Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/61746
Title: Реставрація монументального живопису в Україні в 50–60-ТІ роки ХХ ст. Суспільні прагнення та ідеологічні колізії
Other Titles: Restoration of Monumental Painting in Ukraine in the 1950–1960s. Social Aspirations and Ideological Collisions
Authors: Карпов, Віктор Васильович
Karpov, Viktor
Keywords: реставраційна майстерня
охорона пам‘яток
монументальний живопис
реставрація
архітектурна реставрація
культурні цінності
restoration
preservation of monuments
monumental painting
restoration workshop
architecture restoration
culture valiures
Issue Date: 2023
Publisher: Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв
Citation: Карпов В. В. Реставрація монументального живопису в Україні в 50–60-ті роки ХХ ст. Суспільні прагнення та ідеологічні колізії. Культура і сучасність : альманах. 2023. No 2. С. 88–94.
Abstract: Мета статті – розглянути особливості відновлення пам‘яток монументального живопису України в повоєнні 1945–1960-ті роки в контексті впливу соціальних, економічних та ідеологічних чинників. Методологія дослідження полягає в застосуванні загальнонаукових та спеціальних методів дослідження, зокрема, аналізу, синтезу, індукції і дедукції, узагальнення і абстрагування, семітичного, описового, що в сукупності дозволило отримати обґрунтовані висновки. Наукова новизна полягає у окресленні загальних напрямків та підходів в справі збереження мистецької спадщини повоєнного періоду 1950–1960-х рр. ХХ ст., виявленні здобутків та втрат. Висновки. На тлі глобальних масштабів руйнації пам‘яток культурної спадщини, що вимагали реалізації складних пам‘яткоохоронних та реставраційних завдань, формувалися засади наукової методології в галузі реставрації настінних розписів. Зростання темпів та обсягів реставрації пам‘яток культури і мистецтва після Другої світової війни позначилися новими викликами, спричиненими нестачею матеріально-технічної та методичної бази, кваліфікованого кадрового ресурсу, недоліками організації робіт. Водночас, глибокі деструктивні прояви, обумовлені атеїстичною державною політикою з яскраво вираженим тоталітарним забарвленням, стали фатальними для низки українських пам‘яток історії і культури, вносячи суперечливий характер у налагодження реставраційної справи в країні. Завдяки активній позиції провідних культурних діячів а також фундаторів нової української реставраційної школи монументального мистецтва – Луки Калениченка, Ольги Плющ, Євгена Мамолата перші повоєнні десятиліття стали визначальними в становленні національної реставраційної та памяткоохоронної галузей.
The purpose of the article is to consider the peculiarities of restoration of sites of monumental painting of Ukraine in the post-war years 1945-1960s in the context of the influence of social, economic, and ideological factors. The research methodology consists in the application of general scientific and special research methods, in particular, analysis, synthesis, induction and deduction, generalisation and abstraction, semitic, descriptive, which together made it possible to obtain well-founded conclusions. The scientific novelty consists in outlining the general directions and approaches in preserving the artistic heritage of the post-war period of the 1950s-1960s, identifying gains and losses. Conclusions. Against the background of the global scale of the destruction of cultural heritage monuments, which required the implementation of complex monument protection and restoration tasks, the foundations of scientific methodology in the field of restoration of wall paintings were formed. The increase in the pace and volume of the restoration of cultural and artistic monuments after the Second World War was affected by new challenges caused by the lack of a material, technical and methodological base, qualified human resources, and shortcomings in the organisation of work. At the same time, deep destructive manifestations caused by atheistic state policy with a pronounced totalitarian colour have become fatal for a number of Ukrainian historical and cultural monuments, introducing a contradictory character into the establishment of the restoration work in the country. Thanks to the active position of leading cultural figures and the founders of the new Ukrainian restoration school of monumental art – Luka Kalenichenko, Olha Plihusch, Yevhen Mamolat, the first post-war decades became decisive in the formation of the national restoration and monument protection industries.
