Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/62149
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSmirnov, Oleg-
dc.contributor.authorСмірнов, Олег Ігорович-
dc.contributor.authorFilyashkin, Мykola-
dc.contributor.authorФіляшкін, Микола Кирилович-
dc.date.accessioned2024-01-24T08:06:05Z-
dc.date.available2024-01-24T08:06:05Z-
dc.date.issued2023-09-29-
dc.identifier.citationSmirnov O. I. Aircraft Fuel Measurement System Based on Hydrostatic Pressure Sensor / O. I. Smirnov, M. K. Filyashkin // Electronics and Control Systems. Kyiv: NAU, 2023. – No 3(77). – pp. 77–82.uk_UA
dc.identifier.issn1990-5548-
dc.identifier.urihttps://er.nau.edu.ua/handle/NAU/62149-
dc.description[1] Granino A. Korn, Theresa M.n Korn. Mathematical Handbook for scinetistits and engineers. Mc-Graw-Hill Book Company, New-York, 1968, 831 p. [2] V. O. Rogozhin, A. V. Skrypez, M. K. Filyashkin, and M. P. Mukhina, Stand-alone navigation systems for a concrete type of aircraft and their maintenance. NAU, Kyiv, 2015, 308 p. [3] F. M. Zakharin, V. M. Sineglazov, and M. K. Filyashkin, Algorithmic support for inertial-satellite navigation systems. NAU, Kyiv, 2011, 320 p.uk_UA
dc.description.abstractThe construction of an aircraft fuel-measuring system based on hydrostatic pressure sensors is considered, which makes it possible to determine the fuel residue in the aircraft tanks during its evolutions. With the evolution of aircraft, measuring the fuel residue in existing fuel metering systems using float and capacitive fuel level sensors has a rather complex electromechanical design and significant weight and size characteristics. This together affects the reliability of such systems as a whole and leads to significant methodological errors in determining the remaining fuel during maneuverable flight. The proposed system using hydrostatic pressure sensors and a computer can significantly increase the efficiency of existing fuel metering systems, and can also be used for calibration tests both on the ground and in flight.uk_UA
dc.description.abstractРозроблено побудову паливно-вимірювальної системи літака на основі датчиків гідростатичного тиску, що дає змогу визначити залишок палива в баках літака під час його еволюцій. При еволюціях літаків вимірювання залишку палива в існуючих системах вимірювання палива за допомогою поплавкових і ємнісних датчиків рівня палива має досить складну електромеханічну конструкцію та значні масогабаритні характеристики. Це в сукупності впливає на надійність таких систем в цілому і призводить до значних методичні похибки у визначенні залишку палива при маневреному польоті. Запропонована система з використанням датчиків гідростатичного тиску та комп’ютера може значно підвищити ефективність існуючих систем вимірювання палива, а також може використовуватися для калібрувальних випробувань як на землі, так і в польоті.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherNational Aviation Universityuk_UA
dc.relation.ispartofseriesElectronics and Control Systems;№3(77)-
dc.relation.ispartofseriesЕлектроніка та системи управління;№3(77)-
dc.subjectaircraft fuel systemuk_UA
dc.subjecthydrostatic pressure sensoruk_UA
dc.subjectparallelepipeduk_UA
dc.subjecttetrahedronuk_UA
dc.subjectplane equationuk_UA
dc.subjectrecalculation of vector in coordinate systemsuk_UA
dc.subjectпаливна система літакаuk_UA
dc.subjectдатчик гідростатичного тискуuk_UA
dc.subjectпаралелепіпедuk_UA
dc.subjectтетраедрuk_UA
dc.subjectрівняння площиниuk_UA
dc.subjectперерахунок вектора в системах координатuk_UA
dc.titleAircraft Fuel Measurement System Based on Hydrostatic Pressure Sensoruk_UA
dc.title.alternativeCистема вимірювання палива літаків на основі датчиків гідростатичного тискуuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.subject.udc629.7.063.6(045)uk_UA
dc.identifier.doi10.18372/1990-5548.77.18008-
Appears in Collections:Наукові публікації та матеріали кафедри авіаційних комп'ютерно-інтегрованих комплексів (НОВА)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
13.pdfНаукова стаття256.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.