Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/45508
Назва: Управління товарними потоками в міській логістиці
Інші назви: Management of trade flows in urban logistics
Управление товарными потоками в городской логистике
Автори: Кузнецов, Богдан Артурович
Ключові слова: міська логістика
товарний потік
інтелектуальні транспортні системи
інфраструктура міста
дипломна робота
Дата публікації: 24-гру-2020
Видавництво: Національний авіаційний університет
Короткий огляд (реферат): Міста займають 2% поверхні Землі і є концентрацією майже половини людства світу. В ЕС-25 міст і приміських територій займають приблизно 10 % загальної території і в них проживає 80% населення. Якщо в 1950 р. в містах проживало 30 % населення світу, то у 2003 р. – 48 %, а в 2050 р. очікується 80% мешканців міст або майже 7 млрд. осіб. Місто є утворенням з високою концентрацією безлічі логістичних потоків, з кожним роком концентрація цих потоків зростає, причому необхідно відзначити, що істотно змінюються і параметри міста як складної логістичної системи. Значення міський логістики особливо велике у великому індустріальному місті з розвиненим промисловим комплексом, в якому розташовується значна кількість великих і дрібних базово-складських, комунальних підприємств. Одночасно з цим місто є ще й потужним транспортним вузлом. Схема організації роботи транспорту - одне з основних містоутворюючих аспектів, що формують структуру міста, в тому числі і його промислові зони. Сучасні економічні умови сприяють виникненню нових вимог і потреб мешканців міст, що, своєю чергою, призводить до структурних та функціональних змін у цих містах. В таких умовах важливим є розвиток міської логістики як інструменту підвищення якості життя мешканців за рахунок використання стійких логістичних функцій, що призведе до ефективного обслуговування жителів і розвитку міста. Зростання кількості жителів міст із одночасним зростанням кількості транспортних засобів призводить до погіршення транспортної системи міст. Втрати від заторів у європейських містах оцінюються у 80 мільйонів євро на рік [59]. Серед основних проблем у цій сфері варто виділити: перевантаження доріг і затори, недостатня кількість кільцевих доріг навколо міст, зростання негативного впливу транспорту на навколишнє середовище, низька безпека дорожнього руху, погана технічна інфраструктура, низька якість і поганий технічний стан громадського транспорту та інших видів транспорту, низька якість залізничних послуг і труднощі з їх фінансуванням, неефективна система тарифів, часті зміни та відсутність чіткої концепції і бачення розвитку транспортної системи, труднощі з кадровим забезпеченням у транспортному секторі, низький рівень співпраці центральних і місцевих органів влади, недостатньо врегульоване законодавство у цій сфері, низький рівень використання сучасних технічних і інформаційних рішень, обмежені ресурси для досліджень і розробок в області транспорту і суміжних галузей тощо. Погіршення екологічної ситуації та негативний вплив на екологію як пасажирського, так і вантажного транспорту змусив країни ЄС також звернути увагу на зазначені проблеми міського транспорту. Близько 23 % усіх викидів CO2 від транспорту утворюється в містах. Дослідження у галузі міської логістики активно розвивають такі японські вчені, як Е. Танігучі та Т. Ямада [89]. Розвиток цієї науки, а також практичні проекти у галузі міської логістики успішно реалізуються в Німеччині, Франції, Нідерландах, Великобританії та Франції. Серед європейських дослідників варто виділити Т. Крайніца, ван Хайдена, Г. Вундермана, Р. Томпсона, Н. Ананда [46, 96], а також польських Й. Шолтисека, Я. Вітковського, С. Івана, Б. Тундись [65, 86, 92, 97]. Хоча коло питань, які розглядають у межах міської логістики ці науковці, охоплює питання транспортування вантажів в межах міста до перевезення людей та інших урбаністичних питань, активність розвитку цієї галузі науки і досліджень в її межах є високою, а кількість дослідницьких проектів постійно зростає. В Україні міську логістику практично не досліджують, якщо не рахувати окремих технічних транспортних досліджень, скерованих здебільшого на вирішення конкретних вузьких проблем. Міська логістика як окрема галузь науки в Україні не розвивається. В даний час багато міст знаходяться в кризовому становищі щодо організації руху транспорту взагалі і вантажопотоку зокрема, їх нерівномірного розподілу по територіях міст. Бурхливий розвиток особистого автотранспорту створює додаткові проблеми для забезпечення необхідного вантажопотоку. Слабо працює структура раціонального пересування товару від виробника до споживача внаслідок багатьох причин. І, як правило, страждають і інші структури міста: планування, екологія, архітектура. Стає очевидним, що логістика тісно пов'язана зі структурою міста: транспортними мережами, зонами, вузлами, тобто з архітектурою і містобудуванням, а також з екологією. Чим більше комплексним буде підхід до вирішення проблем міст, тим місту і людині буде легше, структури будуть краще взаємодіяти, кожна з структур сама по собі буде працювати ефективніше. Грамотне розміщення об'єктів логістики вкрай важливо для майбутнього міста. Це і визначає актуальність обраної тематики. Метою дипломної роботи є подальший розвиток теоретичних і практичних аспектів управління товарними потоками в системі міcької логістики. Об'єктом дослідження виступає діяльність компанії ТОВ «Едікт» в сфері організації руху товарних потоків в межах міста. Предметом дослідження є комплекс теоретичних і методичних проблем, пов'язаних із управлінням товарними потоками в системі міської логістики. Поставлена в дипломній роботі мета зумовила необхідність розв'язання наступних завдань: - визначити сутність міської логістики та її роль в економічному середовищі; - дослідити досвід впровадження проектів міської логістики країн ЄС; - визначити специфіку організації руху товарного потоку в міській логістиці; - дослідити ринок транспортно - логістичного сервісу в м. Київ; - провести аналіз діяльності транспортної компанії; - провести аналіз управління руху товарними потоками по м.