Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59943
Title: Effective Humidification In Aircraft Cabin As A Safety Standard
Other Titles: Ефективне забезпечення вологості повітря в кабіні літака як стандарт безпеки
Authors: Sukhytska, Liliia
Сухицька, Лілія Леонідівна
Keywords: passenger aircraft
preliminary design
passenger cabin layout
humiditification
relative humidity
moisture
air quality
air recirculation
ventilation
пасажирський літак
аванпроект
компонування кабіни
відносна вологість повітря
рециркуляція повітря
вентиляція
дипломна робота
Issue Date: Nov-2022
Publisher: National Aviation University
Citation: Sukhytska L. Effective Humidification In Aircraft Cabin As A Safety Standard. - Master thesis in aircraft design department. - National Aviation University. - Kyiv, 2022. - 78 p.
Abstract: This master degree thesis considers the creation of a preliminary design of an airplane with optimal constant humidity level to determine the air requirements and ventilation system requirements to ensure passengers' comfort on board a plane, which creates a new safety standard for whole aviation industry. In the work were performed analysis of prototype aircraft to determine design parameters, analysis of requirements for the ventilation system and air humidity level on board the aircraft, analysis of literary sources on the ventilation systems of modern airliners, the selection of the ventilation system in the passenger cabin, the determination of recommendations for ensuring the most optimal level of humidity for the health of passengers on board the aircraft and for the structural elements of the aircraft and its systems. Thesis proposes the application of the individual ventilation system as one of the promising directions of designing the ventilation system and the air conditioning system on board the aircraft to ensure the comfortable stay of passengers with the constant influence of humidity on the corrosion strength of the structure. The materials of the qualification work can be used in the aviation industry and in the educational process.
Дана магістерська робота розглядає аванпроект пасажирського літака та розробку концепції забезпечення необхідного рівня вологості повітря в кабіні, залучення індивідуальної системи вентиляцій з оптимальним рівнем вологості для забезпечення комфортного перебування пасажирів на борту літака, визначення вимог до повітря, до системи вентиляції, що створює новий стандарт безпеки для авіаційних пасажирських перевезень. В роботі проведені аналіз літаків прототипів для визначення проектних параметрів, аналіз вимог до системи вентиляції та рівня вологості повітря на борту літака, аналіз літературних джерел про системи вентиляції сучасних лайнерів, підбір системи вентиляції в пасажирській кабіні, визначення рекомендацій по забезпечення максимально оптимального рівня вологості для здоров’я пасажирів на борту літака та для конструктивних елементів літака та його систем. В роботі запропоновано застосувати індивідуальної системи вентиляції як один з перспективних напрямів проектування вентиляційної системи та системи кондиціонування повітря на борту літака для забезпечення комфортного перебування пасажирів при незмінному впливу вологості на корозійну міцність конструкції. Матеріали кваліфікаційної роботи можуть бути використані в авіаційній промисловості та в навчальному процесі.
Description: Робота публікується згідно наказу Ректора НАУ від 27.05.2021 р. №311/од "Про розміщення кваліфікаційних робіт здобувачів вищої освіти в репозиторії університету". Керівник роботи: доцент, к.т.н. Маслак Тетяна Петрівна
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59943
Appears in Collections:Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти кафедри конструкцій літальних апаратів

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ASF_2022_134_SukhytskaLL.pdfMaster thesis2.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.