Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59171
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKokarieva, Anzhelika-
dc.contributor.authorКокарєва, Анжеліка Миколаївна-
dc.contributor.authorPryshupa, Yuliia-
dc.contributor.authorПришупа, Юлія Юріївна-
dc.date.accessioned2023-04-25T07:19:32Z-
dc.date.available2023-04-25T07:19:32Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationKokarieva А., Pryshupa Yu. The educational information environment as a condition for the success of a linguistic personality formation / А. Kokarieva, Yu. Pryshupa // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. – К. : Національний авіаційний університет, 2022. – Вип. 2(21). – С. 23-29uk_UA
dc.identifier.issn2411-264X-
dc.identifier.urihttps://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59171-
dc.description.abstractThe article reveals the features of the modern educational information environment for the success of linguistic personality formation. The authors of the article prove the importance of integrating the educational and information environment into the pedagogical process, where all component processes are exposed to personality formation, influence the professional formation of the future specialist and play a significant role in the formation of linguistic personality. The purpose of the article is the theoretical substantiation and empirical study of the level of the educational and information environment influence on language personality formation success in higher education institutions. The research tasks are focused on the scientific substantiation of the concepts of "educational and information environment" and "linguistic personality"; identification of factors in the formation of linguistic identity success; analysis and interpretation of research results regarding the influence of the educational and information environment on the linguistic personality formation. The results of the study prove that the educational and information environment is a combination of the latest information technologies and modern pedagogical developments, which should lead to the maximum effect of a sufficient educational process. Various roles of the educational and information environment in the educational process are considered. Where the specified environment can be both a means of supporting the educational process and a means of implementing blended learning. In our study, the educational and informational environment is considered in the paradigm of the distance learning organization. The classification of the levels of the information and educational space and the requirements for distance learning is revealed. The research proposes and justifies the choice of Internet technologies to create a new level of education and information environment. Research also proved the establishment of contact between all participants of the educational process; sample settings are necessary when the students' load of educational material is determined. In the course of questionnaires and surveys of participants in the educational and pedagogical process of technical universities, the peculiarities of the organization of professional training of future specialists in the conditions of distance learning, their influence on the success of language personality formation, and motivation to study were established. Conclusions. Summarizing the results of the study on the influence of the educational and information environment on linguistic personality formation, the authors substantiate the need for learning a foreign language. On the basis of productive educational activities, the development of a foreign language is a component of forming a linguistic personality. It is noted that the use of Internet resources creates conditions for the implementation of an individual and differentiated approach to foreign language learning as well as forms the ability to work, analyse and evaluate information. The article reveals the advantages of implementing an educational and information environment during distance learning of foreign languages and emphasizes that despite all the problems of introducing the specified form of education into the educational process, the educational and information environment helped both teachers and students to discover new opportunities, to get a new positive experience of working with Internet platforms and digital tools, and also contributed to the success of linguistic personality formation.uk_UA
dc.description.abstractУ статті розкриваються особливості сучасного освітнього середовища для успішності формування мовної особистості. Автори статті доводять важливість інтегрування освітньо – інформаційного середовища у педагогічний процес у якому всі складові процеси підпорядковуються формуванню особистості вливають на професійне становлення майбутнього фахівця та відіграють суттєву роль при формуванні мовної особистості. Мета статті полягає в теоретичному обґрунтуванні та емпіричному дослідженні рівня впливу освітньо-інформаційного середовища на успішність формування мовної особистості у ЗВТО. Завдання дослідження зосереджені на науковому обґрунтуванні понять «освітньо-інформаційне середовище», «мовна особистість»; виявленні чинників успішності формування мовної особистості; аналізі та інтерпретації результатів дослідження щодо впливу освітньо-інформаційного середовища на формування мовної особистості. Результати дослідження доводять, що освітньо-інформаційне середовище – це поєднання новітніх інформаційних технологій та сучасних педагогічних здобутків, поєднання яких повинно призвести до максимального ефекту відносно навчального процесу. Розглянуто різні ролі освітньо-інформаційного середовища у навчальному процесі. Де зазначене середовище може бути як засобом підтримки навчального процесу, так і засобом для впровадження змішаного навчання. У нашому дослідженні освітньо-інформаційне середовище розглядається в парадигмі організації дистанційного навчання. Виявляється класифікація рівнів інформаційно-освітнього простору та вимоги, які пред’являються до дистанційного навчання. У дослідженні пропонується та обґрунтовується вибір інтернет технологій для створення освітньо-інформаційного середовища нового рівня. Також дослідження довели необхідність встановлення контакту між усіма учасниками освітнього процесу; необхідність встановлення пріоритетів при визначенні навантаження студентів навчальним матеріалом. У ході анкетування й опитування учасників освітньо-педагогічного процесу технічних університетів було встановлено особливості організації професійної підготовки майбутніх фахівців в умовах дистанційного навчання, їхній вплив на успішність формування мовної особистості та мотивацію до навчання. Висновки. Підсумовуючи результати дослідження щодо впливу освітньо-інформаційного середовища на формування мовної особистості автори обґрунтовують необхідність навчання іноземної мови. На основі розвитку продуктивної навчальної діяльності іноземна мова є складовою процесу формування мовної особистості Зазначається, що використання інтернет-ресурсів створює умови для реалізації індивідуального та диференційованого підходу до навчання іноземної мови а також формує уміння працювати, аналізувати та оцінювати інформацію. Стаття розкриває переваги впровадження освітньо-інформаційного середовища під час дистанційного навчання іноземних мов та наголошує, що незважаючи на всі проблеми впровадження зазначеної форми навчання в освітній процес, освітньо-інформаційне середовище допомогло як викладачам, так і студентам відкрити для себе нові можливості, отримати новий позитивний досвід роботи з інтернет платформами та цифровими інструментами, а також сприяло успішності формуванню мовної особистості.uk_UA
dc.language.isoenuk_UA
dc.publisherNational Aviation Universityuk_UA
dc.subjecthigher educationuk_UA
dc.subjecteducational and informational environmentuk_UA
dc.subjectlinguistic personality formationuk_UA
dc.subjectinformation and communication technologiesuk_UA
dc.subjecteducational processuk_UA
dc.subjectвища освітаuk_UA
dc.subjectосвітньо-інформаційне середовищеuk_UA
dc.subjectформування мовної особистостіuk_UA
dc.subjectінформаційно-комунікаційні технологіїuk_UA
dc.subjectнавчальний процесuk_UA
dc.titleThe educational information environment as a condition for the success of a linguistic personality formationuk_UA
dc.title.alternativeОсвітньо-інформаційне середовище як умова успішності формування мовної особистостіuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.subject.udc(378.147):372.881.111.1(045)uk_UA
Appears in Collections:Статті у фахових виданнях кафедри педагогіки та психології професійної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Кокарєва, Пришупа.pdfСтаття487.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.