (2023). Etapy kolektsionuvannia yevropeiskoi portretnoi miniatiury XVI–XIX stolit [Stages of Collecting European Portrait Miniatures of the 16th – 19th Centuries]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv: nauk. zhurnal. Kyiv. № 3. Pp. 136–141. [in Ukrainian]. 2. Bonnet, N. (2017). Technique and art of portrait miniature in France of the XVIII century: a monograph. Paris: Galerie. 256 p. 3. Fleck, S. (2021). Museum practice of exhibiting portrait miniatures: Strategies for engaging the public: a catalogue article. Brussels: Belgian Art Publishing House. 276 p. 4. Graff, M. (2020). Digitalisation of Art: Impact on the Production and Perception of Portrait Miniatures: A Journal Article. Hamburg: Hamburger Kunstverein. 198 p. 5. Klaus, A. (2019). Between Cultures: Transcultural Influences on European Portrait Miniature: a study guide. Manual. Vienna: Kunstistorisches Museum. 289 p. 6. Leoner, W. (2018). Miniature Portraiture in Europe: Techniques, Masters, Collections: a journal article. Berlin: Academy of Arts. 312 p. 7. Meyer, R. (2018). Conservation and restoration of portrait miniatures: Modern methods and approaches: a journal article. London: Royal Academy of Arts Press. 245 p. 8. Raymond, F. (2016). From the Private to the Public: The History of Portrait Miniatures in European Collections. Madrid: Editorial de Arte de Madrid. 324 p.uk_UA
dc.description.abstractНаукова стаття присвячена дослідженню розвитку портретної мініатюри як унікального жанру образотворчого мистецтва, який зазнав значних змін від особистих предметів інтимного характеру до визнаних музейних експонатів. Автор розглядає історичний контекст створення портретних мініатюр, виходячи з їх появи у середньовічні часи як складової ювелірних прикрас та книжкових ілюстрацій, переходу в епоху Відродження як самостійного виду мистецтва, до їх значення в епоху Романтизму та, нарешті, їх ролі у сучасному світі. В статті аналізуються основні етапи еволюції технік та матеріалів, використання мініатюр у соціальних та культурних контекстах різних епох, а також зміна в сприйнятті мініатюр з особистих та практичних предметів до цінних експонатів у музеях і галереях. Особлива увага приділяється інституціоналізації мініатюрного портрета та його входженню в академічний і культурний канон, розкриваються питання консервації та реставрації. Цей аналіз висвітлює не лише естетичні та художні аспекти портретної мініатюри, а й її значення як історичного документа, що відображає соціальні зміни, моду та ідеали краси різних періодів. Особливий акцент робиться на колекціонуванні портретних мініатюр, яке стало важливою частиною музейної діяльності та приватного збирання. Автор також піднімає питання етики та власності, пов’язані з портретними мініатюрами, особливо у контексті походження та репатріації культурних цінностей. Досліджуються спірні моменти, пов’язані з колекціонуванням та виставленням мініатюр, які були незаконно вивезені або придбані під час колоніальних часів, і як сучасні музеї та приватні колекціонери реагують на виклики, пов’язані з відновленням справедливості та поверненням цих творів мистецтва до їхніх країн походження. Окрема увага приділяється аналізу мініатюрних портретів як засобу особистої та культурної ідентифікації. Дослідження включає порівняння між різними культурними традиціями виробництва портретних мініатюр, зокрема, в Європі, Азії та Америці, а також їхнє значення для вираження індивідуальності, соціального статусу та етнокультурної приналежності. У роботі використовується міждисциплінарний підхід, щоб розкрити, яку роль відігравали портретні мініатюри у формуванні ідентичності та передачі культурних цінностей через покоління.uk_UA
dc.description.abstractThis research article is devoted to the study of the development of portrait miniatures as a unique genre of fine art that has undergone significant changes from personal objects of an intimate nature to recognised museum exhibits. The authors examine the historical context of the creation of portrait miniatures, starting with their appearance in medieval times as part of jewellery and book illustrations, their transition in the Renaissance as an independent art form, their significance in the Romantic era, and finally their role in the modern world. The article analyses the main stages of the evolution of techniques and materials, the use of miniatures in social and cultural contexts of different eras, and the change in the perception of miniatures from personal and practical objects to valuable exhibits in museums and galleries. Particular attention is paid to the institutionalisation of the miniature portrait and its entry into the academic and cultural canon, as well as to the issues of conservation and restoration. This analysis highlights not only the aesthetic and artistic aspects of the portrait miniature, but also its significance as a historical document reflecting social changes, fashions, and beauty ideals of different periods. Particular emphasis is placed on the collection of portrait miniatures, which has 98 Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип. 73, том 2, 2024 Мистецтвознавство become an important part of museum activities and private collecting. The authors also raise important questions of ethics and ownership related to portrait miniatures, especially in the context of the origin and repatriation of cultural property. They explore the controversies surrounding the collection and exhibition of miniatures that were illegally exported or acquired during colonial times, and how contemporary museums and private collectors are responding to the challenges of restoring justice and returning these works of art to their countries of origin. Special attention is paid to the analysis of miniature portraits as a means of personal and cultural identification. The study includes comparisons between different cultural traditions of miniature portrait production, particularly in Europe, Asia, and the Americas, and their significance for expressing individuality, social status, and ethnicity. The authors use an interdisciplinary approach to reveal how portrait miniatures have played a role in shaping identity and transmitting cultural values across generations.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherНаціональна академія керівних кадрів культури і мистецтвuk_UA
dc.subjectмініатюрauk_UA
dc.subjectцифрові технологіїuk_UA
dc.subjectколекціонуванняuk_UA
dc.subjectживописuk_UA
dc.subjectконсерваціяuk_UA
dc.subjectкультурна ідентифікаціяuk_UA
dc.subjectміждисциплінарні дослідженняuk_UA
dc.subjectпортретuk_UA
dc.subjectмузейuk_UA
dc.subjectdigital technologiesuk_UA
dc.subjectpaintinguk_UA
dc.subjectcollectinguk_UA
dc.subjectculture identificationuk_UA
dc.subjectconservationuk_UA
dc.subjectinterdisciplinary approachuk_UA
dc.subjectminiatureuk_UA
dc.subjectmuseumuk_UA
dc.subjectportraituk_UA
dc.titleПортретна мініатюра в історичному контексті: від приватних предметів до музейних експонатівuk_UA
dc.title.alternativePortrait Miniature In A Historical Context: From Private Objects To Museum Exhibitsuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.subject.udc75.041.5:75.056(091)(100)uk_UA
dc.identifier.doi10.24919/2308-4863/73-2-15-
Appears in Collections:Статті кафедри комп'ютерних технологій дизайну і графіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
73-2_2024-97-102 (1).pdf333.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.