Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59773
Title: Optimization of aircraft boarding processes
Other Titles: Оптимізація посадки на борт літака
Authors: Horian, Ivan
Горян, Іван Андрійович
Keywords: preliminary design
passenger aircraft
layout
turnaround time
boarding
strategy
efficiency
аванроєкт
пасажирський літак
компонування
час простою
посадка
стратегія
ефективність
дипломна робота
Issue Date: Nov-2022
Publisher: National Aviation University
Citation: Horian I. Optimization of aircraft boarding processes. - Master thesis in aircraft design department. - National Aviation University. - Kyiv, 2022. - 81 p.
Abstract: In the presented qualification work, the object of research is the analysis of strategies and methods of boarding passengers on board of passenger aircraft. The subject of study is the select of optimal and effective method of boarding, to determine its advantages over other strategies and methods of boarding. The aim of the qualification work is to determine the most optimal method of boarding passengers on board the aircraft to reduce economic losses from downtime by reducing the time of turnaround of the aircraft. The methods of research are: analysis of scientific works on optimization of methods of boarding passengers on board the aircraft and the problems of aircraft downtime, analysis of the principles of boarding, determination of the most significant moments on the boarding protocol, determination of an effective boarding strategy. The qualification work includes the analysis of simulations of various strategies for boarding passengers on board the aircraft, and their selection in order to minimize the time spent by aircraft on the ground. The practical value of the work is to analyze, select, and determine a more optimal boarding strategy than those currently used for midrange passenger aircraft. The materials of the master's thesis can be used in the aviation industry and in the educational process related to the study of basics of regulation of passenger transportation by air transport, aircraft design and strength, passenger equipment and furnishings.
В представленій кваліфікаційній роботі об’єктом дослідження є аналіз стратегій та методів посадки на борт пасажирського літака. Предметом дослідження є вибір оптимального та ефективного методу посадки, визначення його переваг в порівнянні з іншими стратегіями та методами посадки. Метою кваліфікаційної роботи є визначення найоптимальнішого методу посадки пасажирів на борт літака для зменшення економічних втрат від простою шляхом зменшення часу перебування літака в аеропорту. Методами дослідження є: аналіз наукових робіт з оптимізації методів посадки пасажирів на борт літака та проблематики простою літаків, аналіз принципів посадки, визначення найвпливовіших моментів на протокол посадки, визначення ефективної стратегії посадки. Кваліфікаційна робота включає аналіз симуляцій різноманітних стратегій посадки пасажирів на борт літака, і їх вибір для того, щоб максимально скоротити час перебування повітряних суден на землі. Практична цінність роботи полягає у виконанні аналізу, вибору, та визначенні більш оптимальної стратегії посадки для середньомагістрального пасажирського літака. Матеріали кваліфікаційної роботи можуть бути використані в авіаційній промисловості та в навчальному процесі, пов'язаному з вивченням конструкції та міцності літака, обладнання повітряних суден, пасажирських перевезень.
Description: Робота публікується згідно наказу Ректора НАУ від 27.05.2021 р. №311/од "Про розміщення кваліфікаційних робіт здобувачів вищої освіти в репозиторії університету". Керівник роботи: доцент, к.т.н. Маслак Тетяна Петрівна
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59773
Appears in Collections:Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти кафедри конструкцій літальних апаратів

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ASF_2022_134_HorianIA.pdfMaster Thesis3.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.