Київ в транспорній компанії; - обгрунтувати доцільність впровадження інноваційних підходів в управлінні товарними потоками; - визначити основні функціональні модулі інтелектуальної системи управління містом; - обгрунтувати доцільність впровадження інтелектуальної системи міста. Методи дослідження. В процесі написання дипломної роботи були використані загальнонаукові методи дослідження такі як спостереження, аналіз, синтез, узагальнення, пояснення, класифікація, а також методи інвестиційного аналізу. Елемент наукової новизни. Узагальнюючи поняття «матеріальний потік», «товари» було сформоване поняття товарного потоку як такого, що складається зі споживчих та виробничих товарів, що знаходяться в стані руху і до яких застосовуються логістичні операції, пов'язані із фізичним переміщенням в часі і просторі (розподілом), підготовлені для продажу суб’єктам ланцюга постачання для задоволення потреб споживачів, а не власного споживання. Апробація результатів дослідження. Основні наукові положення та практичні результати дипломної роботи доповідалися автором і одержали схвалення на: Міжнародній науково-практичній конференції «Проблеми підготовки професійних кадрів з логістики в умовах глобального конкурентного середовища: 23-24 жовтня 2020 р. За результатами виконаного дослідження опубліковано тези доповіді «Управління товарними потоками в міській логістиці».
The modern world flower industry is an industry that is developing quite dynamically. The variety and origin of products, production technologies, markets and mechanisms in retail are subject to constant change, forcing participants to adapt. In a slowly but steadily growing global market, new exporters from developing countries are gaining market share, displacing existing producers. Such fierce competition among players in this industry contributes to the constant improvement of product quality, diversification and innovation. Despite significant barriers to market entry (need for capital, know-how, infrastructure, etc.), the flower industry is constantly attracting new players. Colombia, Ecuador, Kenya and Ethiopia are the fastest growing exporters in recent decades. These successful suppliers are not from Europe endowed with favorable climatic conditions, but, unfortunately for them, they are thousands of kilometers away from the main European and North American consumer markets, while flowers fall into the category of perishable products. However, the level of efficiency achieved by developing countries allows them, despite the many logistical problems they have to solve, to really compete with European suppliers, which in turn are located much closer to the main market centers. Growing flowers today has become quite relevant and profitable business. Flowers are widely used in everyday life of everyone - as a gift to loved ones, to create wedding bouquets and decorations for banquet halls for the holidays. The diverse range of flowers on the streets of each city leaves no one indifferent, which means that the profitability of the business will always be at a high level. Everyone will be able to grow flowers. However, you need to be able to properly organize your own business, otherwise a promising project may be unprofitable. In addition, given the seasonality of the business, you need to understand that in winter it brings much more profit than in summer. Flowers are very sensitive in circulation and care after cutting. Strict control of humidity, temperature and air quality are vital conditions for the delivery of such a fragile product to the market. Indeed, it is virtually impossible to sell your products in global markets without a well-established "cold chain". Cold chain is to obtain products with the right temperature and maintain this temperature through all the limitations in the cold chain until it reaches the consumer. When used correctly, the cold chain significantly affects the quality of the product. At the beginning of the XXI century, the integrated management paradigm gave rise to a new ideology of logistics process management and business in general - Supply Chain Management (SCM) - supply chain management. This led to the emergence of an innovative (integrated) logistics paradigm. It reflects a new understanding of business: individual enterprises are seen as links in the supply chain, linked in the integrated process of managing the flow of all types of resources for optimal customer satisfaction according to their specific needs [76]. However, today this is objectively not enough, so the development of integrated logistics outside the focus company in terms of cross-functional and inter-organizational coordination of different actors is the concept of SCM. Thus [76]:  first, the former coordinating role of logistics and end-to-end flow management become the prerogative of SCM, ie logistics is part of SCM supply chain management;  secondly, logistics is a functional optimization function within the company, and SCM is an integrated functional that includes three or more participants involved in the flow of products, services, finance and information from source to consumer;  thirdly, logistics is focused on local functions of realization of a physical stream of transformation of materials, and SCM - on all chain of creation of added value and optimization of communications between