Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/55378
Title: Application of reference internet resources in the teaching of aviation english to representatives of the digital native generation
Other Titles: Застосування довідкових інтернет-ресурсів у навчанні авіаційної англійської мови представників цифрового покоління
Authors: Васюкович, Оксана Миколаївна
Першукова, Оксана Олексіївна
Матвієнко, Ольга Василівна
Кудіна, Валерія Василівна
Vasiukovych, Oksana
Pershukova, Oksana
Matviyenko, Olga
Kudina, Valeria
Keywords: ESP
аviation еnglish
online reference tools application in the process of learning
machine translation
online dictionary
англійська для спеціальних цілей
авіаційна англійська
застосування довідкових інтернет-засобів у навчальному процесі
машинний переклад
онлайн словник
Issue Date: Mar-2022
Publisher: Institute for digitalisation of education of the NAES of Ukrane
Citation: Application of reference internet resources in the teaching of aviation english to representatives of the digital native generation /O. V. Matviyenko, O. O. Pershukova, O. M. Vasiukovych, V. V. Kudina // Information Technologies and Learning Tools, 87(1),. – 2022. – P. 199-217
Abstract: The article deals with exploring the potential of IT in the process of English as a language of speciality (English for special purposes, ESP) teaching. The authors presented the results of the pedagogical research carried out at the National Aviation University, Ukraine. To increase the efficiency of teaching Aviation English, a new approach was applied, which was based on students’ ability to be engaged in online activities and use digital tools naturally. The approach is characterized by the guided use of the machine translator Google Translate and Multitran online dictionary in the process of learning English as a language of speciality to develop students’ skills in the correct application of online lexicographic materials. To test the effectiveness of the new approach, the research was conducted, in which students of the experimental group were taught with the use of the mentioned online reference tools under the teacher’s guidance. The results of the research provide information about the positive influence of the approach on the development of the experimental group students’ professional English competence compared with the students from the control group. It proves that properly designed and purposefully introduced complex language learning activities involving online reference tools (online machine translator and online dictionary) made a positive influence on the students’ level of knowledge and can be employed in the process of language learning in non-linguistic universities. The conclusion was made that online dictionaries and translation machines are valid tools for improving the foreign language skills of students of non-linguistic universities. Benefits and disadvantages of using online dictionaries and machine translators in the ESP learning process were explored and it was concluded that online dictionaries (OD) and machine translation (MT) tools make it possible to check the meaning of a word, provide a wealth of important information about lexical elements, technical terms and idiomatic expressions. In the paper, some examples of students’ educational activities in Aviation English teaching with the use of online reference tools are given.
Стаття присвячена дослідженню потенційних можливостей застосування інформаційних технологій у процесі навчання англійської як мови спеціальності (англійська для спеціальних цілей, ESP). Автори представили результати педагогічного дослідження, проведеного в Національному авіаційному університеті (Україна). З метою підвищення ефективності викладання авіаційної англійської мови було застосовано новий підхід, який базувався на здатності сучасних студентів легко послуговуватися довідковими інтернет-ресурсами. Підхід характеризується керованим застосуванням машинного перекладача GoogleTranslate та онлайн словника Multitran у процесі вивчення англійської мови як мови для розвитку у студентів навичок правильного застосування лексикографічних онлайн матеріалів. Для перевірки ефективності нового підходу було проведено дослідження, в якому студенти експериментальної групи навчались із використанням згаданих довідкових інтернет-ресурсів. Результати дослідження надали інформацію про позитивний вплив підходу на розвиток англомовної професійної компетентності студентів експериментальної групи порівняно зі студентами контрольної групи. Це доводить, що правильно розроблена та цілеспрямовано запроваджена комплексна діяльність з вивчення мови із застосуванням довідкових інтернет-ресурсів під керівництвом викладача сприятливо впливає на рівень знань студентів, є доречною у процесі вивчення англійської як мови спеціальності. Було зроблено висновок, що довідкові інтернет-ресурси є корисними засобами підвищення рівня іншомовної компетентності студентів. Досліджено можливі переваги та недоліки машинного перекладача GoogleTranslate та онлайн словника Multitran для застосування у процесі навчання ESP, зроблено висновок, що ці засоби не лише дають можливість перевірити значення слова, а й надають важливу інформацію про доцільність лексичних елементів, технічних термінів та ідіоматичних виразів. У статті подано кілька прикладів навчальної діяльності студентів з використанням довідкових інтернет-ресурсів.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/55378
ISSN: 2076-8184
DOI: 10.33407/itlt.v87i1.4744
Appears in Collections:Наукові статті кафедри авіаційної англійскої мови



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.