Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/62937
Title: Синтез системи управління БПЛА при дії на неї структурованих та неструктурованих збурень
Authors: Грибан, Іван Миколайович
Keywords: кваліфікаційна робота
система управління
безпілотний літальний апарат
синтез
оптимізація
модель
збурення
дискретна система управління
Issue Date: 22-Jun-2023
Publisher: Національний авіаційний університет
Citation: Грибан І.М. Синтез системи управління БПЛА при дії на неї структурованих та неструктурованих збурень. - Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня Бакалавр за спеціальністю 151 Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології. - Національний авіаційний університет. - Київ, 2023. - 63 с.
Abstract: Сучасний етап розвитку систем управління аерокосмічними об’єктами характеризується прогресом техніки та зростанням конкуренції, що відповідно призводить до різкого підвищення вимог до рівня безпеки та економічності польоту. Наявність в Україні розвинутої авіаційної промисловості зумовлює необхідність конкурування із іншими державами та урахування світових тенденцій проектування. За таких умов надзвичайної актуальності набуває створення методології проектування робастних систем управління аерокосмічними об’єктами, що є одним із головних напрямків розвитку сучасної теорії та практики автоматичного управління взагалі та систем управління польотом зокрема, оскільки робастні системи дозволяють зберегти стійкість системи управління та утримати якість у припустимих межах при зміні параметрів об’єкта у широкому діапазоні, а це дозволяє уникнути застосування більш складних, повільно діючих, дорогих адаптивних систем. У данній роботі розглядається малий БПЛА, що використовується у сільському господарстві, у трубопровідному транспорті, для екологічної розвідки акваторії моря, у військових цілях. Враховуючи те, що у малих БПЛА обмеження на вагу, вартість, габарити є досить жорсткими, що не дозволяє використовувати достатню кількість навігаційних вимірювачів, які є датчиками систем управління. Тому використовуються досить прості, апробовані на практиці структури систем управління. З іншого боку, перед БПЛА ставляться вимоги щодо високої якості та робастності систем управління польотом. Тому при розробці БПЛА виникла необхідність розробки так званого Н2/Н підходу для малих БПЛА. У відомій раніше літературі Н2/Н підхід використовувався для дослідження неперервних системи управління польотом БПЛА. Проте виникла необхідність впровадження Н2/Н підходу в дискретному вигляді для малих БПЛА. Останнім часом безпілотні літальні апарати (БПЛА) усе більше застосовуються як у цивільних, так і у військових цілях: 1.У сільському господарстві [1]. На борту БПЛА встановлюється інфрачервоний датчик для визначення температури повітря обробленої поверхні. По сигналу датчика визначається необроблене поле, над яким температура нижча, ніж над обробленим. 2.У трубопровідному транспорті [2] для виявлення витоку нафти чи газу. Лінія шляху БПЛА задається по лінії трубопроводу. Датчик реагує на знижену температуру в місці прориву трубопроводу і подає сигнал оператору. 3.Екологічна розвідка акваторії моря [3]: виявлення нафтових плям на поверхні. Зокрема, подібні апарати могли б з високою ефективністю контролювати автомобільний рух на магістралях, значно полегшуючи роботу ДАІ, а також інформуючи про наявність "пробок". Також застосування БПЛА дозволить швидко і з мінімальними витратами забезпечити подальший розвиток систем зв'язку (у тому числі і мобільних), теле- і радіомовлення, а також навігаційних систем. 4.Використання БПЛА у військових цілях [4]. Роботи зі створення БПЛА у військових цілях почалися ще в роки Першої світової війни. У 1930-і рр. з'явилися перші дистанційно пілотовані повітряні мішені, а наприкінці 1950-х - безпілотні розвідники. 1970-ми роками датуються науково-дослідні розробки й в області бойових (ударних) БПЛА, а також безпілотних літаків з великою сотовою іповітряного дослідження Марса. Поки для зйомки поверхні Червоної планети використовуються супутники. І хоча якість зображень, одержуваних за допомогою їх, все збільшується, залишається такі недоліки, як велика висота польоту (не можна зняти наземні об'єкти збоку), мала маневреність (неможливо швидко змінити траєкторію польоту), і великий час, необхідний для зйомки об'єктів з різних точок. БПЛА, навпроти, дозволяють знімати об'єкти з малої відстані (підвищується якість фотографій) і з усіх боків (літак може просто кружляти над своєю ціллю).
Description: Робота публікується згідно наказу Ректора НАУ від 27.05.2021 р. № 311/од " Про розміщення кваліфікаційних робіт здобувачів вищої освіти в репозиторії університету". Керівник роботи: к.т.н., доцент кафедри аерокосмічних систем управління, Абрамович Олена Олександрівна.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/62937
Appears in Collections:Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти кафедри аерокосмічних систем управління

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ФАЕТ_151_2023_Грибан Іван Миколайович (1).pdfкваліфікаційна робота з пояснювальною запискою392.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.