these local functions both within the enterprises, and at interorganizational level;  fourth, logistics tends to the physical realization of material flows, and SCM - to the management level (information and financial flows). Due to the increase in the number of companies operating in the global market, the supply chain has become much more complicated. This is because companies are now addressing issues such as inventory centralization, global branding, global sourcing, global production, and information centralization. Today, global supply chain management is becoming quite popular because many companies want to be seen as international organizations; cover several countries and continents, while reducing overall costs and minimizing the risks of purchasing throughout the supply chain. Supply chain management has a significant impact on the quality of floriculture products. However, research and studies in flower logisticsa bit. Floriculture products are perishable goods. According to the accepted definition, perishable products are: live plants, fresh or chilled vegetables, fresh mushrooms, fresh fruits, fresh cut flowers and concentrated citrus juice. Unlike other products, fresh flowers require much more logistical conditions. The logistics procedure for fresh flowers should take into account many details, such as air quality, temperature, humidity, room pressure and even the level of lighting. For example, lighting directly affects the quality of fresh flowers, while the growth of bacteria will be uncontrolled without proper temperature and humidity. Because there are so many types of fresh flowers, they are difficult to control with machines, so much of the logistics process is done by hand. Although the storage environment is very important for preserving fresh flowers, there are no special guidelines for storing flowers, and standards may vary from country to country. The main idea of ​​supply chain management is to create a system of enterprise interaction, which aims to improve the quality of planning and management through a single information channel, flow synchronization, joint planning of demand and stocks. Thus, effective floristry supply chain management is a key success factor in this area. It was first recognized by the Dutch, who about a century ago created the first auction, which allowed them to receive a fair income from their efforts and allowed the Netherlands to become the main producer and center of trade in cut flowers around the world. Entrepreneurs in Latin American countries such as Colombia and Ecuador have also managed to take part in the business and, despite the lack of their own significant domestic markets, achieve impressive production growth and become one of the five largest exporters in the world. Supply chains are increasingly virtualized in response to market challenges and the opportunities offered by today's new technologies. Virtual supply chain management no longer requires physical proximity, which means that control and coordination can be done elsewhere and by other partners. Thus, the concept of the Internet of Things can be used to enhance the virtualization of supply chains in the flower sector. Virtualization is expected to have a major impact in this sector, where most products currently physically pass through auction houses on fixed routes from / between national producers to / between national consumers. In such virtual supply chains, planning, organization and coordination are based on virtual representations of physical products and resources provided by new information and communication technologies. The actors responsible for planning, organizing and coordinating are not necessarily the persons who process and monitor these physical objects. They can be in different places. As a result, virtualized networks provide decentralization or disconnection of physical flows from (centralized) planning, organization, and coordination that takes place elsewhere and by other partners. As a result, future chains may bypass current participants and strive for shorter and faster paths from producer to end consumer. All this determined the relevance of the chosen topic of the thesis. The purpose of the thesis is to summarize the theoretical, practical analysis and development of scientific and methodological recommendations for improving the management of supply chains for floriculture. The object of the study is the process of supplying floricultural products from producers to end consumers. The subject of the study was the introduction of modern organizational and information tools aimed at improving the management of supply chains for floriculture products. To achieve this goal, the following tasks were set:  explore the essence of the concept of supply chain management;  consider reference models of supply chain management;  determine the features of the organization of supply of floricultural products;  analyze the floriculture market in Ukraine;  to analyze the commodity structure of the flower market in Ukraine;  to analyze the activities of Omega Autoplus LLC in the floriculture market;  determine the directions of development of supply chains for floriculture products;  to develop a conceptual model of floriculture supply chain management;  propose improvements in the management of supply chains for floriculture products using information technology;  calculate the economic effect of the proposed measures. The scientific novelty of the work is to develop a conceptual model of supply chain management of floriculture products, which is formed in terms of a systematic approach and is the interaction of elements of production, brokerage, floristic, design, marketing, fin.Cities