Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/57341
Title: Аналіз та удосконалення процесів відновлення планера повітряного судна клепанням
Authors: Попов, Сергій Юрійович
Keywords: кваліфікаційна робота
літальний апарат
заклепка
дефект
композиційні матеріали
обшивка
Issue Date: Nov-2022
Publisher: Національний авіаційний університет
Abstract: Зовнішність авіаційних конструкцій - це, по суті, компроміс між вимогами, що пред'являються до авіаконструкцій, та існуючими технічними можливостями. Вимоги умовно можна розділити на три складові: безпека, екологія (включаючи комфорт), технічна та економічна ефективність. Технічні можливості, в першу чергу, визначаються властивостями конструкційних матеріалів, технологією виробництва авіаконструкцій з них, рівнем проектування та особливо їх сполуками в конструкціях планера при застосуванні полімерних композиційних матеріалів [7]. У процесі експлуатації вузли i агрегати деталей літальних апаратів зазнають змін, які пов'язані з накопиченням утомленості металу, зі зміною якості робочих поверхонь, геометричних даних деталей та інших робочих параметрів, закладених конструктором. Своєчасний i якісний ремонт дозволяє продовжувати ресурс авіаційної техніки i є головним завданням авіаремонтного виробництва. Накопичений досвід відновлення льотної придатності авіаційної техніки на ремонтних заводах цивільної авіації свідчить про те, що відновлення працездатності деталей, вузлів i агрегатів літальних апаратів, як правило, пов'язане з відновленням їхньої початкової (заданої) міцності i, якості робочих поверхонь, форми i розміру деталей. При виготовленні вузлів, панелей, агрегатів літаків і вертольотів з легких сплавів клепка дотепер є найбільш розповсюдженим видом нероз'ємного з'єднання, тому що вона забезпечує необхідні надійність і ресурс роботи агрегату планера. Процес виготовлення клепаної конструкції містить у собі операції зборки і клепки, тобто установки деталей у складальне пристосування і з'єднання заклепками. Кількість заклепок у літаках і вертольотах середньої ваги досягає 400 000 - 800000 шт., а у важких і надважких - до 1500000 - 2000000 шт. При такій кількості заклепок трудомісткість складально-клепальних робіт 9 складає 30-35% загальної трудомісткості виготовлення планера літака (вертольота). Клепання - це операція отримання нероз'ємних з'єднань за допомогою заклепок, застосовується для створення нероз'ємного і нерухомого з'єднання елементів конструкції або деталей. Вона підрозділяється на холодну, гарячу і змішану. В авіабудівельному й авіаремонтному виробництві застосовується холодна клепка. Клепані шви можуть бути виконані з плоско-опуклої або потайної головками заклепок. Для полегшення конструкції ПС створюються нові матеріали на основі композитів. Для полегшення ваги заклепок знайшли застосування титанові сплави. Автоматизується технологія клепки, що вбудовуються в оснащення клепальних автоматів, що багаторазово зменшують трудомісткість, електроємність, металоємність. Актуальність обраної теми в тому, що кожне пошкодження планера повинно ремонтуватися в мінімальні строки (це пов’язано з постійним нальотом судна) та головне якісним.
Description: Робота публікується згідно наказу Ректора НАУ від 27.05.2021 р. №311/од «Про розміщення кваліфікаційних робіт здобувачів вищої освіти в репозиторії університету» . Керівник проекту: доцент, к. т. н. Хімко Андрій Миколайович.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/57341
Appears in Collections:Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти кафедри підтримання льотної придатності повітряних суден

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Попов.pdfКваліфікаційна робота1.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.