Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/49756
Title: Storytelling technique within the Queen Elizabeth II coronavirus discourse, 04.05.20
Other Titles: Техніка сторітелінгу в межах дискурсу королеви Єлизавети ІІ з проблем коронавірусу від 05.04.20 р.
Authors: Гуменюк, Наталія Григорівна
Humeniuk, Natalia Hryhorivna
Keywords: storytelling technique
narrative
discourse
addressee
addressor
техніка сторітелінгу
наратив
дискурс
адресат
адресант
Issue Date: 2020
Publisher: Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Дрогобич
Citation: Humeniuk N.H. Storytelling technique within the Queen Elizabeth II coronavirus discourse, 04.05.20 / N.H. Humeniuk// Науковий вісник Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія: Філологічні науки (мовознавство): зб. наук. праць. - Дрогобич, 2020. - № 14. - С. - 36-39
Abstract: The following work is devoted to the problem of storytelling technique within the Queen Elizabeth II coronavirus discourse. The Queen Elizabeth II coronavirus discourse is defined as Her Majesty fifth special speech to the nation devoted to the problems of the coronavirus outbreak, which was recorded at Windsor Castle and broadcasted by radio, TV, internet on Sunday, the fifth of April, 2020, with the purpose to support the people of the UK and the Commonwealth realm at the challenging time of coronavirus, to calm them down, to explain the situation and to direct them to be strong, patient and supportive to each other, to be united as a nation to overcome the problems of the coronavirus disease. The storytelling technique is defined as a process of introducing information as a certain story with emphasis on the pragmatic purposes of its creator. It is pointed out that Queen Elizabeth II uses argumentative tactics and storytelling technique to achieve Her pragma-communicative purposes of the coronavirus discourse. It is stressed that the Queen Elizabeth II coronavirus speech has the features of narrative, of a story with happy end. It is underlined that the Queen Elizabeth II coronavirus message has narrative structure: introduction, main body and end. It is stated that the theme of the Queen Elizabeth II coronavirus speech is the challenging time of the coronavirus pandemic and the idea of it is strong belief in overcoming the problems of the coronavirus disease. It is pointed out that the main body of the Queen Elizabeth II coronavirus story is focused on the problem of coronavirus overcoming and contains several informative blocks. It is stressed that the Queen Elizabeth II coronavirus story is given in dramatic key but its end is optimistic. It is stated that the usage of the storytelling technique, which is a part of manipulative one, within the Queen Elizabeth II coronavirus discourse makes it possible to transform the individual story of Her Majesty into family, local, regional, national and even global story with strong belief in coronavirus disease overcoming with the help of science advances, with the mutual nations’ desire to overcome it, with the inner instinctive personal desire to heal, to recover and be healthy.
Подана робота присвячена розгляду техніки сторітелінгу в межах дискурсу королеви Єлизавети ІІ з проблем коронавірусу. Дискурс королеви Єлизавети ІІ з проблем коронавірусу є п'ятою спеціальної промовою Її Величності до нації, яка присвячена проблемам спалаху коронавірусу і яка була записана у Віндзорському замку та транслювалася по радіо, телебаченню та Інтернету в неділю, п’ятого квітня 2020 р., з метою підтримати жителів Великобританії та Співдружності у важкі часи коронавірусу, заспокоїти їх, пояснити ситуацію та направити їх на те, щоб вони були сильними, терплячими та підтримували один одного, щоб були єдиними як нація для подолання проблем коронавірусної хвороби. Техніку сторітелінгу визначено як процес введення інформації у формі певної історії з акцентом на прагматичних цілях її творця. Зазначено, що королева Єлизавета II використовує аргументативну тактику та техніку сторітелінгу для досягнення своїх прагматично-комунікативних цілей дискурсу з проблем коронавірусу. Наголошено, що промова королеви Єлизавети II з проблем коронавірусу має риси розповіді – історії зі щасливим кінцем, для якої характерна наративна структура: вступ, основна частина та кінцівка. Зауважено, що темою промови королеви Єлизавети II з проблем коронавірусу є час випробування пандемією коронавірусу, а ідеєю цієї промови – тверда віра у подолання проблем коронавірусної хвороби, що основна частина зосереджена на проблемі подолання коронавірусу та містить кілька інформаційних блоків. Підкреслено, що використання техніки сторітелінгу, яка є частиною маніпулятивної тактики, в межах дискурсу королеви Єлизавети II з проблем коронавірусу дає можливість перетворити окрему історію Її Величності в сімейну, місцеву, регіональну, національну та навіть глобальну історію з великою вірою у подолання коронавірусної хвороби за допомогою наукових досягнень, із взаємним прагненням держав подолати це, із внутрішнім інстинктивним особистністним бажанням кожного зцілитися, одужати та бути здоровим.