cover 2% of the Earth's surface and are the concentration of almost half of the world's humanity. In the EU-25, cities and suburbs cover about 10% of the total area and are home to 80% of the population. If in 1950 30% of the world's population lived in cities, in 2003 - 48%, and in 2050 80% of urban residents or almost 7 billion people are expected. The city is an entity with a high concentration of many logistics flows, every year the concentration of these flows increases, and it should be noted that the parameters of the city as a complex logistics system change significantly. The importance of urban logistics is especially great in a large industrial city with a developed industrial complex, which houses a large number of large and small basic warehousing, utilities. At the same time, the city is also a powerful transportation hub. The scheme of organization of transport - one of the main city-forming aspects that shape the structure of the city, including its industrial zones. Modern economic conditions contribute to the emergence of new requirements and needs of urban residents, which, in turn, leads to structural and functional changes in these cities. In such conditions, it is important to develop urban logistics as a tool to improve the quality of life of residents through the use of sustainable logistics functions, which will lead to efficient service to residents and development of the city. An increase in the number of urban residents with a simultaneous increase in the number of vehicles leads to a deterioration of the urban transport system. Losses from congestion in European cities are estimated at 80 million euros per year [59]. Among the main problems in this area are: road congestion and congestion, insufficient number of ring roads around cities, growing negative impact of transport on the environment, low road safety, poor technical infrastructure, poor quality and poor technical condition of public transport and other modes of transport , low quality of railway services and difficulties with their financing, inefficient tariff system, frequent changes and lack of clear concept and vision of transport system development, difficulties with staffing in the transport sector, low level of cooperation between central and local authorities, insufficiently regulated legislation in this area , low level of use of modern technical and information solutions, limited resources for research and development in the field of transport and related industries, etc. The deteriorating environmental situation and the negative impact on the environment of both passenger and freight transport have forced EU countries to pay attention to these problems of urban transport. About 23% of all CO2 emissions from transport are generated in cities. Research in the field of urban logistics is being actively developed by such Japanese scientists as E. Taniguchi and T. Yamada [89]. The development of this science, as well as practical projects in the field of urban logistics are successfully implemented in Germany, France, the Netherlands, Great Britain and France. Among European researchers are T. Krainitz, van Hayden, G. Wunderman, R. Thompson, N. Anand [46, 96], as well as Polish J. Sholtisek, J. Vitkowski, S. Ivan, B. Tundis [65, 86, 92, 97]. Although the range of issues addressed by these scientists within the city logistics covers the transportation of goods within the city to transport people and other urban issues, the activity of development of this field of science and research within it is high and the number of research projects is constantly growing. In Ukraine, urban logistics is practically not studied, except for some technical transport studies, aimed mainly at solving specific narrow problems. Urban logistics as a separate branch of science in Ukraine is not developing. Currently, many cities are in a crisis situation regarding the organization of traffic in general and freight traffic in particular, their uneven distribution in urban areas. The rapid development of personal vehicles creates additional problems to ensure the necessary flow of goods. The structure of rational movement of goods from producer to consumer works poorly due to many reasons. And, as a rule, other structures of the city also suffer: planning, ecology, architecture. It becomes obvious that logistics is closely connected with the structure of the city: transport networks, zones, nodes, ie with architecture and urban planning, as well as with the environment. The more comprehensive the approach to solving the problems of cities, the easier it will be for the city and the person, the structures will interact better, each of the structures itself will work more efficiently. Proper placement of logistics facilities is extremely important for the future of the city. This determines the relevance of the chosen topic. The purpose of the thesis is the further development of theoretical and practical aspects of product flow management in the system of urban logistics. The object of the study is the activities of the company "Edict" in the organization of the movement of goods flows within the city.
Опис: Робота публікується згідно наказу ректора від 29.12.2020 р. №580/од "Про розміщення кваліфікаційних робіт вищої освіти в репозиторії НАУ" . Керівник проекту:проф., д.е.н. Смерічевська С.В.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/45508
Розташовується у зібраннях:Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти кафедри логістики

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
ФТМЛ_2020_073.4_Кузнецов Б.А..pdfДипломна робота2.87 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.