Description: 1. Historical and cultural heritage of Ukraine: problems of research and preservation. (1998). Kyiv: Institute of History of the National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian]. 2. Koreniuk, Yu. (2007). Mykola Makarenko is a researcher of medieval wall painting. Studii mystetstvoznavchi, (3(19)). Kyiv: IMFE NAN Ukrainy [in Ukrainian]. 3. Orders of the director of the Republican workshops on the main activity. TsDAVO Ukrainy (Central state archive of higher authorities), F. 4794, Op. 1, Spr. 42 [in Ukrainian]. 4. Republican specialized trust for the construction of monuments and restoration of architectural monuments of the State Building of the Ukrainian SSR. (1947). TsDAVO Ukrainy (Central state archive of higher authorities), F. 4794, Op. 1, Spr. 6 [in Ukrainian]. 5. Report notes and certificates of the Republican workshops, sent to the Council of Ministers of the Ukrainian SSR and the State Building on works on the construction and restoration of monuments and monuments for 1958. (1958). TsDAVO Ukrainy (Central state archive of higher authorities), F. 4794, Op. 1, Spr. 117 [in Ukrainian]. 6. Documents (acts, detailed notes, resolutions) on the progress of the restoration of the museum-reserve "Kyiv-Pechersk Lavra" in 1950. (1950). Vol. 2. TsDAVO Ukrainy (Central state archive of higher authorities), F. 4762, Op. 1, Spr. 457 [in Ukrainian]. 7. Annual reports on the work of the Kiev Pechersk Lavra Museum-Reserve for 1950. TsDAVO Ukrainy (Central state archive of higher authorities), F. 4762, Op. 1, Spr. 451 [in Ukrainian]. 8. Orlenko, M. (2015). Architectural, archaeological and petrographic studies. Arkhitekturnyi visnyk KNUBA, 7, 111–127 [in Ukrainian]. 9. Hovdenko, M. & Kornieieva, V. (1996). Kyiv-Pechersk Lavra: Variations on the theme of restoration. From the history of Ukrainian restoration: Appendix to the yearbook "Architectural Heritage of Ukraine". Kyiv: Ukrainian Studies, 8–25 [in Ukrainian]. 10. Dorofiienko, I., Kozynkevych, O. & Pashyna, V. (1996). History of restoration in Ukraine. 50th anniversary of Ukrrestavratsiia. The history of the corporation. Kyiv-Lviv: Publishing House of the Basilian Fathers "Missionary", 3–15 [in Ukrainian]. 11. Zaitseva, V. O. (2018). Features of preservation and restoration of the monumental painting of the Trinity Gate Church in the 1950s– 1980s. Church – Science – Society: Issues of Interaction. Materials of the 15th International Scientific Conference (29 May – 2 June 2018, Kyiv). Kyiv: National Kyiv-Pechersk Historical and Cultural Reserve, 148– 152 [in Ukrainian]. 12. Kot, S. (2005). Origins: from the prehistoric times of the Ukrainian Society for the Protection of Historical and Cultural Monuments. Monuments of Ukraine, 2, 128–139 [in Ukrainian]. 13. Kalenychenko, L. (2004). Issues of protection of cultural monuments are ripe. Monuments of Ukraine, 4, 55–59 [in Ukrainian]. 14. Kovpanenko, N. (2016). To the history of the study and preservation of historical and artistic heritage in Ukraine (mid-1940s – mid-1960s)]. Ukraine of the XX century: culture, ideology, politics, 21, 200–212 [in Ukrainian]. 15. Morozov, O. (2013). Mykolaiv Cathedral is a unique landmark of the "Cossack Baroque" era. Monuments of Ukraine: History and Culture, 7(129), 19–23 [in Ukrainian]. 16. Honcharova, K. (2009). Methodical principles of architectural restoration in Ukraine in the post-war decade. Ukrainian Academy of Arts, 16, 288–300 [in Ukrainian]. 17. Krutenko, N. (2004). Luka Kalenychenko – a restorer and preservationist. Monuments of Ukraine: history and culture, 4(145), 43–51 [in Ukrainian]. 18. Kalenychenko, L. P. & Pliushch, O. F. (2010). Restoration of wall painting. Theory, methodology, technique. Book. I. Kyiv: Molod [in Ukrainian]. 19. Koreniuk, Yu. O. (2018). Artistic ensemble of Sofia of Kyiv is a historical example of the implementation of the restoration concept of "reproducing the monument in its original form". Culturological thought, 13, 158–183 [in Ukrainian]. 20. Riasnaia, T. M. (2010). Hidden painting of Sofia of Kyiv. A question of attribution. Sophia readings, 5, 148–155 [in Ukrainian].
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/61746
DOI: 10.32461/2226-0285.2.2023.293868
Appears in Collections:Монографії кафедри комп'ютерних технологій дизайну і графіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
_2023_2-DOI-88-94.pdf456.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.