Description: References: 1. Belova, A. (1998). Linhvistychni aspekty arhumentatsii (suchasna anhliiska mova) [Linguistic aspects of argumentation (contemporary English]. (Dysertatsiia doctora filolohichnykh nauk). Kyiv [in Ukrainian]. 2. Brokmejer, I., Harre, R. (2000). Narrativ: problemy i obeshchaniya odnoy alternativnoy paradigmy [Narrative: problems and promises of one alternative paradigm]. Voprosy filosofii, 3, 29–42 [in Russian]. 3. Vermenich, I. V. (2013). Lokalno-rehionalni rivni vitchyznianoho naratyvu [Local-regional levels of the national narrative]. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal, 5, 4–23 [in Ukrainian]. 4. Gumenyuk, N. G. (1996). Dejkticheskie markery kak faktor, vliyayushhij na realizaciyu kategorii ocenki (na materiale angloyazychnoj pressy i reklamy) [Deictic markers as factor influencing the apprisal category realization (based on the material of the English-language press and advertising)]. (Dissertatsiya kandidata filologicheskikh nauk). Kyiv [in Russian]. 5. Diakovska, H. (2017). Naratyv iak skladova dyskursyvnoi realnosti [Narrative as a component of the discoursive reality]. Shid, 5, 70–73 [in Ukrainian]. 6. Zerneckij, P. V. (1992). Rechevoe obshhenie v anglijskom yazyke [Speech communication in English]. Кiev: Lybid [in Russian]. 7. Fuko, M. (2003). Arkheolohiia znannia [Archeology of knowledge] / per. z fr. V. Shovkun. Kyiv: Vyd-vо Solomii Pavlychko “Osnovy” [in Ukrainian]. 8. Carr, D. (1988). Narrative and the Real World: an argument for Continuity. History and Theory, 25 (2), 117 –131. 9. Humeniuk, N. H. (2019). Storytelling technique in the Boris Johnson’ first speech as a Prime Minister, 07. 24. 19. Vcheni zapysky TNU after V. I. Vernadskoho. Seriia: Fililohiia. Socialni komunikacii, 30 (69) / 4 (2), 32–35. 10. Mink, L. O. (1978). Narrative Form as a Cognitive Instrument. Writing of History, Literary Form and Historical Understanding / ed. by R. H. Canary and H. Cozik. Madison, 129–149. 11. Ryan, M. Coronavirus: The four other times the Queen has addressed the nation. BBC News. 5 April, 2020. Retrieved from: https://www.bbc.com/news/uk-52173825 SOURCES OF ILLUSTRATIVE MATERIAL The Queen’s coronavirus speech transcript: “We will succeed and better days will come”. The Telegraph, 5 April, 2020. URL: https://www.telegraph.co.uk/news/2020/04/05/queens-coronavirus-speech-full-will-succeed-better-days-will.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/49756
ISSN: 2312-6353
DOI: 10.24919/2663-6042.14.2020.223440
Appears in Collections:Наукові роботи НПП кафедри іноземних мов і прикладної лінгвістики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Storytelling Technique050420.pdf286.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.